• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Roos26

Aha ok, va nyfiken för hinsvepning e inplanerat för mig hitils om de inte blir igång sättning eller kejsarsnitt. Ska på TUL i morgon å ska bli otroligt skönt å veta om de blir kejsarsnitt eller inte men tror de blir vanlig förlossning men hoppas på igångsättning om han är modellen större;) Just nu sitter med massa SD som vanligt ieförsig men väldigt täta men inte så onda så inte orolig men lite jobbigt e de:P

• Stövelkatten
    Hejåhå skrev 2012-07-16 21:57:09 följande:
    Vad är det jag känner?

Min mage är lite fläskig så det är svårt att känna om den är hård. Det tvärtrycker nedåt mot rumpan och ned mot bäckenet och håller i sig några sekunder samtidigt som magen känns spänd. Det har hållit på nu i några timmar. Bebis är ovanligt aktiv. Jag är lite öm i magen, men inga starka mens smärtor i samband med spänningarna, lite molande men det sitter i hela tiden.

Det är första gången jag känner så här.

Förvärkar/sammandragningar? Låter vanligt, men ring och kolla med fl om du oroar dig. Blir det värre ont kanske det är dags för bebis?
  • Evelina b

jag gick på en profylax kurs typ men den ingick hos min bm och det handlar inte om att sitta och träna varje dag utan att veta hur man ska andas och andas igenom hela värken. Det är mest för att avleda smärtan och ha fokus på andningen.

Men jag skulle aldrig betalat för att gå på en sån kurs det hade jag inte gjort.

• lills

Svider och ilar mellan benen. Typ inne i mig... Vad är det? Normalt?

• Naimis

Jag tror inte ens jag når min livmodertapp. Innebär de att de är långt kvar?

• NiniMe

[quote=65803981][quote-nick]novaunique skrev 2012-07-16 21:25:53 följande:[/quote-nick]NiniMe: Tack - äntligen får jag SE den där behån som jag letat efter! Finns den bara på nätet? Har letat på Apotek här i Västerås men hittar för sjuttsingen inte![/quote Säg till i kassan så tar dom fram den :) dom sa visserligen till mig att den skulle utgå ur sortimentet men hon va inte säker... :) den är kanon... Speciellt i början och sen på natten...

• mammsen

Var på MVC idag och hade med mig både sambo och dotter är som sagt i v 35 och såhär stod det till
    Vikt - 88kilo (+10 sedan inskrivning)
    Sf-mått 34cm
    HB - 114
    B-glukos - 4.1
    Protein i urinen - 1 (Beror troligtvis på lite flytningar, inget att oroa sig för med mitt fina blodtryck osv)
    Blodtryck - 120/60
    Han ligger med huvudet ned och är ruckbar fortfarande och hjärtljuden låg på 144 <3

Det var jätteroligt för dottern att få gå med och titta vad bm gör och min bm är så underbart pedagogisk hon lät dottern hjälpa till att sätta plåster på mitt finger efter sticket och lyssnade på både dotterns hjärta och sedan bebisens hjärta i magen osv, toppenupplevelse för dottern!! :)

Ang livmodertappen - Innan grav var den sluten och hård, redan i mitten av grav kändes den mjuk, för någon vecka sedan kändes den supermjuk och som att man kunde få in ett finger en pytteliten bit, idag kände jag knappt hur jag är bar mig åt! Når helt enkelt inte, kände ena sidan och det känns mjukt och öppet för 1-2fingrar men når knappt alls, knepigt.. Men ska be sambon känna, han vet hur det brukade kännas innan jag blev gravid iallafall samt hur det kändes när den blev mjuk och man knapt inte kände den, så får jag väll se vad han säger ;)

Hämtade en ny bil idag med - och det började bra med 2 stenskott och ett nytt däck som smällde! på e6an, toppen! Antagligen har de gjort något fel när de satte på de nya däcken,, men men, sånt händer altid mig! Men det blev iallafall en Toyota avensis 1.8 kombi och vi är toppenöjda endå! Bilen är ju helförsäkrad och vi har ju garanti så jag ska ringa och kolla imorgon vad som täcker vad, yeye

7ehimlen ang amningsbh - Räkna med att ta en storlek större eftersom du ska få plats med pads, amningsskydd altså så du slipper våta fläckar på kläderna. Sedan just den där veckan eller de 2 veckorna när brösten är gigantiska och spända så rekomenderar jag en stor, mjuk och stretchig typ enklare modell av sport-bh som kan passa om brösten är ca 2 storlekar större än vanligt, det ska INTE sitta åt utan sitta behagligt när man är mjölkfylls annars kan det bli jobbigt, så bättre för stort än för litet! Men brösten är ju som sagt bara gigantiska och spända i starten och sedan passar ju den vanliga storleken :)

LiJon - Det tycker jag var lite larvigt sagt av din bm, jag hade inte övat ett dugg på att andas första gången utan kände mest att jag skulle låta kroppen styra, det gick toppen och jag andades hela tiden och fick massa beröm av barnmorskor och dylikt för just min andning.. Det viktiga är ATT man andas, sedan finns det ju 100 olika sätt man lär ut om just hur man "ska" andas på en förlossning och i villket skede osv, jag andades på det sätt som var rätt för mig och det hade jag inte kunnat träna på innan! Men sedan tror jag att vi är olika och en del behöver ha bestämda andningsmönster att luta sig mot under förlossningen. I början andas man automatiskt djupare och i slutet flåsar man mer, det viktiga är att syresätta sig och inte sluta andas lixom! Syresätter man inte musclerna gör det ondare helt enkelt..  Dock är ju risken att man slutar andas helt jävligt liten och då lär man ju svimma och antagligen slipper man väll smärta helt och hållet då, men sålänge man andas även om man spänner sig så spänner man sig åtminstonde mindre än om man håller andan och spänner sig, Slapna av och andas är inte så svårt, andas kan ju alla redan det svåra är ibland att slappna av men råkar man spänna sig en värk så får man släppa det när värken är över och focusera på nästa värk.. Man får ta det som det kommer, och alla KAN föda barn och alla våra barn kommer att komma UT :)

• Stövelkatten
    Naimis skrev 2012-07-16 22:56:46 följande:
    Jag tror inte ens jag når min livmodertapp. Innebär de att de är långt kvar?

Vet man inte var den brukar vara eller helt enkelt har mer plats än fingrar så kanske man helt enkelt inte når utan att det är lång tid kvar.
  • Tesdy

Fru Foxy: tack för din berättelse om din förra förlossning. Jag gör vändningsförsöket och igångsättningen i vecka 39+2 just för att dom är rätt säkra på att lillbäsen kommer att vända sig igen om jag inte gör båda delarna med en gång. Så jag skall komma fastande sa dom.

• novaunique

JIoow:
    Tack för tipset - ska kolla på Cura Hälla. Eller fråga på stora Appo på stan, har bara tittat, inte frågat..

Natti hörrni, hoppas vi får sova inatt!