• mammsen

Augustibebis 2012

Urs! vad hemsk jag är.. Jag sitter och försöker få tiden att gå lite snabbare pga jävla nack/ryggont och huvudvärk (ryggont efter skada och dålig sovställning inte så mycket gravidrelaterat ) har sovit bort halva dagen och nu sitter jag här. Varpå min 4½-åriga dotter kommer och kräver uppmärksamhet, som jag borde ge henne.. Första gångerna bad jag henne gå in och måla på rummet för mamma mår inte så bra och vill vara lite ifred, när hon kommer ut efter med 2 minuters mellanrum för att klargöra för mig att nu har jag målat så sa jag gå och lek och så kommer hon igewn och jag röt ifrån "nu går du in på ditt rum sa jag" med en arg och bitter ton, som antagligen var lite högre än behövligt.
      Känner mig så jävla asdålig!! Men jag känner lite att hon är så stor att hon får lära sig att ibland måste man anpassa sig efter andra människor med och ta hänsyn när någon inte mår bra och vill vara ifred. Och jag ORKAR värkligen inte lyssna på vem som gjort vad på dagis idag, inte just nu iallafall,, thats it..  
       Min sambo är bara och köper mat men det känns som en evighet och jag försökte förklara för min dotter innan jag blev arg att hon får berätta för pappa sedan när han kommer hem istället.

• mammsen
    Ellenbmt - Skönt att veta att det finns fler som är medvetna om att de tar i lite väl ibland! :) Jag har väll iof ganska tur, min sambo brukar sköta grovstädning och jag typ bara allt annat men nu när jag vart dålig har han gjort det mesta.. men han kan även vanligtvis ställa sig och laga mat, sköta kvällsrutinerna på dottern ibland och sådanna saker, nu under graviditeten är det nog mest han som försökt uppehålla dottern så jag ska få vara ifred. Och så får jag mina perioder när jag bara vill och orkar engagera mig helhjärtat i dottern, ligger och läser långa böcker, planterar frön, bakar tar med dottern och handlar och sådanna saker.. Men ibland vill jag bara försvinna ut genom taket!

Gadget - Fler med underbara svärmödrar! Härligt! Min bjuder hem familjen på mat 1-2gånger i veckan så vi ska slippa laga mat, häromdagen hämtade hon sambon och dottern på en överaskning (jag fick inte följa med) och hem kom dottern överlycklig och hade fått välja sig 4 par fina skor i skoaffären 2 par av märket pippi med blink i hälen och 2 par jättesöta sandaler. Igår ringde och och frågade om hon fick lov att ta med sig dottern på cirkus maximum idag (och det är ju givet ;)) Hon tycker det är viktigt att skämma bort henne nu när hon ska bli storasyster och allt, och det är värkligen tacksamt! Dessutom jobbar hennes gubbe på arla så de kom hit med 3 flak chocko mörk drickchoklad eftersom de förstått att "bebisen" i magen verkligen är förtjust i oboy,, känns toppen! Dock kan hon vara en riktig *DödDemonSpöke{#emotions_dlg.djavulsk}* ibland och vi har haft våra perioder,, men jag är så glad över att se hur stolt hon är över mina barn <3
    Novixi - Jag tror det beror ganska mycket på vem som mäter magen, jag hade flera olika barnmorskor som mätte, den ena fick alltid ut måttet på mittkurvan, en annan fick alltid fram -1-2 cm från mittkurvan.. Men men, jag fick göra tillväxtultraljud någon gång i v 30 ungefär och allt såg ok ut :) Sedan kom dessutom en tjej ut som var något större än medel så det var nog inte så farligt ;) i v 20 ska livmodern mäta ca 20cm och i v 24 är det väll ca 23-24 cm som mittkurvan ligger på tror jag, så det är nog inget att oroa sig för :)

Fransyskan - Shit hur länge ska du stanna där! Ska du flytta in?? ;) Haklappar och hårborste?? varför??

Alla gnällmammor i tråden Flört- Det var värst vad gnälliga vi blivit här i tråden tjejjer!! Igår var jag en riktig gnällkärring och dagen innan var brutal, (tur för er att jag inte ens hade ork att sätta mig vid datorn då) men idag sitter jag här och ler och känner mig tipp topp! Nu ska jag ta en chokladdryck och slappa lite! Snart har ni värsta långa semestern från jobb och skolor och allt annat jobbigt skit, puckade och sura släktingar/grannar/vänner kan ta sig i röven för det är ingen i hela världen som bryr sig om vad de vill att era barn ska heta eller vad ni gått upp i vikt,, Så måla upp en mental bild av ett fuckyoufinger tattuerat i pannan på dem när ni träffar, era idiotiska kollegor och svärmödrar och tänk ljudet av er underbara förbannade stämma skrika ut allty ni tänker och tycker om dem.. Ta sedan ett djupt andetag, le och känn er en aning lättare på axlarna :) (Dock har detta sättet resulterat i att jag verkligen sagt vad jag tycker och tänker några gånger både till svärmor, mor, chef och hyresvärden) så ni bör ha bättre självbehärskning en jag ;)

Love/ MammsenHanna
  • mammsen

FÖRESSTEN!! är det någon som vet vart man kan hitta en sån där stol att ställa i dushen?? Hatar att inte ha badkar! Men har en stor rymlig dush och just nu sitter jag på dotterns lilla fotpall modell -jävligt låg- eftersom jag blir så jävla yr av av att stå upp, (min sambo kallar det lathet) jag ser det mer som att jag är lite bekväm av mig för så jävla yr blir jag inte alltid, men det är skönt att kunna sitta ner och lägga händerna på magen <3

• mammsen
    Albasmamma - 37dagar! gött!! Sen blir det ledigt!

