• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Issan8

fransyskan jag bor i Schweiz och här har dom inte sagt nånting om toxoplasmosis, tur man är påläst själv annars hade man ju fortsatt att äta rökt skinka osv. 

Igår fick jag och mannen se vår bebis för tredje gången, är i v.21 och hjärtat tickade på väldigt fint. Tror dock att den sov för den rörde knappt på sig som den brukar annars. Jag har äntligen börjat känna fosterrörelse också vilket tog ända fram till nu vilket oroade mig lite.

Är det bara vi som inte har kollat könet på vår bebis?
    Jag är så nyfiken men det spelar verkligen ingen roll vad vi får, bara den e frisk. Vi har köpt massa bebiskläder som funkar för både flickor å pojkar, randigt å retromönstrat å så. 

Jag vet inte hur ni alla är, men jag blir själv lite less på alla gravida på FB nu som uppdaterar typ varje dag om sin graviditet..så intressant är det inte för alla att höra om ultraljudsundersökningar osv...Det värsta jag vet är de som lägger upp ultraljudsbilder på sitt barn på FB, tycker det är galet att barnet inte ens har hunnit födas innan det är uppe på FB. Vad tycker ni? är det bara jag som är kinkig med sånt?

• mammsen
    fransyskan skrev 2012-03-22 10:41:51 följande:
    Har haft någon slags sammandragningar senaste timmen tror jag -- ett tryck i magen som verkar gå i vågor? Gör inte ont, men jag hoppas verkligen det går över för jag blir nojjig av det.

Grattis till RUL, lycka till på RUL, grattis på födelsedagen, välkommen till tråden... phew, tror det var allt?
    Jag har haft asmycket sammandragningar sådär 8-10 st /timme som mest och vissa har varit ganska kraftiga,, men var inne ochj kontrollerade att allt var ok igår, de mätte livmodertappen och sånt och allt såg bra ut, men det värkar bero på någon speciell urinvägsinfektion,, de har tagit odlingsprover på urinen.. Då kan man få mycket problem =)

Jag var jätteorolig och igår på väg till gyn kunde jag värkligen känna att jag var ledsen över att sparkarna i bilen kanske var några av de sista,, jag hade värkligen målat upp världens undergång! Men allt var helt ok och nu känner jag mig toppen trots sammandragningar =)
    Mrs L skrev 2012-03-22 10:51:24 följande:
    Tänkte kolla om jag får hoppa in på denna tråd.

Jag och min sambo ska bli föräldrar i Augusti det är beräknad till den 1 Augusti.
    Det tog oss cirka 1år att bli gravida och det är vårt första barn. Skrattande
     Välkommen! Gud vad roligt! För mig och min sambo tog det med lång tid, ca 1½år så det känns lite extra roligt när man möter någon annan som med väntat länge =)

• Challelotten

Vi döpte dottern när hon blev 3 mån. Hade ett på andra advent :0)

Med dottern grät jag av minsta lilla och så fort jag blev arg så kom tårarna. Men jag har inte känner av något sånt nu men jag har ju ett par månader på mig :0) v.20 imorgon. Denna graviditet har varit helt olika mått jätte dårligt och spyt men med dottern mådde jag hur bra som helst. Man börjar ju undra om det inte gömmer sig en liten pojk i magen ;0) men det får jag veta i augusti.

• mammsen
    cupcakekiller skrev 2012-03-22 12:09:02 följande:
    Såg nyss när jag la till mig i bf listan att nu är alla dagar utom den 19/8 fyllda, nääästan hela augusti med bebisar ;D
    Jag är beräknad 19/8 =) enligt både sista mens och RUL men någon har tagit bort mig,, och så har jag krångel med att lägga till mig igen =)

Så hela augusti är "bokat" nu!! 

• mammsen
    NiniMe skrev 2012-03-22 20:32:34 följande:
    Ohh jag måste bara arga av mig lite... Min systerdotter fick reda på att hon var gravid några veckor efter mig, nu har vi båda varit på RUL och ja där fick vi samma bf... Jättekul verkligen, men jag PALLAR inte med att hon hela tiden ska ha det som jag har det... NU tänker jag gravidmående... När jag mått illa så har hon mått SÅ mycket mer illa och så mycket längre, så fort jag sa att jag kände lillan sparka så gjorde hon det också, givetvis några timmar senare efter hon hade sett att jag skrivit de på fb..
    Jag och nu har jag fått en jobbig foglossning, ett resultat från två tidigare täta graviditeter och mjuka leder, jag svär på gud att jag önskar INGEN denna pina jag har just nu... Idag skrev jag på fb till min mamma att jag hade varit hos bm och fått en läkartid för ev sjukskrivning, DÅ tar det ett par timmar så skriver hon på sin fb hur oooont hon har och hon ska bli sjukskriven för detta.. Alltså jag vet att det är löjligt av mig att reagera såhär men hon är så jävla centrumkåt så det finns knappt och gud nåde den som får sympati för ngt för då jävlar har hon det värre.... iiiiiiihh jag blir IRRITERAD..
    Du får glädjas åt att du som har barn sedan innan med största sannorlikhet får barn först och hon kommer gå och tjura i (förhoppningsvis) flera dagar efteråt när alla pratar om er lilla guldklimp ;)

