• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Naimisen
    Liza1989 skrev 2011-12-20 21:19:17 följande:
    Jag gjorde inte VUL så det är därför som det var svårt för henne att se. Jag skulle vilja göra just VUL men vet inte hur jag ska få det. MVC har ju bara vanliga ultraljud.

Du kan inte boka ett vul privat da? Skulle dö av nyfikenhet om jag var du
  • finski

Hej tjejer! Hoppar gärna in här i er tråd.

Har precis genomgått min första IVF och lyckades plussa. Enl. FL är jag i v. 3+5.
    Beräknad till 29 Augusti.
    Detta är min första graviditet så klart är jag oxå nojig över missfall och minsta hugg eller konstiga känsla i magen gör mig livrädd.

• Ari Gold

Ujujuj...hoppas verkligen jag får några pigga kvällar nu så jag orkar grejja med julmaten. 

Jag bara skjuter på det men en del saker måste ju ändå förberedas.

Kom på idag att vi inte har några röda inlagda rödbetor kvar, bara gula. Så jag håller på och lägger in rödbetor nu för att kunna göra rödbetssallad. Blir nog lite mer matfix imorgon kväll. Inte så pepp då jag mest har dålig aptit och är sugen på sur frukt och inget mer.

• Liza1989
    Naimisen skrev 2011-12-20 21:58:21 följande:
    Du kan inte boka ett vul privat da? Skulle dö av nyfikenhet om jag var du
    Jag vet inte var man kan köpa ett VUL. Finns det risker med att göra för många ultraljud?
  • Naimisen
    Liza1989 skrev 2011-12-20 22:01:27 följande:
    Jag vet inte var man kan köpa ett VUL. Finns det risker med att göra för många ultraljud?

Det beror ju lite på var man bor. Men det är bara att googla på privata gynmottagningar eller privat mvc där du bor, och ringa dom som finns
  • Trollungarnasmamma

Hej tjejer!

Grattis till plussen!
    Får se om jag joinar er här ele inte, mensen är lite sen, fick en liiiiiiten blödning igår, idag inget så vi får se helt enkelt! Är inte direkt planerat men för att förbereda mej lite gick jag in här & kikade!
    Enligt FL är jag i v5.

• Naimisen
    finski skrev 2011-12-20 21:59:31 följande:
    Hej tjejer! Hoppar gärna in här i er tråd.

Har precis genomgått min första IVF och lyckades plussa. Enl. FL är jag i v. 3+5.

Beräknad till 29 Augusti.

Detta är min första graviditet så klart är jag oxå nojig över missfall och minsta hugg eller konstiga känsla i magen gör mig livrädd.

Välkommen och grattis!
  • astro
    Randiga Rut skrev 2011-12-20 21:46:44 följande:
    Astro: Tack för det! :) Håller med dig i allt du säger. Var i en ostbutik idag å berättade att jag behövde komplettera julens ostbricka med ost för gravida. Först tog han fram en lista, funderade lite å hämtade en av de mer rutinerade. Hon berättade att rek. nyligen ändrats, nu är det bara pastöriserade hårdostar som fått ok! Jag valde dock efter den där listan. Om jag förstår det rätt så finns bara ett fall med en svensk gravid som misstänkts smittats av listeria från ost, detta var typ på 70-talet och bekräftades aldrig! Visst undviker jag opastöriserat samt kitt- och mögelostar, men att för den delen bara käka hårdostar?!
    Tittar man lite på statistiken så fick 60 personer listeria i Sverige 2009. Av dessa var sju gravida. (2009 var ett "svårt" år, ett vanligt år drabbas 4-5 gravida.)

Inte i något av fallen gick det att säkerställa smittkällan (bl a därför att fem av sju kvinnor inte talade svenska) men i tre fall misstänktes lax. I ett fall hemgjord färskost gjord på opastöriserad mjölk. I övriga tre fall finns ingen uppgift.
    Fyra av barnen insjuknade. Två avled.

Det är visserligen hemskt men det känns samtidigt inte riktigt som ett skäl att totalt undvika mängder av matvaror, som lax, dessertost, charkvaror.

• astro
    05091112 skrev 2011-12-20 21:23:24 följande:
    Godkväll tjejer.
    Hade nog bara lite depp igår, mår mycket bättre idag.
    Ska inte lämna, har ju bara er innan vi outar graviditeten

På fredag blir det VUL för min del, de lär väl inte se så mycket men får förhoppningsvis en ny tid så de kan leta efter hjärtaktivitet, blir väl efter nyår.

Kul att du stannade!
    Liza1989 skrev 2011-12-20 22:01:27 följande:
     Enligt Strålsäkerhetsmyndigheten gör det det. Det är därför vården plötsligt blivit mer restriktiv.

Här är en länk så kan du ta ställning till ev fara själv:

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Vard/Ultraljud/

• Gadget

Här är en till ballongmage! När jag gick hem från en vän nu i kväll satt jackan spänt som ett korvskinn. Haha. Jeansen börjar strama också och är obekväma så jag ska se om jag hittar såna där tuber som man kan ha under tröjan (mina tröjor börjar också bli korta. Bröst och svullen mage tar väl plats) som täcker lite mer. Då kan jeansen vara uppknäppta med gummiband där under. 

Däremot har jag mått lite bättre idag, men jag tror att jag känner efter lite för mycket när jag är hemma och inte har så mycket för mig. Idag har jag haft fullt schema och då kanske jag inte har "tid" att må dåligt. Ser dock till att äta regelbundet. Och fick förvisso en liten attack när jag gick förbi någon korvkiosk och kände frityrflottlukten. Hua.

Är det fler än jag som äter på natten för att må bra på morgonen? Vad äter ni? Det tar mig emot att gå upp och äta, men vet att jag mår bättre då. Brukar bli vid 4-5 tiden eller så. Går upp vid 8 kanske.

Vad många som har gjort VUL redan, längtar till på fredag då ska vi få se vår lilla krabat som förhoppningsvis mår toppen. Då är jag troligen i v 8+1 så jag är spänd på vad vi ser. Hjärtat ska ju inte vara något problem i alla fall. Någon som vet? Gör man VUL eller vanligt UL vid den tiden tro?

Svar på tråden Augustibebis 2012