• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • ullis1990
    anneh skrev 2012-05-07 18:46:30 följande:
    Hur har ni tänkt göra? Ska ni ha bebisen i samma rum som er, eller får h*n eget rum från början?

Vi kommer ha spjälsängen i vårat sovrum. (Vi bor i en 2a..) 
    I September/Oktober kommer vi dock flytta till hus, och då blir det självklart ett barnrum, men vi får se då hur läget är och hur det funkar för oss med pyret Hur tänker du/ni ha det?
  • Bellatrixx

Nu vet jag inte alls vad jag kommer tycka när bebisen väl kommit men vi har åtminstone tänkt att ha bebisen i samma rum som oss till en början för att sedan att den ska sova i sin säng bredvid oss (vilket jag inte vill ska ta allt för lång tid, jag rör mig hemskt mycket när jag sover så vill inte riskera att rulla på h*n). För att sedan förflytta barnet till ett eget rum runt året ungefär, beroende på hur det går osv. Men jag tänker att en stegvis period kanske är att föredra, eller kommer ni vara mer "hårda"?

• LiJon

Känner mig också enorm, och fyra gånger fick jag höra "tjockis" av olika kollegor på ena jobbet idag. Jag har ingenting emot att folk kommenterar MAGEN men när de säger "hej tjockis" så ser jag det som att dom menar hela mig och inte magen... sen när blev det okej att kalla någon tjockis? De menar säkert magen men när man känner själv att man lagt på sig på både lår, armar och rumpa också så är det inte kul.

Sen har jag fått någon nojja över att jag ska få en jättebebis. Läst exempel på en 6,5 kilos och även om det inte är så troligt så blir jag rädd att den ska bli jättestor. Förstå mig rätt, självklart är det viktigast att bebisen är frisk och hellre lite att ta av än att den ska vara alldeles för liten såklart. Mår lite dåligt av att jag tänker såhär men grubblar på det nästan varje dag...

Vi kommer också att ha bebisen i vårt sovrum, annat känns liksom otänkbart. Blir det inte i vår säng så blir det i vaggan som kommer stå precis bredvid iallafall första tiden, senare blir det spjälsäng men fortfarande i vårt rum. Nu har ju vi bara en tvåa haha, så vi har inte direkt nåt val, men även om vi bodde i en trea så skulle bebisen sova med oss säkert  det första året.       

• Bellatrixx

...Sedan vet jag ju inte alls vad jag får för liten tottis men tanken är åtminstone såhär nu innan den kommit, hihi!

• DetGodaLivet
    Bubbs skrev 2012-05-07 20:44:11 följande:
    Okej, är det något speciellt märke på blöjorna som du rekommenderar? :) Det finns ju hur många som helst, i både märken och modeller.

Nej tvärtom rekommenderar jag att man håller öppet för många alternativ för då  är det lättare att göra ett bra kap begagnat. Men själv gillar jag vikblöjor eller formsydda (tex imsevimse flanell) med pul-byxa (teex imsevimse eller diaperaps) eller ullbyxa.

Själva blöjorna blir bara bättre och bättre ju mer man tvättar dem medan det vattentäta skiktet i byxan slits för var tvätt. Med vikblöjor ekller formsydda så byter man inte ytterbyxan vid varje blöjbyte. Därför går det åt färre byxor och de slits mindre.

Allt-i-ett tygblöjor och pocketblöjor måste man tvätta hela efter varje blöjbyte så då går det åt fler och de slits snabbare. Allt-i-ett är svåra att variera och torkar långsamt. Ser inte många fördelar med dem.

I tygblöjan skla du ha ett rispapper som bajset fastnar på så att du kan spola ner det i toaletten. Finns också olika inlägg man kan ha i för att förbättra uppsugningsförmågan.   

Här finns ett bra basutbud av tygblöjor och tillbehör tycker jag  http://www.minimundus.se/ men kolla om du kan hitta framför allt blöjorna begagnat de är absolut inte sämre än nya. Ska man köpa något nyt är det byxorna.

