• 7eHimlen

Augustibebis 2012

Mammsen - Ja det känns verkligen så, som att alla protesterar på en gång och tittar på mig som att jag är helt galen! :P Men de får väl tycka det då, jag tänker iaf behålla samma inställning tills ungen är ute! Så det så! Känner mig som en trotsig 3-åring! :P
    Jag har läst på lite om ställningar o så, och beslutat mig för att försöka vara så aktiv och upprätttstående så länge som möjligt, o sen föda på knä halvstående lutad mot sängens huvudände. Men sen vet man ju inte som sagt, jag tycker kanske att det är bekvämare att ligga ner eller nåt annat. SÅ jag ska försöka ta det som det kommer. Men rädd för smärtan är jag inte ett dugg iaf. Klart det kommer göra ont, som faaan, men jaha, det finns ju bedövning att få om jag vill!  Jag känner minst 3 personer som fött med bara lustgas, och jag har ju i vanliga flal helt sjukt hög smärttröskel, så det kommer att gå BRA! *vet*
    Och jag håller så himla mycket med dig om den där jul-känslan!! Åh det ska bli så spännande att få vara med om att föda barn!! Fatta att idag är det MAX 61 dgaar kvar tills han är hos oss!! Jag är ju helt övertygad om att han kommer tidigare än BF! 

• 7eHimlen
    mammsen skrev 2012-06-25 23:37:44 följande:
    7ehimlen - Yes jag har lite samma plan, röra sig så mycket som möjligt, säg till dem på förlossningen, vissa ställen har ctg dosor och sånt som är sladdlösa, då är det lättare :) Jag tänker mig med att jag ska föda på samma sätt men vet att jag blev ganska knäsvag sist så jag hamnar nog i liggläge till sist endå, fast då satsar jag på sidoläge eftersom det inte är lika smärtsamt när man slipper lite av trycker mot rygg/tarmar.. Och "den" känslan släpper inte när värkarna kommer! Jag lovar! Då blir det mer spännande ;)
    Ja jag hoppas de har såna där sladdlösa på Huddinge, annars får jag väl vandra runt sängen bara :P Vad bra att du skrev det där om sidoläge, det ska jag absolut prova om jag inte orkar stå på knä :) Åh det är verkligen snart som man ligger där!! Såå häftigt!! :D

Ang gaser o att bajsa så har jag haft problem ända sen plusset, är jättehård i magen! Usch. Provade Niferex i början och det blev tusen gånger värre, så nu dricker jag "bara" blutsaft. Men Hemofer, funkar det alltså åt andra hållet, så man bajsar mer? Är väldigt gasig och det är ju inte så kul alls..

19 dagar kvar att jobba (med idag) - vill ju vara ledig NUUU!!!       
  • 7eHimlen

Ang att sova så sover jag djupt när jag väl somnar, jag vaknar ofta och jag börjar också störa mig på att det är för varmt i sovrummet. Kanske får flytta ut till vardagsrummet om det blir värre. Då slipper min fru frysa för att jag har fönstret öppet och så kan hon stänga så hon slipper höra fåglarna! :P

Elanoresmamma - jag har samma problem med de där j-a fåglarna!! Förstår inte riktigt varför MÅSARNA hänger i Fruängen??!! Det är ju inte som att det finns nåt vatten just där liksom, försvinn odrägliga djur! Eller skråla på vettiga tider!! :/ I morse kom inte frugan upp ur sängen, hon hade legat vaken pga deras "sång" hela natten. Så jag är ioaf glad att jag lyckas somna trots att de håller på. Men klockan fyra på morgonen när de är som värst, då vill man ju bara ha ett gevär :P 

