Naimis skrev 2012-07-14 09:09:40 följande:
Godmorgon tjejer! Igår hade jag och mannen förmodligen sista egentiden innan bebis kommer. Bio och lite shopping blev de. Var även ute och åt middag med mamma och syster, kom hem vid 21 och totalt död.
Gick in i vecka 39 igår, har alltså bara 13 dagar kvar till bf. Denna jäkla ovissheten börjar ta kol på mig. Jag börjar nästan ångra att jag inte propsat på en igångsättning pga att tidigare förlossning gick så fort. Bara för att ha en dag att ställa in sig på. Har sovit kasst i natt pga jag inte vet när de kommer hända. Ge mig ett tecken på att nåt är på g!!!!
Just nu känns de som han kommer stanna 100 år till.
Har ju fått tid för bedömning av igångsättning just för att det har gått fort tidigare. Kommer ihåg hur jobbigt det var förra gången med ovissheten när förlossningen skulle starta. Att hela tiden rodda med barnvakter som skulle finnas tillgängliga, inte det lättaste när närmaste familjen bor en timme bort. Hade blivit ombedd att åka in direkt när det startade. Var inte heller det lättaste med alla de förvärkar som jag hade med andra barnet, är dessa värkar de riktiga eller inte? Nu kände jag ju på en gång när de riktiga startade, när jag vaknade av värkarna fick jag andas igenom dem från start, så var det inte med förvärkarna. Sen hade vi turen att mina föräldrar som över just den natten och vi åkte in efter att jag hade haft tre värkar.
Men det går ju inte att bo inneboende hos barnvakter eller ha barnvakt boende hos sig i flera veckors tid i väntan på att det ska starta. Så det känns som en igångsättning är en bra lösning för oss denna gången. Men vill samtidigt helst att det startar spontant när kroppen har skött allt så bra tidigare. Så vi kommer göra en kontroll och bedömning en fredag när jag är i vecka 38+3, om kroppen inte är mogen för igångsättning så är planen att de gör en hinnesvepning, skulle det starta under helgen så bor vi hos mina föräldrar som har 10 minuter till sjukhuset. Förra gången startade förlossningen 8 timmar efter de hade gjort en hinnesvepning. om det inte har startat under helgen gör vi en ny kontroll på måndagen. Lite skillnad att bo inneboende en vecka istället för att binda upp barnvakter i flera veckor.
Ringde själv till förlossningens auroramottagning, BM ringde tillbaka till mig efter att ha pratat med en läkare och vi bokade in denna tiden för bedömning. Var inget problem att få denna tid för bedömning av en igångsättning när man hade haft snabba förlossningar tidigare. Sen om jag hade mycket sammandragningar/förvärkar innan jag hade denna läkartid så var det bara att ringa innan så kunde de göra kontrollen tidigare. Så du kan ju ringa till förlossningen och höra dig för.