• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    LiJon skrev 2012-07-16 17:31:53 följande:
    Idag fick jag hem kallelse om bäckenröntgen nästa vecka. Skönt att få tiden snabbt men jag har ju inte en susning om hur det går till. Så får jag lite dåligt samvete för att jag ska utsätta bebisen för röntgen, blev inte lättare när jag frågade läkaren (knäppläkaren jag träffade förra veckan alltså) om det var riskfritt för bebisen och han svarade " njaa alltså ja det ska det väl vara" men jag fick känslan av att han ville att jag skulle bli osäker eftersom han inte ville skicka nån remiss från första början...

Tesdy; Oj det måste varit en surprise. Nyfiken varför det blir igångsättning? Blir det nån typ av vändningsförsök innan? Jag trodde mer det blev snitt då, eller det kanske bara gäller om man är förstföderska? Lite spännande ändå, då kan det inte vara alltför länge innan du har din bebis här

En fixeringsfråga; När bebisen fixerat sig, ligger den still i helt samma position då? Min har haft huvudet ner senaste bm- och läkarbesöken men hon skruvar sig hela tiden, ena stunden är fötterna långt ut nästan i ryggen på ena sidan och sen plötsligt till vänster om naveln. Antar att hon inte är fixerad då... :P

Jo, vända på sig kan de ändå. Annars skulle de inte kunna komma it.
  • Kampis
    Idag fick jag hem kallelse om bäckenröntgen nästa vecka. Skönt att få tiden snabbt men jag har ju inte en susning om hur det går till. Så får jag lite dåligt samvete för att jag ska utsätta bebisen för röntgen, blev inte lättare när jag frågade läkaren (knäppläkaren jag träffade förra veckan alltså) om det var riskfritt för bebisen och han svarade " njaa alltså ja det ska det väl vara" men jag fick känslan av att han ville att jag skulle bli osäker eftersom han inte ville skicka nån remiss från första början...

Tesdy; Oj det måste varit en surprise. Nyfiken varför det blir igångsättning? Blir det nån typ av vändningsförsök innan? Jag trodde mer det blev snitt då, eller det kanske bara gäller om man är förstföderska? Lite spännande ändå, då kan det inte vara alltför länge innan du har din bebis här

En fixeringsfråga; När bebisen fixerat sig, ligger den still i helt samma position då? Min har haft huvudet ner senaste bm- och läkarbesöken men hon skruvar sig hela tiden, ena stunden är fötterna långt ut nästan i ryggen på ena sidan och sen plötsligt till vänster om naveln. Antar att hon inte är fixerad då... :P

Jo då de kan skruva på sig ändå, och som stövelkatten sa så skruvar de sig under förlossningen för att komma ut :)
  • NiniMe
    Tesdy skrev 2012-07-16 16:36:10 följande:
    Idag har jag haft en låång dag. Hade besök hos BM kl 12. Mysigt tänkte jag och dottern hade tänkt följa med, men som tur var gjorde hon inte det utan stannade hemma och lekte med en kompis. Detta var tur för min BM hade svårt att lokalisera hur bebisen låg och efter en dubbel koll av ytterligare en BM så konstaterades det att bebisen ligger på tvären!! Så dom ringde till kk-akuten och jag fick snällt åka dit.
    Väl där och efter en braaa stund i väntrummet så fick jag komma in om denna BM började kolla med UL hur bebisen ligger och det var inte det lättaste då den inte gärna är still denna busen. Så det slutade med att ytterligare en läkare fick komma in och kolla!! Set konstaterades att bebisen ligger i instabilt tvärläge vilket slutade i att jag nu har en tid för igångsättning i v 39+2...
    Oj, hur känns det? Skönt dock att dom upptäckte det..
  • NiniMe

Man får nog väga fördelar och nackdelar med detta.. Jag personligen tycker att den lilla risken som finns för att ngt ska hända bebis är minimal om man jämnför vad du kanske gått igenom i en förlossning om det varit/är så att du inte kan föda vaginalt, kanske en lång jobbig förlossning som slutar i ks... När jag hade praktik på Sjukhuset så pratades det om just detta eftersom jag var nygravid då, att risken är mycket liten att ngt skulle gå tokigt...
    Min bebis är fixerad och fötterna känner jag här och där i navelhöjd och uppåt, huvudet känner jag rullar lite konstigt ibland nere i backenet, det ilar, hugger och känns ett jävla tryck ibland Det ilar ibland så det går ända ner i knävecken..
  • Tesdy

Glömde skriva att det är planerat ett vändningsförsök i samband med att dom sätter igång mig. I och med att lillbäsen är så livlig som hen är så vågar dom inte bara ett vändningsförsök och sen låta det vara. Bebisen har haft huvudet neråt vi dom senaste fyra besöken men idag var det inte så som sagt.
    Hur ser jag på detta?? Med skräckblandade känslor måste jag erkänna. Jag har länge sett fram emot förlossningen och hoppats att mina förvärkar skall ge resultat men skulle dom ändras och bli riktiga värkar eller vattenavgång så är det snabbt som strand in för att kolla om det går att vända. Skulle dom inte nu lyckas med vändningen så blir det snitt vilket är något jag inte heller gärna vill. Men som ni skriver så känns det kul att veta att senast om två veckor så sniffar jag på min bebis.

• Nettan1982
    Ellenbmt skrev 2012-07-16 16:07:14 följande:
    Bra kämpat sommaren!!

Jag når ingenting "där inne" är så nyfiken... Hur fasen når ni in??

Sitter på toan, då är det inte svårt att nå in. Min är öppen framåt kanske därför... Ibland lutar den bakåt & då är det svårt... Enligt en läkare jag var hos & även en bm sa att det är svårt att känna skillnad på vanlig murra & tappen men jag har alltid känt tydlig skillnad... Är kanske knäpp men jag känner på den & vet tex att mensen är på g ( i vanliga fall då) & det var så jag gissade att jag var gravid innan jag gjorde testet...
  • anneh

Katten: jag försöker känna efter, men når inte tappen, verkar som att den är hög fortfarande då jag kännt den förut innan graviditeten.. Nu var det iofs några dagar sen jag testade, och igår hade jag ett rejält tryck neråt och mensvärk, kanske ska kolla igen :D
    Men du är alltså lite öppen? Vilken vecka är du i nu?

• Ellenbmt

Måste fråga en akut fråga!
    Vad hade ni gjort i mitt läge?
    Min pappa ringde för en timma sedan och skrämde livet ur mig, han hade blivit överkörd över bröstet och ville att jag skulle ringa 112, fick såklart chock och sd och illamående och hela baletten, fortfarande i chock men lugnare då han är i ambulans påväg till sjukan å inte så medtagen verkar det som.... Dock ovisst med innre skador.

Kan bebisen påverkas av min chock? Vi har gäster och barnen hemma och alla har druckit utom jag osv....

• LindaPernilla

I regnet, rusket och åskan har vi nu gjort färdigt lillbus rum! :) Det är så mysigt.

Har även packat BB-väskan lite, men det är så svårt att veta vad jag ska packa ned!
    Vad har ni packat?

- Mjukisbyxor
    - Amningströja
    - Amnings BH.
    - Amningsinlägg
    - 2 bodys till bebis
    - 1 par byxor till bebis
    - En "tjocktröja" till bebis
    - En dress till bebis
    - Hårsnoddar och hårband
    - Kameran
    - Mössa till bebis