• mammsen

Augustibebis 2012

Hej tjejjer! Vilken dag! Bakat, gjort en tårta på 6 våningar, duschat och lykats raka benen aldles själv!! Kom dock inte upp från den låga pallen jag satt på i duschen försen min mamma kom och ropade att det var dags att gå till skolavslutningen varpå hon fick hjälpa mig upp haha, de gick i förväg och jag stressade på som fan! Vilket resulterade i täta och jobbiga förvärkar, på med kläder och skit och rusade iväg till skolgården lagom sen, förvärkarna var jobbiga som fan och väl på skolan fanns inga sittplatser kvar, jag fick tillslut be min brors pappa köra mig hem så jag kunde vila, sedan kom min sambo hem med en hel påse babykläder han köpt billigt på jobbet bla massa molo och villervalla, jag blev så rörd att jag börjate störtlipa och värkarna som lugnat sig lite tilltog snabbt igen. "Nu är du tyst, annars åker jag och lämnar tillbax kläderna" sa han allvarligt för att lugna ner mig haha När han åkte kom mamma igen och sa att de var hemma redan och HELVETTE!! Jag hade ju glömt att lägga på bären på tårtan!! Nuu, efter lite mera gråt över helt irrationella saker så sitter jag här och försöker slappna av så förvärkarna ger sig, jag orkar inte åka in till Förlossningen idag igen, jag ska ju ha sommarlov nu!! och När jag skrivit klart har jag lovat sambon att gå och lägga mig i sängläge som jag även lovade förlossningspersonalen att jag skulle göra "så fort jag får täta förvärkar igen" Gaah! Jag känner inte att jag har tagit mina värkar på allvar idag! Jag har haft för mycket att göra..
    PS, min sambo gillar inte fotboll!! Det ni!! HAHA! :P

Grizabella - ÅH! Det är min andra förlossning och jag har aldrig tänkt på att ha en väska till förlossningen och en till BB, så dum jag känner mig!! Men så glad jag blev att du skrev det! Tack så mycket, så kommer jag absolut med att göra :)
    Gadget -  Gör det till en sexig grejj då ;) Bättre lite massage och "töjjning" än ingen alls, och att "töjja" lite i samband med lite oralsex eller något kan nog bli toppen ;)

Angående hemmfärd - Personalen har inte rätt att hindra någon att åka hem. Men de kan framstå som att det värkar så ibland, jag födde sent på kvällen och var på bb den natten och natten efter sedan ville jag åka hem. Mitt barn och jag mådde bra men de ville att jag skulle vänta någon dag till, det slutade med att jag fick skriva på ett papper om att jag åkte hem på egen risk.. Ni är vårdnadshavare över ert barn och har rätt att ta beslut vad gäller villken vård ert barn ska ha, så de kan inte tvinga er att stanna om ni inte vill.. Dock låter det knepigt att man bara får stanna en viss tid, jag är säker på att det är ett missförstånd och att de kanske har det som "riktlinje" eller något som de försöker att hålla i de fall där mor och barn mår bra. Jag kommer att skriva i mitt förlossningsbrev att jag vill åka hem direkt efter förlossningen om jag inte får eget rum på bb, skulle jag eller mitt barn må dåligt kommer jag dessutom inte acceptera att dela rum, och de kan ju försöka övertala mig och sambon,, haha! På förlossningen får man stanna upp till 6 timmar efter själva förlossningen och då brukar man inte mellanlanda på bb.. De sjukhusen som erbjuder tidig hemgång efter 6 timmar brukar man inte mellanlanda på bb avdelning..

