• mammsen

Augustibebis 2012

Lijon -  Åhh! Fotmassage!! Genom hela fobollen!! Nu blev jag avis,, min sambo som inte ens kollar på fotboll!!

Sommaren12 - Det ska räcka att du skriver så. De har skyldighet enligt lag att ta hänsyn till det. Det spelar ingen roll om du skriver en roman. Barnmorskorna vet att det är bättre för barnet att navelsträngen får vara kvar. Du har ladgstadgad rätt att ta dina egna och ditt barns medicinska beslut varesig det handlar om operation eller klippning av navelsträngen.. 
    Ph-vädrdet de tar i navelsträngen visar dessutom bara OM barnet haft syrebrist under själva förlossningen.. Och om de haft det är det ju enligt min mening korkat att de kopplat bort barnet från moderkakan som  syresätter barnet tills barnens egna lungor kommit igång :/Det är inte "nytt" med sen avnavling så sent som på 80-talet lärde det fortfarande barnmorskor att navelsträngen ska vara kvar och speciellt på tilltagna barn, de tilltagna barnen skulle dessutom hållas lägre än moderkakan.. Det har varit en trend ett tag och det har gått i perioder..
    Det kan ta 10 minuter att pulsera klart men det kan ta över en halvtimma med.
    Och, yes man kan bada :) Man kan bada tills man är helt öppen, man kna bada (i rent vatten) även om vattnet gått. Men om man ska föda i vatten (vilket man med kan göra utan nägon ökad infektionsrisk) så måste barnets huvud och kropp ut i samma krystning. 

Fru elle - Jag har haft både sammandragningar (helt smärtfria) till regelbundna förvärkar med molvärk i mage och ryggslut, och varit inne och kollat läget vid 2 tillfällen. i v 28 lossnade det slem titt som tätt en hel dag! Så det måste inte vara något, ganska vanligt att ha sammandragningar och förvärkar när man har varit gravid innan.. Men jag tycker endå du ska ringa in till förlossningen och berätta hur många sammandragningar och förvärkar du haft på en halvtimma :)

Stövelkatten - Woohoo! Öppen en cm! Då kan det ju vara på g :D Fast man kan ju gå sådär lite halvöppen ett bra tag med, men när det väl sätter igång har du bara 9cm kvar ;) Det kallar jag tjuvstart! ;)

Naimi - Urs det låter inge vidare! Måste du jobba hela veckan då!? Det är ju inte meningen att du ska bli helt slutkörd och må dåligt av det, jag hade nog gått till vårdcentralen och sett till att få en sjukskrivning! Du behöver lugn och ro! Söta alcoholfria paraplydrinkar en mjuk pall till fötterna samt fotmassage! Och det viktigaste!! Lagom sol ute och en stoooor skål med exotiska frukter och snygga vältränade hunkar som dansar hula hula runt dig och matar dig med vindruvor!! Så du får tänka på något annat än smärta och värk, man blir lätt grinig och irriterad av att ha ständigt ont!

Ninime - Jasså redan fixerad!? När har du planerat att föda om jag får fråga!? Nu känns det som om alla är på g att tjuvstarta här i tråden ;)

Sandrina - sammandragningar behöver du inte ens märka att du har. Men hela livmodern drar ihop sig och blir hård som en fotboll ungefär. Altså som det låter sammandragningar i livmodern.9
    Förvärkar är när man känner av värk i samband med sammandragningar. Vanligtvis molvärk nere i magen eller nere i magen och nere i ryggen sammtidigt.
    Jag märkte aldrig av en enda sammandragning första graviditeten . Jag märkte det tidigast när det kom lätta förvärkar och smög sig på som blev intensivare och intensivare lixom.. Nu i andra graviditeten så har jag märkt av både sammandragningar och förvärkar i perioder från v 19. Så det kan nog vara olika, Känner du något?
  • mammsen

Sandrina, ja det var det säkert :) Nästa gång du känner av det så känn på magen om den är spänd! Det är livmodern som tränar säger dem, så det är ju bara bra,, har man tur som stövellkatten så gör de lite jobb med så slipper man öppna alla 10cm i samma veva ;)

