• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • sally12

Denna bh jungel!
    Är det någon som vill köpa en svart amningsbh i strl 80D från hm så skicka ett mail till mig.

Köpte den, tog bort lappen och tvättade. Provade den och insåg att nej, det går inte :(

Kan det ha varit Bez som tipsade om en app så man kunde lyssna på lillhjärtat?
    Skulle vilja veta namnet på den appen :)

• Jloow

Novaunique: jag tror jag såg den på Cura på ICA maxi Hälla idag när jag var där men jag kanske såg fel..

• fransyskan
    jguz skrev 2012-07-16 20:58:08 följande:
    Jag vågar inte pilla där inne men jag e nyfis.... Kanske man skulle prova ändå...
    Här pillar dom ju på tappen vid varje besök så tror inte det kan vara så farligt.

ellembmt
    : Usch vad rädd du måste blivit! :( Jag hoppas allt ordnar sig!
    LiJon skrev 2012-07-16 21:10:55 följande:
    Hur pass förberedda är ni andra (kanske mest ni förstföderskor) inför förlossningen?
    Jag känner mig ganska lugn faktiskt. Har gått en 2-dagars kurs hos en doula med maken, har en CD ("Healthy Pregnancy and Successful Childbirth") som jag tycker är riktigt bra och funderar på online profylax-kursen som vi pratat om tidigare i tråden. Tänker ofta att det är bara en dag, att vi kvinnor klarar detta samt att min kropp faktiskt klarar detta... precis som den klarade av att skapa ett litet barn utan att jag behövde ge instruktioner, klarar den av att föda ett litet barn bara jag håller mig lugn och sansad.

(Och om sedan något går fel och mitt flummiga tänk inte funkar, så finns ju läkarna där! )
  • Stövelkatten
    Hihi ja man lär sig nåt nytt varje dag! :) Att de skruvar sig under förlossningen har jag koll på men då är ju ändå själva utdrivningen igång s a s. Fick för mig att de "sitter fast" med huvudet när de är fixerade. Men det kanske är bra att hon lever runt därinne så kanske hon skruvar sig neråt!

Hur pass förberedda är ni andra (kanske mest ni förstföderskor) inför förlossningen? Min barnmorska är så lugn och cool liksom men har tagit upp flera gånger (bl a på föräldragruppen) att andningen MÅSTE man ha övat på innan med sin partner annars "går det inte"... Har läst flera böcker men känner mig ändå inte riktigt förberedd, och vi har inte gått/tänker inte gå någon profylaxkurs eller liknande heller. Så idag klickade jag hem en DVD av Anna Wilsby, "Innan du föder". Läste att den skulle vara bra så jag får nog förlita mig på den och fortsätta läsa de böcker jag har.

Äh, dumheter, klart man kan andas sig igenom smärta utan att ha tränat varje dag med sin partner. Däremot är det bra om båda vet vad för slags andning mm man satsar på, så att partnern kan stötta en om man tappar fokus och sånt.
  • Hejåhå

Vad är det jag känner?
    Min mage är lite fläskig så det är svårt att känna om den är hård. Det tvärtrycker nedåt mot rumpan och ned mot bäckenet och håller i sig några sekunder samtidigt som magen känns spänd. Det har hållit på nu i några timmar. Bebis är ovanligt aktiv. Jag är lite öm i magen, men inga starka mens smärtor i samband med spänningarna, lite molande men det sitter i hela tiden.

Det är första gången jag känner så här.

• Sommaren12
    Hur pass förberedda är ni andra (kanske mest ni förstföderskor) inför förlossningen? Min barnmorska är så lugn och cool liksom men har tagit upp flera gånger (bl a på föräldragruppen) att andningen MÅSTE man ha övat på innan med sin partner annars "går det inte"... Har läst flera böcker men känner mig ändå inte riktigt förberedd, och vi har inte gått/tänker inte gå någon profylaxkurs eller liknande heller. Så idag klickade jag hem en DVD av Anna Wilsby, "Innan du föder". Läste att den skulle vara bra så jag får nog förlita mig på den och fortsätta läsa de böcker jag har.
    Äsch helt ärligt tror jag det är skitsnack att man inte klarar av att föda barn utan att ha profylaxat i flera veckor innan. Tror det är självklart att man får en bättre upplevelse ifall man kan andas igenom smärtorna, men att det skulle va kört för en annars tror jag är bullshit. Är det inte ganska nytt det här med andningen eg? Mamma sa iaf att det inte var tal om profylaxkurser på hennes tid. Huruvida deras upplevelser av förlossningen var vet jag iofs inte men ut kom barn iaf. ;)
    Jag har börjat få lite panik själv över förberedelser. Insåg att det kan ju nästan hända när som helst nu och jag har inte övat ett dugg. Jag var mer inne på Mindfullness än Profylax och laddade ner en app som visserligen verkar bra men tror det är lite för flummigt för mig, speciellt som det inte är så lång tid kvar att öva. Så nu ska jag nog ladda ner Profylaxappen med Anna W.