• mammsen

Åhh, jajuste!! Jag har den BÄSTA barnmorskan i världen, hon är så jävla underbar och jobbar mycket med hemförlossningar och kämpar ganska hårt för att förlossningsvården i swe ska bli bättre på att informera kvinnor om deras val och hjälpa kvinnor att få lov att föda naturligare på sina egna villkor, jag har lärt mig så mycket!! Förra gången hade jag en snabb förlossning och var inte särskillt påläst och tog förgivet att vårdpersonalen gjorde det som var bäst för mig, men att ta hinnorna när jag öppnat mig från 3 - 8 cm på ca 1 timme har jag ju förstått i efterhand inte gynnade min förlossning på något sätt!! Så denna gången när de kommer in och ska göra allt per rutin ex  "nu är det daggs att ta hinnorna" eller "nu ska vi bara sätta en liten skalpelektrod" eller "Oj, har du redan krystvärkar, lägg dig i gynställning så vi ser bättre" kommer jag garanterat att ifrågasätta varför!  En annan sak som jag inte förstår efter att ha läst på lite är varför alla våra sjukhus värkar uppmana kvinnorna att använda forcerade krystningar??!! Jag säger inte att alla ska föda utan bedövning och hänga i en trädgren, jag menar bara att... Man gör så mycket medicinskt i "förebyggande syfte" att det påvärkar det naturliga förlossningsförloppet, vet ni att alla kvinnor får en spruta med både k-vitamin OCH olika hormoner direkt när barnet är fött?? Det viste inte jag! Jo.. k-vitamin visste jag såklart.. Men medans man är upptagen av att ta emot en bebis som flyger genom luften får man en spruta, tror ni man märker det?? Vill inte ni veta vad det är de sprutar i er och varför?? Jag längtar efter min förlossning, jag är inte rädd, jag vill bara få vara "delaktig" denna gången och det kommer jag att se till att jag blir. 

Skitsamma! Är det någon annan som tänker lite som jag angående förlossning?

Jag ville bara hänvisa till Barnmorskebilens blogg http://barnmorskebilen.wordpress.com/ Det finns så mycket information och fakta där att läsa för den som är intresserad! Ur en barnmorskas synvinkel. Hon har jobbat på norra i GBG och är nu en av de fyra kvinnorna som arbetar på barnmorskebilen med bla hemförlossningar och liknande.., 

• mammsen

Förlåt för först ett megalångt inlägg och sen ett långt "gnäll/tjat" inlägg,, Jag skulle ju gå och lägga mig, så jag gör det nu! och så kommer jag och tjatar/gnäller/skryter lite imorgon eller något igen :P Har ni inte en mus man kan scrolla på så är det nog daggs att skaffa det! ;)

• mammsen
    irruz skrev 2012-06-15 20:52:15 följande:
    kan du inte berätta mer om vad din barnmorska sagt om de här sakerna o varför man "bör" ifrågasätta dom..? sist genomgick jag inte en hel förlossning då det tillslut blev snitt, men just skalpelektroden tyckte jag kändes väldigt jobbig, både att de satte dit den o att den sen lossnade gång på gång. blir jättenyfiken o vill veta mer .. :)
    Altså jag och hon har inte pratat så mycket om förlossning, det var mer när vi gick igenom min förlossningsjournal från förra förlossningen och jag berättade om den så frågade hon mig "varför gjorde de så?" och då hade jag lixom inget svar och sammtidigt förstod jag att det kanske inte fanns någon direkt anledning att de gjorde på det viset.. När jag har frågat henne hur jag ska göra för att minska risken för att spricka så mycket som sist så har hon ju gett mig råd som är raka motsatsen till vad de på förlossningen gjorde.. Undvik gynställning, forcerad krystning osv när jag läser på så ser jag ju att hon har rätt.. Vi har pratat om andra saker med och jag tycker hon inger ett sånt lugn! en sån trygghet och hade man fått en sån bm när man kom till förlossningen som hellre tog sig tid att förklara vilka alternativ man har eller småprata och svara på diverse frågor istället för att sitta ute i korridoren med de andra barnmorskorna och titta på skärmar med ctg och titta till kvinnan och mannen med en timmes mellanrum tror jag många kvinnor hade haft bättre upplevelser och känt mer trygghet vid sina förlossningar..

