• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    7eHimlen skrev 2012-07-19 11:07:37 följande:
    ÅH vad glad jag blev nu, jag tänkte nämligen ta upp det där med hinnsvepning nästa gång hos BM o jag går ju på Mama Mia Söder :D Har nån fobi för att gå över tiden, att bebisen ska dö innan han hinner ut, så det tänkte jag be om när det närmar sig BF. Vad skönt att de inte är anti till det. Nu är jag ju bara i v 35 o har inga jobbiga förvärkar eller SD, men vi ska dit nästa vecka och två veckor efter det så det kan ju ändra sig snabbt.

Hoppas de ringer upp dig snabbt så du får komma in o få bebis snart! :D

Set var Eva tapper jag pratade med idag, jättegullig och förstående var hon!
  • Bellatrixx

Nu är jag på akuten för svår diarré och smärta i magen.. Får nog sitta här ett tag men bättre att kolla upp, 1177 tyckte inte det var bra för varken mig eller barnet att det rinner rakt igenom 5 dagar irad..

• Stövelkatten
    Bellatrixx skrev 2012-07-19 11:16:31 följande:
    Nu är jag på akuten för svår diarré och smärta i magen.. Får nog sitta här ett tag men bättre att kolla upp, 1177 tyckte inte det var bra för varken mig eller barnet att det rinner rakt igenom 5 dagar irad..

Usch då, hoppas allt är bra!
  • DetGodaLivet
    Ep skrev 2012-07-19 07:10:46 följande:
    Ska man tvätta alla bebis kläder o sängkläder med vanligt sköljmedel o tvättpulver???

Som hyperallergiker kan jag säga att tvättmedlets märkning är av mindre vikt. Det ska ändå vara _helt urtvättat_ när textilierna används. När man som allergiker eller överkänslig reagerar på tvättmedlet är felet oftast att maskinen skäljer för dåligt (vilket även många maskiner gör pga att de av miljöskäl är med snåla på vatten). Att utsätas för tvättmedelsrester kan med tiden ge irritation även om pulvret är allergimärkt. Ett extra sköljprogram är i så fall bättre.  

Oftast är det inte tvättmedelt som är boven i dramat utan sköljmedlet eftersom det sitter kvar i kläderna efter tvätt. Det bör du inte använda alls till baby tycker jag.    
  • mijja12

Nyss vaknat av 1,5 timmes vila nu tyckte mamma att jag behövde lite att äta. Hoppas på att värkarna kommer igång igen går upp och ner för deras trappa då sängen är på ovanplan. Tack alla

• Noli

Vad det händer mycket i tråden nu! Håller tummarna för er som är i kontakt med vården av olika anledningar, det är ju mycket som händer i kroppen just nu och förhoppningsvis är allt helt som det ska. Själv har jag 7 dagar kvar till snittet (14 till BF) och det känns som att kroppen helt gett upp. Konstant trött, lite illamående, det gör ont någonstans hela tiden osv. Det känns ofta som "håll" i magen, dvs någon diffus smärta som är ganska avgränsad till ett ställe och håller i sig någon timme eller så. Beror säkert på hur bebisen ligger.

Angående bäddning i vagnen så har jag aldrig heller använt täcke där, och då är stora sonen född ungefär samma tid på året. På sommar och tidig höst räcker det med filt och/eller locket på. Det blir oerhört varmt nere i liggdelarna! Senare under hösten föredrar jag att istället klä på bebisen med fleeceoverall eller liknande och en varmare filt, det underlättar då man ofta vill ta upp dem ur vagnen för tröst/mat osv och då vill man ha dem ordentligt påklädda i lite kyligare väder. Vintertid är det fårskinn och sovsäck som gäller, alternativt Voksi-påse om det är ordentligt kallt (bor i Norrland så det är inte ovanligt med -25).

I spjälsängen kommer jag inte använda täcke pga att jag tycker det blir för tungt (kvävningsrisken), däremot använder jag troligtvis ett påslakan bara som det är eller med en mycket tunn filt i.  

• trossan

Tusen tack för många mycket värdefulla svar om bäddningen i både säng och vagn!
    Känns äntligen som om jag börjar få lite humm om hur vi ska göra!
    Fårpläd verkar vara "the shit"! :)

Lite synd bara på alla fina påslakan jag sett, men det får vänta något år bara.

Nu ska jag luta mig tillbaka här och njuta av min egen bäddning på bryggan i solen. Verkar ha väldigt tur med vädret jmf med många, ute i skärgården skiner solen på oss för fjärde dagen i rad!

• Kampis

Istället för filt kan du ju ha ett påslakanset med en tunn fleecefilt i eller nåt sånt, eller bara påslakan :) Så du får använda det ändå menar jag

Fint väder?! Här har det ösregnat hela jäkla dagen + natten (hela sommaren), och jag som skulle börjabygga på hundgården idag! Istället blir det stöd inne och reenovering av lilla toan, första lagret är målat  medan dottern sitter framför datorn och kollar på Rorri!  

• trossan

Känner precis som du 7e himlen!
    Rädd för att gå över tiden! Dels för min egen skull för att jag tror att det är galet påfrestande både för kropp och sinne. Men mest såklart för bebisen o rädd att det ska gå fel på sluttampen.

Men undrar från vilken vecka man skulle kunna få hinnsvep av denna anlednigen?
    Tror ni vecka 38 el först 40?
    Man kan alls inte göra det om inte tappen är mogen känns det som att jag lärt mig här de senaste dagarna?

Jag har pratat lite med min bm om det här och hon lät ganska med på noterna.
    Problemet är att hon går på semester hela aug- den svikaren!! Så jag kommer få gå t hennes kollegor de sista gångerna.. Kanske kan be henne skriva ngt i min journal til dem iofs..