• mammsen

Stövellkatten - Ja de har olika råd på olika sjukhus men det är socialstyrelsen som gick ut med att det kunde vara dåligt att bada när vattnet gått pga infektionsrisken.. Men det är typ 6 eller 7 år sedan de tog bort de rekomendationerna, vissa sjukhus har mara inte ändrat sina rutiner än :) Dock ska man inte bada om fostervattnet är missfärgat.. Men det är alltid bra att man vill vara på den säkra sidan :)
    Varmvatten är jättebra som både smärtlindrande och lugnande :) 

• mammsen
    Stövelkatten skrev 2012-06-25 11:58:06 följande:
    Ja visst, det låter rimligt!

Merde, det verkar osäkert om man kan bli beviljad sjukpenning under föräldraledigheten nu innan bebisen kommit. Verkar konstigt, tycker jag, men ringer runt på fk nu för att kolla läget. Känns ju inte rätt att ta av föräldradagarna om jag hade fått sjukpenning under annan sysselsättning.
    Jag har sjukpenning nu, det går ut samma vecka som mitt BF, men jag har redan en ny tid till Läkaren. Man ska inte slösa på föräldradagarna när man har rätt till sjukpenning, du kan bli sjukskriven efter förlossning/ks med.. Man kan inte bli nekad sjukpenning för att man "kan" ta ut föräldrapenning.. Tänk om de sa så till alla pappor som behövde sjukskrivas,, Har du barn? Jahapp, nej,,, då kan vi inte sjukskriva dig, du får ta ut föräldrapenning :P
  • mammsen
    7ehimlen - Yes jag har lite samma plan, röra sig så mycket som möjligt, säg till dem på förlossningen, vissa ställen har ctg dosor och sånt som är sladdlösa, då är det lättare :) Jag tänker mig med att jag ska föda på samma sätt men vet att jag blev ganska knäsvag sist så jag hamnar nog i liggläge till sist endå, fast då satsar jag på sidoläge eftersom det inte är lika smärtsamt när man slipper lite av trycker mot rygg/tarmar.. Och "den" känslan släpper inte när värkarna kommer! Jag lovar! Då blir det mer spännande ;)

Cupacacekiller - Blodet som finns i navelsträngen tillhör barnets blodomlopp, det syresätts från moderkakan, från moderkakan fylls även blodet med viktiga antikroppar och dylikt som gör barnet tåligare.. Ibland tar det lite tid innan barnets lungor utvidgas och barnet lär sig använda dem riktigt så att barnet kan syresätta sig självt, då är det bra om det fortfarande får blod från navelsträngen.. När man klipper navelsträngen innan den pumpat klart förlorar dessutom barnet ca 1 dl blod. Och tänk dig att en vuxen kvinna på 70 kilo vanligtvis har 4 liter blod, hur mycket blod tror du en 3.5 kilos bebis har då? 1dl motsvarar nästan* 2 liter blod hos en vuxen kvinna och förlorar du 2 liter blod blir du ganska medtagen! Du kommer dessutom garanterat att få en blodtranfussion eftersom ditt blodvärde kommer att vara i bott, detta har de ingen möjlighet att göra med alla nyfödda barn de kapat navelsträngen på och därför tar det upp till 4 månader innan barnets blodvärde är på normalnivå.. Anledningen att de klipper navelsträngen är för att ta ett ph-prov. Det visar OM barnet haft syrebrist under förlossningen... Altså, inte om barnet har syrebrist för tillfället utan om det har haft det..

Irrus - När jag kom till förlossningen i v 40+ med värkar så var hon fortfarande inte helt fixerad utan fortfarande ruckbar, så det är nog olika,, trodde de vanligtvis brukade vara ruckbara fram tills strax innan förlossning i princip,, 

Tedsy - Du ska ringa förlossningen omedelbart om du misstänker att det kan ha kommit från "bebisingången" oavsett om det rör sig om mycket blod eller blekrosa fläckar i trosan/på pappret. Så ring in så de får kolla till dig, det är ingen fara om moderkakan ligger långt ned, bara om den är ivägen för utgången,, 

