• mammsen

Augustibebis 2012

Idag har vi varit och badat på ett uppvärmt utomhusbad, det var toppen.. Men jag fick en fet spark i magen av min dotter som skulle ta sats och simma iväg och fick värsta sammandragningen, antagligen blev jag rädd och spände mig, krampade mig upp ur badet och sambon köpte en glass,, Dottern skämdes den stackaren och jag tyckte så synd om henne "Mamma förlåt, tror du lillebror fick ont? Snälla mamma kan jag inte få en kram?" Så jag förklarade för henne att det inte är någon fara med lillebror det var4 bara mamma som fick lite ont.. Vet ju inte om han har huvudet eller rumpan upp till vänster (något av det iallafall) och där hamnade såklart foten :/ Men han har varit pigg och rört sig som vanligt och jag har inte känt av något annat ovanligt så jag har avaktat,, men fan vad orolig man blir!

Idag fick svärmors hund Valpar, 6 st som vi var och kikade på lite snabbt och min sambos brors ex som jag har kontakt med fick en son idag. Jag fick ett urgulligt mms 2 timmar efter hans födelse och han är såååå perfekt!! Dock har vi inte berättat för sambons bror att han blivit pappa än, han har betett sig illa mot henne och vi har ingen kontakt alls med han längre. Jag vet inte om hon hört av sig eller kommer att göra det. Sist jag talade med han skrek han att han hoppades barnet skulle dö i magen på henne och jag och mnin sambo var dem som höll han på plats så hon skulle få hämta sina saker och flytta i lugn och ro när hon var nygravid.. Det som ör lite tråkigt är att jag tror han kommer jaga efter henne (via tele/dator) om han får veta att sonen är född,, och jag vill bespara henne det nu när hon just fött,, så jag vill inte ens visa mmset för barnets farmor (min svärmor) för att undvika att de berättar just nu.. är det fult gjort av mig? Jag känner att hon gott kan få lite lugn och ro! Vad skulle ni gjort? Min sambo håller med mig och tycker inte hans bror ska ha med barn/kvinnor att göra överhuvudtaget...

Sommaren12 - Nej det är inget konstigt att få dem nu :) Sammandragningar är bara sammandragningar när magen blir hård och förvärkar är när man får molvärk i magen eller magen och ryggen sammtidigt :) Korta stunder med pauser emellan :) Om de kommer tätt i över en halvtimme - timme kan man ringa och prata med förlossningen :)

Anneh - Ja, det tar jag förgivet, när jag var på undersökning sist sa hon att tappen sitter "fortfarande långt in" så hon knapt kunde nå den, jag frågade hur länge den brukar göra det och hon sa att det kan skifta lite från dag till dag men som jag förstod så kommer den "närmare utgången"

Mijja12 - Nej fy vad elakt! Jag tycker du ska ta upp det med din vanliga barnmorska! Det var välldigt klumpigt och oproffisionellt sagt! Fy fan! En sån kommentar är ju inte kul hur lite bristningar man än har ju! Dessutom finns det INGA undersökningar som visar att man kan göra något i förebyggande syfte åt bristningar i huden.. Jag förstår att du inte sa ifrån, man blir så ställd och hamnar i ett sånt underläge att man helt enkelt reagerar med att ta skiten. Kollade dessutom tillbax i bildtråden på senaste bilden när du gjorde den fina avgjutningen och jag tycker du har normalt med bristningar, inte särskillt mycket mer än mig, du har inget att skämmas över! Tycker du ska ringa och be om en annan BM.

Anneh - Jag har köpt men kommer inte att börja dricka det än. (är i v 33) Det står på förpackningen att man inte ska dricka det utan att rådfråga läkare först om man är gravid. Har hört att det bara ska värmas till max 70grader för att man ska få någon effekt, dock tror jag inte det sätter igång förlossningen men jag vill inte chansa så jag väntar tills jag går in i v35/v 36 Undrar med om det är gott?

