• Gadget

Augustibebis 2012

Jag var hos en kompis idag och fikade, hon var så söt, hade redan burit ner kartonger från vinden med mamma- och bebiskläder när jag kom. Det var så mysigt att bläddra igenom de små babykläderna och jag valde ut lite könsneutralt som hon la undan åt mig som vi kan hämta närmare födseln.
    Och så fick jag låna lite mammakläder vilket är bra. Då jag mest är hemma behöver jag inte ha så mycket snyggt och det känns onödigt att köpa annat än baskläder. Men när jag väl ska iväg och göra något är det kul att kunna ha någon fin blus eller så. Nu har jag några stycken lånade att ha, och tänkte köpa ett par klänningar när sånt kommer ut i butikerna.
    Egentligen tycker jag det är lite jobbigt att låna, ifall man sliter på det eller så, då vill jag i alla fall ersätta och då kommer jag känna att jag lika gärna kunde köpt själv från början. Av den anledningen tackade jag idag nej till baskläder som vita/svarta t-shirts och leggins från H&M. De tappar ändå färg och form efter ett tag så då kan jag köpa det och slita på själv tills jag tycker de ser för gräsliga ut. Men som sagt lite blusar som jag kanske inte hinner använda såååå många gånger kan jag gärna låna. Hur tänker ni med lånade kläder till er själva och/eller bebis?

• Gadget

Jag tror nästan jag har mer sexlust än normalt, så vi har nog sex som vanligt även om det för oss inte brukar vara superofta. Däremot är vi alltid väldigt kramiga och keliga av oss båda två och så även nu under graviditeten förstås.
    Men skönt i alla fall att ni verkar ha förstående män.

• Gadget

Känns urinvägsinfektion som gravid annorlunda mot vanlig?
    När jag haft förut vet jag att det gjort fruktansvärt ont att kissa och att jag haft känslan att behöva kissa varannan minut.

Nu har jag kissat tre gånger på 15 min och känner mig nödig igen. Det kommer förvisso ut mer än ett par droppar men ändå.
    Har besök hos BM på torsdag och jag tror att de alltid letar UVI i urinen varje gång jag är där och lämnar prov. Men det vore ju typiskt att få nu till helgen och behöva åka till akuten...

• Gadget
    Tina lind skrev 2012-02-17 13:45:49 följande:
    Det är nog olika från person till person, endel gravida kan ju ha det utan att de känner något.

men jag tror det är din livmoder som trycker på blåsan för jag kan gå och kissa och tre minuter senare vara jättekissnödig igen och jag har inte uvi. Men om du är orolig så kan du väl ringa din bm nu så hinner du kanske dit och testa innan helgen? om du inte bor för långt bort.
    Tack för ditt svar, tror dock att jag bara panikade lite i onödan.... Det kom ganska mycket kiss varje gång jag var på toa (har för mig att när man har UVI är det mer känslan av att behöva men inget kommer ut) och nu har det lugnat sig till "normalt" gravidkissnödigt.

• Gadget

Var känner ni sparkarna?
    Har ibland fått lite sprattel, men det är ganska långt ut åt sidan så jag undrar hur långt åt sidan bebisen verkligen ligger. Gissar att det bara är en nerv eller tarm eller så.

• Gadget

Hittar ingen info om perinalskydd i Tyskland. Däremot statistik på att de klipper 18% för att undvika att man spricker mot ändtarmsöppningen. Lät inte det mycket med 18%? Har för mig att jag läst någonstans att man läker bättre om man spricker själv mot klipp. Men det kanske inte är så? Någon som vet?

Ang smärtlindring vill jag klara mig utan så mycket det går, men eftersom jag inte kan föreställa mig hur det känns eller hur jag reagerar ska jag läsa på och vara öppen för det om det till exempel skulle bli långdraget.
    Tror tyvärr inte de har lustgas i Tyskland heller. Har inte läst något om det när jag läser om förlossningar här i alla fall.

• Gadget

Sommaren12: hittade ett uttalande från en svensk chefsbarnmorska som sa att i Sverige klipper man mer sällan än många andra västerländska länder (typ Tyskland kanske... :-S ) och bara om man riskerar att spricka hela vägen vilket är ganska ovanligt. Men hon sa även precis som jag hade för mig att jag läst att en naturlig (mindre/normal) sprickning läker bättre än klipp så jag vill nog försöka hålla dem från att klippa. Hua... Undrar om det finns motsvarighet till förlossningsbrev här.

• Gadget

Lustgasen är inte så bra för miljön heller har jag för mig. Vet inte av vilka skäl, men jag tror det är många länder som inte har den. Nåväl, jag vet inte vad jag går miste om.
    Men tack för ditt svar, tänkte just att någon skrivit tidigare ang barnvagnar att denne bott i Tyskland vid första barnet men jag mindes inte vem. Men då har du förstås ingen erfarenhet om förlossningar här då mer än vad du läst och hört. Synd.

• Gadget

Babyhummingbird: självklart vill jag också hellre ha ett klipp än spricka hela vägen. Det kändes mest bara som om de klippte så onödigt många om det är så mycket som 18%. Vill ju hellre att de försöker med annat som det där greppet om de nu har kunskap om det. Men lite får man väl lita på deras erfarenhet även om man också läser om kvinnor som är glada att de stått på sig av olika anledningar.

• Gadget

Välkommen fransyskan! Och ang mammabyxor - jag veeeeet! Jag får lätt svullen mage på kvällen efter middag och skulle gärna ha såna byxor med mjuk resårmudd även som ogravid.

Och semlor!!!! Jag brukar inte vara en jättefantast, en eller två per säsong brukar vara lagom. Men nu har jag ett sånt otroligt sug.
    Åker till Sverige nästa vecka, då vet jag vad jag ska köpa.

Svar på tråden Augustibebis 2012