Ja, som med navelsträngen är ju ganska logiskt.. blodet i navelsträngen tillhör barnets blodomlopp, i  en halvmeters navelsträng finns det ca 1 dl blod, det motsvarar ca 20% av barnets totala blodmängd. Stryper man den tillförseln med en klämma och klipper av navelsträngen är ju detta en ganska kraftig blodbrist för barnen, Dock vill man i swe ofta göra detta för att ta ett ph-värde på barnets blod.. På vissa sjukhus respecterar de om man vill vänta med avnavling och på ett inlägg på barnmorskans blogg finns en länk till WHO när de lägger fram en väldans massa fakta om just detta ämnet. 
    Ang att ta hinnorna så finns det ju delade meningar, på Näl värkar de göra det per automatik när man är ca 8 cm öppen. Det kan ju vara en bra sak att ta hinnorna om man har en seg och långsam förlossning som man vill snabba på, men som i mitt fall då jag öppnat mig från 3 - 8 cm på lite mer än en timme så förstår jag inte varför!! De bara kom in och sa att det var dags!  Vilket resulterade i kraftigare och smärtsammare värkar eftersom vattenvolymen minskas och trycket blir kraftigare, pausen mellan öppningsskedet och krystnings-skedet blir mycket kortare i genomsnitt och man hinner då kanske inte ta igen sig lika mycket innan krystvärkarna som man hade kunnat göra om man hade låtit hinnorna vara, åtminstonde tills krystvärkarna sätter igång  (då är det inte helt ovanligt med en paus åp upp till 30min eller mer) och det är nog guld värt!
    Ang skalpelektrod så är det ju faktiskt en liten korkskruv de skruvar in i barnets huvud och det tycker jag att de ska låta föräldrarna vara medvetna om istället för att bara säga "vi ska bara sätta en liten grejj på barnets huvud som kollar att h*n mår bra" Jag är för nogranna kontroller av barnet men som i mitt fall där min dotter låg stadigt på 140slag i minuten och trots att jag hade värkar så gick inte ens hjärtslagen ner lite, så anser jag nu i efterhand att hade jag haft mer kunskap hade jag avböjt. Om det fanns tecken på att barnet mådde lite dåligt så skulle jag tycka det var värt det för att ha en säkrare koll än ctg (min dotter föddes rosa med högsta apgar poäng) 

Missförstå mig inte, jag tycker inte det finns ett rätt och ett fel i alla lägen, jag tycker bara inte att man ska behandla alla födande kvinnor på samma sätt och ge vård i förebyggande syfte på det viset de gör nu.. Jag är inte missnöjd med min förra förlossning, men denna gången kommer jag att ha mer kött på benen och inte gå med på att de ska göra något som påvärkar barnet eller mig i onödan för att de ska få snabbare förlossningar.. 

Gud vad jag tjatar på! Jag menar bara att vi kanske inte är världens bästa land när det gäller förlossningsvården bara för att flest barn överlever.. Vi har ju väldigt mycket bristningar i undewrliven om man jämnför med många andra länder, och många kvinnor som får men efter sina förlossningar..

De har testat att ge djur (bla kor) konstgjort (är det oxitocin) som är värkstimulerande under födseln och konstaterat en betydande ökning av att djuren som fått detta konstgjorda värkstimulerande som i genomsnitt nästan 50% av alla förstföderskor får i swe ökade andelen mammor som stötte bort sina nyfödda djurungar.. Jag tror att man ska vara försiktigare med att lägga sig i naturens gång (när det inte är absolut nödvändigt) måste man sätta in dropp om en kvinna inte öppnar sig 1cm/timme som de har som riktlinje på vissa sjukhus?? om mamman mår bra kan man kanske avakta, om mamman inte mår bra utan är medtagen kanske hon dessutom hade behövt den där pausen innan krystningsskedet som man oftast inte får om man har värkstimulerande dropp, jag menar bara att vården kör alla kvinnor lite över en kant och påvärkar ganska mycket, de försöker göra alla förlossningar likadana på många ställen och jag tycker det är synd!

