• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    Ni som fått era små redan - Vad tycker ni nu om de tippsen ni fått ang kläder innan? Med mängd och sorter? Ni är ju de som är mest inne i det nu och de aktuella proffsen helt enkelt. Hur mycket rekomenderar ni att ta med i bb - väskan? Hur mycket rekomenderar ni att ha av strl 50 samt 56 och vilka klädesplagg är bäst??

FruKå - Köpte du d-vitamin på apoteket? Får man inte det gratis på bvc längre? Någon som vet? Annars måste jag med kila iväg och köpa en liten flarra,, Fick det gratis på bvc  så länge dottern skulle ha det. Ang ofixerat barn och fostervattenavgång, så är det ingen fara sålänge barnet ligger med huvud/rumpa och "täpper igen" det måste inte vara fixerat det räcker att det är ruckbart eller tom rörligt. Annars kan navelsträngen hamna i kläm villket kan ge ganska förödande resultat. 

Gadget - Åh spännande!! vill du veta så kan du ju ringa fl så de får kika och kanske komma med lite roliga nyheter, Förlossningen vill oftast att man ringer om man misstänker att vattnet gått, då vill de ha täta kontroller av barnet och det kan leda till igångsättning. Och som aprillia säger de på förlossningen jobbar även med rådgivning så man kan altid ringa till dem, de får massor av samtal från oss högravida varenda dag och är jättehjälpsamma :) 

Grizabella - Du ska ringa och åka till förlossningen med samma om du har blodiga flytningar. det är vad din bm kommer att säga till dig med. Så jag tycker inte du ska vänta utan ringa med samma. Det är en försiktighetsåtgärd och oftast är det inget farligt men blödningar/blodiga flytningar ska altid kollas upp omedelbart. 

Kampis - Det tycker jag var lite dåligt utryck av din BM vi har ju redan några i bara denna tråden som kan vittna om lite läckage, om jag inte minns fel var det bla angelica1991 som de fick ta dubbla prover på innan de märkte spår av fostervattnet för det sipprade ut så långsamt. Och det går inta alls alltid pang bom! Om barnet är fixerat så täpper det igen och då sipprar ofta bara lite vatten ut när man har värkar/nyser eller liknande. Jag har ingen egen erfarenhet av detta då vi tog hinnorna på fl sist men det kanske finns någon som har några egna erfarenheter?

Lijon - Ett tipps, du skriver att du även får svårt att andas när du sitter bakåtlutad det är antagligen för att livmodern blir framåtlutad vid en sd, därför arbetar du bäst tillsammans med kroppen om du följer med i den lutningen, varesig du ligger/sitter/står så känns det bättre och ger bättre effekt om du lutar dig lätt fram istället, då arbetar du med kroppen :) Kroppen är bra konstruerad när det gäller förlossning, är det något som känns fel är det antagligen det och då är det bara testa sig fram tills man hittar något som känns rätt, det är oftast det som känns bäst som är bäst helt enkelt :) Ang vaginalförlossning så värkar vården tro på dig :) Men är du orolig så är det ju bara satsa på en ställning som öppnar upp bäckenet och ta hjälp av tyngdlagen, typ förlossningspall/huk/alla 4/på knä i sängen frammåtlutad mot ryggstöder eller liknande. 

Sitter här och undrar villka dagens bebisar blir.. Spännande!
  • FruKå

Mammsen! Japp jag köpte på apoteket. Hade ingen aning om man får från bvc lr inte, tänkte bara äsch jag tar den med! :)

Spännande med alla som börjar läcka och slemma av sig, eller väntar på hinnsvepningar! Lycka till alla ni :)

Tryck över bröstet och andnöd kan jag få utan sd... Blir mest när jag står upp eller halvligger på rygg. Himla obehagligt!

• fru Elle

Bor i Göteborg, 2008 fick man inte AD-droppar som det hette då. Men 2010 så fick man D-droppar.

• LiJon

Stövelkatten; tack, jaa jag vill att det ska finnas i journalen, är rädd att min barnmorska säger en sak men så blir det helt annat på förlossningen... Men nu finns det ju iaf i journalen att måttet är inom gränsvärdet för trängsel så jag hoppas att de inte fortsätter pusha på om det inte går framåt liksom.

Mammsen; hihi ja jag fortsätter inte att ligga ner om jag får en sd utan måste sätta mig upp. Det fortsätter att trycka på bröstet ändå men lättar ju mot om jag fortsätter halvligga/ligga :)

• iväntanpådig

eightythree: Yrsel är något jag oxå har. Enligt MVC beror det på "vena cava syndromet" då bebis börjar bli så stor å trycker på blodkärlet. Får det främst på morgonen/förmiddagen och ska därför undvika att ligga på rygg(vilket jag inte vill göra heller) Men det kan ju oxå ha nått samband med att man druckit för dåligt i värmen eller överlag är tröttare i slutet??( iallafall jag Flört )Såg att det var nån som tidigare skrev om diarreer nattetid med illamående och yrsel. Det har jag oxå haft och det verka oxå ha med Vena cava att göra...

• astro

Om SD: Har man bakåtlutad livmoder (det har jag) så är de som starkast, värkarna också, när man lutar sig bakåt eller ligger på rygg, men värkarna riskerar att bli ineffektiva och man bör istället stå rak eller luta lätt framåt. Men tydligen är det ofta precis tvärtom om man har en "vanlig" livmoder.

Om AD-droppar: Jag tror att BVC delar ut dem gratis överallt eller nästan överallt. Fast det är d-droppar numera utom tydligen hos några få bakåtsträvande BVC. Skälet till att det ska vara D och inte AD är att vitamin A blockerar upptag av vitamin D. Lite som järn och kalk, man ska inte ta det samtidigt.