Augustibebis 2012
Lijon - Åhh! Fotmassage!! Genom hela fobollen!! Nu blev jag avis,, min sambo som inte ens kollar på fotboll!!Sommaren12 - Det ska räcka att du skriver så. De har skyldighet enligt lag att ta hänsyn till det. Det spelar ingen roll om du skriver en roman. Barnmorskorna vet att det är bättre för barnet att navelsträngen får vara kvar. Du har ladgstadgad rätt att ta dina egna och ditt barns medicinska beslut varesig det handlar om operation eller klippning av navelsträngen..
Ph-vädrdet de tar i navelsträngen visar dessutom bara OM barnet haft syrebrist under själva förlossningen.. Och om de haft det är det ju enligt min mening korkat att de kopplat bort barnet från moderkakan som syresätter barnet tills barnens egna lungor kommit igång :/Det är inte "nytt" med sen avnavling så sent som på 80-talet lärde det fortfarande barnmorskor att navelsträngen ska vara kvar och speciellt på tilltagna barn, de tilltagna barnen skulle dessutom hållas lägre än moderkakan.. Det har varit en trend ett tag och det har gått i perioder..
Det kan ta 10 minuter att pulsera klart men det kan ta över en halvtimma med.
Och, yes man kan bada :) Man kan bada tills man är helt öppen, man kna bada (i rent vatten) även om vattnet gått. Men om man ska föda i vatten (vilket man med kan göra utan nägon ökad infektionsrisk) så måste barnets huvud och kropp ut i samma krystning.
Fru elle - Jag har haft både sammandragningar (helt smärtfria) till regelbundna förvärkar med molvärk i mage och ryggslut, och varit inne och kollat läget vid 2 tillfällen. i v 28 lossnade det slem titt som tätt en hel dag! Så det måste inte vara något, ganska vanligt att ha sammandragningar och förvärkar när man har varit gravid innan.. Men jag tycker endå du ska ringa in till förlossningen och berätta hur många sammandragningar och förvärkar du haft på en halvtimma :)
Stövelkatten - Woohoo! Öppen en cm! Då kan det ju vara på g :D Fast man kan ju gå sådär lite halvöppen ett bra tag med, men när det väl sätter igång har du bara 9cm kvar ;) Det kallar jag tjuvstart! ;)
Naimi - Urs det låter inge vidare! Måste du jobba hela veckan då!? Det är ju inte meningen att du ska bli helt slutkörd och må dåligt av det, jag hade nog gått till vårdcentralen och sett till att få en sjukskrivning! Du behöver lugn och ro! Söta alcoholfria paraplydrinkar en mjuk pall till fötterna samt fotmassage! Och det viktigaste!! Lagom sol ute och en stoooor skål med exotiska frukter och snygga vältränade hunkar som dansar hula hula runt dig och matar dig med vindruvor!! Så du får tänka på något annat än smärta och värk, man blir lätt grinig och irriterad av att ha ständigt ont!
Ninime - Jasså redan fixerad!? När har du planerat att föda om jag får fråga!? Nu känns det som om alla är på g att tjuvstarta här i tråden ;)
Sandrina - sammandragningar behöver du inte ens märka att du har. Men hela livmodern drar ihop sig och blir hård som en fotboll ungefär. Altså som det låter sammandragningar i livmodern.9
Förvärkar är när man känner av värk i samband med sammandragningar. Vanligtvis molvärk nere i magen eller nere i magen och nere i ryggen sammtidigt.
Jag märkte aldrig av en enda sammandragning första graviditeten . Jag märkte det tidigast när det kom lätta förvärkar och smög sig på som blev intensivare och intensivare lixom.. Nu i andra graviditeten så har jag märkt av både sammandragningar och förvärkar i perioder från v 19. Så det kan nog vara olika, Känner du något?