Augustibebis 2012
När det gäller dop eller inte dop så är det en enkel fråga för oss. Våra två tidigare barn är inte döpta så det blir inget dop denna gången heller.
När det gäller dop eller inte dop så är det en enkel fråga för oss. Våra två tidigare barn är inte döpta så det blir inget dop denna gången heller.
Det var en del släktingar som frågade om dop när första barnet hade kommit, men sen inför det andra barnet var det ingen som frågade om dop. Är inga i släkten som är speciellt troende utan det handlade mer om tradition som de frågade om dop. Vi funderade ett tag på namngivningsceremoni, välkommen till jorden-kalas eller liknande. Men det blev aldrig av och sen har det det varit ett enkelt val då första barnet inte fick ett sådant kalas.
Förstår att det blir lite skillnad när man hade dop för sitt första barn och nu funderar på att inte ha det.
Mammsen; låter ju inte så roligt när du vet att några i släkten inte kan hålla sams. Tråkigt att de inte kan skärpa till sig för några timmar som det handlar om.
Idag var jag så fruktansvärt trött, sov två timmar mitt på dagen. Man kan ju tro att jag var på en midsommarfest med lite för mycket alkohol som höll på sent på natten. Men inte direkt, höll mig självklart till alkoholfritt och vi firade med en annan barnfamilj. Åkte hem strax efter 20.00 så vi kunde lägga barnen i vanlig tid.
Har också känt av barnet i magen lite mindre nu det senaste, men när jag får den känslan så känner jag lite buffar, hicka eller några andra rörelser. Som den känner på sig att mamma har blivit orolig.
För oss är inte heller dopfrågan svår. Vi är båda ateister och eniga i att om barnet vill tillhöra ett religiöst samfund, ett politiskt parti eller något annat sådant då får de välja det själva när de är stora nog. Vi kommer inte att göra den typen av val åt våra barn.
Tycker inte det är en särskilt mysig tradition heller, de dop ja varit på har alla varit rätt stela särskilt den kydkliga biten. Så det är definitivt inget jag saknar.
- Sen avnavling, låt navelsträngen pulsera klart innan någon klampning och avnavling får ske. Navelsträngen skall vara tömd på blod och vit innan avnavling eller klampning görs. PH-prov får göras men ingen åverkan på navelsträngen får göras för att ta provet. Om det inte föreligger någon akutsituation eller liknande så vill jag ha lugn och ro efter att barnet har kommit till världen. Vill få upp barnet till mig och att vi får bekanta oss med vår nya lilla familjemedlem i lugn och ro.
Har inte hunnit visa upp mina förlossingsbrev på mina tidigare förlossningar, kanske är tur för jag skriver brevet mest för min egen del och till min man. Ber min man läsa igenom så han är med på vad jag vill om jag inte lyckas säga det på förlossningen själv. Men hittills har jag inte haft några problem att förmedla vad jag vill och inte inne på förlossningen.
Delar av slemproppen gick tidigare idag och nu har jag sammandragningar. Det är dock inga förlossningsvärkar utan är mer förvärkar/sammandragningar. Är ju medveten om att slemproppen kan gå och återbildas. Men vid mina tidigare förlossningar så har slemproppen gått en vecka respektive 1 timme innan. Vill helst att bebis stannar och är ganska övertygad att det bara är förvärkar. Gillar dock inte att de kommer efter att ha vilat i soffan framför TVn efter jag la barnen eller att de kommer med intervaller på 3-4 minuter och håller i ca 1 minut. Fotbollen är på på TVn och jag har kikat på klockan när värkarna startar och slutar.
Googlade lite, i denna tråd på FL kan du se bilderna www.familjeliv.se/Forum-2-13/m62439090-1.html
Stövelkatten; Skönt att allt såg bra ut med bebis. Jobbigt att du har så onda förvärkar, tror man kan gå och vara öppen 1 cm ganska länge innan det startar på riktigt, speciellt som omföderska.
Mina sammandragningar slutade efter någon timme, men de gjorde inte ont.
Mina tidigare förlossningar har startat med värkar, ganska milda och oregelbundna till en början, vattnet har gått när jag har varit öppen 10 cm:
Med 1:an i vecka 39+2, startade det med värkar vid 01.00, 06.40 när de gjorde första undersökningen på förlossningen var jag öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen. Två timmar senare 8.40 var jag öppen 10 cm och barnet var på väg. Krystvärkar startade 09.00 och dottern föddes 09,13.
Med 2:an i vecka 39+5 startade det med värkar 04.00, kändes från första värk att det var förlossnignsvärkar. Men de första kom med 10-20 minuter emellan och var fullt hanterbara. Hade haft 3 värkar när jag ringde förlossningen och sa att vi var på väg. När de gjorde undersökning vid 05.20 var jag öppen 6 cm, 05.40 föddes sonen på en krystvärk efter vattnet hade gått.
Så båda har startat med värkar som har varit ganska milda till en början. Upplever att jag har haft intensiva värkar under ca 15 minuter med båda barnen. Då tror jag att jag öppnade mig ganska fort och de sista cm. Vid första förlossningen är det en gissning men vet att jag öppnade mig från 1 cm till 10 på två timmar och det var i slutet som det var intensiva värkar. Med andra barnet var jag öppen 6 cm och det var efter det som jag hade intensiva värkar i ca 15 minuter innan sonen föddes.