• mammsen

Augustibebis 2012

Stövellkatten - Så denna gången har jag skrivit ett förlossningsbrev till personalen samt ett lite mer detaljerat till min sambo, så han vet vad som är viktigt för mig i villka skeden och dessutom vet jag själv vad jag ska göra för att undvika det jag vill undvika ochj uppnå det jag vill uppnå :) 

• mammsen

Ninime - Altså! Detta med dyktekninken, kan inte du eller någon annan bara kort sammanfatta vad den innebär? Jag har hört om den men aldrigt tänkt så mycket på vad för sorts teknik det är :/

Ellenbmt - Du kan ju alltid ringa direkt till förlossningen och fråga om du har några direkta frågor om hur de ser på avnavling/bad osv, vad det nu är du undrar, det är det många som gör :) Annars är mitt tipps att googla på Förlossningsberättelse samt det sjukhuset man tänkt föda på (i ditt fall eskilstuna) då får man andra mammors totalt ärliga syn på hur de uppfattat vården. Jag har läst massa fina förlossningsberättelser om mitt sjukhus (NÄL) men alla har lixom haft samma förlopp i princip och när man sitter med så många olika förlossningsberättelser med svart på vitt och jämnför förstår man att de gör samma i allas situationer i princip.. Och det tycker jag känns konstigt eftersom "ingen förlossning är den andra lik" Men över lag har alla vart nöjda med bemötande och stöttning osv 

Eightythree - Min förlossning gick med snabbt. Det som är possitivt med snabba förlossningar är ju att barnen oftast är de piggaste barnen och att förlossningarna har minst komplikationer :) Men det kan ju vara annorlunda den här gången, förhoppningsvis får du en lagom snabb förlossning istället för en rekordsnabb :D Det som jag tycker är viktigt att man inte bara tänker sin förlossning som en "sjukdom" eller vad man ska säga och bara läser på om själva vården, smärtlindringarna och alla problem som kan uppstå! Utan att man även focuserar på hur själva förlossningsförloppet naturligt går till, då är det nog lättare att känna en trygghet inför det som komma ska! och även lättare att ta beslut om hur man vill ingripa i det naturliga förlossningsskedet.. Miljoner med kvinnor har fött i  tusentals år, vart är kunskapen som borde vara samlad efter detta? Även om man inte läser på så mycket kan man endå fråga barnmorskorna varför de vill ta hinnorna eller klippa navelsträngen osv.man kan be dem berätta om fördelar och nackdelar samt vilka konsekvenser det har och sen kan man säga ja med tryggheten om att man vet vad det innebär eller säga nej med tryggheten om vad det innebär :)

Astro - Ja du har helt rätt, man blir lätt överkörd som mamma utan att veta det och barnmorskorna kommer in och säger vad de ska göra som världens självklaraste grejj,, det som är viktigt att komma ihåg är att vi både i konvensionen om de mänskliga rättigheterna, socialstyrelsens regler samt i svea rikes lag har rätt att ta medicinska beslut som rör oss själva eller vårt barn. Det är en rättighet och den ska man se till att använda sig av! Man ska inte vara rädd att fråga varför, man ska inte vara rädd att säga nej eller be om något annat.. 

Samtidigt vill jag uppmana alla förstagångsföderskor att ni inte behöver vara oroliga för förlossningen, jag förstår att det låter ganska brutalt när vi pratar om det men jag var väldigt nöjd med min förra förlossning även om jag i efterhand förstått att jag hade kunnat påvärka mer och fått en ännubättre upplevelse om jag läst på lite mer! Personalen var underbar :) Jag tror inte man kan bestämma sig till 100% vad man vill och inte vill innan man kommer till förlossningen, men jag tycker absolut att man ska våga måla upp en drömförlossning och sedan acceptera att det gan gå på ett annat sätt,, men att vara påläst ger en trygghet, när de väl tagit hinnorna vet man i förväg att värkarna blir kraftigare så det kommer inte som en chock. Om man får starkare bedövning blir ofta förlossningen längre och barnet blåare, det behöver inte komma som en chock, om man ligger på rygg får barnet inte lika mycket syre pga "vena cava syndrome" den stora kroppspulsådern hamnar i kläm och barnet blir stressat eller får oregelbundnare hjärtrytm osv, är man påläst så vet man detta innan och behöver inte bli så orolig, man kan bara välja en annan possition där barnet kan må bättre osv, planerar man att föda naturligt och är säker på att man vill det tror jag inte man behöver vara särskillt påläst, man kan bara känna villka ställningar som känns bra och känna sig fram, och låta förloppet ha sin gång utan press och prestationsångest.. Utan att lägga sig i. Ska man lägga sig i det naturliga förloppet DÅ tycker jag att man ska vara påläst så man inte känner sig överkörd efteråt! Gud vad jag skriver.. Jag är så inne på förlossning nu.. jag längtar så!!!  

