• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • natlup

Jag har valt att avstå från Internet för att koppla av och bara ta det lugnt. Nu har jag läst ikapp det mesta. Och jag tackar er som svarade på min fråga angående bäckenbottensbedövning. 

Grattis till er alla som haft RUL nyligen!

Jag har fått lite bristningar på magen, inte så kul kanske å få de såhär tidigt kanske. Hoppas bara det inte spårar ur de sista månaderna..

• mammsen
    Ang att Måla tånaglar, raka ben och diverse annat som ska rakas så har jag ju redan varit högravid över sommaren,, men jag har helt förträngt problemet! haha
    Men jag får nog tvinga sambon att vara lite hjälpsam :P
    Mins att jag låg på förlossningen, hög på lustgas, mellan två krystvärkar och kom på att jag inte var nyrakad,, tittade ner och såg en barnmorska med skyddsmundering på och bad så hemskt mycket om ursäkt till BM som satt där att jag inte var nyrakad och tipptop, trodde i min "höghet" att hon hade skyddsmasken på sig för att jag var hårig, hade inte en tanke på skvättande fostervatten, blod mm jag tror även jag erbjöd att hon fick byta med någon annan om hon hade ont av det och förklarade att jag skulle helt förstå.... (jag hade bara lite stubb) och jag förstod inte varför inte de 2 sköterskorna skrattade... Suck, 

Det är ju så svårt att veta vad det blir för väder i augusti, men jag räknar med ett par varmare dagar och då blir det tunnare kläder och bomullsfilt. Vid regn och rusk har jag ju på regnskydd och då blir det både vindstilla och torrt i vagnen, så då har jag nog med en tunnare filt om det är varmt, men kanske en tröjja och tjockare filt om det är kyligare eller en lagom vadderad overall utan filt, är det kallt är det kläder och overall (med fasta vantar och tossor på) som gäller och såklart överdelen på liften, (den tar jag av när det är varmt eller lagom tempratur om det inte blåser för mycket) Man får lixom känna sig fram, det enda jag värkligen INTE rekomenderar är flecefilt, det blir varmt och svettigt och sedan kyls det fuktiga ner och kyler ner bebisen, det håller aldrig en lagom temp tycker jag..

jgus- Jag håller helt med din man! Om gubben inte trivs med barnlekar så borde han ju inte bo i ett radhusområde?? eller?? Tycker inte du ska besvära barnen med detta, de är barn och har rätt att leka och tjoa, det är sånt friska och glada barn gör! Dessutom är det inte hans privata väg som barnen cyklar på väll utan en allmän väg va? Vissa stör sig på lekande barn andra på folk som rastar sina hundar andra stökiga sjungande ungdommar på nätterna.. försök bara släppa det! och gå vidare, han kommer med all sannorlikhet fortsätta vara sur vad du än säger... Får ni fler otrevliga brev hade jag gått och pratat med gubben och sagt att ett brev till så gör jag en anmälan för trakaseri... För det är vad jag kallar det. Jag antatar för givet att dina barn inte är ute och leker och tjoar sent på kvällar/nätter eller galet tidigt på dagen, då tycker jag att du ska hålla dem inne isåntfall..

Aprillia1977 - En rörlig bebis 'är en frisk bebis ;) Han blev säkert lite extra pigg därinne men det är absolut inte farligt med godis :) (kanske inte så nyttigt, men iallafall inte farligt) Kanske både hicka och "spring" i benen, då kan det sparka åt alla håll och kännas lite som att det skakar,, tänk dig att han/hon kanske sträcker på sig och sprattlar med både armar och ben sammtidigt :) Nu kanske alla tycker jag e korkad som skriver något så uppenbart,, men on du är svullen så är vatten det bästa vätskedrivande vi har i princip.. Är man svullen och samlar på sig vatten blir det INTE värre av att hinka i sig vatten utan bara bättre :) Däremot ska man undvika salt och sånt, :)

