• fru Elle

Augustibebis 2012

Innan jag kom till förlossningen med första barnet var jag inställd på att jag skulle vilja ha eda, lustgas mm. Men visste att jag hade en hög smärttröskel och ville gärna prova utan. Nu klarade jag mig utan, eller när jag ringde på BM och ville ha bedövning så bad den BM mig att vänta på en annan BM. Ringde på den en stund senare och då var jag redan öppen 10 cm, så det var ingen ide. Sen hade jag bara smärtsamma värkar i ca 15 minuter och det klarade jag sv. Skillnad om det hade varit så intensiva värkar under en längre tid.

Sen inför nästa förlossning visste jag ju att jag klarat mig utan bedövning tidigare och ville prova igen. Gick alldeles utmärkt och det jag gillar med att inte ha bedövning är att jag är med hela tiden. Skillnad om man blir väldigt smärtpåverkad då kanske man får en bättre upplevelse med bedövning.

Ang skalpelektrod fick dottern det när det konstaterades att hon hade låga hjärtljud för att ha bättre koll. Hade hjärtljud på 40 och de ville dra ut henne med sugklocka. Men precis när de ska sätta klockan så hår hjärtljuden upp och de låter mig krysta utan klocka. Var så skönt när all överflödig personal och läkare gick ut från rummet och jag kunde krysta själv. Dottern föddes 13 min senare. De sa till mig att de låga hjärtljuden berodde på de intensiva värkarna jag hade haft.

Mammsen, hoppas jag kan klara mig utan spruta och att mjölkproduktionen kan komma igång denna gången. Har aldrig fått igång en tillräcklig produktion tidigare.

• fru Elle

Helenaa, grattis till er lilla Lova, hoppas ni mår bra.

Många bebisar som har kommit nu, många som inte jag väntat till BF.

• fru Elle

Jag har varit vaken sen 04.00, vaknade av dottern och sen kunde jag inte somna om. Har haft stickningar i händerna och de har känts bortdomnade. Som om de sover. Har letat mig fram till att det borde vara kapraltunnelsyndrom som man kan få bland annat när man är gravid. Har aldrig haft det tidigare.

• fru Elle

Stövelkatten och Maaya; Låter som det kan vara på gång för er, lycka till! Hoppas det inte stannar av nu Stövelkatten.

Tror vi får några nya trådbebisar nu i helgen och jag håller tummarna för er som inte orkar vara gravida längre.

idag har det varit sol här och har fått sola lite, helt underbart. Sen nu ikväll var jag och mannen och åt på en restaurang vid havet och sen körde jag in till Varberg. Kent spelade nere vid havet och vi satte oss och tittade ut över havet och fästningen. Var ju vaken sen 04 i morse så det blev ingen lång kväll ute. Men barnen fick lite övning att hos mormor och morfar själva utan att vi var med, mormor ska ju vara barnvakt när vi åker till förlossningen.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Grattis till era bebisar Stövelkatten och Any! Hoppas allt ha gått bra!

Låter som du fick en toppen förlossning Stövelkatten.

Fick sova inatt, vaknade till en gång men kunde somna om. Hade inga problem med händerna heller, igår kunde jag ju inte somna om för att det stack i händerna och det kändes som de domnade bort.

• fru Elle

Hejåhå, grattis till sonen och hoppas innerligt att han börjar må bättre och att det vänder snart.

• fru Elle

Många BM verkar vara emot att göra hinnesvepning. Min ordinarie BM har sagt att de inte gör det på det MVC som jag går på. Men vet de som har fått hjälp med det i alla fall. Förra graviditeten gjorde de en hinnesvepning på FL när jag var i vecka 39+4, förlossningen startade sen 8 timmar senare.

Idag blir det ett besök till BM och hoppas det blir det sista denna graviditeten. Nästa besök är inbokat efter igångsättningsbedömningen.

Hade jag ramlat och slagit i magen hade jag ringt FL. En jag känner ramlade och slog i magen i en trappa av sten och det var ingen fara med bebisen. Men FL ville ändå att mamman skulle komma in och kolla med CTG.

• fru Elle

NiniMe skönt att få veta att värkarna har haft effekt och grattis till de 4 avklarade cm. Hoppas hinnesvepningen ger önskad effekt och att ni snart får träffa er lilla tjej. Förra gången gjorde jag en hinnesvepning. Var bara öppen 1 cm men förlossningen startade 8 timmar senare.

Var hos BM idag och allt såg bra ut, fortfarande rörlig men huvudet är ner.

• fru Elle

Jloow hoppas du är redo för en igångsättning.

Maaya, har inte gjort igångsättning själv. Men det man hör är ju att det kan bli svårare och jobbigare om kroppen inte är redo. Kan de inte försöka göra en hinnesvepning och se om kroppen gör sig redo lite snabbare. Ska in på en bedömning om igångsättning när jag är i vecka 38+3, om kroppen inte är redo då gör de en hinnesvepning och så blir det ny kontroll några dagar senare.

Väntar ju vårt tredje barn och det blir ju helt klart mindre tid till varandra när man får barn. Men inte när barnet är nyfödd, om allt funkar bra så går det ju att komma iväg på saker. De sover ganska mycket i början. Tycker det blir annorlunda när de inte äg bebisar längre, sonen är ganska vild och restaurangbesök har blivit mindre. Sen den första tiden har jag inget behov att komma iväg. Men nu i lördags var jag och mannen iväg på en restaurang och sen gick vi ner till havet i Varberg och lyssnade på Kent. Mormor och morfar passade barnen. Uppskattar dessa tillfällen väldigt mycket. Sen har våra föräldrar förstått detta och vi får ibland spavistelser där barnvakt ingår i presenten, mycket uppskattat.

• fru Elle

Maaya jag var öppen 1 cm när de gjorde på mig. Kommer inte ihåg hur tappen var. Men jag åkte hem efter hinnesvepningen och det startade spontant8 timmar senare. Men var i vecka 39+4 så det är ju möjligt att det hade startat i alla fall.

Svar på tråden Augustibebis 2012