• 7eHimlen
    LindaPernilla skrev 2012-06-26 10:27:05 följande:
    Imorgon går jag in i vecka 34.
    49 dagar kvar till BF! Nu börjar det verkligen närma sig för oss allihopa och snart har vi våra småtroll här :)
    Tycker inte det var länge sedan det stod "Du har 150 dagar kvar till BF!" och jag tyckte det kändes som att "snart så". Jag och sambon längtar så oerhört efter den lilla krabaten i magen nu! :)
    Grattis till vecka 34! Jaaa visst är det helt galet att det snart är dags! :P Är ju så himla spännande! :D 
    Själv är jag i vecka 32 ( 31+2 idag) och har 60 dagar kvar till BF! :D
    bez imena skrev 2012-06-26 10:31:27 följande:
    7e himlen; ja på mig funkar hemofer, de är skonsamma och jag har fått upp järnvärdet mycket. Niferexen gjorde att ja inte bajja alls förrän det till slut explodera en vecka senare typ... :/
    Får se om jag provar de oxå då, hade ändå 127 i järnvärde förra gången så även om det gått ner från 132 så är det ju fortf bra :) men usch, ja Niferexen hade samma effekt på mig, inget kul alls!!
    fransyskan skrev 2012-06-26 10:36:46 följande:
    God morgon!

7ehimlen och mamsen: Jag känner likadant angående förlossningen. Ingen oro, bara nyfikenhet. Och jag får också höra skräckhistoria efter skräckhistoria av folk (alltid kvinnor) som vill bota mig från mitt lugn. Mycket konstigt.

Trött på att vara gravid: Japp. Jag känner mig så jäkla tung och det bränner konstant just under huden högst upp på magen. Har varit så av och till i veckor, men sista dagarna är det non-stop. Vet inte om det är barnet som ligger och trycker på en nerv eller om det är huden som spricker eller vad fasiken det kan vara men USCH.
    Ja visst är det underligt??! De vill liksom skrämma en till att vara rädd för förlossningen! Väldigt underligt! Är det inte BRA att vi är lugna och förväntansfulla liksom? Tycker ju jag iaf! Skönt att vi är fler! Ska bli roligt att läsa/höra era förlossningsberättelser sen! :D

Usch, det låter obehagligt! Men det är nog som du säger, barnet som ligger o trycker på nåt! Min bebis liger med huvudet nedåt, men händer/fötter verkar vara i full rörelse och jag får INTE sitta upprätt, måste ha lutning, annars protesterar han vilt! O stark är han oxå, gör riktigt ont om man nån gång glömmer isg och sitter för rakt :P Hoppas din lilla flyttar på sig snart så du slutar få ont!   

• 7eHimlen

Ang besök så tänkte vi att våra respektive familjer får komma till BB och hälsa på, sen när vi åker hem så vill vi gärna ha några dagar i fred från världen. Tror inte nån har problem med det, men min bästa vän bor granne med oss så hon lär nog komma så fort vi är hemma igen. O det har jag alls inget emot! :D Sen kanske det blir tvärtom, att vi VILL träffa alla o visa upp honom, men vi får väl se hur allt känns när det är dags.  

• 7eHimlen
    VeritasIV skrev 2012-06-26 13:22:48 följande:
    Ang förlossningen och inställningen. Tycker det är superbra att man inte känner sig uppjagad eller rent av rädd. Jag hade också en lugn, förväntansfull och positiv inställning, vilket jag tror hjälpte mig mycket. Och jag fick en positiv, snabb förlossning med ettan. Kände då att jag lätt skulle kunna göra det igen fast det gjorde helv.. ont och jag fick lite bristningar där nere när jag öppnade mig så fort och inte krystade så länge. Tycker att det är lite dumt av omgivningen att komma med skräckscenarion mest. Det är sällan man får höra det positiva :-P
    Ja apropå skräckscenarior var precis en kund inne och berättade hur hans tjej fött (för ca 2 veckor sen) och att det varit dramatiskt o ungen fick stanna på intensiven för han slutade andas, mamman höll på att dö. Alltså, usch, såklart, jättehemskt!! Det ändrar inte min inställning och jag håller mig lugn iaf, men varför berätta det för nån som snart ska föda? :/ så knasigt!
    Men skönt att vi är flera!! :D Vi får peppa varandra sen om modet sviker när det närmar sig :D 
  • 7eHimlen
    NiniMe skrev 2012-06-26 14:48:46 följande:
    I skåne har vi det stående
    Men det brukar vara runt vecka 32-33 men dom ligger efter jättemycket inne på ul i lund, så jag kommer komma senare än normalt, jag kommer vara i v.36+3 när vi kommer men det ska bli kul och det brukar vara lättare för dom att uppskatta vikten desto senare man går
    Aha, vad fuskigt, här i Sthlm gör de bara det om kurvan ser annorlunda ut. Jag vill oxå se vår bebis! :P Gud vad man längtar nu!! :D

