• mammsen

Augustibebis 2012

En fråga till er som får TUL, jag ligger innom de normala gränserna men i princip längst upp på kurvan, borde inte min bm erbjuta TUL? eller ligger ni alla som fått det över själva normalvärderna?

• mammsen

O Hanna O - Hade myrkrypningar VARENDA kväll för bara några veckor sedan men i samband att jag började med blutsaft (som innehåller järn och b-vitamin) har det i princip slutat helt :) 
    Vet inte om det beror på det men hb värdet skjuter i höjden och krypningarna försvinner , så jag tror iallafall det :) 

• mammsen

Anneh - De växer i genomsnitt 200g/vecka nu :)

Naimis - JAg vet inte, jag tänker att ligger man högt upp på kurvan är ju changsen stor att det är ett stort barn och tvärs om och det kan ju vara bra att veta :) iallafall för förlossningspersonalen :) 

• mammsen
    tjockisbullen skrev 2012-06-19 18:56:02 följande:
    JIPPIEEEEE vann ett av 3 st babykit som apoteket tävlade ut på FB:) 
    Det är såklart inget jag inte hade kunnat köpa själv men det är alltid kul när man vinner något!
    Inte det första jag vunnit till bebisen heller, vann ett presentkort som jag köpte en overall för:)  
    Sedan vann jag en pyjamas från Geggamoja precis i början av graviditeten!
    Har ni vunnit något? :) 
    INGENTING!! Men jag har iof inte delttagit i några tävlingar :/ Så tråkigt av mig.. Men grattis till alla roliga vinster!!

• mammsen

Idag tjejjer har jag haft så JÄVLA ont av foglossning och allt vad fan det är,, det skär och hugger och jävlas så jag har bara legat i sängen och läst eller på soffan och surfat typ.. Min sambo har lämnat och hämtat på dagis, varit och jobbat, tvättat, lagat mat, ordnat med disken i köket och dessutom stannade han med dotter och plockade blommor på vägen hem från dagis... Och han har säkert gjort massor av annat jag inte ens märkt... Hela dagen har gått och jag är så tacksam för jag känner mig så mycket bättre i kroppen ikväll än vad jag gjort på många kvällar nu.. <3 Kärlek <3

• mammsen

Hej tjejjer! efter att jag i princip lämnat över ALLA uppgifter till min sambo senaste 3 dagarna (inklusive om jag tappar något på golvet) så har mina smärtor i bäckenområdet, svanken och "muffen" som ni kallar den och jag typ inte hört någon säga på 100år  bara lättat och lättat, idag kände jag mig ganska ok på morgonen och när vi såg vädret ute så ringde sambon och tog ledigt från jobbet och vi slängde in ungen i bilen och drog till skara sommarland!

Det funkade bra medans vi gick på tivolidelen och när vi badade sedan var jag som förbytt och sambon och dottern fick gå i förväg och åka karuseller och leka på lekparker medans jag "gick ikapp" haha
    Men vi har haft toppenmysigt och det var väl värt det! Det var knapt INGET folk och dottern uppskattade att få sitta kvar i karusellerna och få åka om och om igen eftersom det inte var någon kö :)
    Badet var sköna 25grader och när vi badade var det nästan helt vindstilla utan ett moln på himlen (typ) :)
    Antagligen kommer jag att ligga som en fet överkörd daggmask i sängen hela dagen imorgon och svära över hur elak min sambo var som lät mig övertala han att åka dit just när jag började bli bra,, men han är toppen så han kommer inte lyssna på mig! Fast då blir jag säkert sur för han ignorerar mig... Så om jag kommer och gnäller över att jag och sambon tjaffsar imorgon så får ni slå mig på fingrarna och ta mig i kragen,, ok?

Angelica1991 - Åh vad härligt att höra att hon växer till sig så bra sötnosen!! <3 Det är ju riktigt bra på bara 4 dagar!! Underbart!! 

