• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • natlup

Jag sitter och letar efter en vagn som e lite högre än de andra. När barnet sitter i den så sitter de rätt högt. Någon som vet vilken jag menar?

• bez imena

Hm.. Det med.. Nä det var nån massageterapeut som sa det när kollegan var i v 10.. Men skönt är det iaf. Enl bm så fick jag varken bada varmt eller basta. Men allt har gått bra hittills.. Massa konstigt man får höra av alla.. Som är så "farligt"

• 7eHimlen
    Sandra1983 skrev 2012-05-19 18:38:58 följande:
    . Men var ska man hänga blöta kläder i lägenheten? Kanske kan vara en idé att köpa en kombo tvätt/torktumlare? Någon som har erfarenhet av det?
    Vi har ett torkställ som får stå i vardagsrummet medans kläderna torkar. Finns på både IKEA, Jysk, Rusta o liknande ställen. Även elektriskt, om man vill ha kortare torktid.
    Visst vore det skönt med torktumlare, men i vårt badrum får vi inte plats med den om vi inte ställer den ovanpå tvättmaskinen, o då har vi ju inte plats för skötbädden istället. Vi tvättar o torkar allt i lägenheten, bor oxå tre trappor upp utan hiss så det är såååå skönt att slippa gå t tvättstugan på andra sidan gården. :D 
  • 7eHimlen

Nu såg jag att du skrev om en kombinerad maskin oxå, det kanske funkar jättebra. Tänker bara att det är trist att lämna in hela maskinen om nåt går sönder, då kan du ju varken tvätta eller torka. Torkställ funkar jättebra för oss iaf. 

o visst kan man ha skötbord i sovrummet istället, men det är ju skönt att ha vatten nära till hands om beben behöver torkas av mer än tvättlapparna klarar av :) 

Tack för alla tankar om andningslarm, jag tror vi avvaktar o ser hur det känns när han kommit ut. Eftersom det är första barnet så vet vi ju inte riktigt hur nojjiga vi kommer bli ;P vi kommer säkert titta till honom var 4:e min iaf, om inte annat bara för att kolla så det eventuella larmet funkar :P 

• godisbit
    Kanske kan vara en idé att köpa en kombo tvätt/torktumlare? Någon som har erfarenhet av det?
    Vi har en sån och det är skönt att snabbt  kunna få saker torra, men oftast har man ju en blandning av kläder som kan torktumlas och sånt som ska hängas så antingen får man planera tvättandet eller så får man gå igenom och plocka ut sånt som behöver hängas innan man startar torkningen. Det kan dock vara värt att kolla så att en kombomaskin har möjlighet att köra både tvätt och torktumling i "samma vända", så att man har möjlighet att starta en maskin och sen plocka ut torr tvätt direkt. Vissa maskiner måste man tömma luddfilter och ändra inställningar på innan de funkar som torktumlare och då har man förlorat en del av finessen i mitt tycke. 
  • Challelotten

I lägenheten vi borde innan i köpte vi en mindre variant som ser ut som en vanlig men inte en sån topmatare som är mindre, sen vi köpte babycares skötbord på babyproffsen och tog bort två utav de nedre korgarna så kunde vi ställa ställningen över hela tvättmaskinen. Blev kanon :0)

En kollega blev varnad av att ha bara ha nått på själva tvättmaskinen av att det kunde gå fel med vatten och el så hela tvättmaskinen blev strömförande. Så jag vågade inte. Så det bllev en mindre så man kan tvätta något hemma, men mest nere i tvätt stugan. Den gång slipper vi bry oss om sånt då vi bor i ett hus :0)

• Hejåhå

Det behövs inte så höga kanter på skötbädden. Man håller ju alltid handen på bebis osv. När de vill rulla och hålla på och blir starka så får man brottas på golvet istället.

Jag har hängt upp förvaringsfickor i plast från Ikea. Där får man plats med lite blöjor, ombyte, leksaker m.m
    Den heter "Kusiner" och kostar 39 kr, hängs upp med 4 krokar.
    Jag har klistrat krokar på våtrumstapeten.

• Sommaren12
    Vi har också funderingar här hemma på tvättmaskin. Tror vi skulle få plats med en, men då måste vi flytta på vårt skåp med alla "våra" saker i. Och vi har inte direkt stort badrum.... Men funderar på att inte ha skötbord i badrummet utan istället i det som sedan kommer att bli barnets rum. Sen tänker jag att jag verkligen behöver en tvättmaskin eftersom vi bor på tredje våningen utan hiss, dock med en grym tvättstuga som är lätt att få tid samma dag... Men var ska man hänga blöta kläder i lägenheten? Kanske kan vara en idé att köpa en kombo tvätt/torktumlare? Någon som har erfarenhet av det?
    Min sambo gjorde värsta researchen på kombinerade tvättmaskin/torktumlare men de är helt enkelt inte lika bra och har inte samma kapacitet. Dessutom tycker jag mycket av våra kläder är sånt som inte ska torktumlas. Torkrummet i källaren är ganska kasst och brukar alltid resultera i att hälften av kläderna är blöta fastän de hängt där flera timmar, de brukar vi hänga på tvättställ från IKEA i vardagsrummet och det funkar bra (även om det är irriterande att det inte kan bli torrt direkt istället) så vi ska bara ha tvättmaskin. Vi kommer fortsätta tvätta i tvättstugan också men skönt att ha tvättmaskin i badrummet också nu när det blir mer att tvätta.

Har hittat lite olika exempel på skötbäddar till tvättmaskiner som folk snickrat ihop själva, bland annat denna www.ensidaomallt.se/Emilie/2011/06/19/skotbord-over-tvattmaskin/
    Tycker det var snyggt gjort. Ska försöka hitta nån händig som kan göra nåt liknande åt mig, tyvärr har ju sambon tummen mitt i handen....  
  • Naimis
    natlup skrev 2012-05-19 19:58:54 följande:
    Jag sitter och letar efter en vagn som e lite högre än de andra. När barnet sitter i den så sitter de rätt högt. Någon som vet vilken jag menar?

Stokke xplory?

Min fantastiska make ger mig fotmassage dsgligen. Så skönt