Sommaren12 - På vissa sjukhus är det rutin med sen avnavling, det låter ofta bra! Ibland stämmer det ibland rör det sig om att navelsträngen får pulsera 2-5 min,, vilket är mycket bättre än att avnavla direkt då barnets lungor hinner ta över syresättningen men barnet fortfarande drabbas at blodförlusten. Men det finns sjukhus som låter navelsträngen pulsera färdigt, jag tror det blir vanligare och vanligare och det tycker jag är "tummen upp" Det finns flera sätt att ta blodprov ur navelsträngen, det går att ta ur en pulserande navelsträng men det ska vara ganska svårt, på vissa ställen sätter de klamrar och tar provet och släpper sedan klamern osv, det ska iallafall finnas alternativ :)

Novixi - Jag tycker du ska be om ett TUL om du känner att du vill ha det! och om din bm inte tar dig på allvar kan du ju bara boka en tid på en annan motagning och be en annan barnmorska skriva remiss till dig :) Är du orolig så ska du få din BM att förstå det, oro är inte bra i graviditeten, jag kanske kan trösta med att jag låg på understa linjen första graviditeten och i v 40 föddes en flicka på 3630g ca 230g mer än normen :) Hon var dessutom 52cm lång! Så vi är helt enkelt bygda olika och det kan bero på hur mycket fostervatten vi har osv. Överviktiga människor får ju ofta någon cm extra när magen mäts och smala människor har ju mindre "vadering" på magen så det kan bli ngn cm mindre, därför är det viktiga att man följer sin egen kurva, varesig den ligger över eller under normalkurvorna, om du förstår vad jag menar,, :)

Lilja - Ellenbmt och bez imena - Förra graviditeten slapp jag bristningar helt, tog kort på magen samma dag som jag åkte till förlossningen.. dock märkte jag när jag duschade dagen efetr förlossningen att jag hade 3 ränder på var sida av magen.. snopet va!? Det blir som det blir helt enkelt!

Stövelkatten - Ang gaser så fiser jag som fan när jag får sammandragningar och går omkring sammtidigt haha, och min sambo ser besvärad ut varenda gång stackarn..det är som att det pyser ut lite luft för varje steg jag tar tills sammandragningen lättar efter en stund haha 
  • mammsen

Haha tjejjer! Jag reagerade just på att jag var inne sent igårkväll och när jag kom in nu vid 9 på morgonen har jag redan massor att läsa ikapp! Vad gör ni uppe 6 på morgonen!?! ;) Om man jämnför med i början av tråden är vi uppenbarligen uppe mycket tidigare på morgonen! Det måste ha med hormonerna att göra! Många av oss är ju endå lediga! Eller vad tror ni?! Vi är ju samma tjejjer :P
    Och bästa på länge! Jag har inte kunnat hämta och lämna dottern på dagis på flera månader nu eftersom jag först var sängliggande av illamående och sedan inte klarat att gå / cykla (en timmes promenad tur och retur) eftersom jag haft foglossning och dessutom får förvärkar så fort jag är uppe och rör på mig en liten stund. Men imorgon börjar hon på sommardagiset som ligger knapt 5 min bort med fötterna :) Så nu slipper sambon köra och jag kan ta hand om min dotter lite mera igen, det känns toppen! Man känner sig så avskärmad när man missar kontakten med dagis tycker jag! Och det absolut bästa är att hon kan själv gå den biten så jag slipper skjutsa henne på cykeln eller putta henne i vagnen (som hon förövrigt växt ur iof) :) 

Sömnlösa nätter - Jag sover ganska bra för tillfället men har pga post traumatisk stress i flera år inte kunnat sova utan att vakna utav panik flera gånger /natt, Jag var så rädd att somna för alla minnen och mardrömmar som kom på nätterna att jag inte kunde somna,, Starka insomningstabletter och sömnmedel kunde inte ens hjälpa alltid, vare sig jag bara tog den höga dosen eller dubbel dos.. Nu sover jag som ett barn! Jag slutade med sömnmedel när jag blev gravid såklart, men nu börjar jag bli rädd att problemen ska komma tillbax efter hormonerna gått ur kroppen.. Dock sover jag tydligen livligt, min sambo har nu sytt fast bäddmadrassen och kardborreremsor på alla underlakan :/ Men men, jag är iallafall utvilad när jag vaknar :D 

