• oxle bo

Augustibebis 2012

villnu skrev 2012-01-05 21:05:01 följande:
    Alltså. Dum fråga kanske. Men hur känner ni livmodern? *känner mig totalt clueless*
    när den är normal så känner jag inre var den slutar, men när jag får sammandragning (vid  orgasm) blir den stenhård går inte o missa ;)

jag har mått illa o spyt med alla barn pojke (i himmlen) flicka o pojke
    nu mår jag lite illa men inte spytt än.fast det är nära vid tandborstning.
    foglossning med alla, börja känna av den redan
  • oxle bo
    Lillafamiljen skrev 2012-01-05 22:15:50 följande:
    Ja fast jag försöker hålla hoppet uppe, men ovissheten är riktigt jobbig!
    Jag fick ingen ny tid men ska be dem om en då jag gör nytt blodprov på måndag, det hoppas jag verkligen dem går med på!
    Tack för stöttningen! 

Kram   
    gick du till sjukhuset?
    jag gick privat o jag fick ny tid på än gång..
    gå privat om du inte får ny,
    tre veckor är lång tid men det var bra, då såg man en bebis utan tveken, med stumpar som skulle bli armar o ben..
  • oxle bo

Hur använder man Angelsound ultraljudsmonitor?

Det har blivit allt vanligare att man under graviditeten skaffar sig en ultraljudsmonitor för hemmabruk, för att i hemmets lugna vrå kunna lyssna på bebisens hjärtljud. Det är dock inte alltid så enkelt att lyckas, och det är vanligt att man gör fel, eller helt enkelt har för höga förväntningar på vad man kan höra med en apparat för hemmabruk.

Därför bestämde vi att lista några tips och råd som framkommit från våra medlemmar. Dessa tips gäller i första hand modellen "Angelsound", men kan säkert tillämpas även på andra modeller som förekommer i handlen, som tillexempel Angel Talk baby doppler.

Praktiska tips

Förvänta dig inte att kunna höra bebisen alltför tidigt i graviditeten. Det kan vara svårt att höra något före vecka 11-12, eller för vissa t.o.m. inte förrän vecka 13-15.

Börja leta lågt på magen om du är i tidig graviditet. Börja strax ovanför blygdbenet och leta dig långsamt uppåt, samtidigt som du söker ut mot sidorna.

Du behöver någon form av kontaktmedia. Vissa har haft framgång med vanlig vaselin, hudlotion eller olivolja. Vill man så kan man också köpa Ultraljudsgel från fackhandeln (vi kan dock inte säga om detta ger bättre resultat).

Tidigt i gravidteten är hjärtljudet från bebisen väldigt svagt- tänk på att använda maxvolym på apparaten.

Du kan skilja bebisens hjärta från ditt eget genom att lyssna på hur snabbt hjärtat slår. Bebisens hjärta slår oftast mer är 140 slag i minuten (c:a 2 slag per sekund), medan din egen puls är betyligt lägre.

Hör du ett "swoschande" pulserande ljud så är det förmodligen navelsträngen.

Långt ut på kanterna av nederdelen av magen finns stora kroppspulsådror, så där är ingen bra plats att lyssna efter bebisen.

ha tålamod - det kan ta tid att hitta bebisen.

Drabbas inte av panik om du inte hittar den - även erfarna barnmorskor kan ha svårt att hitta bebisens hjärtljud så sent som i tredje trimestern.

Lycka till med din Angelsound eller Angel Talk, och skriv gärna dina egna tips och erfarenheter i kommentarsrutan nedan.

Observera att ultraljud annat än på medicinsk indikation ej rekommenderas av läkare. Inga negativa hälsoeffekter på fostret har kunnat påvisas, men området är bristfälligt utforskat.

• oxle bo
    Tina426 skrev 2012-01-09 18:24:25 följande:
    Ser att det e fler som mår illa om kvällarna...samma här....bläää

Jag och sambon e sugen på att åka en långtur med skotern på lördag, men vi e lite nojjiga...
    Bör vi avstå ? E i vecka 10+5 då..

Jag minns att när jag väntade mitt första barn så åkte vi en sväng i vecka 25 och det bubblade till och sparkades en hel del där inne efteråt ;)

Så vad tror ni??
    oj svårt. ring o rådfråga BM
    men låter mysigt :)
  • oxle bo
    SälenCia skrev 2012-01-09 19:52:22 följande:
    Vad är BM tråd???
    BF ska de nog vara :)
  • oxle bo

jag har inskrivning nästa torsdag kommer vara i v14 13+1
    känns lite sent, mer gör kanske inget

• oxle bo
    Maajsi skrev 2012-01-09 20:20:15 följande:
    Hoppar ur. Har fått missfall. Nu väntar en massa prover för å se vad som är fel då man fått missfall och en son som dött i magen sent i graviditeten. Lycka till ni andra! :)
    nej, vad oretvist!!
    hoppas att ni får bra hjälp, ta hand om er. kram
  • oxle bo

jag är fast anstäld, o då räknar dom på de du tjänar den dagen du blir ledig, fick lönehöjning under min mammaledighet o ringde till försäkringskassan o fick höjd mamma pening från dagen då lönen sattes.

• oxle bo

angående det där med mammapening så ska dom gå på det man har idag,
    fick lönehöjning när jag var mamma ledig o då ändrade försäkringskassan min pening.
    en kompis hade ett jobb på ett industriområde typ,(farligt för henne o jobba) hon jobba 2-3 veckor sen blev hon sjukskriven o hade pengar utifrån den lönen o mamma pening, en stor summa.
    livet är oretvist ibland..

jag ska bada med barnen i morgon, undrar om folk ser att jag är gravid, el om dom tror att jag e fet. är jätte stor.
    v 13 i morgon

• oxle bo
    NiniMe skrev 2012-01-14 18:15:19 följande:
    Jag känner bebisen, är i v.12 nu och jag har känt lika tidigt när jag väntade nr 2
    jag har fått för mig att jag känner den typ 2-3 gåmger om dan sissta veckan, typ som en fisk :) liten dutt el flader.
    är i v13.
    bara när jag är stilla de är ju så löst än så länge ...

jag var o titta på vagn idag,,,hjälp jag o gubben är helt o ens.
    han vill ha phil and theds, vist så länge den e liten, men sen när man tar bort liften så måste den sita hela tiden, det går ju inte..
    jag är lite små kär i emmaljungas tvilling, men små hjul fram(vet att det inte e så bra)
    en thetunias. 
    har haft en urban duo tidigare o liggdelen är så liten, går ju inte o ha i vinter...

hjälp vad ska man ha???

hitta även denna på nätet; någon som har erfarenhet av den?? hört något??

www.swekidz.se/tvillingsyskonvagn-twin-exclusive-p-483.html
Svar på tråden Augustibebis 2012