• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • godisbit

Grattis Strongenough - vilken enorm tur att de upptäckte problemen innan det gick illa! Och välkommen till dina tjejer =)

• V3ritas
    bez imena skrev 2012-05-18 09:56:57 följande:
    Oj men grattis både Angelica 1991 och Strongenough till era små!!! Har läst lite mer i tråden nu :) Ang tyngden vi många känner så kan ju gördel lr gravidbälte hjälpa... Som fru elle skrev. En fundering; nån som vet. Ungefär hur lång tid det innan man får veta om man får gravidpenning av fk?? Skickade in pappren förrförra måndagen

Det tar en månad innan man får veta, ring när det gått trettio dagar och stressa på dom lite jag fick svar idag efter att jag ringt och efterlyst mitt beslut imorse 31 dagar efter att dom fått alla papper.
  • fru Elle

Grattis till dina flickor Strongenough! Vilken tur att du var inne på sjukhuset och att BM kollade hjärtljudet och att de gjorde ytterligare kontroller. TTS verkar vara så himla lömskt och snabbt bli väldigt allvarligt. Hoppas att dina flickor får fortsätta att må bra! Måste ha varit väldigt omtumlande när allt gick så snabbt, du åkte ju inne för att göra en glukosbelastning.

• fransyskan
    strongenough skrev 2012-05-18 12:48:23 följande:
    Tack så mycket för ni skrivit till mig

//...//
    Så nu är mina flickor 2 dygn gamla Hjärta 
    Grattis!
  • Sommaren12

Any19877: Jag får tillbaka en del på skatten så jag tänkte försöka få dom att räcka så länge som möjligt i sommar och börja ta ut fp helst inte tidigare än mitten av juli. Jag har också bara bebis i tankarna så det är tungt nu inför sista tentan och grupparbetet. :/ Men snaaart ledig! Ska bli skönt!

DetGodaLivet skrev 2012-05-18 09:32:12 följande:
    3`? Är det inteen julibebis då?
    Hon har blivit flyttad så Naimis är beräknad i juli ist för augusti, jepp. Minns detta för nån frågade henne förut.

Tira: banta ska du ju inte göra men man kan ju alltid rannsaka sig själv och äta nyttigare om det går. Det är inte samma sak som att banta. Jag känner mig med nojig över vikten. Sist jag kollade, för nån vecka sen hade jag gått upp 10 kg och är nu i slutet av v 28. Hjälper inte att min man har blivit sympatigravid och bara vill äta snask hela tiden, då har jag svårt att stå emot. Tränar ju men man förbränner ju inte som förut när man tränade hårdare.

• Sommaren12
    strangeryoutwo skrev 2012-05-18 09:58:51 följande:
    Jag studerar på högskola och har BF 2 augusti. Jag jobbade senast i somras. Kommer jag få lägsta ersättning om jag inte anmäler mig till arbetsförmedlingen den juni när terminen är slut? Jag vill ju inte jobba i sommar, jag vill bara ta det lugnt.

Kan jag ta ut havandeskapspenning under sommaren? Eller kan jag ta ut föräldrapenning innan barnet kommer. Vilka är reglerna? Har sett att det är andra i tråden som är i samma situation. Vad rekommenderar ni?
    För det första rekommenderar jag dig att sätta dig in i det där NU med regler och så för det är en hel vetenskap!
    I grunden är det så att för att få din sgi baserad på en lön du hade när du jobbade så ska du ha jobbat minst ett halvår och det får inte ha blivit några glapp mellan jobb och studier. Studierna ska också finansieras med scn. Annars blir det lägsta ja. Skulle du ha ett litet glapp så kan de dock tillämpa en tremånadersregel så då slinker du igenom ändå. Jag tex jobbade ett par år, sa upp mig och hade ett glapp på tre veckor och sedan började jag studera heltid. Då täckte tremånadersregeln det glappet, men nu får det inte bli fler glapp, inte ens en dag. FK har sagt till mig att jag måste vara inskriven hos Arbetsförmedlingen från den dag studierna är slut fram till jag börjar ta ut fp. Jag har skrivit in mig nu och jag fick en bra handläggare som förstod helt och fullt att jag inte var så sugen på att jobba, dessutom menade han att det i princip är omöjligt för mig att få ett jobb några veckor såhär sent ändå, så i princip är det bara en formalitet att vara inskriven. Måste dock gå på basinformationen. 

