• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Hejåhå

Ringde till mvc idag för att boka in tid för inskrivning. Jag trodde man hoppade över hälsosamtalet eftersom det är nr 2.
    Jag blev förvånad att hon skulle ge mig en tid redan idag, men det var välkommet.

BM verkar supergullig och jag hade med mig 9 mån dottern som röjde runt och gjorde sitt bästa att distrahera BM med sina bästa flin och rynk på näsan.

Jag fick en massa broschyrer och hon informerade om vad som ska hända sedan. Jag sa att jag ville göra kub, men bara om det var gratis, och det verkar inte vara några problem. Så jag är nöjd!

• MrsTM
    jordgubbsylt skrev 2011-12-20 16:03:58 följande:
    Men man får äta gravad lax om den är nygjord. Det är vakumförpackad gammal lax man ska akta sig för, så är den hemgjord och förvarad bra i kyl är det ingen fara!
    Oj, så sa inte min BM om den gravade laxen. Huvudregeln enligt henne är att maten ska ha varit antingen uppvärmd eller fryst. Gravad lax måste därför vara fryst i minst tre dygn innan man äter den. Annars kan man istället äta varmrökt lax. Dock inte kallrökt.
  • jordgubbsylt
    MrsTM skrev 2011-12-20 16:56:26 följande:
    Oj, så sa inte min BM om den gravade laxen. Huvudregeln enligt henne är att maten ska ha varit antingen uppvärmd eller fryst. Gravad lax måste därför vara fryst i minst tre dygn innan man äter den. Annars kan man istället äta varmrökt lax. Dock inte kallrökt.
    Jag utgår ifrån vad slv säger i frågan och de ger tummen upp för gravad lax sålänge den är nygjord, samma med sushi och både kallrökt och varmrökt lax.

Dessutom är det listeria man är orolig för i lax och det dör inte i frysen. Toxoplasma gör det, salami kan man frysa i tre dör t.ex.
  • jordgubbsylt
    NiniMe skrev 2011-12-20 16:59:04 följande:
    huvudregeln är att man ska äta det med måtta... 
    Konstig huvudregel? Om man äter från en ost som är smittad med listeria är ju risken ganska stor att man får i sig även om man bara äter lite.
  • astro
    FruFoxy skrev 2011-12-20 12:31:40 följande:
    astro:
    Hur många barn har du? Är det sjunde du väntar nu? 
    Jo minsann. Jag har fyra stora (födda mellan -90 och -95) och två små, den ena snart tre och så en bebis på nio månader.
  • Saftmedbulle
    NiniMe skrev 2011-12-20 16:59:04 följande:
    huvudregeln är att man ska äta det med måtta... 
    Hoppas det, för jag åt både gravad lax och rökt (vet inte om den var kallrökt eller varmrökt) på julbordet på jobbet idag (dåligt samvete). Vågar inte fråga vad det är heller, eftersom jag inte vill avslöja mig på jobbet än...
  • Saftmedbulle
    Ari Gold skrev 2011-12-20 11:19:56 följande:
    Idag har jag sett bebben på VUL. Allt såg bra ut.

Blödningen jag hade igår sa läkeren antagligen kommer från ett blodkärl som brustit i livmoderslemhinnan när graviditeten växer sig fast allt mer. Jättebra doktor som tog sig tid att visa på bilder och förklara pedagogiskt.
    Kul! Grattis!
  • Novalina
    7879 skrev 2011-12-20 11:36:17 följande:
    Mycket fint inlägg du har gjort, kunde inte ha skrivit det bättre själv. Har själv varit barnlös i flera år men fick en dotter för 16 månader sedan och otroligt glad för det! Nu fick jag tyvärr missfall med blivande syskonet men glädjs så att vi fick henne!
    Instämmer.

Missfall och ofrivillig barnlöshet är ju fruktansvärt för de som drabbas.

Folk kan ju även må dåligt av andra anledningar, som t.ex. långvarig arbetslöshet  trots att de sökt flera hundra jobb, och sen kanske de har en vän som precis fått ett efterlängtat jobb - visst kan ju den arbetslösa glädjas med vännen som fått jobb iaf, fast hon sörjer sin egen arbetslöshet.

Eller ska hennes vän dölja sin glädje över jobbet för den arbetslösa kompisen, eller inte ens tala om det av hänsyn till henne?...

Jag tror att hur man reagerar i dessa typer av situationer beror på vilken grundläggande personlighet man har; om man är lagd åt det bittra, avundsjuka, missunsamma hållet eller inte. Jag känner båda människotyperna iaf, har de i min bekantskapskrets.
  • Novalina
    Augustimamman skrev 2011-12-20 12:43:06 följande:
    Arba: jag har ett par sjukdomar, trodde vi skulle prata om det men hon sa att det tar vi på inskrivningen. Lite besviken på det eftersom det fanns några frågetecken där.
    OK, dåförstår jag verkligen. Konstigt och ganska okänsligt att hon inte tog din oro på allvar tycker jag dock...
Svar på tråden Augustibebis 2012