Har värkligen våra kroppar ändrats så de senaste 50 åren att man måste ingripa i över 80% av alla förlossningar? med värkstimulerande/klocka/tång/kejsarsnitt osv?? Skiljer vi oss värkligen så mycket från alla djur? Jag är tacksam för att bo i vårat land, jag vet att mitt barn kommer att vara i goda händer och att risken för dödsfall är väldigt liten i samband med förlossningen,, Men för att kunna vara delaktig i de medicinska besluten som rör mig och mitt barn så känner jag att det är mitt ansvar att vara frågvis och att ta reda på det som är viktigt! Sedan om mitt barn i magen inte mår bra och det blir ett akutläge DÅ, kommer jag att lita fullt ut på vad de gör, men sålänge jag och barnet mår bra så kommer jag ta mig frihheten att fråga varför de vill göra saker och så kommer jag själv ta beslut om det efter jag vägt fördelar och nackdelar med vårdpersonalen istället för att bara säga "jaha okej" som sist..
  • mammsen
    Gadget skrev 2012-06-15 22:12:53 följande:
    Är det fler än jag som har känslan att ni blivit mer klumpiga/fumliga sista tiden? Inte nog med att magen är i vägen och att jag ibland glömmer av den och hur stor jag är så att jag stöter i saker med den, men jag tappar grejer ur händerna också och där ser jag egentligen inte riktigt sambandet med graviditeten. 
    Du menar som att öppna bildörren rätt i magen eller försöka dra in magen när någon ska gå förbi i en trång hall/korridor typ?? Här är en!! Fniss

• mammsen

Natlup - Jag tog min dotter i bärsele, då hade jag händerna fria :) 

Gadget - Haha!! Låter som något jag kunnat göra :P haha

• mammsen
    natlup skrev 2012-06-16 12:10:50 följande:
    Va nyss i tvättstugan å välte en stor flaska sköljmedel på golvet. Jag började gråta å sambon börja as garva å tog fram moppen å börja moppa:P
    Det låter dock ganska charmigt :P
  • mammsen
    Ellenbmt skrev 2012-06-16 12:46:02 följande:
    Natlup- bärsele hade jag.
    Visst var det smidigt? Det måste vara jobbigare att kånka på både tvättkorg och babyskydd upp och ner för trappor osv, dessutom slipper man ställa ifrån sig bebisen på golvet eller på ett bord. Om bebisen blir ledsen av någon anledning är det bara gunga lite extra när man hänger/viker tvätt än om de sitter i babyskyddet, då måste man ju gå och trösta där lixom, men det är nog en smaksak, jag tror jag tycker det är smidigare med bärsele ibland om man ska in i affären och sånt med om man vill ha händerna fria och total uppsikt över bebisen, det kommer inte fram lika många tanter och ska titta och pilla på bebisarna heller tycker jag,, 
  • mammsen
    Mijja12 - Är med förvånad över att de inte bad dig komma in, när jag hade en liten blödning i v 35 i min förra förlossning så sa de till mig att genast gå och lägga mig och vänta medans de skickade en ambulance! Fast det är 5år sedan, och fast allting var bra behöll de mig för observation över natten (åkte in sent på kvällen). Mins dock inte om jag hade några smärtor i samband med blödningen.. Skönt att bebis är pigg iallafall det är ju alltid ett gott tecken :)

Irrus - Ja, det var lixom så jag med kände, att jag hade haft bra förlossningar och att jag kunde "allt" men man focuserar lixom bara på hur tätt det är mellan värkarna, villka smärtlindringar man har, villka ingrepp som behövs osv och hela kunskapen och alla upplevelser runt förlossningen blir så "stela" och "sterila" Jag känner ingen oro eller så inför att föda på ett sjukhus i landet, absolut inte, jag känner det mer som en otrolig lättnad och trygghet att jag har fått lite andra synvinklar på det hela :)

