• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    Anneh - Wow! Härligt att gå in i v 36 på fredag! Det är ju mellan v36 och v 42 som räknas som normalförlossning ;) Altså varken för tidigt eller för sent, själv hoppas jag på att ha avklarat graviditeten innan BF men jag får säkert gå över för det :P Haha

Mijja12 - Tack, som tur är så har hon flyttat hem, och det är halva landet bort och han skulle inte angagera sig i eller slösa pengar på att ta sig dit men man kan ju terrorisera endå :( Jag har ju bara träffat henne ett fåtal gånger men vi har hållt kontakten och det känns toppen! Våra smågrabbar ska ju trots allt bli kusiner :)

Juliette - MEn det kanske är hans stora rädsla! Han kanske är jätterädd för att se dig ha ont utan att kunna göra någonting! Antagligen har han lite förlossningsrädsla med! Du kanske får stötta han på något sätt med genom att säga att jag kommer att klara det bara du finns där för mig. Då kanske han kan känna sig lite tryggare och lugnare med och vara ett bättre stöd för dig nui innan förlossningen. Jag är säker på att på själva förlossningen kommer han att bli ett kärleksfullt och bra stöd! Det låter som han är en sån person :) Annars får personalen ge han något lugnande, det fick mitt ex haha (Jag var kolugn, han hadde panik)

Ninime - Gaah! v 37 redan! Vad fort det går!! Och tilltagande förvärkar på det! Spännande!!

Bez imena - Jag har köpt på h&m De har 2-pack som är helt ok, de är dessutom billiga och finns i några olika färger, Jag har köpt amningsbh:s i lite blandad storlek.. Någon som passar nu och någon som är 1 kupstorlek större, Däremot om man vill ha något som är riktigt snyggt så finns det att köpa men de kostar ju lite extra. De skönaste jag har är dessa http://www.bonprix.se/produkt/amnings-bh-2-pack-d-kupa-moenstrad-vit-908774/?bundle=4653137&type=image De är 2 för 199:- (på rea just nu) och de är ganska söta om man jämnför med andra amnings bh:s i den prisklassen :) De har även billiga badräkter för oss med stora magar billigt :)
  • mammsen
    Ang amningsbh - Tänk på att ni ska få plats med sånna breastpads eller vad det heter i med.. som suger upp om/när man läcker mjölk.. Passar bh-n nu passar den första dagarna tills brösten kommer igång, då blir de ofta ganska stora och svullna ett par dagar/någon vecka men sedan brukar den storleken som passade i slutet av graviditeten bli lagom.. Det bästa är att köpa amningsbh som sitter bekvämt och är lite "utöjjbar" om ni förstår vad jag menar ?
  • anneh

Mammsen: Ja tiden bara flyger iväg! Jag hoppas också att förlossningen startar innan BF, gärna om 1-2veckor :) det skulle inte göra mig nånting alls :D

Ang amningsbh, jag beställde från nelly.se, comfort nursing bra från carriwell. 289kr/st, ser ruskigt sköna ut, ser ut som en sportbh eller vad man ska säga. Mjuka! Hoppas dom dyker upp snart.

• Sommaren12

Jag är helt opepp på att fortsätta va gravid nu! Tycker tiden står både stilla och försvinner snabbt (om det nu är möjligt). Känner knappt någon i den staden där jag bor, flyttade hit för ett år sen när jag började plugga och nu har alla åkt hem på sommarlov. Har svårt att sova, fötter och händer är svullna, har ont i ryggen, brösten läcker för att inte tala om hur tjock och oattraktiv jag känner mig. Är bara urless på detta nu och vill att bebisen ska komma. Eller nja, jag vill spola fram tiden tills hon ska komma för än är ju lite tidigt...
    Har den senaste månaden även känt en del, vad ska man säga... obehagskänslor? Som sköljer över mig. Har inte riktigt fått kläm på vad det handlar om men kanske att jag är rädd för vad som komma skall. Rädd för hur livet kommer förändras och hur relationen med min man kommer förändras. Tror det är det.

Usch, vilket gnäll det blev då. Men det var min tur nu. Känner mej totalt urdeppig idag! Rynkar på näsan 

• Tesdy

Jag var hos läkaren på VUL idag och här är lite sammanfattning:
    Jag är i vecka 34+5 idag och det var som jag misstänkte, lillbäsen har sjunkit rejält. Jag berättade för läkaren att jag haft en hel del SD nu och att det trycker på neråt så hon passade på att kolla tappen när jag ändå skulle lägga mig i den där "bekväma" gynstolen.
    Tappen var oförändrad, gick fortfarande bakåt och jag var inte öppen ngt alls, men hon kände bebisens huvud.
    Sen när hon kollade med VUL så fick även jag se konturerna av huvudet.
    Moderkakan ligger vid sidan om utgången och hon såg inga som helst problem med att föda vaginalt så det känns helt underbart idag. Läkaren tittade i min journal och sa att allt ser verkligen ut som en toppen graviditet. Hon var på väldigt positivt humör idag.

Ingen av mina stora barn har fixerat sig innan FL men det vill tydligen denna lill* rackaren göra. Så nu hoppas jag att detta är ett tecken på att jag slipper gå hela vägen ut och slipper övertid. Inte för att jag hade ngn direkt övertid med dom andra två. Dottern BF+4 och Sonen BF+3.

