• Kampis

shit pommes... förra veckan hittade jag ett litet åderbråk på insidan av yttre blygdisen.. tittade med spegel nu för jag tyckte det kändes skitskumt och ser att jag är supersvullen, knölig och lila ända tills ingången på ena sidan!!! Stor som en delad tennisboll i yta!!! Dessuton hänger det som en "flik" ut????

Kan man mildra bråcken där nere nåt? Nåt man inte får göra?  Hade inget sånt förra gången :( 

• Kampis
    Stövelkatten skrev 2012-07-15 21:02:32 följande:
    37+4 nu. Blä!

Vad är det du säger!? De säger ju alltid åt en att bada för att skilja på värkar och förvärkar? Inte för att det gör eller någonsin gjort någon skillnad för mig, inte heller Alvedon.   Men ja, kan det stanna upp allt så är det väl lika bra att låta bli. Känns som att det aldrig kommer komma igång, dock, jag får gå här med förvärkar tills jag går i pension, tror jag.

Jo du ska bada och ta alvedon om du har ont, är det bara pinvärkar försvinner de, annars är de kvar.. varför ha ont i onödan ;)
  • Kampis

Idag var öntligen mitt aurorasamtal. Vi bestämde lite grejer som ska in i journalen ch en hel del som ska skrivas i förlossningsbrevet.

Några grejer ragerade hon på som inte gjordes "som det brukade" så det skrevs också in.

Jag har inte tänkt så mycket på förlossningen förrän nu, har inte velat. Men sen vi var där idag har jag haft en aning panik. Det kan ske när som helst, det är jag inte rädd för, utan för att det ska bli lika långdraget och smärtsamt som sist, många minnen kommer upp till ytan.    

• Kampis

Ja det käns skönt att det står med i jornalen, hon skulle även prata med läkaren om bedövning under syningen och det andra :) Höll på att börja grina framför enne, hon var så himla duktig och verkligen lyssnade på vad vi hade att säga, och tillintetgjorde inte alls mina känslor och upplevelser som jag bävade för :)

ja, eftersom att ryggbedövningen tog snett och gjorde mig lam i benet och inte smärlindrade värkarna något så ska den läggas om , men det var det aldrig nåt tal om. När jag skulle sys tog inte den bedövningen heler och jag fick hållas ner med våld, då ska man få bli erbjuden att åka på in på op och bli bedövad där men det hände inte heller..
    Vi blev inte direkt bra bemötta på BB heller och det tyckte hon var grymt dåligt! 

Hon tipsade även om att man skulle ta en kopia på FL brevet, ge en kopia till personalen när man kommer in och så kan partnern ha en att vifta i ansiktet på barnmorskorna när de inte verkar ha läst det och vet vad man vill/inte vill :) Bra tips!    

Ska in på torsdag närsta vecka också, då ska jag nog hinna med lunch/fika för dottern måste följa med då, tyvärr... skönt att vila öronen när man är iväg! Tyvärr ska jag ha en annan amandasköterska då så jag får ta om allting igen, men men...! 

• Kampis

Ang utslag på stickor kan det även vara flytning som kommit med i urinprovet, det ger också utslag :)

• Kampis
    LiJon skrev 2012-07-16 17:31:53 följande:
    Idag fick jag hem kallelse om bäckenröntgen nästa vecka. Skönt att få tiden snabbt men jag har ju inte en susning om hur det går till. Så får jag lite dåligt samvete för att jag ska utsätta bebisen för röntgen, blev inte lättare när jag frågade läkaren (knäppläkaren jag träffade förra veckan alltså) om det var riskfritt för bebisen och han svarade " njaa alltså ja det ska det väl vara" men jag fick känslan av att han ville att jag skulle bli osäker eftersom han inte ville skicka nån remiss från första början...

Tesdy; Oj det måste varit en surprise. Nyfiken varför det blir igångsättning? Blir det nån typ av vändningsförsök innan? Jag trodde mer det blev snitt då, eller det kanske bara gäller om man är förstföderska? Lite spännande ändå, då kan det inte vara alltför länge innan du har din bebis här

En fixeringsfråga; När bebisen fixerat sig, ligger den still i helt samma position då? Min har haft huvudet ner senaste bm- och läkarbesöken men hon skruvar sig hela tiden, ena stunden är fötterna långt ut nästan i ryggen på ena sidan och sen plötsligt till vänster om naveln. Antar att hon inte är fixerad då... :P

Jo då de kan skruva på sig ändå, och som stövelkatten sa så skruvar de sig under förlossningen för att komma ut :)
  • Kampis

Jag förstår faktiskt inte varför man behöver träna alls.. smärta känns olika för alla, och en del föder ju utan att ha haft särskilt ont alls. Sen märker man ju vad som funkar på en. Man har ju även lite tid på sig att märka vad som funkar ;)
    Jag hade aldrig tränat ett särskilt andetag ens, men jag märkte fort vad som funkade och det hjälpte verkligen! Har använt det mycket efteråt med, både under eftervärkarna, när amningen gjorde som värst ont och även när man slår i tån i soffan tex =)

Så nej man behöver inte öva innan! 

• Kampis

Stövelkatten vad gjorde du när du fick så ont? LÅg du kvar eller var du uppe och rörde på dig?

Kan ju bara tala för mig själv men när jag gick med förväkar i flera dagar hemma var det som allra väst när jag låg ner, fick sova sittandes i soffan i typ en vecka  :(   Var jag uppe och gick var det mycket mindre smärta!

Hoppas verkligen att du inte behöver gå med det här i flera veckor till uatn att det verkligen är på gång snart! 

Kan för övrigt tipsa om att när man har värkar är det grymt skönt att stå och gunga med höfterna från sida till sida - det hjälper verkligen! 

• Kampis
    trossan skrev 2012-07-17 11:32:54 följande:
    Har en fråga om alla fina UL bilder som alla lägger upp- är de från 3D ul alltid när man kan se ansikten så fint?
    Ska på tul nästa vecka, då kommer jag vara i 37+0 ( blev sent planerat pga semestrar) och jag undrar vad jag kan förvänta mig att se? Kan man alls se ansiktet på tul?

Idag är det precis en månad kvar till Bf!! 17e aug! :)
    Värt att fira med alkofri öl ikväll!! :)

TillväxtUl är som vanliga ul, bara det att nu när de är så stora så ser man typ inget av vad nåt är.. de kollar mest och mäter huvudet och buken bla.  Vad jag vet, har dock aldrig fått göra nåt, görs inte här om det inte finns särskilt skäl (stor/liten magtillväxt)

Det är 3d man ser ansiktet ordentligt

Svar på tråden Augustibebis 2012