Augustibebis 2012
Innan jag kom till förlossningen med första barnet var jag inställd på att jag skulle vilja ha eda, lustgas mm. Men visste att jag hade en hög smärttröskel och ville gärna prova utan. Nu klarade jag mig utan, eller när jag ringde på BM och ville ha bedövning så bad den BM mig att vänta på en annan BM. Ringde på den en stund senare och då var jag redan öppen 10 cm, så det var ingen ide. Sen hade jag bara smärtsamma värkar i ca 15 minuter och det klarade jag sv. Skillnad om det hade varit så intensiva värkar under en längre tid.
Sen inför nästa förlossning visste jag ju att jag klarat mig utan bedövning tidigare och ville prova igen. Gick alldeles utmärkt och det jag gillar med att inte ha bedövning är att jag är med hela tiden. Skillnad om man blir väldigt smärtpåverkad då kanske man får en bättre upplevelse med bedövning.
Ang skalpelektrod fick dottern det när det konstaterades att hon hade låga hjärtljud för att ha bättre koll. Hade hjärtljud på 40 och de ville dra ut henne med sugklocka. Men precis när de ska sätta klockan så hår hjärtljuden upp och de låter mig krysta utan klocka. Var så skönt när all överflödig personal och läkare gick ut från rummet och jag kunde krysta själv. Dottern föddes 13 min senare. De sa till mig att de låga hjärtljuden berodde på de intensiva värkarna jag hade haft.
Mammsen, hoppas jag kan klara mig utan spruta och att mjölkproduktionen kan komma igång denna gången. Har aldrig fått igång en tillräcklig produktion tidigare.