Natlup - Jag skulle stå där utan att betala! Så länge böteslappen är kvar får de inte sätta en till.. Tror böter för sådanna felparkeringar ligger på 300kr och det blir ju billigare.. Med lite tur slipper ni betala alls ;)

Elfsan87 - Nej, men vi försökte i 1½år innan vi lyckades :) 

• mammsen
    Anneh - Wow! Härligt att gå in i v 36 på fredag! Det är ju mellan v36 och v 42 som räknas som normalförlossning ;) Altså varken för tidigt eller för sent, själv hoppas jag på att ha avklarat graviditeten innan BF men jag får säkert gå över för det :P Haha

Mijja12 - Tack, som tur är så har hon flyttat hem, och det är halva landet bort och han skulle inte angagera sig i eller slösa pengar på att ta sig dit men man kan ju terrorisera endå :( Jag har ju bara träffat henne ett fåtal gånger men vi har hållt kontakten och det känns toppen! Våra smågrabbar ska ju trots allt bli kusiner :)

Juliette - MEn det kanske är hans stora rädsla! Han kanske är jätterädd för att se dig ha ont utan att kunna göra någonting! Antagligen har han lite förlossningsrädsla med! Du kanske får stötta han på något sätt med genom att säga att jag kommer att klara det bara du finns där för mig. Då kanske han kan känna sig lite tryggare och lugnare med och vara ett bättre stöd för dig nui innan förlossningen. Jag är säker på att på själva förlossningen kommer han att bli ett kärleksfullt och bra stöd! Det låter som han är en sån person :) Annars får personalen ge han något lugnande, det fick mitt ex haha (Jag var kolugn, han hadde panik)

Ninime - Gaah! v 37 redan! Vad fort det går!! Och tilltagande förvärkar på det! Spännande!!

Bez imena - Jag har köpt på h&m De har 2-pack som är helt ok, de är dessutom billiga och finns i några olika färger, Jag har köpt amningsbh:s i lite blandad storlek.. Någon som passar nu och någon som är 1 kupstorlek större, Däremot om man vill ha något som är riktigt snyggt så finns det att köpa men de kostar ju lite extra. De skönaste jag har är dessa http://www.bonprix.se/produkt/amnings-bh-2-pack-d-kupa-moenstrad-vit-908774/?bundle=4653137&type=image De är 2 för 199:- (på rea just nu) och de är ganska söta om man jämnför med andra amnings bh:s i den prisklassen :) De har även billiga badräkter för oss med stora magar billigt :)
  • mammsen
    Ang amningsbh - Tänk på att ni ska få plats med sånna breastpads eller vad det heter i med.. som suger upp om/när man läcker mjölk.. Passar bh-n nu passar den första dagarna tills brösten kommer igång, då blir de ofta ganska stora och svullna ett par dagar/någon vecka men sedan brukar den storleken som passade i slutet av graviditeten bli lagom.. Det bästa är att köpa amningsbh som sitter bekvämt och är lite "utöjjbar" om ni förstår vad jag menar ?
  • mammsen

Varit hos BM idag v 32+4, SF-måttet låg på 33cm,, Hb-värdet på 112 och blodtrycket var lågt och bra på 95/60 dessutom ligger grabben som jag misstänkt med huvudet ner :) Oj! vad långt ner huvudet ligger sa hon, men det var fortfarande ruckbart :) Så tog hon nya prover eftersom jag är rh-neg för att kolla så jag inte bildat antikroppar och sånt :)

Challelotten - Jag skulle våga mig på en variant större de har 4 rader med spännen som sitter med bra mellanrum, iallafall på de som jag beställt, jag ville ha 90 men fick beställa 95 när jag var inne och de satt perfekt :)

Maaya - Jag har allt klart, kläder i lådorna, bättat i sängen osv, skulle jag ha långtråkigt någon dag och tycker det behövs så får jag väll tvätta igenom allt igen ;) Jag tänker att det är bättre att lufta ur alla tyger och sånt än att lägga det i påse eller dylikt.. Fast jag vet inte :P Jag tror inte de brukar väga en när man kommer in till förlossningen alls, eller brukar de det?

