• fru Elle

Augustibebis 2012

Har BF runt den 8/8 2012, har två barn sen tidigare. Så det här blir vårt tredje barn.

Har börjat må lite illa , men det är inte så farligt. Mådde lite illa med dottern och med sonen mådde jag inte illa alls. Så jag hoppas att illamåendet inte blir värre.

Molly 2008 och Harry 2010
  • fru Elle

Dottern är född i mars, sonen i början av juli och nu blir det ett till sommarbarn . Tyckte det var perfekt med BF i början på sommaren, min man tog extra lång semester när tvåan kom. Var underbart att kunna vara lediga 8 veckor tillsammans, speciellt när vi hade ett barn sen tidigare. Hoppas på att min man kan ta ledigt en längre tid när trean kommer.

• fru Elle

Att inte hinna in till förlossningen var jag orolig över när jag var gravid med tvåan. Stod i min journal att jag hade haft en snabb förlossning med första barnet. Ringde till förlossningen efter tre värkar och sa att vi var på väg. Hann vara inne på förlossningen i ca 20 min. Från första värk tog det 1 timme och 40 min.

• fru Elle

Naimisen förstår att du känner dig orolig över att inte hinna in. Har ju haft samma BM och hon visste ju att det hade gått fort första gången. Hon sa att det var viktigt att jag åkte in på en gång när det startade, sen la hon in ett meddelande i datajournalen som förlossningen fick upp direkt när de slog på mitt personnr. Så när jag ringde efter att ha haft tre värkar så var det inget tjafs om att jag skulle avvakta.

En annat orosmoment var att barnvakten skulle hinna på plats. Hade tur med det då mina föräldrar sov över den natten. Hade inte hunnit in om vi skulle vänta på att barnvakten kom. Efter tvåan var född så sa BM på förlossningen att vi hade kunnat ta med dottern så hade de haft hand om henne när vi var inne på förlossningen. Ett annat alternativ kan vara tid för igångsättning när man har haft en snabb förlossning som du hade. Kan ju vara skönt så man inte behöver vara orolig övervarit hinna in eller att barnvakten ska hinna komma.

• fru Elle

Jag mår med småilla , inte hela tiden som tur är. Mår nog mest illa när jag inte har ätit något på ett tag, men jag vill inte hålla på att småäta.

• fru Elle

Tycker  inte jag mår så illa så jag behöver ta några tabletter. Vad äter ni som hjälper till mot illamåendet?

• fru Elle

Kanske bäst att se till att ha något nyttigt tillgängligt. Har ätit LCHF sen i augusti och gått ner 9,5 kg, väger 6 kg mindre än när jag blev gravid första gången. Har inte behövst småäta utan har klarat mig bra med frukost, lunch och middag. Sen jag blev gravid har jag valt att lägga till mer kolhydrater och mellanmål som tex en frukt. Tar lite emot att äta ännu mer.

• fru Elle

Köpte en alkoholfri glögg från Saturnus, det var god. I år har vi gjort egen glögg som blev god, vi tappade upp den på flaskor en vecka innan jag blev gravid så jag hann prova. Men den får jag avstå för den är inte alkoholfri. Hoppas den håller sig bra till nästa år.

När det gäller dryck så brukar jag föredra vatten, är inte överförtjust i läsk. Alkoholfria viner står jag gärna över, har inte smakat något som jag gillar. Men ibland vill jag ha något annat att dricka än vatten, har hittat en alkoholfri öl som jag gillar och den kommer från Heineken. Sen kommer detta vara tredje nyåret som jag är gravid och jag kan tipsa om Billabong, ett alkoholfritt mousserande vin som jag tycker är helt ok.

• fru Elle

Vippan; kan inte säga att jag har blivit mer sugen på kolhydrater men känner att jag inte vill äta strikt LCHF när jag är gravid. Så kommer lägga till mer kolhydrater men det kommer nog inte bli som tidigare innan jag åt LCHF. Gjorde en hälsoundersökning för några veckor sen och mina värden var toppen. När jag sa att jag hade ätit LCHF i ett par månader så började sköterskan fråga mig entusiastiskt om det. Några våfflor känner jag inte minsta sug efter.

Idag mår jag inte illa alls , hoppas det håller sig borta.

Såg att ni pratade om vad ni jobbade med, jobbar själv på en bank. Just nu är jag föräldraledig med vår son men jag ska börja jobba igen i februari. Kommer att börja jobba 80 % till en början. Kommer väl vara i vecka 14 när jag börjar jobba, sist blev jag sjukskriven på 100 % från vecka 26 pga foglossning och samandragningar. Har redan börjat känna av fogarna och det känns inte så bra att jag redan börjar känna av det. Första gången i hela mitt liv som jag var sjukskriven och försökte väl härda ut. Men till slut så gick det inte.

• fru Elle

Är ganska säker på att man ska avstå alkohol när man vet att man har blivit gravid. Vet en familj som hade varit på semesterresa presis innan de förstod att de var gravida. De hade själva haft ångest för att de hade druckit några öl och vin på den semesterresan och tagit upp det med BM. Deras BM hade då bokat in dem på ett möte med en alkoholrådgivare. Kanske lite väl hysteriskt av den BM.

Det brukar stå att om man har druckit alkohol innan man blir gravid så är det ok, men att man ska avstå när man vet att man är gravid. För mig har det tidigare tagit ett år att bli gravid och jag har valt att leva som normalt under tiden vi har försökt bli gravida. Nu gick det snabbare denna gång och jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag drack två glas vin någon dag innan BIM och dagen jag plussade.

Svar på tråden Augustibebis 2012