En riktig lågprisblöja är kinesiska pocketblöjan Babyland som går attbeställa direkt från Kina för ca 25 kr/st. Se upp för svenska annonser på sådana då det finns folk som köper in dem och säljer vidare för mångdubbla priser på tex. Tradera. Det är inte svårare att köpa dem själv från Kina än på Tradera och dessutom är det fraktfritt från Kin men på Tradera får du betala frakt från den som importerat dem så det är en ren förlustaffär.   

Dessa är ingen superkvalitet sägs det men helt OK att dryga ut med om man vill ha pocket.     

Mycker begagnatannonser för tygblöjor brukar finnas på http://www.sjalbarn.se/ 

• fru Elle

Vi kommer ha bebisen i vårt rum, ska se om vi hittar en vagga. Annars blir det spjälsängen. Men det kommer bli trångt då vi har garderober där vi brukar ha spjälsängen.

Är så glad idag, fick platserbjudande till Harry på samma förskola som dottern går på. Ska bli så skönt att slippa att ha barnen på två olika förskolor.

Halsbränna jag jag inte fått denna gången ännu, men jag haft problem med det tidigare graviditeter. Tycker att det har lindrat med kolsyrat vatten.

• Bubbs
    DetGodaLivet skrev 2012-05-07 21:13:53 följande:
    Nej tvärtom rekommenderar jag att man håller öppet för många alternativ för då  är det lättare att göra ett bra kap begagnat. Men själv gillar jag vikblöjor eller formsydda (tex imsevimse flanell) med pul-byxa (teex imsevimse eller diaperaps) eller ullbyxa.

Själva blöjorna blir bara bättre och bättre ju mer man tvättar dem medan det vattentäta skiktet i byxan slits för var tvätt. Med vikblöjor ekller formsydda så byter man inte ytterbyxan vid varje blöjbyte. Därför går det åt färre byxor och de slits mindre.

Allt-i-ett tygblöjor och pocketblöjor måste man tvätta hela efter varje blöjbyte så då går det åt fler och de slits snabbare. Allt-i-ett är svåra att variera och torkar långsamt. Ser inte många fördelar med dem.

I tygblöjan skla du ha ett rispapper som bajset fastnar på så att du kan spola ner det i toaletten. Finns också olika inlägg man kan ha i för att förbättra uppsugningsförmågan.   

Här finns ett bra basutbud av tygblöjor och tillbehör tycker jag  www.minimundus.se/ men kolla om du kan hitta framför allt blöjorna begagnat de är absolut inte sämre än nya. Ska man köpa något nyt är det byxorna.

En riktig lågprisblöja är kinesiska pocketblöjan Babyland som går attbeställa direkt från Kina för ca 25 kr/st. Se upp för svenska annonser på sådana då det finns folk som köper in dem och säljer vidare för mångdubbla priser på tex. Tradera. Det är inte svårare att köpa dem själv från Kina än på Tradera och dessutom är det fraktfritt från Kin men på Tradera får du betala frakt från den som importerat dem så det är en ren förlustaffär.   

Dessa är ingen superkvalitet sägs det men helt OK att dryga ut med om man vill ha pocket.     