• mammsen
    Sommaren12 - Nej jag tycker det låter galant! Det är i princip så jag tänkte första förlossningen med! Och jag kände mig lugn och förväntansfull inför min förlossning, Dessutom var jag nöjd med den då och jag är fortfarande nöjd :) Känner ingen rädsla inför denna gngen heller! Jag tror det bästa man kan göra är att lyssna på kroppens signaler och göra det som känns bäst "här och nu" men jag menar att man ska vara lite uppmärksam och frågvis och gärna uppmana sin partner att vara det med på själva förlossningen och be dem berätta vad de gör och varför! Och fråga varför de tycker det är nödvändigt samt hur det kommer att påvärka själva det naturliga förlossningsarbetet! Man måste ju inte läsa på om allt detta innan, men jag vill bara att ni slipper funderingarna som snurrade i mitt huvud när barnmorskan gick ut efter att ha gjort något "varför gjorde hon så" eller "men oj, så gör de väll bara om något är fel" osv, om du förstår hur jag menar :)Är chefen på väg hem till er!! Fan vad spännande! Detta måste vi få höra hur det går!!! :O
     Millas -  Jag är med RH negativ och de har 72 timmar på sig med proverna då, så det är lungt.. Blodet i navelsträngen tillhör dessutom inte oss mammor utan barnet, Det finns många andra sätt att ta blodprov på bebisarna snabbt där di inte behöver förlora 1 dl blod! Dessutom KAN de ta blodprov ur navelsträngen utan att behöva klippa den! På vissa sjukhus så sätter de en klammer och tar ett blodprov och tar sedan av klammern och låter blodet flöda till barnet igen. :)

Ninime - thnx för länken! och angående andra länken så såg jag den igår ;) Angående tryck nedåt kanske du är lite för trygg och avslappnad ;) Har du missat värkarna? ;) Du får ju inte tjuvstarta nu! tänk vad vi kommer bli bebisjuka då! :P

Julies - Håller delvis med om vad du säger, vissa kan ligga på rygg utan att känna några symptom, men sammtidigt är det fler barn som föds med lägre apgarpoäng och har sämre syresättning i blodet när mödrarna legat i en ryggställning, Det är ju inte så att antingen är man byggd så att blodflödet stoppas helt eller inte alls utan det kan ju även vara att det stryper tillförseln en del. Barnets hjärta kan ju slå i "normal" takt även om syresättningen är sämre och det får man ju inte veta försen i efterhand.. 

Stövellkatten - (och alla andra "dåliga" morsor)- Jag är med en "världens sämsta mamma" mamma :D Min dotter på 4 år pickar på uppmärksamhet och jag vill bara vara ifred. Ibland ryter jag helt i onödan och så får jag skuldkänslor.. Men bergochdalbana! Jag har mycket stöd från sambon och även från hans mamma så det är guld värt! men vi får nog helt enkelt acceptera att vi är skitmorsor ibland och thats it! I grund och botten älskar vi våra barn (ibland mer än annars kanske :P) men de kommer inte ta skada av att vi är lite off en period! Det är jag aldles säker på att mammor har varit i evigheter under graviditeter :) Det finns säkert någon vettig och jättebra anledning att moder jord har ordnat det på det viset :) Det kommer en dag då vi även kommer att vara trötta och irriterade på den lilla guldklimpen i magen nu, det bara är så och det får vi acceptera :)

Ellenbmt - Jag tänkte med så att "snart har min dotter konkurangs" men min bm sa till mig att snart har jag med det! Efter ett tag så vill min söta dotter hellre ligga och gosa med lillebror än med MIG!! och hon kommer garanterat få mer respons av lillebror när hon kommer igång med sitt pladder av sin lillebror än med mig.. Snart är vi kanske inte nummer 1 i barnens hjärta som vi alltid varit när de är små och ensamma! Snart finns det många mer att älska och bli älskade av för barnen, att prata med och att vända sig till :) Jag tror fler barn = mer kärlek :) 