• mammsen
    Challelotten skrev 2012-06-28 17:17:36 följande:
    Mammsen då får jag vänta tills de får in mer för de hade bara D80 kvar :0)
    Aha,, vad trist :( fanns dewt ingen annan modell du gillade då?

Maaya skrev 2012-06-28 18:00:44 följande:
    Angående vägning vid förlossning: min kompis behövde inte heller väga sig som födde för någon vecka sen i samma sjukhus som jag ska föda i men igår när jag fick åka in till förlossningen så var det det första barnmorskan bad mig göra?! Även om jag "peppar peppar" inte blivit jätte stor o jämfört med många andra gravida så är jag ganska "smal" (haha om man nu kan kalla sig smal som gravid men ni förstår vad jag menar) så hatar jag att väga mig! Varför ska man ens väga sig?! Det borde väl räcka med att kolla att bebis osv mår bra sen spelar det väl ingen roll om jag väger 50 eller 100 kg, eller har jag fel? O vågen ger ju endå ingen rättvis vikt när man står helt på klädd med skor osv... Helt oviktigt ämne egentligen men kände att jag var endå tvungen att ta upp det :)
    Jag vägde mig alltid i början men inte förra gången och idag sa min BM att mitt blodtryck var så bra och jag har ju inte haft någon protein i urinen någon gång att jag inte behövde väga mig denna gången heller.. Så jag antar att det har med mer än bara viktuppgång att göra.. FGråga din bm nästa gång, eller kanske någon ska till sin bm snart och kan fråga :)

• mammsen
    jguz - Jag kör med skötväskan, fullt av småfack och sånt och har ju saker som amningsinlägg och sånt med.. Vi har ju en väldigt rymlig skötväska så där får plats med ombyte till både mig och barnet, och lite annat sånt som e bra att ha :) Jag skippade det där med salva på min dotter och det funkade bra, llät henne ligga och lufta rumpan lite varje dag och det räckte, men jag har köppt hem näsdroppar (saltlösning eller vad det heter) och babyalvedon, det är alltid bra att ha om man behöver det akut en kväll eller natt.. En liten sax för babynaglar och inte särskillt mycket mer.. Blöjjor och våtservetter såklart, skippar lotion, har alltid babyolja i vattnet, det tycker jag tränger in bättre i huden och sedan slipper man kyla ner barnet efter badet min dotter blev så kinkig då, hon ville inte ha någon luft mot blöt hud :P Lite babyshampoo börjar jag nog med först när han är någon vecka så det har jag inte köpt än.. Jag hhar säkert glömt massor men jag känner mig som att jag är redo för alla akutsituationer ;) r ju såklart ett litet apog med, nattbindor och amningspads och sånt.. 

Sommaren12 - Läcker vet jag inte om de gör men jag HATAR pampers! De är så stela och tunna och värkar riktigt obekväma, libero är ju mer som mjuka välsittande uunnderbyxor med mjuk resår runt ben och sånt.. I alla storlekar jag  provat tycker jag pampers är tunna och stela medans libero alltid är mjuka och  värkar bekväma. Icas är med mjuka och bra! Påminner mycket om pampers men vet inte om de har små storlekar och hur de isåntfall är.. 
  • mammsen

URS! Mardrömmar inatt igen! Och jag som skröt över min bra sömn,, tji fick jag! Drömde att jag skulle resa mig ur sängen och ut flög 2 ungar! Jag har ju bara en pojke i magen men i drömmen var de två. De hade fin färg men andades/skrek inte och gav inga reaktioner, jag ringde 112 och de sa att "men om barnen är döda är det ju ingen ide att vi skickar en ambulans" så där satt jag med 2 fullväxta döda bebisar och visste inte vad jag skulle göra,, Skrubbade med handukar och försökte få luftvägarna fria osv, navelsträngarna var intakta så jag ville ju inte ge upp heller eftersom jag viste att barnen fick syre och så.. Urs, skitobehagligt.. 

