• fru Elle

Augustibebis 2012

LiJon skrev 2012-08-03 21:41:13 följande:
    Det här med att få syntocinon efter förlossningen, har jag fattat rätt att det är för att få livmodern att dra ihop sig? Ges det på rutin till alla som fött eller är det vissa som behöver det - och vad kan hända om man nekar till det?
    Det ges som rutin, har fått det varje gång. Du ska kunna neka det. Kan dock inte minnas att jag har blivit tillfrågad om jag vill ha utan har bara fått det. du bör nog nämna det och skriva in i journalen/förlossningsbrevet att du inte vill att det ges på rutin.

Har varit inne på själv att skippa den sprutan denna gången, men det brukar ta tid innan moderkakan vill släppa på mig så det kanske inte är så klokt. Förra gången var det nära att de behövde skicka mig till operation för att få ut den.

Efter hinnesvepningen idag så har jag haft en hel del lite kraftigare sammandragningar och har säkert öppnat mig lite till, slempropp och lite blod har kommit. Men redan när läkaren gjorde svepningen så kom det lite blod och han sa till att det kunde det göra. idag har jag vilat och ätit ordentligt, har varit på toaletten flera gånger så det känns som kroppen är redo nu. Vill gärna att det startat av sig själv nu i helgen för vi bor hos barnvakt och vi har 10 minuter till förlossningen. Annars så kör vi igångsättning på måndag.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle
    irruz skrev 2012-08-03 22:13:17 följande:
    Efter vad jag har läst om syntocinon så förstår jag det som så att det får livmodern att dra ihop sig fortare o på så sätt minska eventuell större blödning, o har man då en moderkaka som släpper sent så riskerar man att det blir delar kvar som inte hinner komma ut pga att livmodern drar ihop sig för fort, o då kan man få lov att bli sövd efteråt för att ta bort dessa... Alltså borde det vara sämre att ta sprutan om moderkakan tar lång tid på sig att komma ut..? Eller är jag helt ute o cyklar?
    Ja jag vet inte, har inte varit något kvar av moderkakan även om det har tagit tid att få ut den. Men problemet verkar vara att när väl barnet är fött så tycker min kropp att den är färdig med värkarbetet. Har inte haft några efter värkar som jag har känt av tex. Sist så tog det över 45 minuter, ville släppa efter att det kom in en annan BM som satte en akupunkturnål, får be dem prova med det denna gången.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Grizabella, det är så tråkigt när värkarna klingar av . Men det låter som kroppen håller på att förbereda dig för förlossning. Vilken vecka har dina andra barn kommit?

• fru Elle

Grattis NiniMe, härligt att ni nu fick träffa er tjej. Gick ju fort när det väl ville starta på riktigt.

Mammsen; då tror jag inte den sprutan är något för mig. Har ju fått den på båda mina förlossningar och upplever att BM har blivit lite stressade att den inte vill komma ut. Hämtat andra BM som skall komma med sina knep osv. Har för mig att de sa att de ville ha ut den inom en timme annars skulle det bli OP. Nu kom den ut efter 45 min. Dess utom har jag inte haft någon stor blödning i samband med förlossning. Har varit pigg efteråt, tom orkat duscha efter moderkakan har kommit ut på förlossningen.

• fru Elle

Sen hinnesvepningen i fredags har slemproppen släppt i omgångar, haft en del värkar men sen har de stannat av. Ska på ny igångsättningsbedömning imorgon och önskar att det startar av dig självt inatt, annars kommer jag nog be dem starta igång det.

• fru Elle

Issan8 ring förlossningen och hör angående blödningen. Bättre att höra med dem och låta de avgöra.

Hade tre ganska starka värkar inatt, sånna värkar jag hade när FL startade med sonen. Sist då åkte vi ju in efter att jag hade haft tre värkar så jag gick upp för att göra mig redo att åka in. Men de klingade av, men håller tummarna på att jag är öppen mer så det blir lätt att göra igångsättning idag.

• fru Elle

Grattis Novixi till er son, lillebror verkar ha haft bråttom ut för att träffa er.

Tjockisbullen, blir så ledsen att du fick en så jobbig förlossning. Att de inte lyssnade på vad du sa och de stressade sig att krysta forcerat. Att du fick så ont efter förlossningen pga det. Trodde bara man behövde forcera krystvärkar om barnet snabbt behövde ut. Sen finns det ju de gånger man inte känner krystvärkar men då brukar väl BM guida mamman att krysta när värken kommer. Hoppas att tipsen om salvorna lindrar din smärta. Men du verkar vara en stark tjej och hoppas verkligen att du kan njuta av er nya underbart fina lilla familjemedlem trots det du blev utsatt för. Tycker det var bra att du har tagit en kontakt med ansvarig på förlossningen, viktigt att du får svar på varför de gjorde som de gjorde. Många kramar till dig!

• fru Elle

NiniMe precis så är det med mina förvärkar, bara luras . Men de jag hade i natt var mycket starkare och kändes som riktiga. Men tre värkar gör ingen förlossning även om det har gått snabbt innan . Men vet att jag var öppen två i fredags och livmodertappen var mjuk och redo för FL. Läkaren trodde inte jag skulle behöva tiden för igångsättning idag. Men det har känts som jag har öppnat mig lite mer av värkarna jag har haft i helgen. Så hoppas det går lätt att göra igångsättning idag och att vi får träffa vår lille son idag.

• fru Elle

Tack för lyckönskningarna , det blir igångsättning idag. Var öppen 4 cm, men barnet ligger högt upp. Ska ta hinnorna och har fått dropp. Fick samma BM som jag träffade på kollen i fredags. Hon läste mitt brev och tycker jag har helt rätt inställning till åtgärder och värkstimulerande. Kommer stänga av det när det har kommit igång. Så det känns bra.

Sen var det många barn som föddes i helgen och det är 11 som skall hem från BB. Så hoppas jag kan få ett eget rum, borde kunna få det i alla fall .

Svar på tråden Augustibebis 2012