Ninime - Grattis! Ens barns födelsedagar är en mors födelsedag med ;)

• mammsen
    Sommaren12 - Du behöver inte räkna med förvärkar alls :) Med lite tur så slipper du förvärkar tills förlossningen drar igång :) Så var det för mig med första barnet, men jag fick en snabb och smidig förlossning endå :)

Fransyskan - Ärs, jag förstår att det är skitjobbigt och en situation du känner dig pressad i men säg till henne att avakta med biljetterna så får hon boka biljetter när barnet är fött och ni vet att allt går bra osv.. Vad är det värsta som kan hända? Att hon kommer och deltar och tar över på förlossning/bebistid eller att hon blir lite tjurig??
    Detta är mitt andra barn och vi har gjort klart för alla att INGEN är välkommen här utan att vi hört av oss till dem och bjudit in dem.. Kommer någon spontant kommer de att få vända i dörren.. Kanske känner vi för att bjuda in folk dag ett, då gör vi det, kanske vill vi vänta flera dagar, då får de respectera det det är lixom inget jag och min sambo kommer att bestämma nu.. Jag har fått ganska bra respons från bådas våra släktingar trots att jag varit väldigt tydlig.. Så det känns bra nu i efterhand :)
    Är det dessutom sambons släkting tycker jag du ska släppa detta och kräva av din sambo att han pratar med henne, låt han lägga fram det bäst han vill om han är försiktig eller okänslig ska du inte oroa dig över.. Hans släkting = Hans problem, hur gullig hon än kan vara... 

Jloow - Jag får ju mitt andra barn nu så jag är lite i din sits, men min dotter ska få köpa en present hon kan ge till sin lillebror när de träffas första gången, och jag har köpt en stor fin pressent till henne "en storasyster present" sedan har jag även sakt till släktingar att de inte behöver köpa något till den nyfödda men om de vill göra det så får de köpa något till dottern med. Min dotter är van att vara enda barnbarnet på bådas sidor och är en riktig liten favorit.. Jag tycker det är viktigt att inte alla kommer och bara låter allt kretsas runt det nya barnet utan att dottern med får uppmärksamhet i form av gratulationer och gos.. Iallafall i början så att hon får en possitiv känsla av att bli storasyster, emn hon är ju nästan 5 år så hon tar det nog bra tror jag, jag har berättat att det kan vara jobbigt med bebisar som skriker och ska äta tuttemat hela tiden, men hon längtar och ser fram emot syskon och det är ju en bra start :) Hon tycker jag ska åka till sjukhuset och "föda ut lillebror snart" haha

Bez - Urs det låter jobbigt! Tycker det är så tråkigt med folk som inte kan acceptera olikheter!
  • mammsen
    sally12 skrev 2012-06-26 13:21:21 följande:
    känner mig smart idag, ska borta tändera...
    Tar tandborsten ur glaset, blöter ner det och häller på vadå? jo TVÅL!
    Bright!
    Igår när jag handlade så kom jag fram till kassan, betalade mina varor och gick därifrån då svärmor kom in i affären,, Pratade lite med henne och skulle sedan gå ut ur affären... Hon frågade om inte jag skulle ha mina varor som låg kvar vid kassan som jag inte ens packat ner haha... Piiiinsamt!
  • mammsen

Ninime - Jag bodde med i skåne när min dotter låg i magen (simrishamn), tyckte det var skönt att ha det där TUL:et, får se om det blir något nu, här är det svårt att få både tidigt ul och TUL.. Men men, ungen ska ju födas ut i vilket fall varesig den e stor eller liten ;) Men TUl är värkligen en milstolpe som är skön att se fram emot,, efter rulet går man och väntar på tulet och sedan feter tulet på förlossningen som inte är särskillt långt borta,, nu hade jag rul i v 16 och v19 och får gå och vänta på att han föds innan jag får en skymt av han igen,, 