Lijon - Jag minns när du skrev om detta för längesedan och du redan då tyckte det kändes lite svårt att ta emot en sån dyr gåva lixom.. Hur mycket är det kvar att betala på vagnen? Man brukar kunna dela upp det eller betala när man vill och hämta vagnen när den är betald, oftast brukar man kunna hämta vagnen om man har en avbetalningsplan med även om vagnen inte är färdigbetald. Tycker det var lite dålig stil av sambons föräldrar, men jag tycker det var rätt gjort av sambon att ställa dem lite på pottkanten, nu kanske de har lärt sig att inte lova saker de inte håller.. 

Tror att jag ska resa mig ur soffan nu och röjja upp här hemma, jag och sambon (mest sambon) storstädade i söndags, men ni vet hur snabbt det blir stökigt om man inte håller efter,, :P Har lite tvätt som ska vikas, saker som ligger på fel plats, och kläder som ska till tvätten... och en underlig känsla av att vilja skrubba av alla handtag på dörrar och skåp och sånt. Kanske dagst att skrubba av dörrkarmar och fönsterkarmar och alla golv med när jag endå är i farten.. Det är bara så tråkigt att städa sånt som ingen ser att man gjort :P

Och angående foppatofflar köpte jag mitt första par för ca 1 månad sedan, jag skulle ABSOLUT BARA använda dem hemma i trädgården och sånt.. Men de har blivit standard nu haha Livsfarligt!

• mammsen

Hej tjejjer! Jag har plockat och grejjat en del idag men sedan har jag hamnat utslagen i soffan,, Har haft ganska tuffa och långa förvärkar under dagen men de har inte alls kommit särskillt ofta så det är ju bra :) Han kan gott ligga kvar i någon vecka till även om jag är sjukt bebissjuk och inte alls tycker det är så roligt att vara gravid, mycker mysigare och roligare med bebis <3 Sammtidigt så kände jag att shit! Jag har snart 2 barn! snart är det en liten grabb här som är lika självklar som dottern!! Det känns omöjligt på något sätt, det går ju inte ihop riktigt.. Känns mer som om jag ska vara barnvakt åt en bebis en period typ, jag kan inte alls föreställa mig att han ska bo här och växa upp här och... Det känns mer ovärkligt att få andra barnet än första.. Vad är det för fel på mig?????

Capy - Klickljudet är oftast en höft som klickar lite, det var så med dottern när hon låg i magen (de kollade ju höfterna på bb) då klichade hennes hö höft så de röntgade men det var inget man behövde göra något åt och hon lärde sig gå när hon var 8 mån och klättra ur spjälsäng och över trappgrindar när hon var under året, så det är inget som påvärkat på något vis.. Jag har börjat höra/känna klickljudet nu senaste ca 2 veckorna i denna graviditeten med (är i v 32/33 nu) och jag känner mig lugn med det, jag är dessutom gaanska säker på att det är hans vänstra höft som klickar till, inget att oroa sig över, men för säkerhets skull så kollas det upp på bb :)  
    Angående fosterörelser så tycker jag du kan ringa till förlossningen nästa gång din bebis har en "lugn dag" då kollar de med ctg så att hjärtrytmen inte är för låg.. Det kan vara därför, altså att hjärtrytmen är högre vissa dagar och lägre vissa, bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite, och ja de rör sig annorlunda när det blir trångt, man känner mer drag och sträckningar av barnet än häftiga plötsliga sparkar och kullerbyttor,, men över lag om man känner sig osäker och orolig och tycker barnet rör sig konstigt eller ovanligt lite så ska man ringa förlossningen, enligt deras rekomendationer och man blir oftast i dessa fall MYCKET välbemött :)

• mammsen

Hej alla bebissugna! Har varit lite offline några dagar, i fredags var vi på fl pga alla jobbiga förvärkar men det var falskt alarm och jag blev sjukt förvånad! Lättad men förvånad! Sedan har vi varit bortresta över helgen och kom hem till världens krig med hyresvärden.. Eftersom de gett bort vår uteplats till en annan granne eftersom vi inte "sitter där tillräckligt ofta" detta fick jag veta först efter jag hade blåst upp en pol till dottern med mina gravidlungor och sprungit upp och ner med hinkar.... I det ögonblicket jag välförtjänt sätter mig på en solstol och doppar fötterna i det sköna vattnet kommer en annan hyresgäst och berättar detta.. Kuuul!! 

