• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • astro
    strongenough skrev 2012-05-19 08:56:12 följande:
    Tack så mycket för alla grattis
    Det är verkligen en speciell situation så man mår lite upp och ner.

Amanda har massa "små" problem så man oroar sig för henne men doktorn tycker ändå att båda är krya så det låter ändå bra.
    Elvira har där knappt varit något alls med så hoppas på att få hålla henne snart! Hade verkligen varit underbart. 

Ska skriva in mig! Långt ifrån Augusti blev de dock Tungan ute 
    Härliga namn ni har valt. Elvira har varit på tapeten här också, det är en "bubblare" hos oss.
    Tänker på dig och dina tvillingar hela tiden och håller tummarna för att allt ska gå bra, på alla vis.
    Kampis skrev 2012-05-19 06:43:34 följande:
    Nej man oroar sig ju mindre över psd om man har ett larm ;) Men hur långt man har till sängen spelar ju ingen roll om bebisen slutar andas,även  om du sover 2 meter från bebisen märker du ju inte om den slutar.

Om man vil ha eller inte är väl en smaksak, oroar man sig inte kan det väl vara onödigt (precis som hälften av grejerna är på de flesta såna där "vad man behöver ha" listor är)

Vi hade andningslarm på dottern och kommer ha den på denna också (respisense),  pga att sambon hade en lillasyster som dog i det när hon var 3 månader.  När det var iväg på lagning kunde jag inte sova de nättera hon inte hade det på sig, en enorm trygghet med ett sånt för oss
     Har aldrig haft andningslarm men nu har jag faktiskt tänkt köpa just respisense eftersom jag tycker att den verkar så vettig. Sedan är det ju planerat KS för mig denna gång och KS-barn har statistiskt sett lite svårare med andningen (även om de statistiska skillnaderna inte är så enorma, särskilt inte om man räknar bort första dygnet).
  • Sommaren12

En fråga, hittar inte på fk... Hur funkar det med mannens 10 pappadagar för att han ska få pengar? För det första, är det tio dagar utöver de 480 man har totalt? Och ska han skicka in nåt papper eller nåt i förväg om hans inkomst så han får rätt pengar eller hur går det till?

Såg förresten att besluten från fk dröjer för en del. De sa på telefonen till mig att de har en handläggningstid på 30 dagar men av nåt mirakel fick jag mitt efter ynka tre dagar! Kom samma vecka som jag skicka in och då är ändå mitt ärende lite annorlunda. Konstigt!

• Novixi

Hej alla! Verkar som att de flesta har fint sommarväder idag, vi också :) för oss blir det lite fix med båten som vi hoppas kunna sjösätta snart. Skrev igårkväll att jag varit hos BM och det visade sig att min livmoder inte vuxit som den skulle. Någon annan som har liten livmoder men ändå en "normalstor" bebis?
    Mått och info skrev jag nån sida tillbaka om nån vill kolla vad jag menar. Har inte hört nån runt mig som haft liknande nämligen. Börjar oroa mig att det ska vara något som inte är okej med bebis :(

• Svipp

Novixi - nu minns jag inte riktigt vad du skrev och jag surfar på ett segt internet så jag orkar inte leta, men du hade sfmått 24 va? Vilken vecka? Jag hade 25 i v 25. Sen beror det mycket på vilken barnmorska som mäter. Förra graviditeten hade jag olika bm och det blev helt konstig kurva eftersom de mätte olika. Pga detta fick jag gå på tilväxtultraljud och där sa de att hon skulle va ca 10% mindre än genomsnittet, ut kom en alldeles normal tjej på 3,5 kg. Visst är det bra att de kollar men även experterna har inte koll på allt.

Eftersom det varit så stilla i min mage några dagar och magen varit stenhård så ringde jag förlossningen och de bad mig komma in. Jag hann bara ringa och ordna barnvakt så startade världens diskodans i magen. Så idag vilar jag mig istället och njuter av alla sparkar. 100 dagar kvar idag!

• Sommaren12

Tvättmaskin - ett måste?!

Vi har ett litet badrum där det nu finns en hörna antingen för att sätta in tvättmaskin eller så kan vi ha ett skötbord där. Har hela tiden känts självklart med tvättmaskin, som vi tänkte köpa innan bebisen kommer, men nu börjar sambon tveka och då gör jag automatiskt också det. Vi har inga problem med att få tvättid i tvättstugan inom ett par dagar, men samtidigt hade det känts väldigt skönt att kunna tvätta i lägenheten. Vi tänkte ha skötbädd ovanpå tvättmaskinen men nu har jag läst massa om att det är osäkert att ha det så. Dessutom finns det verkligen ingen plats för att förvara blöjor, krämer och allt sånt man vill ha i närheten då. Med skötbord får man ju massa förvaringsutrymme. 

Hur hade ni gjort?  Obestämd

• anneh

Sommaren: jag hade valt tvättmaskin. Står inför det valet nu, och väljer utan tvekan att ha egen tvättmaskin. Skönt att kunna tvätta när man vill samt att man slipper släpa tvätt och ev bebis till tvättstugan.

• natlup

Kan ni inte ha ett vägghägt skötbord över tvättmaskinen? Så får ni plats med blöjor i på tvättmaskinen. Eller om ni bara köper en sån där tjock madrass man har till skötbord och lägger den på tvättmaskinen:)

• godisbit
    Svipp skrev 2012-05-19 13:19:40 följande:
    Eftersom det varit så stilla i min mage några dagar och magen varit stenhård så ringde jag förlossningen och de bad mig komma in. Jag hann bara ringa och ordna barnvakt så startade världens diskodans i magen. Så idag vilar jag mig istället och njuter av alla sparkar. 100 dagar kvar idag!
    Härligt med disco =)
  • godisbit

Gjorde några småfynd på loppis idag - dels en babysitter för en 50-lapp och ett badstöd för en tia. Ska tvätta och fräscha upp grejerna lite och i värsta fall syr jag ett nytt överdrag till babysittern =) Inte så att de är fläckiga och ofräscha, men tvätta vill man ju ändå göra. Och sen kommer sambon ha synpunkter på färgen på babysittern (rosa och brun) ifall bebis visar sig vara en kille! 

Nu laddar vi om lite efter att ha fixat några ärenden och lunchat på stan - sen blir det grillpremiär i solen! =) 

• lillakotten

Sommaren: jag skulle valt egen tvättmaskin sedan köpt en skötmadrass att lägga på för blöjbyte.