• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis
    7eHimlen skrev 2012-05-11 12:48:49 följande:
    Nu är det ju mitt första barn, men jag känner mig väldigt lugn när jag tänker på förlossningen! Är jag lite knäpp kanske? Vet ju inte alls hur det kommer att kännas när jag väl är där, men just nu tänker jag bara att jag ska "ta det som det kommer" och försöka så gott det går utan nåt mer än lustgas o varma bad. Epidural om jag känner att det behövs. Men jag är inte rädd alls och inte orolig överhuvudtaget för smärtan, även om jag förstår att det kommer göra djävulskt ont! :P Fler som känenr som jag?
    Svipp, är det du som hade en underbar förlossning och längtar efter att få göra det igen? Hur gick det till när du födde då, efetrsom det låter så fantastiskt? :P Är så nyfiken!

jag tycker inte du är knäpp, utan väldigt bra tänk :)

jag planerade inte heller nåt inför första förlossningen. Skrev inte ens nåt brev, det går ju ändå inte planera nåt efersom alla förlossningar är olika. Ingen vet ju om det tar 3 timmar totalt eller 4 dagar. Sen tappar man ju inte talförmågan när man är där och förhoppningsvis har man väl pratat med pappan/partnern som är med om vad man vill så de kan meddela.
  • Hejåhå

Astro: jag gjorde planerat snitt och den totala bb-vistelsen var bara 48 h, varav ett dygn utan kateter och Alvedon dropp. Det kändes inte så länge.

LindaPernilla: vi fick bara ta emot syskonbesök, övrig släkt var portad, men eftersom det är så kort tid så kändes det ok.

Hemma tog vi emot besök av våra mammor samma dag. De bor bara några km ifrån så det var bara en kortis. Jag trodde också att jag skulle känna att vi ville vara själva mycket i början och att man skulle vilja vila mycket. Men jag ville snarare visa upp henne.

Svipp: jag blev tipsad om Apotekets operations-bh:ar att sova i. De är superstretchiga men man kan ändå ha de sk tuttbindorna. Ett tag klistrade jag t.o.m en vanlig binda på insidan. Tutten är ju inte där den borde vara när man ligger på sidan :) Sedan är ju kisslakan obligatoriskt.

• A R

Jag vill helst stanna på BB två nätter, har känt att jag åkt hem för tidigt de två tidigare gångerna.
    Med det är klart att det beror på hur det känns då, om syskenen får hälsa på och om jag inte behöver dela rum med någon. Vill att pappan ska sova kvar också. Men det finns nog en risk att jag längtar efter mina större barn så jag vill åka hem ändå. Jag tar det som det kommer men jag har sagt till maken att han får inte försöka övertala mig att åka hem tidigare, så var det nämligen sist.

Undrar och tänker så mycket  på hur det går för Angelica, hoppas du mår bra och bebisen med!

• Gadget

7eHimlen: jag känner precis som du inför förlossningen. Hoppas att jag ändå är förberedd på och kan hantera smärtan och inte bara naiv i och med att jag ser fram emot förlossningen. Jag skulle verkligen känna mig snuvad på den om det skulle krävas ett snitt. Här finns ingen lustgas men jag ställer in mig mentalt på att gå in i mig själv i värkarbetet och försöka andas mig igenom smärtan så gott det går. Epidural vore jag glad om jag klarar mig utan och ska försöka, men blir det en lång och utdragen förlossning tror jag den kan ge en välbehövlig vila mellan värkarna. Jag försöker vara öppen i sinnet, jag kan ändå inte förutse smärtan eller hur jag kommer reagera så det är väl lika bra.

Svipp: jag köpte ett amningslinne på Lindex som jag gärna sover i redan nu. Tycker det håller brösten rätt bra på plats trots D-kupa som jag gått upp till nu. När jag sover med det läcker inte mina bröst heller som de gör när jag sover med något mer ledigt nattlinne eller så. Gissar att de kläms till när jag ligger på sidan...

• fru Elle

Jag har sovit i amningslinnen, spänner inte åt på samma sätt.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Svipp

Å jag så arg! Hade skrivit ett långt svar till dig 7eHimlen och så hänger sig datoreländet!! Nu hinner jag inte skriva om allt, får göra det sen.

• Bubbs

Hur har ni andra gjort med kläder i storlek 50? Har ni mycket kläder i den storleken? Jag har bara två plagg, men massor i storlek 56.
    Borde man köpa något mer i storlek 50 tror ni?

• fransyskan

Usch, här var det äckligt varmt igår -- 26 grader och riktigt fuktigt i luften. Märkte för första gången att ben/fötter blivit lite svullna och tänker att det säkert hör ihop... ser inte fram emot sommaren om det ska vara så.

Som många andra tänker jag på Angelica och hoppas allt gick bra.

7eHimlen skrev 2012-05-11 12:48:49 följande:
    Nu är det ju mitt första barn, men jag känner mig väldigt lugn när jag tänker på förlossningen!  
    Mm, samma här. Tänker att det lönar sig inte -- ut ska den ju och jag tänker som så att min mamma och mormor och farmor och alla andra kvinnor i mitt direkta släktträd har ju faktiskt klarat av det här. Oroar mig mer för att han ska komma för tidigt eller att något ska vara fel med honom så att han inte mår bra.
  • lovisen01

Ang förlossningen så känner jag mig lugn, jag har haft två enkla förlossningar innan och den sista gången hann vi bara vara på förlossningen i 20 min. Det jag är lite orolig för är väl att det ska gå ännu snabbare den här gången och att vi inte ska hinna in till förlossningen. Jag tror dock att jag kommer åka in tidigare, direkt när värkarna kommer regelbundet. Sen har vi 2 min till sjukhuset, vilket är otroligt skönt. Jag får ta det som det kommer Glad

Däremot BB tiden...jag kommer åka hem så fort jag kan, så länge vi mår bra båda två. Jag vill inte stanna på BB mer än jag behöver, och speciellt inte om jag måste dela rum med någon. Tyckte det var otroligt jobbigt att vara där. Jag har velat ta emot besök direkt (eller, direkt vet jag inte, men efter några dagar haha) efter dom andra barnen var födda, ville visa upp bebisen som någon annan skrev här uppe. Dom som bor i närheten är mina föräldrar och mina syskon, så dom kommer förmodligen komma o hälsa på så fort jag orkar :)   

• cupcakekiller

Jag är ganska lugn inför förlossningen just nu, hade panik för typ 10 veckor sen men det har lagt sig.
    Vill bara ha lustgas/bad eftersom jag är så nålrädd men tar epidural ifall förlossningen drar ut på tiden och BM rekomenderar det.
    När det gäller BB så planerar jag att stanna i ca 2 dygn så amningen och allt har kommit igång, är lite nojig eftersom det är mitt första barn.
    Min BM sa att man får ett eget rum så det känns okej.
    När det gäller besök så kommer min mamma vara med på förlossningen eftersom pappan inte är delaktig.
    Antar att hon kommer och hälsar på sen innan jag åker hem någongång med.
    Annars är det bara min bästa vän/blivande gudmor som får komma, tror inte att jag kommer orka med att ha annat folk omkring mig.