Jag tror inte du kan ta havandeskapspenning ifall du inte motivera det med ett tungt jobb. FP kan du ta ut från och med 60 dagar innan bf.  
  • strangeryoutwo
    Sommaren12 skrev 2012-05-18 13:45:34 följande:
    För det första rekommenderar jag dig att sätta dig in i det där NU med regler och så för det är en hel vetenskap!
    I grunden är det så att för att få din sgi baserad på en lön du hade när du jobbade så ska du ha jobbat minst ett halvår och det får inte ha blivit några glapp mellan jobb och studier. Studierna ska också finansieras med scn. Annars blir det lägsta ja. Skulle du ha ett litet glapp så kan de dock tillämpa en tremånadersregel så då slinker du igenom ändå. Jag tex jobbade ett par år, sa upp mig och hade ett glapp på tre veckor och sedan började jag studera heltid. Då täckte tremånadersregeln det glappet, men nu får det inte bli fler glapp, inte ens en dag. FK har sagt till mig att jag måste vara inskriven hos Arbetsförmedlingen från den dag studierna är slut fram till jag börjar ta ut fp. Jag har skrivit in mig nu och jag fick en bra handläggare som förstod helt och fullt att jag inte var så sugen på att jobba, dessutom menade han att det i princip är omöjligt för mig att få ett jobb några veckor såhär sent ändå, så i princip är det bara en formalitet att vara inskriven. Måste dock gå på basinformationen. 

Jag tror inte du kan ta havandeskapspenning ifall du inte motivera det med ett tungt jobb. FP kan du ta ut från och med 60 dagar innan bf.  
    När har du BF? Jag funderar på om jag kanske kan fortsätta studera direkt till hösten. Men jag vet inte om det är naivt att hoppas på att det skulle gå. Ska du vara hemma ett år? Jag har bara ett år kvar på mina studier nu.
  • tjockisbullen
    strongenough skrev 2012-05-18 12:48:23 följande:
    Tack så mycket för ni skrivit till mig

Mina flickor födde som sagt i onsdags den 16 maj kl 12:24 och 12:25 med urakut snitt. I söndags såg allt bra ut men nu i onsdags var det så illa att dem var tvungna att komma ut, jag hann knappt reagera innan jag låg på OP bordet. Dem hade tvilling transfusion tidigare i graviditeten som gick tillbaka av sig själv. Nu hade den helt plötsligt kommit tillbaka med full kraft och tvilling 1 var jättepåverkad så det gick inte att ha dem kvar.

Jag hade enorm tur, jag var på glukosbelastning och då kollade en annan BM än jag brukar ha  mig för min BM tyckte att det va lika bra när jag ändå skulle vara där 2 timmar. Hon själv var ledig! BM märkte då att hjärtljuden var dåliga, dem låg på 105-110 slag/minut och jag skickades direkt till spec. MVC för kontroll där dem genom flödes UL konstaterade att tvilling 1 var jättedålig. 1-2 dagar till så hade de varit försent sa läkaren efter.

Tvilling 1 vägde 950g och har sen hon kom mått bra. Hon har inte haft några större beskymer.

Tvilling 2 vägde 890g. Hon behövde hjälp att börja andas och sen har hon haft lite olika problem. Dock inget jätteallvarligt, än. Jag hoppas det håller sig ändå.

Så nu är mina flickor 2 dygn gamla Hjärta 
    Sicken pers men stort grattis och hoppas det fortsätter gå bra och framåt som det ska! :)