• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Poison82 skrev 2011-12-20 20:29:03 följande:
    Åh vad jag också vill på ultaljud.
    Tror ni att det är möjligt för bm att höra hjärtljud när man är i 6+4?
    Nej, det tror jag inte. De flesta brukar väl lyssna efter RUL/v 20 någon gång.
  • any19877

IMC: jag är bara i v 5+6 och igår när jag var på vul så kunde gyn se att jag är gravid med tvillingar;) tvåäggstvillingar...

• astro

Problemet med maten är att alla råd man får är löjligt kategoriska.

Ta listeria t ex. Visst är det farligt, mycket farligt till och med. Och det fungerar inte att äta något lite, eller sällan. Är det listariasmitta i maten blir en gravid allvarligt sjuk även av liten mängd. MEN - och det är ett stort men - listeria är väldigt ovanligt i Sverige.

Så om man håller normal mathygien, undviker mat med stora kontaktytor (som t ex färdigskivad lax) som legat framme eller är vacuumförpackad, och låter bli skumma opastöriserade ostar (framför allt kittostar) så är man så säker som man kan bli.

Risken för att få listeria från en bit vanlig svensk brieost, inköpt i din vanliga matvarubutik och förvarad i kyl hemma, den måste vara mikroskopisk. Det är KLART mindre risk än det är att ta bilen till jobbet t ex ...

(Dessutom är risken nästan lika stor att få listeria från illa sköljda grönsaker men det är sällan någon varnar för t ex färdiga sallader på lunchhak.)

Toxoplasmos är också lätt att undvika. Frys lax i tre dagar och få inte kattskit i munnen. med andra ord, även om du skulle få eländet på händerna så bör normal handhygien räcka för att eliminera risken.

Ha handsprit hemma och använd den.

Samma sak med alkoholen. Vi vet inte var gränsvärdet är så alltså nolltolerans, säger vården. Jag säger att detta är nonsens. Sannolikheten att ETT litet glas vin ger fosterskador är rimligen nästan obefintlig. Jag fick t o m en läkare att medge att det handlar om att "folk inte kan sätta gränsen, ett glas blir gärna fem och därför säger vi noll glas".

Med effekten att det sitter tjejer därute och är livrädda, rentav överväger abort, för att de druckit en vanlig folköl innan de visste att de var gravida. Snälla nån.

Mitt MVC har heller aldrig sagt något om kaffe trots att koffein starkt ökar missfallsrisken (under tre koppar kaffe om dagen är ofarligt men kom ihåg att det finns koffein i andra saker också som kanske inte alla förstår att undvika, som energidrycker och värktabletter). Risken att få listeria är egentligen mycket mindre, oavsett hur man äter (förutsatt att man är i Sverige) än att man riskerar missfall av för mycket koffein.

Riktigt irriterande blir det om man lägger till nonchalansen inför allt som är farligt som det vore jobbigt för andra än den blivande mamman att man larmade om. Till exempel UVI. Det betraktas trots statistiken som mer eller mindre ofarligt. Och OM det tas upp något om UVI så dras följande saker fram: Kvinnans toahygien, hur ofta hon kissar, och (jodå) om hennes sexleksaker är hygieniska. Men inte hennes partners hygien trots att myspys med en måttligt ren kille är ett vanligt sätt att få just UVI. Men nej, säga åt hennes partner att tvätta händer och privatdelar, det går inte. Mamman kan man däremot instruera hur mycket man vill, tydligen.

Ursäkta svadan men detta har irriterat mig igenom graviditet efter graviditet. Alltid samma självklara besked och alltid samma kategoriska inställning (dock har informationen ändrats något, t ex blev jag strängt tillsagd att barn absolut inte fick ligga på rygg, när jag fick barn -90). Ovetenskapligt är vad det är. 

• Ari Gold

Jag tänker som du Astro, man får göra någon slags rimlighetsbedömning av helheten.

Har faktiskt aldrig hört talas om någon gravid som drabbats av listeria (eller någon annan heller för den delen). Det verkar ju inte överdrivet vanligt om man säger så... Ska man sedan dra någon paralell till andra saker man gör som gravid, tex onödiga bilresor vid dålig väderlek, så blir det ju nästan löjligt.

• Liza1989
    any19877 skrev 2011-12-20 21:06:16 följande:
    IMC: jag är bara i v 5+6 och igår när jag var på vul så kunde gyn se att jag är gravid med tvillingar;) tvåäggstvillingar...
    Jag gjorde inte VUL så det är därför som det var svårt för henne att se. Jag skulle vilja göra just VUL men vet inte hur jag ska få det. MVC har ju bara vanliga ultraljud.
  • 05091112

Godkväll tjejer.
    Hade nog bara lite depp igår, mår mycket bättre idag.
    Ska inte lämna, har ju bara er innan vi outar graviditeten

På fredag blir det VUL för min del, de lär väl inte se så mycket men får förhoppningsvis en ny tid så de kan leta efter hjärtaktivitet, blir väl efter nyår.

• 05091112
    Ari Gold skrev 2011-12-20 21:12:38 följande:
    Jag tänker som du Astro, man får göra någon slags rimlighetsbedömning av helheten.

Har faktiskt aldrig hört talas om någon gravid som drabbats av listeria (eller någon annan heller för den delen). Det verkar ju inte överdrivet vanligt om man säger så... Ska man sedan dra någon paralell till andra saker man gör som gravid, tex onödiga bilresor vid dålig väderlek, så blir det ju nästan löjligt.

Jag sökte pga rädslan at tjag fått det när jag väntade min minsting, snacka om att läkaren skrattade åt mig
    Han var jättesnäll .
    Jag hade ätit mögelost på pizza utan att tänka på det och hade fått huvudvärk dagen efter
    SÅ han sa "stay away from chocolate" med världens smile.
  • fru Elle
    05091112 skrev 2011-12-20 21:23:24 följande:
    Godkväll tjejer.
    Hade nog bara lite depp igår, mår mycket bättre idag.
    Ska inte lämna, har ju bara er innan vi outar graviditeten

På fredag blir det VUL för min del, de lär väl inte se så mycket men får förhoppningsvis en ny tid så de kan leta efter hjärtaktivitet, blir väl efter nyår.

Hoppas du får se ett hjärta ticka på fredag, verkar vara lite olika vilken vecka man kan se det i. Vilken vecka är du i?

Fick precis veta att det gravas lax hos de vi ska fira jul hos, som har varit fryst i tre dygn. Den får nog räknas som nygjord när vi äter den på lördag. De vet inte ens om att vi är gravida igen. De brukar inte göra egen men lämpligt att de valde att göra det i år, jag som älskar lax på julbordet .
    Molly 2008 och Harry 2010
  • Randiga Rut

Astro: Tack för det! :) Håller med dig i allt du säger. Var i en ostbutik idag å berättade att jag behövde komplettera julens ostbricka med ost för gravida. Först tog han fram en lista, funderade lite å hämtade en av de mer rutinerade. Hon berättade att rek. nyligen ändrats, nu är det bara pastöriserade hårdostar som fått ok! Jag valde dock efter den där listan. Om jag förstår det rätt så finns bara ett fall med en svensk gravid som misstänkts smittats av listeria från ost, detta var typ på 70-talet och bekräftades aldrig! Visst undviker jag opastöriserat samt kitt- och mögelostar, men att för den delen bara käka hårdostar?!

Svar på tråden Augustibebis 2012