Ninime -  det är det jag menar, förlossningsvården är anpassad utefter att det ska bli enkelt och smidigt för de som jobbar att utföra sitt arbete och att det ska se "bra" ut i statestiken sedan att det innebär att kvinnor och barnen får sämre förutsättningar till en lugn och lyckad förlossning är inte lika viktigt,, Dock tycker jag synd om dem som jobbar innom förlossningsvården då jag förstått att det är väldigt dåligt med personal/födande kvinna. Det finns bergis många barnmorskor som inte trivs på de "vanliga" förlossningsavdelningarna på sjukhusen i landet eftersom de inte får göra sitt jobb med både hjärna och hjärta. Jag vill inte att någon ska känna sig otrygg i den svenska förlossningsvården (det finns ingen anledning) men jag tycker vi kvinnor ska våga ställa lite frågor när det gäller förlossningsvården! Och inte gå med på saker vi inte känner oss bekväma med eller vet något om!

Ellenbmt - På vissa sjukhus får de inte ta hänsyn till om det står i fl-brevet utan ska sätta klamrar INNAN de frågar om pappan vill klippa,, Jag har skrivit ett brev till min sambo så han kommer att påminna dem när grabben är på väg ut ifall jag är lite väck vid ögonblicket :) På näl har de krav "uppifrån" att de ska klippa för att ta prover omgående, samma var det på Norra i gbg (en av anledningarna att min revoltiska barnmorska sa upp sig där) men vet inte hur det är nu. Det viktigaste för att inte spricka är att det inte går för fort, och att du försöker vara avslappnad i underlivet, andas ut istället för att använda forserad krystning (ta i för kung och fosterland medan barnmorskan räknar till 10) I upprätta lägen så brukar ju det gå ganska fort, men det är lättare att vara avslappnad, jag kommer att sikta på en ställning på sidan eller framåtlutad mot något, men man måste nog prova sig fram vad som känns bra för en själv när man väl är där. Om du vill läsa på så tycker jag att det finns MASSOR på denna bloggen, barnmorskebilen.wordpress.com/ och kunskapen har mest gett mig aha upplevelser och en enorm trygghet inför nästa förlossning :) 

Mamma070912 - Ah, där ser man, jag har googlat på "förlossningsberättelser NÄL" och kommit fram till att personalen gör samma sak på alla som föder där, Missförstå mig inte, jag tycker de är toppen :D Ödmjuka och goa lixom och man känner sig väl omhändertagen, men man blir inte delaktig i några beslut på något sätt och lätt överkörd oc h dumförklarad utan att ens förstå det..
  • mammsen

Stövellkatten -  Yeah! typ det enda jag skrev i mitt förra förlossningsbrev var att jag iinte ville ha någon bedövning som påvärkar mitt barn negativt samt att jag ville ha hjälp för att undvika bristningar i underlivet, Det var "därför" de la mig i gynställning så att de skulle se allt som pågick så de skulle kunna ingripa om det såg ut att behövas, tack för den hjälpen lixom,, Dessutom sa de till mig att det kommer göra riktigt ont att bara föda med lustgas, de undrade om jag var säker på att jag inte ville ha "riktig" bedövning.. Tur att jag var så trygg och lugn som jag var annars hade jag nog fått panik och tagit bedövningen eller struntat i bedövningen och fått ångest och panik över smärtan de lovade mig,, puckon! Jag klarade mig by the way fint och vill köra på samma smärtlindring igen :) Bad, akupunktur och lustgas samt massor av skratt och glädje!! Jag och min dåvarande samt barnmorskorna hadde jätteroligt och jag skrattade välldigt mycket minns jag :) Det är svårt att ha ont när man är så glad och lycklig :)

Svar på tråden Augustibebis 2012