Fransyskan - Vi har inga alternativ till naturlig förlossning här heller!! Inte ett enda sjukhus erbjuder det sedan 90-talet!! En hemförlossning kostar i genomsnitt 22 000 - 25 000 och den summan får man oftast stå för själv. I stockholmsområdet kan man ansöka om hemförlossning utan att behöva betala mera. Jag har funderat på sjukhuset i norge som vi i västra götaland kan vända oss till (de har mycket mer personal/födande kvinna) och de har 3 olika förlossningsavdelningar bland annat en för de som vill föda helt naturligt (även i vatten är ok) Det är bara det att det tar över  1 timma och 30 minuter dit och 15 minuter till närmaste sjukhus.. Önskade det fanns ett alternativ där man kunde föda med tryggheten av att vara på ett sjukhus fast helt efter hur kroppen är bygd! Där man får mycket sällskap, stöd och uppmuntran istället för bedövningar :/ Nu har vi ju det inte så illa som ni! Vi har det ganska bra! Men det finns endå inte ETT ENDA SJUKHUS i vårt land som erbjuder "vill ta ansvar" för att uppmuntra till naturliga förlossningar och har tid och personal att ge det stödet det innebär..  (nu vet jag att det är risk för många kommentarer om att här har vi rätt att föda som vi vill osv men jag har hört med alla sjukhur i min region och det är ingen av dem som får/vill "ta ansvar" för en naturlig förlossning fullt ut med de "kraven" jag har och efter samtal med chefen för förlossningsvården på Näl kan jag få lov att själv hyra en privat barnmorska och få låna ett rum på näl där näls förlossningspersonal inte får lägga sig i. Dock har jag inte råd med kostnaderna :(Och efter lite påläsning så lever förlossningsvården inte upp till de lagar och rättigheter vi kvinnor har i sammband med rätten att bestämma över alla medicinska ingrepp över såväl oss själva som våra barn oavsett om vi mår bra eller inte ) 
  • mammsen

Karo77 - Jag liter fullt up på förlossningsvården i landet! Jag vet att både jag och mitt barn har större changser att överleva än i de flesta andra länderna.. Men de gör mycket av "rutin" här med, som inte har någon nytta för varken mor eller barn. Och jag tror garanterat att förlossningsvården kan bli bättre!  
    Dessutom står det i konventionenn om de mänskliga rättigheterna att varje kvinna har rätt att föda var hon vill och hur hon vill.. Det lever inte varken era länder eller vårt land upp till... Jag önskade att jag kunde få ha en naturlig förlossning med stöttning av min man och utbildade barnmorskor som enbart behöver ingripa om någonting går fel!  Förlossningar på sjukhur och hemförlossningar har samma mödradödlighet som barnadödlighet i landet, altså INGEN SKILLNAD! men på en naturlig hemförlossning är det enbart 2% av förlossningarna där man behöver ingripa medicinskt ex med kejsarsnitt.. (då åker man ju såklart till sjukhus) enligt socialstyrelsens sammanställning fast den var nog för 2009, men jag menar bara att behöver vi värkligen alla dessa värkstimulerande medel, sugklockor, tångar och allt annat? De behövs ju på nästan alla förlossningar på ett sjukhus i landet men på en hemförlossning behövs de bara i 2 % av förlossningarna!? Är det inte sjukt då? Jag vill inte föda hemma, jag skulle inte känna mig trygg, jag vill vara på sjukhus och få föda SJÄLV. inte bli förlöst.. haha, ja shit, förlåt att jag maler på :P
    Det är inte många år sedan man i landet opererade nyfödda bebisar utan bedövning för man trodde inte de kunde känna smärta, nu vet vi hur fel vi hade! Men om läkarna sa det då så trodde såklart föräldrarna på det!? eller hur? Bara för att en utbildad läkare säger någonting efter de senaste medicinska trenderna är det ju inte säkert att det stämmer!

• mammsen

Ninime - Jag tycker du ska ta en tripp till förlossningen och kolla läget, något händer ju med din kropp och du kommer inte känna dig lugn försen du vet att allt är bra :) Det kan ju gå väldigt snabbt och lätt och kanske rent av på g :O

• mammsen
    NiniMe skrev 2012-06-18 13:03:20 följande:
    Prata precis med 1177 och hon ville jag skulle ringa 112 och ta ambulansen in, men så akut känns det inte.. Men mannen är påväg hem nu så kör vi in sen... Det skulle inte vara förlossningen utan akuten, så dom tar prover osv... Usch jag börjar nästan gråta när dom säger så.. Ringde min syster och sa till henne att hämta mina små pojkar på dagis sen, och då brast de Gråter
    Styrkekramar till dig! Vad bra att du ringde in så du får komma in direkt. håller tummarna att allt är bra :)
  • mammsen
    capy skrev 2012-06-18 18:19:29 följande:
    Hej på er!

