• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • lillakotten

Jag känner mig helt förvirrad över det här med hinnsvepning. När jag väntade dottern så var det aldrig tal om något sådant och under denna graviditet så pratar ni inte om annat! Är det något som ni frågat efter själva eller har er bm tagit upp det? Min förra bm var helt värdelös så jag är inte förvånad om hon bara struntade i den infon ;)

• Svipp

Jag har nyss kommit hem från bm oxå. Allt var fint med mig och bebis. Jag bad aldrig om någon undersökning eftersom jag tycker att hon är så våldsam när hon kollar bebisens placering och inte är min ordinarie. Tänker att hon säkert är våldsam mellan bena oxå då. Dessutom kommer ju inte ungen ut nå fortare för det. Nästa gång (om två veckor) är min ordinarie tillbaka, har inte ungen kommit då så ska jag fråga.

Hon hade däremot en lång föreläsning om hur vi skulle göra om bebisen föds i bilen!! Det som är min stora skräck! Att jag skulle packa bilen med handdukar, plastad frotté och väskan skulle vara klar och vi skulle åka in så fort vi anade något. För trean går så fort. Och min man skulle förlösa mig och hur han skulle göra osv. Dessutom är det Stora Nolia här nu och det innebär att telefonnätet är överbelastad och bilköerna är långa. Det håller på hela veckan och nästa helg. Usch, nu är jag nervös.

• Husmodern

Lillakotten- även jag är novis inför hinnsvepning trots att det är mitt fjärde barn och jag alltid gått över tiden ca 14 dagar..

Har jag fått det kanske utan att veta?:) BM brukar hålla på lite i slutet men vet inte vad dom gjort riktigt :)

JAg har testat allt när jag gått över tiden , oljor , promenader , färdknäpp , alla huskurer typ men barnen har alla kommit i v 41+3 räknar med detsamma nu ....

• mijja12

Lillakotten: min bm föreslog det på dagens besök har inte bett om det sa bara att jag var så trött på att vara gravid plus har fått ont i mina knän och rygg då det börjar bli tungt.

• Makkinje

Det verkar inte som det  var någon vattenavgång, men däremot hade jag högt blodtryck när jag var hos BM idag. Men trodde det berodde på att jag stressade dit då jag inte hade riktigt koll på klockan här hemma och försökte få med mig två busiga tjejer också. Men när jag kom till förlossningen hade tydligen min barnmorska ringt in och bett dom ta ett nytt blodtryck på mig efter jag legat med ctg i en halvtimme. Och visst var det fortfarande lika högt, så fick träffa en läkare och prata om att jag har varit  väldigt tröttt, haft ont i huvudet och mått lite illa dom senaste dagarna. Så jag fick lämna blodprover och ska tillbaka på fredag morgon igen och lämna mer prover, göra ctg och ultraljud. Vill bara att lillen ska komma ut så jag får tillbaka min kropp!

• FruKå

Men oj, min bm har heller inte sagt något om hinnsvepning, min syrra med 4 barn visste inte ens va det var. Hoppas det hjälper er som fått!
    Vid lunch idag vart jag trött på att ligga o kvida o ha ont, fick ett ryck och städade nästan hela huset. Citronsåpa e grejer det! Nu är värkarna tillbaka med 7 min intervaller o håller i 1:40 min ca.
    Min man vill ta mig ut och äta o se batman. Blir nog inget om man ska flåsa var sjunde minut... Hur utdragen kan latensfasen vara eg? Om det nu är den? Började ju i förrgår natt isf.. O fortsatte igår på dagen fram till nu.. :-/

• Makkinje

FruKå - När jag väntade min andra dotter hade jag värkar i fem dagar innan hon kom var inne på undersökning dagen innan hon kom och då var jag öppen fyra cm bara, men när det väl var dags gick det undan som bara den. Hann bara vara inne på förlossningen 20 min och hann inte med någon smärtlindring.

• FruKå

Makkinje; oj, så många dagar! O så snabb förlossning, häftigt Nä men om det blir lika här så kommer jag ju föda dagen efter beräknat, 11e alltså.. Så olika det kan vara..

• Makkinje

Ja det kan verkligen vara olika, min första var latens fasen ganska snabb och själva förlossningen tog betydligt mycket längre. Så jag har haft en av varje, så vi får se hur det blir den här gången Glad

• Randiga Rut

Jag frågade min bm igår om hinnsvepningar. För tre år sen gick jag över 10 dagar men ingen nämnde hinnsvepningar öht då. Hon berättade att förr var det väldigt vanligt å det utfördes som på rutin men då det allt för ofta utlöste pinvärkar så blev de nya rek. att inte alls utföra dem. Sen blev det tyst men nu har man upptäckt att om tappen är mogen så kan en hinnsvepning hjälpa, därför bör man (enligt henne) inte göra innan man passerat bf. Rek är alltså ganska nyligen ändrade. Man ska dock vara medveten om att det i värsta fall bara leder till jobbiga pinvärkar... :(