• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • A R

Glömde att gratta till alla lyckade RUL.
    Det blir jag GLAD av att läsa om {#emotions_dlg.flower}

• TheMaraja
    DetGodaLivet skrev 2012-03-22 22:39:23 följande:
    Jag oroar mig mer över att ha köpt för mycket kläder...är nog uppe i 15 set i strl 50/56 nu. Vi får hopas att den kräks mycket.
    Visst är det svårt att låta bli Jag var lika dan med dottern. Allt är så litet och sött! Tyvärr gick hon över på stl 62 efter typ 2-3 veckor så det var mycket som inte blev använt Men jag gick två veckor över tiden med henne så hon vägde nästan 4kg redan när hon föddes, så därför gick det väl lite fortare...
  • fransyskan

Har mina konstiga sammandragningar än. Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta.

Vi har, mig veterligen, ingen Sjukvårdsrådgivning i Frankrike (fast man kan ringa den svenska från utlandet men deras råd -- gå dit, gör detta, osv -- stämmer inte alltid med vad man ska/kan göra här) och i min broschyr från doktorn står inget om att söka akut för sammandragninar utan bara feber, blödningar, etc.

Jag har mitt nästa besök tisdag nästa vecka men det känns lång borta när man är orolig.

Hur ofta har ni haft sammandragningar? Jag har haft dem lite förr men nu har det varit on/off sedan igår. Ibland med timmars uppehåll, men ibland flera i timmen. Gör inte ont, är bara som ett tryck/vågor.

• Gadget

Fransyskan: Jag vet inte själv vad sammandragningar är, alltså hur de känns, men kan du inte ringa direkt till din läkare/barnmorska? Det gjorde jag (här i Tyskland) när jag hade frågor om en receptfri värmesalva. Fick svar av sköterskorna. Hur jobbar du annars? Stressigt? Försök vila i helgen om du har möjlighet så kanske det känns bättre.

Igår när jag skulle ta en promenad fick jag plötsligt som lite håll under magen på sidan, och sedan var det som om hela magen blev spänd. Fast mer uppblåst än smärtsam om ni förstår. Först när jag kommit hem och tagit en varm dusch kunde den "slappna av" igen. Är detta sammandragningar? Eller är det kanske bara något med magmusklerna som jag antar flyttas om också?

• sowe81

Gadget - ungeför som det du beskriver, en håll-liknande känsla långt ner på höger sida har jag lite till och från, får det ofta när jag är ute och går. Men det går oftast över ganska fort, men igår hade jag också ont nästan hela dagen, kände mig uppblåst och spänd, känns som om jag stretchar magen konstant. Jag har pratat med mina vänner (som varit gravida) och de flesta tror att det är att magmusklerna håller på att dela sig och att det som känns som håll är ligament som drar ut sig eller släpper. När dom delat på sig så kommer det smälla till och växa tror dom =)

Idag känns det mkt bättre, så det går väl i vågor, men det brukar iofs alltid vara värre på eftermiddagarna och kvällarna.

• fransyskan
    Gadget skrev 2012-03-23 09:50:16 följande:
    Fransyskan: Jag vet inte själv vad sammandragningar är, alltså hur de känns, men kan du inte ringa direkt till din läkare/barnmorska? Det gjorde jag (här i Tyskland) när jag hade frågor om en receptfri värmesalva. Fick svar av sköterskorna. Hur jobbar du annars? Stressigt? Försök vila i helgen om du har möjlighet så kanske det känns bättre. 
    Om man ringer kommer man bara till ett telefoncenter där man kan boka besök.

Vi har en företagssjuksköterska men jag tror att om jag går dit så ringer hon amulans av rena principskäl. (Det finns någon sorts lag i Frankrike som går ut på att om något händer på jobbet så hålls högsta chefen ansvarig.)

Tycker inte jag stressat, men ska absolut ta ditt råd och vila i helgen {#emotions_dlg.flower}
  • DetGodaLivet
    TheMaraja skrev 2012-03-23 09:15:59 följande:
    Visst är det svårt att låta bli Jag var lika dan med dottern. Allt är så litet och sött! Tyvärr gick hon över på stl 62 efter typ 2-3 veckor så det var mycket som inte blev använt Men jag gick två veckor över tiden med henne så hon vägde nästan 4kg redan när hon föddes, så därför gick det väl lite fortare...

Så var det med min förstfödde också, han vägde 4310 och var 54 lång, det var nte länge han hade de minsta storlekarna... Men senaste var rätt normalliten så jag får väl hoppas på det igen.
  • cupcakekiller

Godmorgon!
    Känner mig som en kinkig pmsfjortis idag, har inte fått så här lite sömn på flera år..Trollet har levt rövare och inget sätt som jag låg på var skönt.
    Menmen, ska väl försöka vända humöret, snart trillar en kompis in och ikväll blir det bio :)
    Posetivt tänkande, woho!

• fransyskan

Hah, min kollega sa just att när hon var gravid (2009 torde det ha varit) och hade "falska sammandragningar" så fick hon rådet av sin doktor att ta ett varmt bad och ett halvt glas vin.

Hah, undrar hur man skulle reagera i Sverige på ett sådant råd? :D

• Naimis

The Maraja- För oss var de tvärtom. Hade köpt lite för lite i strl 50 kändes de som...som var alldeles för stort i början.
    Neo var 47 cm och vägde 2860g när han föddes.