• mammsen
    natlup skrev 2012-03-23 11:41:19 följande:
    Jag vet att det är lite tidigt men detta är mitt första barn och undrar när man brukar döpa sina barn? 
    Jag döpte min dotter när hon var 6 månader, men det var mest för att samla familjen.
    Denna gången skiter jag nog i att döpa och gör en namnfest för alla de närmaste när vi blir offentliga med namnet vid ca 2 veckor.. Våra föräldrar och syskon typ och en jävla massa smörgåstårta och fika =) 
    Eller så kommer vi på något annat tillfälle som är bra för att samla alla sådär i början =)

• NiniMe
    mammsen skrev 2012-03-23 15:27:02 följande:
    Du får glädjas åt att du som har barn sedan innan med största sannorlikhet får barn först och hon kommer gå och tjura i (förhoppningsvis) flera dagar efteråt när alla pratar om er lilla guldklimp ;)

Ja jag HOPPAS verkligen det hahaha... Men gud vad hon kommer flippa, jag hoppas hon går över hela perioden man får gå över hahaha och jag hoppas lillan kommer lite tidigare hahaha det hade varit hur kul som helst (känns som jag kommer få äta upp det där haha)
  • fransyskan
    Sommaren12 skrev 2012-03-23 15:11:32 följande:
    Ser ni snackar alkohol och har då en fråga. Tänkte göra en halloncheesecake nästa vecka och då ska hallonen marineras i ett par msk hasselnötslikör sen ner i smeten och in i frysen. Kan jag äta det? Tänker att det är så lite så det spelar ingen roll men kanske tänker jag fel?
    Lite hallon i några matskedar likör i en cheesecake som du ska en bit av... nej, det tror jag inte kan spela stor roll alls. Ska du moffa hela kakan själv dock... fast då får du nog andra problem också, heh.
    Issan8 skrev 2012-03-23 15:13:01 följande:
    fransyskan jag bor i Schweiz och här har dom inte sagt nånting om toxoplasmosis, tur man är påläst själv annars hade man ju fortsatt att äta rökt skinka osv. 
    Inte ett ord? Wow, jag måste ta blodprov en gång i månaden då jag inte var immun. Tror att man testar toxoplasmosis i Tyskland också, fast det vet nog Gadget bäst.

Hur är det annars med skillnaderna mellan Schweiz och Sverige i rekommendationerna?
    mammsen skrev 2012-03-23 15:14:46 följande:
    Jag har haft asmycket sammandragningar sådär 8-10 st /timme som mest och vissa har varit ganska kraftiga,, men var inne ochj kontrollerade att allt var ok igår, de mätte livmodertappen och sånt och allt såg bra ut, men det värkar bero på någon speciell urinvägsinfektion,, de har tagit odlingsprover på urinen.. Då kan man få mycket problem =)
    Oj, hoppas du inte har en urinvägsinfektion isåfall. Har du symptom på det också? :(
  • NiniMe
    mammsen skrev 2012-03-23 15:36:58 följande:
    Jag döpte min dotter när hon var 6 månader, men det var mest för att samla familjen.
    Denna gången skiter jag nog i att döpa och gör en namnfest för alla de närmaste när vi blir offentliga med namnet vid ca 2 veckor.. Våra föräldrar och syskon typ och en jävla massa smörgåstårta och fika =) 
    Eller så kommer vi på något annat tillfälle som är bra för att samla alla sådär i början =)

Jag har faktiskt känt samma denna gången, men det känns lite så, för pojkarna har blivit döpta i kyrkan men nu känns det liksom lite onödigt o göra det, vi tror ju inte på gud, känns mer som det blivit en tradition, men jag tvekar denna gånge..

Annars är mina pojkar döpta storebror 4 månader och lillebror 2 månader..
  • LiJon

Issan8; Nej jag är också lite kinkig med att lägga ut bilder på fb. Ibland kan jag skriva uppdateringar om magen/bebisen, men jag vet andra gravida som uteslutande baaara skriver om sin graviditet och bebis. Och visst, det är en stor grej men jag vill inte lämna ut allt sånt privat... Har inte lagt upp ultraljudsbilden där heller, NU skulle jag kanske kunna göra det, men precis när vi fått bilderna så kändes det så "heligt" och privat på nåt sätt, bara vår grej liksom (Sen mms:ade jag ju en bild direkt till mamma, systrarna och bästa kompisen. Man vill ju visa upp sin skatt inför de närmaste iallafall )

Sen har jag lagt upp bilder i bildtråden här så jag är lite tudelad... men det känns mer anonymt på något sätt här än om man skulle lägga upp det på sin egen sida på fb, även om vem som helst egentligen kan se bilderna här på FL.