Hejåhå - Ja det är ett sunt tänk och man ska väll inte stressa kroppen i onödan, det är ju igentligen det jag brukar hålla fast vid..  Om man är rädd att spricka så tror jag att det beror MYCKET MER på ställning, taktik och barnmorska än på storleken på barnet.. Man kan spricka brutalt med ett litet barn på 3 kilo och slippa en enda liten bristning i underlivet med ett barn som väger 4.5 kilo..

Mijja12 - Det låter inte som någon bra film! Den tycker jag du ska slänga åt skogen! Jag hade inte läst EN ENDA mening om amning och det funkade utmärkt från starten :) Helammade i 4 månader och sedan trappade jag ner i några månader, har inte haft en sårig bröstvårta i hela mitt liv! Dock lite problem just i början med att brösten blev stela och spända, men det lärde jag mig snabt att undvika, Amma är något av det mysigaste jag gjort :) Men jag vet att en del är jättestressade över det och inte får det att funka, och då är det ju tur att det finns alternativ :) Man ska inte haka upp sig på alla problem som kan uppstå! Tänk om vi hakade upp oss på alla problem som kunde uppstå av att tex äta chips och godis! Man blir fet, förstoppad, och sjuk.. Men endå äter vi godis och njuter av det! ibland måste man bortse från det negativa ;)  

Anneh - Ja, det ilar här med vissa dagar, känns som tandvärk och tryck på samma gång men det är normalt säger de som vet :) Och beror mer på kroppen och ökningen av relaxin och sånt än på att det är bebisen som trycker,, Jag blev skitorolig när jag kände det första gången!! Bäckenet öppnar upp sig och i vissa ställninger gör det ondare än andra, försök undvika det som gör ont annars kan det bli värre.. :( 

Sandrina -  Oroa dig inte! Barnet tar vad det behöver och kommer inte få brist på något :) Tycker inte du ska känna NÅGON oro! Utan bara känna dig otroligt lättad och mycket mycket nöjd med dig själv!! 

cupcakekiller - Hmm, tycker inte det låter bra och skulle nog vilja rekomendera att du ringer 1177 omedelbart och rådfrågar där, vet inte om det är vårdcentralen, akuten eller förlossningen du ska vända dig eller kanske täcket, kudden och mormor, men det vet dem, :) 

Lijon - Jag tycker du ska sikta högt och inte vara för mesig! begär du hela frakten får du kanske hela, eller halva, men begär du hela frakten samt några hundringar för din tid får du lättare hela frakten ;) Man ska alltid räkna med att få hälften av det man begär! Och ska alltid begära dubbelt av det man vill ha! ;) 

• mammsen

Förvärkar from hell här by the way, magen drar ihop sig så mammadelen på kjolen som går till naveln rullar hela vägen ner ungefär sammtidigt som naveln putar ut i typ 15 sekunder innan den drar in sig igen.. Men, ingenting att oroa sig för, det är inte regelbundet och heller inte särskillt långa och jag tänker endå inte föda barn på minst 3-4 veckor för den delen, Jag har inte tid! Tycker dock det är ganska härligt att ha förvärkar, det lixom påminner om att det snart är dags.. Skönt att dottern sover och det är dags för mig att dra täcket över huvudet med nu :)

Sov gott alla runda söta mammor <3 

• mammsen
    Maaya skrev 2012-06-20 22:02:47 följande:
    Hej allihop jag undrar om era bebisar har vänt sig nedåt? Min lilla pojk känns som om han är överallt hela tiden i magen hehe, jag var hos barnmorskan igår o då sa hon att han låg med rumpan uppåt men jag har aldrig någonsin känner sparkar mot revbenen men där imot har han börjat sparka/trycka mot ena höftbenet ?! Det står i alla mina mobil appar att det flesta bebisar lägger sig till rätta i dom här veckorna (jag är i v. 34 nu) så börjar bli lite stressad! Han kanske har lagt sig till rätta men jag tycker att det verkligen inte känns som så (inte för jag har någon erfarenhet hur det ska kännas hehe men endå) så min fråga är till er som har en bebis som lagt sig till rätta, hur känns det? Eller känns det? Oj vad snurrigt det vart nu, hoppas ni förstår hehe
    När bebisen ligger med huvudet neråt nu så kommer du inte känna sparkar i revbenen, eftersom bebisen ligger med benen och allt vikta så hamnar ju rumpan längst upp och själva fötterna någonstans i mitten på magen :)
    De känner precis hur bebisen ligger på mvc så du ska inte  vara orolig :)
  • mammsen
    TystFick just in en oväntad semesterersättning på kontot! Tänkte att den hamnat fel men hittade ett mail till mig från min förre arbetsgivare jag slutade hos i höstas när jag började på mitt nya jobb!? Ska det vara så!? Bara att tacka och ta emot såklart, men chockad blev jag! Eller tror ni de3t blivit något fel?