Har fått ut bitar av vad jag tror är slemproppen vid två tillfällen idag, är också en väldig aktivitet i magen. Det sprallas nästan oavbrutet. Dessutom har jag nån molande känsla, typ svag mensvärk. Inte kan det väl vara på gång redan? V 33+0 idag.

Ninime: Håller tummarna för er! 
    Kan det vara, men slemproppen kan gå i princip när som hellst under graviditeten och den kan dessutom återbildas, men i samband med värkar är det ju ett bra tecken ;) eller hade du bara sammandragningar? Vecka 33, tror det är från v 34 de inte gör några försök att stoppa förlossningen, Jag hade nog ringt förlossningen och berättat om nyheten, de är oftast tacksamma om man ringer in när det eventuellt börjar närma sig så de vet villken belastning de kan tänkas ha närmaste dagarna :)
    NiniMe skrev 2012-06-18 19:14:17 följande:
    Hej tjejer Hjärta
    Tack alla för er omtanke
    Har kommit hem nu och alla prover har blivit taget, även EKG men inget visa något vilket känns betryggande o veta, har lite småkänningar fortfarande men hon ordinera vila och dricka ordentligt osv... Dom kollade även sköldkörteln och det visade inget tack o lov... Dom trodde det var gravkrämpor men skulle det bli värre så skulle jag absolut kolla upp det igen...
    Men nu är man astrött...
     Skönt att allt var ok! Sambon sitter här och surar nu för jag var tvungen att använda datorn vid tv:n för att kolla om du varit inne med någon ny info ;) Hoppas du slipper den oron igen..
    Sommaren12 skrev 2012-06-18 19:59:56 följande:
    Ninime: Skönt! Ta det lugnt nu! :)

Jag har ett dilemma. Köpte rökt ål idag till midsommar, 160 spänn för fanskapet, bara för att komma på när jag väl är hemma att hey, jag får nog inte käka rökt ål. Den är fiskad i Östersjön såklart. :( Läser på Livsmedelsverket nu att man kan äta fisk från Östersjön någon enstaka gång under graviditeten. Hur hade ni gjort? Det var ju liksom för min egen skull jag köpte den, är SÅ sugen! Suck...
     Jag hade ätit, iallafall en liten bit :)

• mammsen

Hejåhå - Men om han ligger med huvudet fixerat och så långt ner så kommer det ju bli en del press på tappen redan :) Min dotter vände sig med huvudet ned ganska tidigt men var "ruckbar" fram till några timmar innan hon föddes! Så det är ju ett toppentecken! Bebis snart kanske ;) By the way så är det ju huvudet och axlarna som kan vara lite jobbiga att föda ut, det andra är ju lixom mjukt och pressas undan/ihop, så jag tycker inte du ska känna dig orolig för att föda vaginalt, mätte han bara magen en gång så beror det ju väldigt på hur bebisen låg just då, men skönt med ett ertra TUL :)

Stövellkatten - Ganska tillförlitliga, de gjorde TUL i min förra grav för magen var så liten, inne  tyckte de att det var en ganska stor bebis och changsade på en hög vikt, dock var hon lång och smal. 

Natlup - medans bebisen är liten menar du? nej, jag hade nog inte köpt en resesäng bara för det, Då duger det fint med en mjuk/hårdlift om du har det till din vagn, det är ju som ett babynest nästan, Annars är ju vagnen perfekt att ligga och sova i och en filt räcker oftast eftersom de flesta sover med pyjamas. :)Dock tycker jag inte du ska lämna bort ditt barn för att de tycker det är mysigt med bebis, även om det känns ok nu så lova ingenting för många vill ABSOLUT INTE lämna ifrån sig sina barn första veckorna och då kanske du känner dig pressad tvingad att "hålla vad du lovat". Tycker du ska ta en dag i sänder, en del känner sig bekväma med barnvakt tidigt, andra inte, och ibland kan det vara behövligt, det kan man nog inte veta försen man sitter där med sin bebis i knät! Jag kan tänka mig låta mina och sambons föräldrar få lov att gå en kort promenad eller dylikt medans jag duschar eller gosar med den stora lite men inte bebisens allra första veckor. Sedan kommer jag ju att amma och därför känns det omöjligt att lämna bort mitt barn längre stunder än ett par timmar innan han är iallafall 4-5 månader. Tycker det är så bökigt att pumpa och sånt eftersom det inte stimulerar nytillvärkningen på samma sätt som att amma riktigt och jag inte vill riskera att mjölken "sinar" då matar man hysteriskt mycket några dagar för att få upp produktionen och så har man sprutande stenhårda mjölkkannor.. Ska du flaskmata behöver du ju iof inte oroa dig för det :)

