• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Albasmamma

Stövelkatten: skönt att få "rätt"! Hoppas du får en ursäkt också.

Jag har också sovit uruselt i natt. Båda barnen kom in till oss i natt så det var riktigt trångt. Nåja, får nog bli en tidig kväll.
    V.33 idag och bara 9½ arbetsdag kvar. Sen lite semester och vi kommer hem igen i början på juli och då är det inte länge kvar! :)

• Noli

Ser att det är många som har problem med humöret just nu, och det känner jag verkligen igen! Antingen irritation eller nedstämdhet, nästan som att jag känner mig sorgsen fast jag inte alls vet varför. Jobbigt!

Vecka 33 imorgon och har fått ordentligt sug efter färsk frukt, gärna melon eller jordgubbar... mmm... Lite förvånande eftersom jag i vanliga fall är en riktig godisråtta, speciellt när jag är gravid, men just nu är jag inte alls sugen på choklad.  

Hoppas på bättre humör för oss alla snart! 

• Naimis

Har börjat få massa jobbiga sammanslagningar. De gör inte så ont men känns mest obehagliga. 50 dagar kvar!!

• fru Elle

De sista veckorna har gått fort tycker jag. Även om jag har haft en del krämpor denna graviditet, smärtsamma sammandragningar, foglossning och åderbrock (både på ena benet och på ett mindre trevligt ställe). Så försöker jag verkligen njuta av denna graviditet. Det är vårt tredje barn och det finns inte på kartan att vi skulle skaffa ett barn till. Min man var väldigt nöjd med två barn och nu när vi valde att skaffa en trea så känner vi oss båda två ganska nöjda med det. Men vem vet om några år kanske längtan efter ett till dyker upp, men det känns inte så nu.

Stövelkatten; Man tycker ju att förskolan borde veta vad som gäller och inte bråka så när ni har rätt. Så trist att behöva lägga så mycket energi på att tjafsa om så självklara saker. Hoppas det kan lösas smidigt nu så ni slipper bråka mer. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • lovisen01

Har varit bortrest sedan i lördags, först i Sthlm och träffat släkt och turistat och sedan två dagar på Kolmården. Det kändes i kroppen igår kan jag säga, mina foglossningar var inte nådiga. Sen tog det ganska lång tid att komma hem, var hemma vid 23 inatt. Sitter på jobbet nu och är så trött, men jag har inte så ansträngade arbetsuppgifter just nu så jag kan sitta och ta det ganska lugnt. Hoppas det går bra för barnen på förskolan och skolan med, men dom sov en del i bilen hem så dom var piggare än mig i morse iaf.

Min sista dag här på jobbet på onsdag, ska bli så skönt att vara ledig! Eller så ledig man nu är med en 5åring och en 8åring hemma, men jag behöver iaf inte gå upp så tidigt på morgonen och stressa iväg.

Har massa saker som jag vill göra hemma, eller känner att jag måste, men det jag nog egentligen behöver är vila. Hur gör man för att släppa sin inre perfektionist och inse att allt inte behöver vara perfekt just nu? Har så svårt för det :(     

• natlup

Igår började jag läsa en artikel om en mamma som förlora sitt barn i 9månaden. Dock fick jag inte läsa klart den för pojkvännen. Han tyckte inte jag skulle skrämma upp mig själv..

Men hann läsa att hon sov på höger sida sista natten innan barnet dog. Så nu är jag jätte nojjig. Kan det verkligen vara en orsak till att barnet dör eller är det bara en slump?

Finns det några täcken på om barnet slutar andas i magen?

• Albasmamma

lovisen: jag har också svårt att släppa min perfektionism...bara måste fram med dammsugarn etc när jag egentligen borde vila. Så jag tar också tacksamt emot tips.

• fru Elle
    natlup skrev 2012-06-07 11:49:17 följande:
    Igår började jag läsa en artikel om en mamma som förlora sitt barn i 9månaden. Dock fick jag inte läsa klart den för pojkvännen. Han tyckte inte jag skulle skrämma upp mig själv..

Men hann läsa att hon sov på höger sida sista natten innan barnet dog. Så nu är jag jätte nojjig. Kan det verkligen vara en orsak till att barnet dör eller är det bara en slump?

Finns det några täcken på om barnet slutar andas i magen?
    Känner två som har förlorat sina barn i slutet på graviditeten, där barnet har dött i magen. Den ena hade gått över tiden och orsaken var där att moderkakan hade börjat lägga av. En annan tjej hade bara gått över tiden någon dag och där vet de inte riktigt vad det berodde på, men där hade ej moderkakan börjat lägga av. Sen känner jag en annan mamma som också gick över tiden och moderkakan hade börjat lägga av men det upptäckte de i tid på en överburenhetskontroll och det blev ett akut kejsarsnitt.

Är en av anledningarna till varför jag inte vill gå över tiden, nu har jag inte gjort det. Mina tidigare förlossningar har startat spontant i vecka 39+2 och 39+5 och denna gången har jag tid för bedömning för igångsättning i vecka 38+3.

Är verkligen jättehemskt när något så tragiskt sker men jag försöker att inte oroa mig så mycket. Men oron finns ändå där då jag känner de som har drabbats av just detta. Men tecken kan vara att att man märker av minskade fosterrörelser. Om moderkakan är på väg att sluta fungera kan vissa få en blödning. När det har varit väldigt lugnt i magen så har jag sett till att få en spark för att kolla att allt är ok. Den mamman där barnet dog i magen nu sist kände bara en oro och fick inga sparkar som respons. Så om man märker av minskade fosterrörelser och känner en oro tycker jag att man ska åka in. Bättre att man åker in i onödan än att man inte gör det.

Att man inte ska sova på höger sida har jag med hört och jag tycker att det känns bekvämast att ligga på vänster sida. Vet inte om jag i bakhuvudet har att man helst ska ligga på vänster eller om det finns någon sanning i det.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • RockTheRebell

Tack för tipset AR. Har överrörliga höfter från början o har nog sovit med musklerna i ytterläge på högerhöften då jag bara sover på vänstersidan av mig sj. Får ont i inre organ. Och kan inte andas ordentligt alls i snudd till att bli yr. Känns oschyst mot sambon att han bara får se den "vackra" sidan sen ett par månader haha. Höften gör inte ont längre när jag fått rört på mig halva dan och jag känner mig hyfsat snygg i kläder från innan graviditeten. Får nog bli ett kort sen! Jag var o besiktade vår hästtransport förut o fick en anmärkning att komma tillbaka för. Inom en månad sa han och att jag skulle ta ordentligt hand om mig tills dess xD helt random människa. Kände mig lika nice då och hade redan fixat mig för o inte behöva lägga tid på det efter när ballonger o annat skulle fixas.