• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Roos26

Ni som känner på tappen, blir inte de typ som en hinnsvepning då å kan sätta igång förlossningen ? Eller hur går en hinnsvepning till ??

• Ellenbmt

Usch sån kväll!! Pappa verkar vara den 40-50 talist han är, han säger typ äsch! Åt det hela. Men han fick åka ambulans till Eskilstuna för röntgen osv, han låter trött på rösten men han pratar ju... Trodde hans sett sin sista gryning lixom!! Kram på er

• livelovelaugh

[quote=65803185][quote-nick]Roos26 skrev 2012-07-16 20:43:00 följande:[/quote-nick]Ni som känner på tappen, blir inte de typ som en hinnsvepning då å kan sätta igång förlossningen ? Eller hur går en hinnsvepning till ??[/

Hinnsveånong för man ett finger runt innanför kanten och lossar hinnorna, att bara känna men inte greja runt borde inte sätta igång något

• jguz

Jag vågar inte pilla där inne men jag e nyfis.... Kanske man skulle prova ändå...

• Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-07-16 20:44:00 följande:
    Usch sån kväll!! Pappa verkar vara den 40-50 talist han är, han säger typ äsch! Åt det hela. Men han fick åka ambulans till Eskilstuna för röntgen osv, han låter trött på rösten men han pratar ju... Trodde hans sett sin sista gryning lixom!! Kram på er

Hua, vilken chock. Va bra att han är okej iaf!
    Roos26 skrev 2012-07-16 20:43:00 följande:
    Ni som känner på tappen, blir inte de typ som en hinnsvepning då å kan sätta igång förlossningen ? Eller hur går en hinnsvepning till ??

Roos26 skrev 2012-07-16 20:43:00 följande:

Som beskrivet så lossar man hinnorna från luvmoderväggen vid en svepning, och då måste man såklart också vara öppen hela vägen in. för att lyckas med det på sig själv får man nog ha bra långa fingrar!

Reta tappen kan det dock göra, om den är redo. Och nu är det ju ganska önskat, så något händer.
  • Stövelkatten
    anneh skrev 2012-07-16 19:18:56 följande:
    Katten: jag försöker känna efter, men når inte tappen, verkar som att den är hög fortfarande då jag kännt den förut innan graviditeten.. Nu var det iofs några dagar sen jag testade, och igår hade jag ett rejält tryck neråt och mensvärk, kanske ska kolla igen :D

Men du är alltså lite öppen? Vilken vecka är du i nu?

När vi var på förlossningen sist, för en månad sen eller vad det var, var yttre munnen öppen någon centimeter, och tappen var ett par cm tror jag.

Nu känner jag alltså själv att två fingertoppar och lite till får plats "i" den yttre munnen och innanför där finns en hårdare ring där två fingertoppar precis får plats. allt detta är ju mina egna uppskattningar, inget jag fått bekräftat av någon doktor eller så.
  • LiJon

Hihi ja man lär sig nåt nytt varje dag! :) Att de skruvar sig under förlossningen har jag koll på men då är ju ändå själva utdrivningen igång s a s. Fick för mig att de "sitter fast" med huvudet när de är fixerade. Men det kanske är bra att hon lever runt därinne så kanske hon skruvar sig neråt!

Hur pass förberedda är ni andra (kanske mest ni förstföderskor) inför förlossningen? Min barnmorska är så lugn och cool liksom men har tagit upp flera gånger (bl a på föräldragruppen) att andningen MÅSTE man ha övat på innan med sin partner annars "går det inte"... Har läst flera böcker men känner mig ändå inte riktigt förberedd, och vi har inte gått/tänker inte gå någon profylaxkurs eller liknande heller. Så idag klickade jag hem en DVD av Anna Wilsby, "Innan du föder". Läste att den skulle vara bra så jag får nog förlita mig på den och fortsätta läsa de böcker jag har.

• NiniMe
    Ett tips ang bh... Jag hade inte lagt alltför mycket pengar om jag var ni på att köpa bh ÄN, jag har köpt en bh på apoteket som är suverän dom första dagarna, tills brösten fylls på
    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=211330

Kostar inte alls mycket och den funkar alldeles utmärkt att använda sen på natten, vilket jag gjort när jag ammat pojakarna innan...
    Dom är ganska elastiska...
  • novaunique

NiniMe:
    Tack - äntligen får jag SE den där behån som jag letat efter! Finns den bara på nätet? Har letat på Apotek här i Västerås men hittar för sjuttsingen inte!

• Nettan1982
    livelovelaugh skrev 2012-07-16 20:30:25 följande:
    Det hårda du känner längst in är huvudet på din bebis, hårda ringen är inner och mjuka yttre :)

Tack! :)

Kan säga att det har inte hänt någonting när jag kännt där öht. Om man gör en hinnsvepning så är det säkert annorlunda men det tror jag är svårt på sig själv. Sen ska man ju inte tvinga in ngt, det bara glider in liksom... :/ :)