Tjockisbullen - Jag har varit med om det med några gånger, Efter ett tag skriver jag ett mail att om paketet inte har nått mig om 3dagar kommer jag att göra en polisanmälan om bedrägeri samt en anmälan till tradera. Din traderasida kommer då att stängas ner omgående och ditt personummer kommer inte kunna användas på tradera igen (sedan brukar jag hänvisa till traderas supportnummer).
    Jag har bara behövt göra EN ENDA anmälan (alla andra kläder har mysteriskt nog kommit fram) och den tjejjen blev dömd för bedrägeri eftersom hon inte kunde bevisa att posten slarvat med paketet (det är EXTREMT ovanligt att paket försvinner och jag tror posten uppgav att det enbart var mindre än 0.1% av inrikespaketen som försvinner) och hon hade dessutom fler klagomål på lång leverangstid och uteblivna betalningar vilket ansågs som att hon var oseriös. Hon erkände att hon tyckte det var löjligt att den söta klänningen bara blev såld för 1 kr och därför inte velat skicka den men erbjöd sig skicka paketet på andra polisförhöret vilket hon även gjorde och jag krävde då även extra ersättning för sveda och värk eller vad det heter.. att göra ett bedrägeri för 1 kr är lika allvarligt som att göra ett bedrägeri för 500kr (Jag är en bitch ;))

Roos26 - Kan man inte få bli igångsatt i typ v 37/38 av de anledningarna? Om du nu vill föda normalt men inte vara med om riskerna ett så stort barn innebär, jag är ju inte så mycket för medicinska ingrepp som alla nog märkt, men jag hade nog propsat på en igångsättning hellre än kejsarsnitt eller "kylskåp på tvären" varianten tror jag. Det ska ju vara det alternativet som du känner dig tryggast med, det är antagligen det som kommer att fungera minst påfrestande för dig och ditt barn :)

• mammsen
    Ellenbmt - Men då vet du ju att du är stark och kan gå ner sedan! Se det som en självförtroendeboost!!! Du kommer bli så stolt nästa gång du går snygg och vältränad på stranden efter den här graviditeten :)

Det är ju knapt månader kvar tills graviditeten är slut gumman! När jag fick 2 streck i december hade jag just gått ned över 15 kilo! Efter 4års långsam viktuppgång! Jag gick ner 15 kilo från sommaren till vintern och hade bara 6kilo kvar till min målvikt! Kolla bilden på mig i bildtråden nu!!!! Haha

Jag var så stolt när jag hade gått ner i vikt så jag ser fram emot att göra det igen :D

Du kan vara som vanligt till nästa nyår igen :)
    Du får helt enkelt släppa loss och acceptera läget här och nu och se det possitiva i det! Alla kommer tycka du är skitstark och asduktig när du gör dig av med dina gravidkilon :D
    Under den tiden man helammas gör man ju av med ca 500extra kalorier på en dag dessutom (det motsvarar mer en timmes bodypump) och mer än en timmes spinning med dessutom! Det gör mig extra peppad!!

Och att jag ska frossa i fruktsallad första veckorna efter förlossningen, skitbra när man inte vill vara för trög i magen och figurnyttigt med :D 
  • mammsen

Ullis och Sommaren12 - Ja det stämmer nog det om att man inte ska röntga alls i slutet av graviditeten kanske, de brukar ha koll på det hos tandläkarna. Hade för mig det var ok med blyförkläde men minns även när jag kom in till akuten i v 36 totalt söndermisshandlad ville de inte röntga varken revbenen eller nyckelbenet eller nacken och ryggen försen efter barnet var fött..  Nyckelbenet kände de ju att det var av och ryggen och nacken hade de ju starka misstankar om skador men vi kom överens om att inte ta några risker jag och kirurgen.. Så det måste ju vara ganska allvarliga risker med röntgen.. Skadorna blev fullständigt documenterade först efter förlossningen.. Är det någon som vet villka riskerna är? 

Svar på tråden Augustibebis 2012