Fransyskan - Men kan de tvinga dig/barnet att stanna om ni båda mår bra? Du måste ju få åka hem "på egen risk" åtminstonde! Vi måste ju med betala om vi vill ha telefon, men tv brukar gå att få till rummet ibland, dessutom har vi ju gemensamma rum med andra mammor där man ska "umgås" Jag är sån som är mycket social, men när jag fått barn vill jag bara vara ifred och ensam med min lilla familj.. Ville inte ens äta med de andra, ville bara vara ensam med min bebis och dåvarande sambo, skulle inte ens släpt mitt barn ur sikte eller låtit någon ta med sig barnet för att sköta om, ta prover eller dylikt. No way!! Du får helt enkelt stå på dig :)
    Här i landet rekomenderar dem att INTE bada barnet på ett par dagar eftersom de behöver sitt fett på huden för att inte få hudproblem, och hur jävla mycket hjälp behöver man för att lära sig borsta!?!?!?!
    Dock är det ju tacksamt att ha personal i närheten första dagarna det tycker även jag, så manm själv kan fråga om det man undrar, "hur ska jag ge henne ett bra grepp när hon ska äta?" "hur byter jag blöjjan" osv..
  • mammsen

Gadget- Det är inte ens säkert man vill sova! Jag var nog vaken 3 dagar i rad aldles hög på lyckliga mammahoroner och irriterade mig på att dottern sov så mycket att jag inte fick titta i hennes ögon just när jag ville :P Sovsal! No way, då hade jag fött i hemlighet!!!!!! Tur du får ha bebis med dig iallafall :)

• mammsen
    oxle bo - Altså de e så jävla puckade på vårdcentraler... fattar inte varfölr de ALLTID ska skriva ut kåvepenin!!! Det finns flera andra sorter för barn och kåvepenin är den som är starkast i smaken.. Jag ber alltid om någon annan sort, min dotter är 4 och tar medicin själv, superduktig är hon! Hon har tagit kåvepenin själv med men fick kväljningar,, HON TOG ENDÅ MEDICIN IGEN!!! Iallafall! Nu sist fick hon en som hette något annat, eeh, mollipect kan det stämma? eller skitsamma, jag bad om penicilin som inte smakade så skarpt och hon fick en sort som hon tyckte om! Och var tom ledsen när hon skulle sluta med den! Jag hatar läkare som gör allt på "rutin" Gå tillbax och säg att det inte funkar be om en annan sort..

• mammsen
    Challelotten skrev 2012-04-20 16:09:21 följande:
    Tittade nyss på en dokumentär på axess livet i livmorden och där sa de i v.26 sover bebisen 90% av tiden i magen så det är inte då konstigt att man inte alltid känner bebisen och när den väl hade somnat vaknar den inte av nått ;0)
    Det tittade jag på igår! SÅ himla mysigt att jag satt och filmade tv:n med mobilen för att visa sambon sedan :P

• mammsen
    Saftmedbulle skrev 2012-04-20 17:13:30 följande:
    Vad innebär föräldrautbildning?
    utbildning och utbildning, det är mer som informationsträffar tillsammans med andra blivande mammor och pappor :) Det brukar vara några träffar och man går igenom lite olika saker, tittar på någon filmsnutt får prata och lyssna på andra,, vissa föräldrar pratar mycket andra lyssnar mest, men det är som den här tråden fast in real life och med en bm som styr upp det lite :) Det är såklart frivilligt :)
  • mammsen
    Saftmedbulle skrev 2012-04-20 17:30:58 följande:
    Ok. Tror inte det finns sånt på min MVC, för min barnmorska har inte sagt något om det. Fast... får ju bra info i den här tråden, så det kanske inte behövs... Tack för svar!
    Det finns på de flesta orter, fråga din BM, på de orter det inte finns så beror det på att för få har frågat om det! Om det bara är tillräckligt många som vill gå så brukar de ha en föräldrautbildning :)
  • mammsen

Dessutom tycker jag det är ett bra sätt att angagera partnern,, alltså de flesta pappor brukar vara med och man har rätt att ta ut föräldradagar för det om man är borta från jobbet, fast jag tror man gör det i efterhand :)
    Jag tror att många blir förvånade av vad pappan vet om graviditeter!! Jag tror de läser på/snappar upp i smyg, och det visar sig värkligen när de ser andra pappor som pratar om det ;)

Svar på tråden Augustibebis 2012