Haha jag tror den där "Innan du föder" var den vi såg på Föräldrakursen som jag TOKGARVADE åt. Själva anvisningarna hur man ska andas är bra men den var supertöntig. Mannen skulle säga till en ifall man rynkar pannan (Hur fan ska man se ut när man har sin livs smärta?!) och så demonstrerade hon lite olika älgljud och kom med visa ord om hur hon dök ner till sitt barn och sa till barnet att "Nu dyker vi tillsammans!"... Ja herregud, jättelarvigt men tror appen man kan ladda ner för 22 kr innehåller samma andningsövningar och DOM var iaf rätt bra vad jag minns.... Fast jag minns iofs inte så mycket mer än att jag försökte koncentrera mig på att inte explodera i fler garvattacker, de andra mammorna tittade lite mysko på mig... Tyst 
  • Kampis

Jag förstår faktiskt inte varför man behöver träna alls.. smärta känns olika för alla, och en del föder ju utan att ha haft särskilt ont alls. Sen märker man ju vad som funkar på en. Man har ju även lite tid på sig att märka vad som funkar ;)
    Jag hade aldrig tränat ett särskilt andetag ens, men jag märkte fort vad som funkade och det hjälpte verkligen! Har använt det mycket efteråt med, både under eftervärkarna, när amningen gjorde som värst ont och även när man slår i tån i soffan tex =)

Så nej man behöver inte öva innan! 

• Jloow

Jag har inte gjort en endaste profylax övning och hade inga problem att föda dottern 2009 så jag tror absolut inte att profylax är ett måste. Jag och min man har aldrig övat heller så jag tycker absolut inte att det är något du ska stressa upp dig över. Vi alla funkar olika..

• godisbit
    7eHimlen skrev 2012-07-16 20:31:40 följande:
    Förresten, funderar på det där med amningsbehåar, jag har ju två stycken som funkar nu, men när mjölken (förhoppningsvs( rinner till så lär ju brösten bli mkt större? Hur vet man vilken storlek man ska ta? Hade 85D innan jag plussade, sen blev det obekvämt med det, så nu använder jag 90D istället. Hur har ni gjort ni som redan köpt? 
    Jag fick köpa större bh för länge sen och köpte då lite större för att ha utrymme att växa ytterligare. Jag köpte även bh-förlängare då för att kunna reglera hur bh:n sitter runt bröstkorgen, vilket har varit sååå skönt när bebis tryckt uppåt och det varit tungt att andas.

Fick rådet att komma tillbaka ca 2 veckor innan bf för att prova ut amningsbh då. (Det här var på min favvobutik, Samiras underkläder här i Stockholm.) Vet inte hur de resonerar kring storlekar på amningsbh då jag ännu bara är i v 33 har jag ännu inte varit tillbaka för utprovning =)
  • FruFoxy
    Tesdy:
    Vad tråkigt att höra att bebisen ligger i tvärläge. Men någonting som är "bra" med tvärläge + rörliga bebisar är att de oftast är väldigt lätta att vända om man ska jämföra med sätesbebisar.
    Med andra barnet vände vi första gången i v. 37+ men efter nån timme låg han på tvären igen och då blev det ett vändningsförsök + igångsättning på det på bf+1. Gick bra och glad att jag slapp snitt den gången!
    Denna typ i magen verkar nog ligga i tvärläge den också, rätt ligger den iaf inte! På onsdag ska jag in på koll och därefter får vi se hur det blir. Känner rätt spontant att de antingen får vänta med vändningsförsöket till nära bf eller så får de lov att sätta igång förlossningen innan om de envisas med att vända för tidigt. Bebisen kommer med all förmodan vända sig fel igen på nolltid. Men när värkarna sätts igång så blir det svårt för dem små att vända sig.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig/er! Hur det än blir så blir det nog bra!