• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Liza1989
    Naimisen skrev 2011-12-20 18:57:07 följande:
    Spännande! Grattis! Ska du få komma tillbaka och kolla igen?
    Hon rekommenderade mig att gå till mödravården om några veckor och be om ultraljud, för då kan de se bättre hur många det är. Jag hoppas på två.
  • fru Elle

IMC; i vilken vecka är du nu? Läste någon tråd om att det var några som hade fått ett barn men hade varit gravida med tvillingar. Att de hade fått veta det i samband med att de kontrollerade ett ev missfall med VUL. Vet inte hur vanligt det är, många gör ju inte UL/VUL så tidigt. Vi får hoppas att det visar sig att det är två där inne.

Har funderat på det här med tvillingar och för mig känns det mest jobbigt om det skulle vara tvillingar. Skulle självklart vara glad över en tvillinggraviditet med, men när vi har två barn sen tidigare så känns det lite jobbigt. Sonen kommer bara vara 2 år och 1 månad när vi har BF, och känns som man inte skulle räcka till. Drömde att vår lilla trea var en triss istället och den drömmen gjorde mig lite kallsvettig. Vad skulle man ha för vagn, bil mm funderade på den morgonen. Nu ska jag göra VUL på torsdag, kommer då vara i vecka 7 + 0 så då borde man väl kunna se om det finns en eller flera därinne? Skulle gärna vilja se hjärtat slå men det borde man väl kunna då? Första gången jag gör VUL under en graviditet.

Molly 2008 och Harry 2010
  • Liza1989
    fru Elle skrev 2011-12-20 19:32:09 följande:

IMC; i vilken vecka är du nu? Läste någon tråd om att det var några som hade fått ett barn men hade varit gravida med tvillingar. Att de hade fått veta det i samband med att de kontrollerade ett ev missfall med VUL. Vet inte hur vanligt det är, många gör ju inte UL/VUL så tidigt. Vi får hoppas att det visar sig att det är två där inne.

Har funderat på det här med tvillingar och för mig känns det mest jobbigt om det skulle vara tvillingar. Skulle självklart vara glad över en tvillinggraviditet med, men när vi har två barn sen tidigare så känns det lite jobbigt. Sonen kommer bara vara 2 år och 1 månad när vi har BF, och känns som man inte skulle räcka till. Drömde att vår lilla trea var en triss istället och den drömmen gjorde mig lite kallsvettig. Vad skulle man ha för vagn, bil mm funderade på den morgonen. Nu ska jag göra VUL på torsdag, kommer då vara i vecka 7 + 0 så då borde man väl kunna se om det finns en eller flera därinne? Skulle gärna vilja se hjärtat slå men det borde man väl kunna då? Första gången jag gör VUL under en graviditet.

Jag trodde att jag var 8+1 men enligt ultraljudet var jag i 7+3.

Jag har inga barn sedan tidigare. Om allt hade gått bra hade jag inte haft någonting emot två stycken. Men riskerna verkar vara högre i största allmänhet om det är tvillingar.De låg nära varandra (om det är två), så då är det väl troligare att det är dubbletter. Jag tror inte att en enäggstvilling kan överleva om den andra dör. 
  • Stövelkatten
    Liza1989 skrev 2011-12-20 18:51:57 följande:
    Jag var precis på ett privat ultraljud och det är eventuellt tvillingar. Barnmorskan kunde inte säga säkert om det var två eller om  det bara var en skugga.

Jag blev tillbakaflyttad några dagar.

Det kanske ändå inte är så ovanligt att det är tvillingar när man gör tidiga ultraljud. För hon sade att det ena fostret kunde tillbakabildas.

Är det större risk att få missfall om det är tvillingar?

Spännande! I sånt fall tredje paret tvillingar. :)
  • Liza1989
    Stövelkatten skrev 2011-12-20 19:46:03 följande:
    Spännande! I sånt fall tredje paret tvillingar. :)
    Var det du som också väntar tvillingar?

Har man rätt till tidigare ultraljud för att kolla upp detta? 
  • Stövelkatten
    Liza1989 skrev 2011-12-20 19:58:58 följande:
    Var det du som också väntar tvillingar?

Har man rätt till tidigare ultraljud för att kolla upp detta? 
    Nä, det vet vi inte ännu. :) Men två andra finns redan! :)
    Allt detta med ultraljud osv beror nog helt på vart man går. Generellt så har man ju tätare koller med tvillingar, men det kan ju vara så att man inte tycker det är nödvändigt innan RUL. Det skadar ju inte att ringa och kolla, om nu denna barnmorska rekommenderade att du skulle kolla snart igen. Vi ska på tidigt ultraljud nästa vecka för att kolla om allt är bra, och då hur många foster det är.
  • NiniMe
    jordgubbsylt skrev 2011-12-20 17:09:54 följande:
    Konstig huvudregel? Om man äter från en ost som är smittad med listeria är ju risken ganska stor att man får i sig även om man bara äter lite.
    Jag personligen tycker att man får ta det lite som det är med alla dessa matregler, när jag var gravid med nr 1 så åt jag något som inte vara färdiglagat, tror det var anka eller ngt, jag blev skitnojig efter och var tvungen att ringa sjukvårdsupplysningen.. Svaret jag fick av henne var att en gång är typ ingen gång.. Jag behövde inte oroa mig utan det viktigaste var väl att jag inte käkade det varje dag.... Jag menar hur många ggr om året äter jag gravad lax, jo typ på julafton så inte alls ofta.. Givetvis undviker jag sådant som mögelost och sniffa i en kattlåda men inte från gravad lax som jag äter en gång om året.. Jag tycker allt förstoras ang maten, använd sunt förnuft... Men jag tänker inte gå i 9 månader och tänka på ALLT vad jag får och inte får stoppa i munnen, för det är ju en hel MASSA man inte får äta, hur ska man minnas allt!!!
  • NiniMe
    jordgubbsylt skrev 2011-12-20 17:09:54 följande:
    Konstig huvudregel? Om man äter från en ost som är smittad med listeria är ju risken ganska stor att man får i sig även om man bara äter lite.
    Och det du kan tänka på att titta på är när det är tillagat och förpackat....
  • babyhummingbird

Magen idag är svullen... skäms lite då jag vet att det inte alls är någon bebis som syns nu.. Längtar tills man vet att det är livmoder och bebis som börjat ta plats.. och inte bara gaser & köttbullar :)

Svar på tråden Augustibebis 2012