Fransyskan - De flesta vaxsorterna, hårbortagningsmedlen och sånt man tar på när man rakar är det varning för på paketen för gravida, det är såpas starka ämnen och huden drar åt sig vissa farliga saker som inte är bra för bebis, men vet du någon vaxsort som e ok när man e gravid så dela med dig! Jag kommer antagligen avlida om jag ska låta min sambo sitta med vass rakhyvel och hjälpa mig när jag inte når.. Av förblödning eller oro vem vet, jag litar inte på han för 5 öre!! Haha
  • Saftmedbulle
    mammsen skrev 2012-04-12 10:57:06 följande:
    Ang att Måla tånaglar, raka ben och diverse annat som ska rakas så har jag ju redan varit högravid över sommaren,, men jag har helt förträngt problemet! haha
    Men jag får nog tvinga sambon att vara lite hjälpsam :P
    Mins att jag låg på förlossningen, hög på lustgas, mellan två krystvärkar och kom på att jag inte var nyrakad,, tittade ner och såg en barnmorska med skyddsmundering på och bad så hemskt mycket om ursäkt till BM som satt där att jag inte var nyrakad och tipptop, trodde i min "höghet" att hon hade skyddsmasken på sig för att jag var hårig, hade inte en tanke på skvättande fostervatten, blod mm jag tror även jag erbjöd att hon fick byta med någon annan om hon hade ont av det och förklarade att jag skulle helt förstå.... (jag hade bara lite stubb) och jag förstod inte varför inte de 2 sköterskorna skrattade... Suck, 

Det är ju så svårt att veta vad det blir för väder i augusti, men jag räknar med ett par varmare dagar och då blir det tunnare kläder och bomullsfilt. Vid regn och rusk har jag ju på regnskydd och då blir det både vindstilla och torrt i vagnen, så då har jag nog med en tunnare filt om det är varmt, men kanske en tröjja och tjockare filt om det är kyligare eller en lagom vadderad overall utan filt, är det kallt är det kläder och overall (med fasta vantar och tossor på) som gäller och såklart överdelen på liften, (den tar jag av när det är varmt eller lagom tempratur om det inte blåser för mycket) Man får lixom känna sig fram, det enda jag värkligen INTE rekomenderar är flecefilt, det blir varmt och svettigt och sedan kyls det fuktiga ner och kyler ner bebisen, det håller aldrig en lagom temp tycker jag..

jgus- Jag håller helt med din man! Om gubben inte trivs med barnlekar så borde han ju inte bo i ett radhusområde?? eller?? Tycker inte du ska besvära barnen med detta, de är barn och har rätt att leka och tjoa, det är sånt friska och glada barn gör! Dessutom är det inte hans privata väg som barnen cyklar på väll utan en allmän väg va? Vissa stör sig på lekande barn andra på folk som rastar sina hundar andra stökiga sjungande ungdommar på nätterna.. försök bara släppa det! och gå vidare, han kommer med all sannorlikhet fortsätta vara sur vad du än säger... Får ni fler otrevliga brev hade jag gått och pratat med gubben och sagt att ett brev till så gör jag en anmälan för trakaseri... För det är vad jag kallar det. Jag antatar för givet att dina barn inte är ute och leker och tjoar sent på kvällar/nätter eller galet tidigt på dagen, då tycker jag att du ska hålla dem inne isåntfall..

Aprillia1977 - En rörlig bebis 'är en frisk bebis ;) Han blev säkert lite extra pigg därinne men det är absolut inte farligt med godis :) (kanske inte så nyttigt, men iallafall inte farligt) Kanske både hicka och "spring" i benen, då kan det sparka åt alla håll och kännas lite som att det skakar,, tänk dig att han/hon kanske sträcker på sig och sprattlar med både armar och ben sammtidigt :) Nu kanske alla tycker jag e korkad som skriver något så uppenbart,, men on du är svullen så är vatten det bästa vätskedrivande vi har i princip.. Är man svullen och samlar på sig vatten blir det INTE värre av att hinka i sig vatten utan bara bättre :) Däremot ska man undvika salt och sånt, :)

Fransyskan - De flesta vaxsorterna, hårbortagningsmedlen och sånt man tar på när man rakar är det varning för på paketen för gravida, det är såpas starka ämnen och huden drar åt sig vissa farliga saker som inte är bra för bebis, men vet du någon vaxsort som e ok när man e gravid så dela med dig! Jag kommer antagligen avlida om jag ska låta min sambo sitta med vass rakhyvel och hjälpa mig när jag inte når.. Av förblödning eller oro vem vet, jag litar inte på han för 5 öre!! Haha
    Ha, ha... skyddsmask för att du var hårig! Det roligaste jag läst på länge :) Ska genast börja lära upp min man med lite rakningskurs och nagellacksträning ;)
  • mammsen
    Saftmedbulle skrev 2012-04-12 11:00:30 följande:
    Ha, ha... skyddsmask för att du var hårig! Det roligaste jag läst på länge :) Ska genast börja lära upp min man med lite rakningskurs och nagellacksträning ;)
    Ja! gör det nu medans du kan se så resultatet och visa hur det ska göras :P
  • mammsen

