• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • astro
    Aprilia1977 skrev 2012-04-11 22:11:27 följande:
    En fråga...

Har i eftermiddag haft den hittills mest jobbigaste dagen hittills. Stått på benen sedan tidigt i morse till kl 15:00. Avslutade dagen med att äta middag hos en kompis och godis i tonvis. Nu när jag gick och lade mig kändes det som att bebisen hade världens ryckningar. Det tyckte jättefort och jag blev superrädd. Är det någon som har upplevt något liknande.

Kan tilläggas att jag är helt slut i hela kroppen och fötterna känns som bly, dessutom gör dem otroligt ont. Är mest orolig för bebisen.

Kramar till er alla!     
    Troligen hicka och kanske blev bebin dessutom "sockerpigg". De äter mer när vattnet smakar sött och då blir det lätt hicka som bara den.
    Tycker mig ha märkt att det händer direkt när man äter/dricker socker, inte efter en stund när kroppen hunnit processa det man åt/drack. Kanske uppfattar kroppen att det kommer nytt socker och "släpper till" av förråden?

Fötterna - några knep som fungerar är att ligga med fötterna högt en stund (fast det kan vara obekvämt när man är gravid). Ett svalt/kallt salt fotbad är också bra. Likaså en kylkudde. Har du ingen sådan fungerar en påse frysta ärtor (eller dylikt) invirat i ett gammal örngott (t ex). 
  • Sandra1983
    Aprilia1977 skrev 2012-04-11 22:25:15 följande:
    Jag vet inte... vet inte ens hur det ska kännas, när bebis har hicka. Men gud vad rädd jag är. Tänkte att jag godisförgiftat mitt barn. Nu kommer jag inte att äta en bit godis resten av min gravida tid (hoppas jag att jag kan hålla) Foten i munnen
    skulle det vara så farligt att äta godis så tror jag att min bebis kommer att komma ut som ett sockervadd Glad. Har precis återfått mitt godissug som varit borta hela graviditeten. Jag tänker nog allt fortsätta att moffa i mig godis...
  • Aprilia1977

Ja, det jag kände var ristningar, hela magen liksom riste och riste... jag hoppas att ni förstår... har nu inte kunnat sova på över en timme, fötterna värker något så otroligt. Och jag upplever att pulsen är hög, vilket den nu varit i ett par veckor.

Kanske måste jag börja träna lite mer kondition i och med att det är jobbigt att sova, när det enda man hör är det eviga snabba dunkandet i öronen.

Vad gulliga ni är som svarar, jag känner mig minder orolig... men riktigt fri från oro blir jag nog aldrig.

Hejåhå skrev 2012-04-11 22:50:19 följande:
    Aprilia: det känns som regelbundna ganska snabba minisparkar eller ryckningar på ett och samma ställe :) det är nog ingen risk att du sockerchockat bebisen.

Skönt att höra. Tack!

astro skrev 2012-04-11 22:58:41 följande:
    Troligen hicka och kanske blev bebin dessutom "sockerpigg". De äter mer när vattnet smakar sött och då blir det lätt hicka som bara den.
    Tycker mig ha märkt att det händer direkt när man äter/dricker socker, inte efter en stund när kroppen hunnit processa det man åt/drack. Kanske uppfattar kroppen att det kommer nytt socker och "släpper till" av förråden?

Fötterna - några knep som fungerar är att ligga med fötterna högt en stund (fast det kan vara obekvämt när man är gravid). Ett svalt/kallt salt fotbad är också bra. Likaså en kylkudde. Har du ingen sådan fungerar en påse frysta ärtor (eller dylikt) invirat i ett gammal örngott (t ex). 

Jag ska absolut testa kuren för fötterna när jag kommer hem i kväll.... Måste även be sambon massera lite extra mycket.

Sandra1983 skrev 2012-04-11 23:03:08 följande:
    skulle det vara så farligt att äta godis så tror jag att min bebis kommer att komma ut som ett sockervadd Glad. Har precis återfått mitt godissug som varit borta hela graviditeten. Jag tänker nog allt fortsätta att moffa i mig godis...

