• mammsen

Augustibebis 2012

By the way värkade ts inte tycka hon var psykiskt instabil när hon bjöd hem han på middag nu ett antal veckor efter de gjort slut.. Han kom ju trots allt dit och dessutom får inte en psykiskt instabil 16åring en egen soclägenhet... När det gäller barn under 18år så äe socialtjänsten välldigt försiktiga och sparsamma med att hjälpa till med egna boenden om inte den unga individen beräknas vara tillräckligt mogen för att ta hand om sig själv. Oftast hamnar hemlösa barn i denna åldern i fosterplacering eller på behandlingshem.. Har själv haft en 16åring som varit tillfälligt plaserad hos mig i 6 månader efter hennes pappa slängt ut henne, han var psykiskt instabil inte hon. Hon var en otroligt lugn och stabil tjej som doch var väldigt kuvad. Hon hade utan tvekan klarat av en egen lägenhet men kommer inte få hjälp med det försen hon är 18år. Hon är nu stadigvarande placerad i närheten av mig då min familj av flera anledningar inte är lämplig. (hon kom självmant till mig efter hennes pappa slängt ut henne och fick stanna tills de hittade ett bra hem) Så av det jag hört så tycker jag det låter mycket osannolikt att hon har psykiska problem och killen värkade tom possitiv till att träffa tjejjen mera eftersom han kom hem på middagen som hon bjöd på..
    Ganska moget dessutom av en "psykiskt instabil 16-åring som bara super" att bjuda på en lugn och stillsam middag.. eller?

• mammsen
    Oj, förlåt tjejjer! Fel tråd.. Skulle vara i en tråd där en kille på 21år försöker tvinga sitt ex att göra en abort mitt i v 18 då hon just fått veta att hon är gravid.. Sorry! Det var inte meningen!!
  • mammsen
    Lijon - Min mage ska vi inte snacka om! som ett lager av ljus päls!! haha Nej det är nog inte så illa som päls, men det är garanterat så jag har reagerat på det! Förra graviditeten fick jag typ "raggarsträng" eller vad det heter, nu är hela magen fjunig haha.. Tur jag inte visar upp magen för andra än sambon :P

Åh tjejjer! Min bebis var med på hugget imorse och flaxade runt därinne, jag och sambon låg och babblade i sängen på morgonen och lillen i magen gjorde sina häftigaste karatesparkar, underbart att ha en partner som tycker om att hålla handen på magen och visar lite intresse :) Det hade jag inte sist.. Är bara så lycklig över det och längtar såååå efter min lilla son <3 Längtar så efter att ha någon att dela bebistiden med denna gången eftersom jag var ensam sist, jag njöt alltid av bebistiden även om jag var helt själv första året.. Det var alldrig jobbigt eller slitsamt för jag var så nöjd och lycklig.. Men nu ska det bli underbart att dela det! Jag längtar nästan mer efter att se Sonnys reaktion när han får se sin lilla son första gången än min egen tror jag! Men blir rädd ibland att han inte ska känna samma lycka som jag! Jag hoppas min attityd smittar av sig <3 
  • mammsen
    Sommaren12 - Stödstrumpor hela graviditeten?? av vilken anledning hade de det?? Altså det kan ju vara bra när man flyger eller om man blir svullen, vilket många blir under sommaren. Jag har varit högravid på sommaren och blev aldrig svullen någonstanns en enda gång, jag kommer nog hoppas på att jag har lika tur denna gången ;) Skulle jag nu svullna så tar jag tag i problemet då.. Eller finns det någon annan anledning att ha stödstrumpor?

Lijon - Hmm, prata med din BM om det så ni kan vara beredda om det skulle behövas göras någon operation, hon kanske vet hur mer man kan förebygga problemet.. Och ang håriga magar osv så minskar det och återgår till ens normala mängd hår :) Men om man rakar så blir ju håret grövre och syns tydligare (det blir ju inte mer) men det syns tydligare. 