Men men, jag har bara läst ikapp de sista sidorna så jag hoppas inte jag missat något stort!

Ytterkläder - Har köpt en tunnare overall i strl 56 utan vantar och fötter och med dubbla dragkedjor ifall det är väldigt kyligt någon dag. Sedan har jag köppt 2 st i strl 62 (2-4mån) en svalare och en varmare det blir ju till okt-dec och då kan det ju vara kyligt.. Sedan har jag köpt en i strl 68 (4-6 mån) så till Dec - feb typ.. Har passat på när det varit utförsäljning på dem nu på sommaren så slipper det bli så jäkla dyrt! De kostar ju flera hundra styck!  Jag tror inte jag kommer hinna använda overallen i strl 56, dock är det skönt att veta att jag har den :P 

Kläder till hemfärd - Kommer ha sötaste bodyn och byxorna, strumpor och tunnare mössa och sedan beror det på vädret om det blir filt eller tröjja. Overall blir det iallafall inte eftersom man i princip bara åker bil och då blir det för varmt. 

strangeryoutwo - Det beror på, vi har med oss skötväska överallt, det är ju ett bärbart skötbord, så går jag någonstanns med vagnen har jag den såklart på vagnen men jag har med den i bilen och använder den ibland hemma med. Skötväskan är där barnet är oavsett om vagnen är med eller inte. Den ska vara lätt att hålla ren (Sambon har redan spillt ut outspädd jordgubbsaft på hela våran svindyra väska :() Och det ska vara lätt att komma åt alla sakerna. Helre en väska som är något större än för liten. 

Astro och Karo77 - Skönt att ha ett datum klart, värkligen kunna räkna ner och veta att dagarna är rätt, spännande!! Roligt dessutom att era bebbar få samma födelsedag! 

DetGodaLivet - Samma här, men jag har lyckats köpa så mycket i alla storlekar upp till 68, så första halvåret är det ingen brist på kläder här inte ;) 

Angelica1991 - Åh, jag blir så lycklig när jag läser det du skriver! Vilken känsla det måste vara! och vilken skillnad att äntligen kunna delta mera! Håller alla fingrar och tår att hon snart är pigg nog att åka hem med dig :) <3 

Bezimena - Är du orolig så ska du ringa förlossningen, de är jättegoa. De kommer be dig att vila en stund och höra av dig om förvärkarna inte slutar helt. (Pinvärkar slutar oftast när man ligger och vilar medans riktiga förvärkar inte ger sig) Sedan är det helt individuellt hur ofta de kommer.. Mer än 3 värkar/30 min innan v35 (eller om det är v 34) brukar de vilja att man ringer in och berättar om. De vill ofta hellre göra en koll och skicka hem mamman med trygga och bra besked än att strunta i det helt. Och ibland kan  det vara på g fast man är osäker, ringa är aldrig fel. 

Godisbit - Ekologiskt menas ju bara att det är ekologiskt odlat och står det då "ekologisk bomull" så är det antagligen bara själva bomullen som är ekologiskt odlad.. Många blandar ihop ekologisk och kravmärkt. Kravmärkt är oftast ekologiskt men ekologiskt är sällan kravmärkt ;) Vet ni skillnaden på ekologisk och kravmärkt mammor? Ang h&m organic cotton, står det någonstanns att den är ekologisk eller kravmärkt? All bomull är ju organisk ;) Alla färger utom blå finns med hälsosamma sammansättningar. Det finns inga blåa färger utan farliga kemikalier.. Dock ska jag ha en son så jag har kört stenhårt på bla blå. men jag har tvättat alla kläder minst 2-3 gånger och räknar med att de är väl urtvättade endå :) 

• mammsen

I värmen så svettas bebisen och håller sig därför nedkyls bättre med en tunn långärmad än en kortärmad body ex, eftersom det blir lite fuktigt.. jag antar att det är samma med mössa, men nej.. jag kommer inte ha någon mössa om det är 25grader.. det känns helt ologiskt!

Svar på tråden Augustibebis 2012