Jag har dessutom ett graviditetsproblem! - Jag tror min IQ fallit från höjden till botten, jag har ingen förmåga att tänka realistiskt längre, jag säger saker utan att tänka på vad jag säger och jag kommer på mig själv i efterhand hur korkad jag låter.. Jag brukar annars känna mig ganska vass och vinna de flesta argumentstriderna osv.. Och man kan ju bli lite glömsk och det är ju bevisat att man inte är lika smart när man är gravid eftersom så mycket av de viktiga fettsyrorna i hjärnan tas av barnet.. men det är fan bäst för denna ungen att han blir jävligt smart, så dum jag har känt mig det sista! Min sambos bror tycker vi ska döpa ungen till Stewie för som den elaka ungen i Family Guy heter :/ hmm..

Ang sparkar i revbenen - Jag vet inte riktigt hur jag tänkte! när de ligger med huvudet ner så är det ju knäna som är uppdragna mot kroppen, inte fötterna såklart haha,, men jag bara tog förgivet att det var så eftersom jag sluppit sparkar i revbenen i samband med vändningarna både förra och denna gången, haha Märker mer när han sträcker sig att hela rumpan pressas mot revbenen, men det är helt ok jämnfört med en vass häl :P
    Gadget -
    Jag tänkte med att det berodde på hur lång man var och så, men jag är ju 1.75 så ganska lång med andra ord och känner ju som du.. Knepigt..

Citronvatten - Jag dricker med citronvatten nästan varenda dag! Det är supergott till allt och som Roos26 säger vätskedrivande, altså toppen för dem som är svullna, (själv är jag det inte) men det innehåller även lite c-vitamin och hjälper kroppen att ta upp järnet i maten man äter till :) 
    Karo77 - Min mage är med känslig och jag får lätt sura uppstötningar och sånt, men jag har inte reagerat så mycket på det i samband med citronvatten, värre med kaffe, fett och kryddor. Men har du mycket problem kanske du ska undvika det, ofta brukar det ju bli lite bättre med de magproblemen nu snart när magen sjunker lite :)

Ang livmoderstappen - Min BM förklarade för mig att hos en förstföderska brukar tappen vara som en nästipp ganska långt in i graviditeten men senare blir som en mjuk pussmun(puta med läpparna och känn) Hos en omföderska brukar tappen vara/bli mjuk ganska tidigt i graviditeten. Min var mjuk redan i v 19 sär jag var inne med mina första förvärkar :)

Ninime - Är det specmvc som sköter TUL:en? Ring dem och fråga hur det går i ärendet!

Förberedelser för bebisankomst - Yes allt är klart och även ett paket blöjjor står redo över skötbordet sedan flera veckor tillbax! Haha Bb-väskan är packad men jag ska göra som någon här sa och packa en väska till förlossningen och en till bb så man kan lämna den ena i bilen tillsvidare :)

Novaunique - Neej, det hade säkert inget med det att göra! Men 50 spänn på att du inte kommer kunna låta bli att testa det igen ;)

Lijon - Har en tjejjkompis som med är gravid första gången, hon är beräknad 25:e aug och har inte heller fått några sparkar i revbenen :) Men det är mest smärtsamt och inte alls särskillt mysigt, så var glad för det ;)
Svar på tråden Augustibebis 2012