Ellenbmt - Det låter som lite slempropp, men var inte orolig det återbildas och betyder oftast ingenting om det lossnar litegrand, dock kan det vara pga förändring i livmodertappen och det är oftast därför man tar in på kontroll för att se om förlossningen närmar sig (oftast betyder det ingenting fast slemproppen går). På olika sjukhus kontrolerar de detta av rutin från olika veckor, beroende på vilken vecka de har resurs att ta hand om prematura barn. Ett sjukhus som räddar barn från v 21 vill oftast att man kommer in och kontrollerar tidigere än ett sjukhus som bara räddar barn från v 25 eftersom de "endå inte" har resurser att ta hand om barnet om det föds tidigt och behandlar allt innan en viss tid som missfall.. Fast när slemproppen går brukar nog de flesta få stanna hemma och avakta av rutin, det är nog bara de påstridiga mammorna som får komma in och kontrollera. Det jag skrev om ovan gäller mer om vattnet går eller om man har ett etablerat värkarbete.

• mammsen

Finns det snygga stödstrumpor?

Sommar, sol och,, eeh,, stödstrumpor..?!
    Känns inte alls attraktivt i mina öron.. :/ 

• mammsen

Hej tjejjer! Vet inte om ni minns mig, var med dagligen fram tills jag var i v 20 / 23 typ (Har BF 19 Aug).. men sedan har det varit massor som hänt så jag har inte haft tid tillgång till dator och nät efter flytten och datorn "ramlade i väggen en dag när jag var väldigt gravid",, kikar in lite igen och tänkte inte störa.. men det är så förbannat svårt att inte lägga sig i ;) 
    Såg by the way att ni lagt till en ny tråd med småttingar! Grattis till de små!! 3 st redan, OTROLIGT!! :D

Annars har jag det bra, haft ganska mycket problem med jobbiga förvärkar men vart en och annan sväng på förlossningen kontrollerat men hitills ser allt bra ut och han håller sig nog förhoppningsvis inne någon vecka till :) Revbenen tar stryk av kraftiga sparkar (men det är väll ingen som blir förvånad över) och annars mår jag helt ok :)

Såg alla finfina runda magar i bildtråden,, härligt! Det har hänt så mycket sedan sist <3

Kram Mammsen  

• mammsen

Åh vad söta och välkommnande ni är! Som när man var nygravid och hoppade in i tråden och direkt kände sig så delaktig och välkommen :) Tackar! Men ni får skylla er själva, nu kan jag ju inte motstå att få lägga mig i lite ;)

Sommaren12 - Härligt att du fick komma hem igen och att bebisen mår bra därinne :) Det är jobbigt att gå omkring och oroa sig, man känner ju sig så otroligt hjälplös när man har bebisen i magen och inte ens kan hålla om den och se den.. 

Tintixie - Ja det låter som förvärkar :) i början känns de ofta långt ned i magen och sedan i svanken, men det kan kännas lite hur som har jag fått lära mig, har du mycket förvärkar som kommer regelbundet eller inte ger sig av trots att du lägger dig ner och vilar så ska du alltid ringa förlossningen. Annars är det helt normalt att ha förvärkar, jag har haft det mer eller mindre dagligen sedan v 28 och har redan haft någon vända på förlossningen och kollat läget :)

Angående PKU -test - Jag åkte hem tidigt sist och då kom de hem till oss och tog testet, inga frågor utan bara tog förgivet att vi inte skulle flänga iväg till sjukhuset.. Dock tog hon det i huvudet på dottern medans jag ammade med världens längsta största nål så jag höll på dö, min dotter visade dock ingen reaktion haha.. Detta var från NÄL, men tror att det är standard att de gör hembesök, jag bodde dessutom en bra bit från sjukhuset..