• 7eHimlen
    NiniMe skrev 2012-06-26 14:52:57 följande:
    Ja jag tycker det är dumt att dom inte har det överallt... Det var påväg att försvinna från skåne ett tag men barnmorskorna protestera så mycket att dom lät det vara.. Det blir liksom lite av en milstolpe eller vad man ska säg, en liten morot
    Ja eller hur, en sista titt innan det är dags liksom! Konstigt att det inte är så överallt..
    Sommaren12 skrev 2012-06-26 17:16:20 följande:
    Ja så himla klantiga människor är! Hur tänker dom eg?! Jaja, jag är också immun mot skräckhistorier. Jag har till och med försökt att putsa bort min stört positiva inställning till förlossningen men det går bara inte. Jag ser fram emot det massor! :)
    Haha men så där tänker jag med, jag försöker läsa om läskiga saker som hänt andra och kolla igenom mina föda-barn-böcker, men jag blir bara ännu mer peppad bara :P jag är nog lite knasig :P 
    fru Elle skrev 2012-06-26 17:56:57 följande:
    Ser med fram mot förlossningen, har haft två bra förlossningar tidigare. Inför min första förlossning så kände jag mig lugn och förväntansfull. Tycker att ni som känner lugn och ser fram mot förlossningen har helt rätt inställning.

Visste sen tidigare att jag hade en ganska hög smärtröskel och tänkte att jag skulle prova att föda utan någon bedövning. Men hade läst på om olika bedövningar som finns och tänkte att BM säkert föreslår om jag ser ut att behöva något. Hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag tyckte värme lindrade, så BM erbjöd mig att sitta och duscha varmt. Sen hann jag inte med någon annan bedövning. Varvade att sitta i duschen och vara uppe och röra på mig. 

Var helt inställd på förlossningen skulel ta tid, var vad alla sa och sen var jag bara öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen när jag kom in. Men två timmar tog det och värkarna var fullt hanterbara, upplevde att jag hade lite jobbigare värkar under 15 minuter. Men det gick bra att andas igenom dem och duscha varmt mot magen. Dotterns hjärtljud gick dock ner, de sa att det troligtvis berodde på att värkarbetet var så intensivt. Men sen återhämtade hon sig och jag kunde krysta i lugn och ro, hade krystvärkar i 13 minuter. Både jag och min man blev nog lite chockade över att allt hade gått så fort och bra. Han sa spontant när dottern hade kommit upp på mitt bröst "du kommer bli en en 11-barns morsa". Hade kunnat vara redo att föda ett till barn direkt.

Inför andra barnet och nu trean ser jag bara fram mot förlossningen, att få vara med om denna fantastiska upplevelse en gång till . Min enda oro är att inte hinna in till förlossningen och få barnen till barnvakt. Men har fått tid för igångsättning så det hoppas jag löser sig. Bara det inte startar innan vi har fått tid för igångsättning.

Lyssna inte på alla som bara måste delge sina värsta historier om förlossningar. Förstår inte varför folk nödvändigtvis måste göra det, är ju bara elakt.
    Åh det låter ju som rena drömscenariot! Bara att hålla tummarna för att allt går lika bra för mig :) 
  • 7eHimlen
    natlup skrev 2012-06-26 22:51:03 följande:
    Prata lite med sambon om parkeringen på sjukhuset. Vi ska föda på Huddinge sjukhus å det kostar 8kr/h visst e det e inte mycket för de som bara e där några timmar. Men vi räknar med att vara kvar ca 2-3 dagar beroende på hur lång tid själva förlossningen tar.

Men 192kr/dag känns liite saftigt. Två dagar blir 384. Kännsd verkligen surt:P vet ni om det e andra priser när det gäller förlossning/bb eller om man kan parkera någonstans i närheten lite billigare? Bostadsområden brukar ju ta 30-50kr/dygn..
    Vi ska också föda på Huddinge och tänkte ta taxi dit. Vi bor i Fruängen, så det blir ju inte jättedyrt. O skönt för min fru att slippa köra med mig mitt i värkarbetet.Man får ju tillbaka från 140:-/resa sen :) Men ni kanske bor längre bort så det blir mkt att ligga ute med?
Svar på tråden Augustibebis 2012