Hahaha, ja sockervadd kommer nog min bebis oxå att vara... Men får nog dra ner på allt godis och all glass. Det funkar inte att magen har börjat "hänga". Dags att skärpa till sig och äta det jag ska äta... haha...

Tack igen och kramar till er alla, nu måste jag nog försöka att lägga mig för att testa på om John Blund vill slänga lite sand i mina ögon!  

• NiniMe
    Ellenbmt skrev 2012-04-11 19:53:08 följande:
    Jag har gått upp 14kg tror jag! Känner mig enorm och idag sprack mina byxor! Ångesten är total! Men i övrigt haft en kanondag, fast man känner sig ju redan höggravid!

Sommaren- när mitt vatten gick hoppade jag in i duschen och rakade benen och muffen och klippte tånaglarna! Var ganska stor få så bökigt var det, men vill man så går det! Annars får din kille hjälpa dig?
    Skönt att där finns en gravid i min klass Jag har gått upp 15...
  • Ellenbmt

Haha ja ninime vi får väl banta extra ihop sedan!! :)

Sommaren- min dotter är född ur en medicinerad depprission, hon verkar inte ha påverkats det minsta, förutom av medicineringen, men själva ungen är som vem som hellst, tror inte att de känner av hur vi mår, förutom stress och pulsökande oro lixom, men även det är nog ganska lugnt, jag hade torgskräck och panikångest med förlamande attacker i fem månader....

• Albasmamma

Sommaren: Hoppas att dessa två veckor går snabbt så du slipper den hemska föreläsaren. Jag håller med Ellenbmt, tror inte att din bebis blir särskilt påverkad. Men försök att ta det lugnt och inte stressa upp dig. Kram!

Idag fyller min stora tjej 6 år. Blev alldeles nostalgisk imorse när jag och barnen satt och tittade på bilder från när de var nyfödda :) Tänk, snart har vi våra småttingar hos oss...går in v.25 imorgon... 

• fransyskan
    cupcakekiller skrev 2012-04-11 13:52:22 följande:
    Kom och tänka på en sak förrut, vi kommer ju att vara höggravida i sommar...Hur rakar man benen då igentligen?
    Vaxa! Det "räcker" ju längre än att raka så vi behöver bara besvära oss en gång i månaden eller så.

Har bara gått upp två kilo -- resten kommer utan tvekan senare, min mamma gick upp 25 kilo -- men magen har blivit helt groteskt stor. Och sned så in i h-vete. Högra sidan (just efter naveln) buktar ut betydligt mer än vänstra sidan. Någon annan som har det så också? Vad kan det bero på? Kan livmodern ligga snett?
  • Sommaren12

Skönt, kan nämligen inte koppla bort det här men försöker att inte stressa upp mig. Han är fruktansvärd. Säger allt för att såra en! :( vet inte om ni känt så förr men det har satt sig i bröstkorgen och jag våndas inför varje dag jag ska till skolan, så fort jag kommer hem börjar nedräkningen tills jag måste dit igen...

Nåt annat nu! Låg med händerna på magen igår innan jag somnade och kände bebisen röra en massor på sig där inne. Inga sparkar men hon bökade runt överallt i magen. Och sen vet jag inte vad hon gjorde, en volt kanske, för plötsligt känner jag hennes huvud liksom rulla nerifrån och upp längs hela magen. Kunde nästan gripa tag i det. Jag skrek rakt ut haha! Både häftigt och obehagligt. Synd att jag hade täcket över för annars hade man nog kunnat se en bulle fara förbi! :D åh hon är det enda som får mig att må bra nu!!

• Blomsterfröna

Sommaren-
    så hade jag när jag väntade alize. Man såg verkligen hennes händer längs magen och de va riktigt obehagligt och jag skrek oxå rakt ut:)
    Denna tös e lugn med sparkarna om man jämför med alize