Tjejjer!! Förlåt att jag hela tiden byter bild!! Ni känner säkert igen mig på mitt namn endå, jag var helt enkelt tvungen denna gången... Jag vet att jag skrev det sist med.. men denna gången vara jag det! Jag satt och kollade igenom gamla bilder och såg mina bilder från förra förlossningen.. haha Detta är min favoritbild och jag bara kände för att dela med mig! Det var typ såhär jag såg ut hela tiden! HÖG och SKITGLAD haha, förutom de bilderna när jag blundar och har borrat ner huvet en kilometer in i lustgasmasken då såklart :P 
    Enda bilderna jag inte har världens smile är när dottern är ute, då ser jag bara förvirrad ut.. haha

Ååh, jag känner sån längtan och spänning efter förlossningen!!! Och det har smittat av sig till min sambo som med pratar om det som en tid då han tror han kommer vara glad och tycka att allt är spännande! Jag längtar efter att vara sådär högravid och bara gå och vänta på riktigt värkarbete! Resan till förlossningen, kontrollerna, spänningen i luften, all förväntan, gah, jag fick en sån rush i kroppen sist! I flera timmar hade jag känslan av att vara barn kvällen innan julafton, när man parkerat och kliver ut genom bildörren när man ska till lisseberg och ni vet.. en såndär rush!! Sammtidigt är jag orolig för att det ska gå fort, så jag inte hinner komma till förlossningen, men sntagligen bor jag i tält utanför sista veckan för att slippa den oron :P

• NiniMe
    Mammsen: Du får mig att skratta varje dag hahahha

Ang att raka sig så har jag ett lite roligt inlägg i min blogg sen min andra grav ang rakhyvlar, använd INTE engångsrakhyvel hahahaah http://ninniyesthatsme.blogspot.se/2009/07/engangsrakhyvel-vs-gilette-embrace-vs.html

Ja det är inte lätt att raka sig om benen heller, jag brukade sitta ner på en stol och göra det, upp med benet på en annan stol, sen när jag rakat klart så sköljde jag av benen i duschen Men fisselisa hon skona jag den sista tiden hahaha, jag misshandla henne några gånger men fy, jag hatar att vara hårig därnere men iiihh det var bara till att härda ut... Min man har aldrig sett min fisse full av hår så han fick väl en smärre chock när det var dax o föda hahaha
  • LiJon

Godmorgon på er!

Jag håller på att bli knäpp på dessa papper från FK. Håller på och fyller i om graviditetspenning och måste prata med min chef om vissa av punkterna men hon är totalt omöjlig att få tag på. T ex. på frågan om hur antal kilon jag lyfter och hur många ggr på ett arbetspass? Hur sjutton ska man veta det? Okej om jag vet att en boende väger 86 kg, men jag lyfter ju ändå inte hela kroppsvikten, haha.

Och sen ska man ju fylla i om man har något annat jobb, så jag lär ju skicka med en bilaga att jag jobbar extra som läkarsekreterare. Är skiträdd nu att jag får avslag på ansökan just därför, att de kommer säga att jag har ett jobb jag KAN jobba med. Men där går jag ju bara på timmar och bara 1-2 dagar i veckan, alltså ingenting jag kan leva på och inget jobb jag är garanterad, får ju "förlängt" från månad till månad... 

• fransyskan
    mammsen skrev 2012-04-12 10:57:06 följande:
    Fransyskan - De flesta vaxsorterna, hårbortagningsmedlen och sånt man tar på när man rakar är det varning för på paketen för gravida, det är såpas starka ämnen och huden drar åt sig vissa farliga saker som inte är bra för bebis, men vet du någon vaxsort som e ok när man e gravid så dela med dig!
    Jag är för snål (eller ska vi säga miljömedveten och ekologisk, låter ju bättre ) för att köpa "riktigt" vax utan har alltid kört på socker/vatten/citron vax. (Om du googlar hittar du massor med recept på engelska, brukar ofta vara 2 delar socker, 1 del vatten och 1 del citron.) Jag antar att detta måste vara okej, man kan ju i teorin käka upp smeten.
    lillakotten skrev 2012-04-12 10:42:02 följande:
    Fransyskan: det är nog bara din bebis som hittat ett nytt skönt liggläge :D
    Fast magen har buktat i snart en och en halv vecka. Bebisen kan väl inte vara så otroligt lat att den legat där så pass länge? :o
  • mammsen

Om någon är intresserad så la jag ut några bilder i galleriet, 4 från förlossningen (inget läskigt eller äckligt) och några bilder på min familj :) Har börjat kika på era bilder för det känns ju som om man känner vissa lixom :P