• mammsen
    Novixi - Urs det låter jobbigt! Jag hoppas värkligen att du är mer utvilad denna gången och att förlossningen flyter på! Blev du igångsatt eller startade förlossningen automatiskt? Det finns ju ganska många saker som kan sakta ner ett förlossningsarbete. Många smärtlindringsmetoder och sånt och då får man ofta komplettera med värkstimulerande dropp som gör värkarna intensivare och tätare, Har du kollat igenom din förlossningsjournal med din bm och reflekterat något över det? Du kanske kan få en lugnare och gladare syn på förlossningen om du får hjälp att bearbeta att det blev som det blev sist och hur du kan påvärka för att det ska gå annorlunda denna gången! :)

Natlup - Fråga din bm om parkering eller ring personalen på förlossningen, de måste ju ha något alternativ för dem som stannar över nätterna menar jag.. Låter skitskumt! Kommer ju bli billigare med böter!

Maaya - Jag älskar sängkläderna på ikea, de är billiga och i bra material, men de flesta är färglada,, dock har jag tidigare köpt neutrala fina sängkläder på jysk, vet inte hur sortimentet ser ut nu men har bla vita sängkläder därifrån med spetskant och liknande,, Jag tror inte de kan ha varit så dyrt, jag tycker det är ganska tråkigt att lägga flera hundra på sängkläder. 

Lijon - Även om du panikar och tappar kontrollen kommer det en smärtfri paus då du hinner komma ner på jorden och landa och lugna ner dig inför nästa värk eller be om mer smärtlindring.. Och barnet kommer ut även om du får panik ;) Du värkar ju ha koll på de olika delarna iallafall, första delen brukar gå som en dans och vara lätt att hantera, jag tyckte det värsta i min förlossning var just de sista värkarna i öppnings-skedet, jag hadde ett par stycken bara som jag tyckte var för mycket, men själva utdrivnings-skedet känns inte på samma ställen som värkarna tycker jag, de är dessutom en annan känsla, det är mer tryck och kraft istället för värk som i värkarna.. Så när jag väl tagit mig igenom värkarbetet kände jag mig ganska lättad när jag fick krystvärkar, det är svårförklarat men man får sån kraft! Det i min mening är mer kraft än smärta.. Det låter nog skitskumt,, men det är den bästa förklaringen jag har! Bland mina bilder så ser du hur jag minns mina förlossningar, med glädje och skratt, så var jag genom hela värkarbetet men sedan när krystvärkarna kom så var jag bara focuserad, då var det bara jag och barnmorskan i min värld.. 

Juliette - Hmm, ingen vidare kul inställning att få från sin man! Han är säkert orolig för dig och känner av din oro. Jag är glad att min glädje har smittat av sig till min sambo, det är hans första barn och han ser fram emot det och vet att jag klarar det. Jag har gjort klart för han att hans uppgift är att vara mitt sällskap och hålla mig på gott humör. Jag har ju skrivit ett litet brev till han där jag påminner han om att dricka och äta i pauserna, ge mig läppsyl då och då när jag använder lustgas och sånt som man lätt glömmer själv och som jag inte kommer att tjata på han om att komma ihåg, han hade bara glömt endå :P Du får se till att din sambo får en uppgift att focusera på så han vet hur han kan stötta dig! När det väl sätter igång så kommer han garanterat ändra attityd :)

Anneh - Det är helt normalt att den sitter högt :) den kan göra det några veckor till och ändra sig sakta :) eller så ändrar den läge på en dag, den kan vara hög tills förlossningen sätter igång :)

Novaunique - Ja, jag hade samma attityd som du i min förra förlossning, när jag hadde de sista och värsta värkarna gjorde det såklart pissont men så fort de gick över (var bara några) och jag fick en paus låg jag där och förklarade för dåvarande sambon och barnmorskorna att detta var ju inte så farligt, jag tänker skaffa fler barn.. bla bla bla,, haha Krystvärkarna upplevde jag som lättare än de smärtsamma värkarna så det var en befrielse,, Jag vägrade släppa gasmasken ifrån mig! Och blev förbannad på en sköterska som ville att jag skulle ge henne den medans jag skulle krysta haha.. "nu är huvudet ute och det är bara en krystvärk kvar" hörde jag av den andra barnmorskan och blev lite irriterad eftersom jag var irriterad och höll på disskutera på den andra, "var ungen tvungen att komma just nu lixom", haha
Svar på tråden Augustibebis 2012