Ang celluliter - Så har min skitsnygga man fått några i samband med viktuppgång i "graviditeten" men jag har nog klarat mig ganska bra och ser nog ut som vanligt typ, (jag = +ca 10 kilo och sambon = + ca 7kilo) ;)

Napp - Altså, jag tycker det är skitsmidigt med napp, som någon redan nämnt så går den ju att ta bort till skillnad från tummen...  Min dotter fick napp men när hon började gå över till riktig föda så trollade jag bort nappen vid ca 6 månader, hon var för liten för att protestera men för gammal för att börja med tummen. Det gick helt smärtfritt och jag är inte det minsta orolig för att ge napp, jag tycker dessutom det är sött när de är små. Men jag fattar inte varför folk låter sina ungar ha napp tills de blir stora..

Oj! Det blev långt!!
    Har köpt fingerfärg så dottern ska få måla den stora runda magen, kan vara roligt att ha lite kort på, och sambon och dottern har just invigt färgerna och "testat" lite.. När vi tog av dottern trosena så såg det ut som om hon hade hudfärgade trosor på sig.. det var även det enda som var hudfärgat!! Haha
    Sambon såg ungefär likadan ut och jag komk just på massa saker jag behöver göra idag,,,, så måla magen,,, det får bli en annan dag ;) Någon annan som låtit barnen måla magen? eller har gett sig på FINGERFÄRG?
    Köpte 6 stora burkar  för 99kronor och tror det var välspenderade, kommer räcka till många magmålningar och försvinner dessutom i tvätten och från kroppen med vatten och tvål :)

• mammsen

Vi gjorde ett kap på en stor och rumlig skötväska på rea för ett par veckor sedan och kunde ju inte låta bli att packa ned lite med samma..

Jag packar inte med så mycket, jag minns inte heller vad jag hade eller vad jag saknade sist..

Till mig
    Min pappersjournal  med ett förlossningsbrev (har inte journalen elektroniskt)
    Energibars
    ett ombyte
    neccecär med hyigenarticlar
    breastpads
    (vatten, nyponsoppa, kräm och saft och dylikt får man där även bindor finns)

Till sambon
    Ett ombyte
    3 brev jag skrivit i förväg (ett han får när vi kommer dit ett när värkarna börjar bli riktigt svåra och ett tills när det är dags att förlösa där jag påminner om vad som är viktigt för mig och hur han kan stötta mig samt lite fina kommentarer <3)
    Kamera och laddare och sånt som han får ha koll på.

Till sonen
    Ett ombyte och en pj
    Blöjjor och våtservetter har jag i väskan men de är till hemresan blöjjer får vi där (dock är det pampers) URS!!

I bilen kommer vi nog ha den underbara massagemaskinen som jag fick av gubben igår som överasskning, den är i storlek med en huvudkudde fast tjockare och så är den i skinn, den både masserar värmer och vibrerar,, Underbart ;) och känner jag att jag vill ha den så får han springa och hämta den.. 

Min amninng fungerade jättefort och jättebra sist men jag kan ju inte påstå att brösten var överfulla så jag hade problem första dagarna och behövde trasor i närheten för den sakens skull, och jag tror det är mycket ovanlihgt att man har ett överflöd av mjölk de första dagarna och därför är det väll sällan bebisarna kräks särskillt första dagarna,, ärs, jag tänker att det finns både trasor och papper där,,

• mammsen

Jag går ju inte i skolan längre..... men jag vill med ha sommarlov... så idag har jag skickat sambon till affären för att köpa grillchips med dipp och en stor jävla toblerone!! Det blir nog en glasstrut på det med sen ;)
    Imorgon ska jag baka en gräddtårta med jordgubbar och fira "sommarlov" på riktigt jag med!
    HÄRLIGT!! För jag ska ha lov ääääända till grabben kommer! 
    Tycker ni ska göra det samma!! Sommarlovskänslan är toppen!! (förutom de somrarna man gick på sommarskola :/) haha

Svar på tråden Augustibebis 2012