• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Jloow skrev 2012-07-19 10:17:48 följande:
    Katten: skickar hon akutremiss kan du få en tid någon gång idag eller snarast möjligt.. Vad skönt för dig att hon faktiskt lyssnade!!

Aha, jag har ingen aning om vad för slags remiss. men jag tänker mig att det borde bli i dessa dagar, annars är det väl mer eller mindre meningslöst.

Och tack för ert stöd! Det betyder oerhört mycket!
  • trossan

Det är ju helt sant som du säger kampis- att affärerna finns kvar även sen. Men det är otroligt lätt att glömma! :)
    Jag har sagt det t min sambo sen vecka 20, att behöver vi en termometer/ tops/ babypuder Kan vi gå ner och köpa det Då. Men han är nästan värre än jag på att vilja ha allt hemma och klart!

Vad mysigt att även männen kan köpa bbiskläder bara för att det är sött förresten- tror det var fransyskans?
    Hur är det, antar att din man ät fransman?

Angående kuddar och sängar och allt- jag tycker det är svårast att förstå hur jag ska bädda i vagnen!? Alla bilder man ser så har ju folk täcke i vagnen- är det ok där men inte i sängen?
    Och vad har man under bebis i vagnen??

Tack för viktuppskattningar också- det är myyycket kvar med barn som man har noll koll på! :)
    Men låter bra att man kan ha en säng i några år då!

( tänker och hejjar på er som är på gång för remisser, svepningar och med värkar allt vad det är också!! Spännande! )

• Kampis

Har också tänkt på det att många har täcke i vagnen, men där behövs det ju ännu mindre än i sängen nästan, det blir dyngvarmt i en liggvagn iom att de är höga kanter på den som gör att luften inte cirkulerar.. jag har en avklippt fleecefilt i min, och om det blir dåligt väder är det locket på, ohc då blir det varmt. .

Dottern är född i oktober, och med henne hade jag filt + lock om det va nedebörd, täcke om det bara var kallt (då snackar vi alltså vintermånaderna)  

• Albasmamma

trossan: ang vikt så är mina barn rätt nätta i kroppen, sonen som är 4 år väger 15 kg nu. Men sen, som de andra skriver så varierar det ju väldigt mycket från barn till barn.
    Jag har aldrig haft täcke i vagnen, sommartid endast en tunn filt vid behov och ett vanligt lakan under och vintertid ett fårskinn under och filt på. I liggdelen ligger ju bebisarna väldigt skyddade från blåst etc. så jag tror att många "bäddarför varmt. Sen finns det ju inget rätt och fel, man får prova sig fram.  

Stövelkatten: hoppas du får en tid redan i dag så du slipper gå och vänta.

Miijja12: är du inne på FL eller hemma? hoppas du får vila en stund så du återfår lite kraft.   

• Jloow

Katten: jag hoppas du får komma in idag. Jag lider så med dig som bara går och mår dåligt. Jag gjorde det förra graviditeten på grund av förlossningsrädsla så jag är medveten om hur jobbigt det kan vara. Denna gången är rädslan mer kontrollerbar och jag vet mer vad jag kan kräva och bör kräva. Det är lättare och stå på sig då. :)
    Lycka till och jag hoppas vi får en uppdatering.. ;)

• Hejåhå

Sommaren: här på bb Stockholm tycks magiska gränsen vara 35+0 och där är jag imorgon. Eftersom jag varit gränsfall så har det varit lite olika bud här på läkarna, men nu tycks det iaf vara slut på Bricanylen. Skönt att slippa pulsen och skakningarna!

Lustigt nog så har värkarna börjat avta självmant. Läkaren trodde det var pga penicillinet har kickat in. Igår hittade de lite bakterier i urinen, men det var väldigt lite. De skickade iväg på odling och satte mig på en tablett-kur direkt. Om odlingen påvisar någon bakterie som inte tabletterna biter på får byta sort.

Så om två timmar vet jag om det blir hemgång. Kravet är att jag ska öppnat mig mer än igår (1,3cm) och helst vara 3 cm öppen. Annars blir det hemgång med förhoppning att det stannar av ännu mer pga penicillinet.

• 7eHimlen
    Stövelkatten skrev 2012-07-19 10:14:56 följande:
    Tjoff tjoff, remiss skickas till SÖS och antingen ringer bm upp om en tid där eller så kallar de oss för bedömning. Någon som vet hur lång tid sånt tar? Antar att det inte rör sig om veckor, liksom.

OCH tydligen så gör de visst vaginala undersökningar på mamamia söder, samt hinnsvepning.
    ÅH vad glad jag blev nu, jag tänkte nämligen ta upp det där med hinnsvepning nästa gång hos BM o jag går ju på Mama Mia Söder :D Har nån fobi för att gå över tiden, att bebisen ska dö innan han hinner ut, så det tänkte jag be om när det närmar sig BF. Vad skönt att de inte är anti till det. Nu är jag ju bara i v 35 o har inga jobbiga förvärkar eller SD, men vi ska dit nästa vecka och två veckor efter det så det kan ju ändra sig snabbt.

Hoppas de ringer upp dig snabbt så du får komma in o få bebis snart! :D
  • DetGodaLivet

Skillnaden mellan täcke i vagn och säng:

I sängen har du inte kontroll på barnet eftersom du själv sover  (temperatur samt att det ej får täcket över huvudet). Där ska man helst ha så lite rörligt mjukt material som möjligt dvs lösa filtar, täcken, stora snuttefiltar och gosedjur ska helst inte finnas i sängen. 

I vagnen har du barnet under uppsikt och kan reglera värmen. Där kan du ha lösa filtar eller täcke om det är kallt ute. Alternativet att klä på barnet tjockare kläder och overaler om det är kallt är svårare att reglera om du tex. går in i en butik. Då är risken att barnet istället blir för varmt. Är barnet nedbäddat med filtar kan du ta bort så många filtar som behövs för att reglera temperaturen och lätt lägga tillbaka dem när ni går ut igen.    

Tjockt täcke har jag aldrig haft till barnen då det inte är så lyckat ut just lager-på-leger principen (dvs att kunna reglera värmen i små steg) däremot filtar av olika tjocklek, med eller utan påslakan. Lammskinn är bra under, det är också temperaturreglerande.

I sängen har vi en sovpåse (inte pyjamasmodellen utan den typ som är som ett täcke med en väst upptill) under den kalla säsongen-