Mycker begagnatannonser för tygblöjor brukar finnas på www.sjalbarn.se/ 
    Tack för tipsen! Både jag och sambon har försökt läsa på lite och har också tyckt att vikblöjorna verkar bäst, lite krångel när det ska tas på kanske, men det verkade inte alltför svårt.
  • Mamma070912
    eightythree skrev 2012-05-07 19:18:54 följande:
    uuu, måste få gnälla lite!
    fick hem en kasse gravidkläder för ev köp av en bekant idag. Riktigt jobbigt att se hur jag såg ut i alla kläder som inte satt något vidare + att jag inte bara behöver byta till gravplagg utan gå upp i storlek också. Och då är jag inte så lång heller så det ser ju helknasigt ut istället.  Hittade något iaf och hoppas att jag åtminstone fixar arbetsveckorna nu när värmen smyger sig fram. Har tyckt att jag försökt hålla vikten i schack, men jämförde med tidigare graviditet och såg att jag ligger redan 3-4kg högre för att vara i samma vecka. Kommer att landa på väldigt många kg innan detta är över om jag inte lyckas stanna upp lite. Varför får man sådan ågren över vikten trots att man är gravid???!!!
    Tycker också det är jobbigt att gå upp i vikt men  vill egentligen bara ge mig hän åt alltihop, vi är ju gravida liksom...
    Före första grav, så trodde jag att jag skulle gå upp mycket mer än jag gjorde. Sen när vågen stannade på 11kg + så var jag ju bara glad att det inte blev så mycket och när tvåan blev 10 kg + så förväntade jag mig nog att det skulle bli samma nu tredje gången... Säkert därför som jag nojar så över detta denna gång. Ligger på drygt 6 kg+ redan, 23+4 idag. Har inte gått upp mer än något kg den första halvan de andra gångerna så jag ligger rejält över min egen genomsnitts viktkurva.
    Mätte magen idag, 88cm där det var som störst. Förra grav hade jag största måttet på 93cm precis före hon började sjunka ner, mot slutet, då blev man ju mindre igen. Bara 5 cm kvar dit, så jag kommer helt säkert att bli större nu tredje och sista gången

Vi kommer att ha skrutten hos oss första tiden men sen får vi se, bebisen får sitt eget rum 2 m från vår säng så den kan ju lika gärna stå där inne om det nu ska bli till att sova själv. Men som sagt vill gärna ha i samma säng så mycket det går. Har ju två syskon som också konkurerar  om platsen Kanske ska slänga ut gubben;-D...
    Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • astro
    Kampis skrev 2012-05-07 19:22:53 följande:
    Håller med =)
    Skulle aldrig få för mig att lägga den i eget rum.
    Konstigt egentligen att vi är det enda djuret som vill bli av med barnet så, alla andra djur sover ju ihop med sina ungar såvitt jag vet.  
    Precis.

Jag växte upp med massor av katter och tänkte redan innan jag fick barn att katthonan på sitt sätt är en bra "role model", det höll jag till stor del fast vid när mitt första barn föddes och det gör jag fortfarande.
    Vi människor har en tendens att glömma att även homo sapiens faktiskt är ett djur. Naturligt är bäst.

Våra småbarn har egna sovplatser men hamnar vanligen i vår säng. Nu ska vi byta till 3X90 för att alla ska få plats  
  • eightythree
    LiJon skrev 2012-05-07 21:12:06 följande:
    Känner mig också enorm, och fyra gånger fick jag höra "tjockis" av olika kollegor på ena jobbet idag. Jag har ingenting emot att folk kommenterar MAGEN men när de säger "hej tjockis" så ser jag det som att dom menar hela mig och inte magen... sen när blev det okej att kalla någon tjockis? De menar säkert magen men när man känner själv att man lagt på sig på både lår, armar och rumpa också så är det inte kul.

Sen har jag fått någon nojja över att jag ska få en jättebebis. Läst exempel på en 6,5 kilos och även om det inte är så troligt så blir jag rädd att den ska bli jättestor. Förstå mig rätt, självklart är det viktigast att bebisen är frisk och hellre lite att ta av än att den ska vara alldeles för liten såklart. Mår lite dåligt av att jag tänker såhär men grubblar på det nästan varje dag...

Vi kommer också att ha bebisen i vårt sovrum, annat känns liksom otänkbart. Blir det inte i vår säng så blir det i vaggan som kommer stå precis bredvid iallafall första tiden, senare blir det spjälsäng men fortfarande i vårt rum. Nu har ju vi bara en tvåa haha, så vi har inte direkt nåt val, men även om vi bodde i en trea så skulle bebisen sova med oss säkert  det första året.       
    Ja precis - kommentera gärna magen men inte vikt/kroppen om det inte är en diskussion man är med i. Då blir man lätt stött...

JAg har också tankar om att detta blir en jättebaby!!! Har fått två små innan, så nu när graviditeten känns annorlunda inbillar jag mig att det blir en stor bebis och en tuff förlossning! =S

Kom på en sak....vet att ni pratade om moderskapsintyg för en tid sedan....när fick ni det? v26-0 idag och fortfarande inte fått något...? 
    sex veckor till semester!!! =)