Idag ville jag tydligen inte sova längre än till 4:40 så innan jag åkte till läkaren hade jag hunnit med att måla naglarna, på både händer och fötter (Tur man är vig ) samt duscha med bodyscrub samt en snabb liten ansiktsbehandling i ansiktet, lägga en snygg makeup och fixa håret lite extra idag. Allt utan att stressa.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Challelotten

Mammsen: Amningbh på boprix hur är de i storleken? De hade bara d 80 inne men hade velat ha 85. Så om man vågar köpa 80 iaf :0)

• Maaya

Hej allihop :) i natt fick jag spendera några timmar på förlossningen.:/ jag har haft mycket sammandragningar enda sen vecka 17 (på sön går jag in i v. 36:)) så jag har vant mig med att magen är hård o ihop dragen större delarna av dagarna (min BM säger att jag har en "sån" kropp som får lätt sammandragningar, lång o slank (slank är hennes ord val haha känner mig inte jätte slank direkt) så jag har inte varit direkt orolig men igår efter att legat i sängen över en timme slog det mig att sammandragningarna aldrig släppte o att deg värkte i magen. Jag ringde förlossningen o råd fråga o dom sa att jag skulle ta två Alvedon o vila o om det inte går över så skulle jag ringa in igen... Efter ytterligare en timme så ringde jag in igen o då sa dom till mig att komma in på engång. Dom gjorde ultraljud (både vaginalt o på magen), hjärtslag, urinprov, kände på livmodertappen haha ja allt man kan göra o det enda jag kunde tänka på var att jag verkligen inte ville föda just då!? Alla säger att dom är så trötta på att vara gravida o vill ha bebis nu men om jag ska vara helt ärlig så tycker jag fortfarande att det är lite mysigt o jag känner mig lixom inte riktigt redo, jag har ju inte packat väskan eller skrivit förlossnings brev än hehe. Min man där imot satt o hoppades på förlossning ;) efter alla kontroller så konstatera dom att bebis är fixerad men jag var inget öppen så förlossning var inte aktuellt än, där i mot så sa hon till mig att jag måste ta de lugnt (hallå jag tar det lugnt ju) för annars kommer bebis komma när som helst. Jag fick en spruta i låret för att lugna ner min livmoder o jävlar vad ont den gjorde! Allt såg iallafall bra ut så nu hoppas jag på att han stannar kvar i typ två veckor till iallafall sen gör det ju inget om han kommer senast v.38 :) Hur har ni gjort med vagn o spjälsäng, har ni bäddat o gjort fint där än? Jag har väntat för att jag tänker att det kanske blir dammigt men nu börjar jag fundera på om det kanske är dags att börja förbereda allt inför bebis kommer :) kram till er alla

• Juliette
    mammsen skrev 2012-06-28 09:41:33 följande:
    Anneh - Wow! Härligt att gå in i v 36 på fredag! Det är ju mellan v36 och v 42 som räknas som normalförlossning ;) Altså varken för tidigt eller för sent, själv hoppas jag på att ha avklarat graviditeten innan BF men jag får säkert gå över för det :P Haha

Mijja12 - Tack, som tur är så har hon flyttat hem, och det är halva landet bort och han skulle inte angagera sig i eller slösa pengar på att ta sig dit men man kan ju terrorisera endå :( Jag har ju bara träffat henne ett fåtal gånger men vi har hållt kontakten och det känns toppen! Våra smågrabbar ska ju trots allt bli kusiner :)

Juliette - MEn det kanske är hans stora rädsla! Han kanske är jätterädd för att se dig ha ont utan att kunna göra någonting! Antagligen har han lite förlossningsrädsla med! Du kanske får stötta han på något sätt med genom att säga att jag kommer att klara det bara du finns där för mig. Då kanske han kan känna sig lite tryggare och lugnare med och vara ett bättre stöd för dig nui innan förlossningen. Jag är säker på att på själva förlossningen kommer han att bli ett kärleksfullt och bra stöd! Det låter som han är en sån person :) Annars får personalen ge han något lugnande, det fick mitt ex haha (Jag var kolugn, han hadde panik)

Ninime - Gaah! v 37 redan! Vad fort det går!! Och tilltagande förvärkar på det! Spännande!!

Bez imena - Jag har köpt på h&m De har 2-pack som är helt ok, de är dessutom billiga och finns i några olika färger, Jag har köpt amningsbh:s i lite blandad storlek.. Någon som passar nu och någon som är 1 kupstorlek större, Däremot om man vill ha något som är riktigt snyggt så finns det att köpa men de kostar ju lite extra. De skönaste jag har är dessa www.bonprix.se/produkt/amnings-bh-2-pack-d-ku... De är 2 för 199:- (på rea just nu) och de är ganska söta om man jämnför med andra amnings bh:s i den prisklassen :) De har även billiga badräkter för oss med stora magar billigt :)

Haha! Lugnande... Nej, det tror jag inte han kommer att behöva. Han är den lugnaste person jag känner och stressar aldrig upp sig. Brukar vara jag som står för paniken ;) Men så klart att han också är lite nervös :).

Vet inte om jag också har förvärkar. Har haft mycket sammandragningar sedan ungefär v 20 men nu har jag börjat få som mensverk ibland när jag får sammandragning. Men det kommer inte varje gång och gör inte så där jätteont.

Sommaren: Känner precis samma. Är inte roligt nu när man inte hittar nån skön sovställning, knappt kan gå ibland och MÅSTE se till att det finns en toalett var jag än är. Samtidigt som man ska försöka njuta av den här tiden också... Haha!    
  • Maaya

O en fråga till vet ni om dom alltid väger än när man kommer in för förlossning ?