• fru Elle

Augustibebis 2012

Vi använder ingen bajshink hemma, har en soptunna med vipplock i badrummet. När sonen har bajsat så brukar vi byta påse, har sopnedkastet 3 meter från vår ytterdörr så vi har inte riktigt haft behöv av en bajshink. I sommarstugan använder vi en bajshink, den man fick i babyboxen från babyprofffsen. När påsarna till tog slut så köpte vi något liknande från gekås som fungerar alldeles utmärkt i den blöjhinken. Till vipphinken har vi tunna påsar också köpta på gekås. I skötväskan har jag bajspåsar från Libero, de är lila. Vill ha med mig något att slänga en bajsblöja om jag hälsar på hos någon eller byter på ett ställe där jag inte kan slänga blöjan.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Jag har inte gått över tiden vid någon graviditet, ettan kom 39+2 och tvåan 39+5. Med ettan blev vi dock flyttade ca 10 dagar på RUL, vi var dock lite osäkra på datumet. Med tvåan och detta barn så åt jag pergotime och vet med hjälp av ägglossningstest när ägglossningen var. Med tvåan stämde datumet på RUL med våra beräkningar. Denna gången räknade vi ut att BF skulle vara runt den 8/8, blev flyttad till den 13/8 på RUL. Är ganska övertygad att jag inte kommer gå över tiden. Dels har vi bedömning för igångsättning den 3/8, om kroppen inte är redo så kommer vi göra ny bedömning måndagen tre dagar senare.

Idag har hela familjen varit på stranden, har fått lite för mycket färg på ryggen känner jag nu. Men skönt att kunna vara ute i solen lite. 

• fru Elle

Hoppas värkarna kom igång Naimis och att ni har eller snart har sonen hos er.

NiniMe trodde faktiskt att det skulle komma en uppdatering om att er lilla flicka hade kommit i natt. Hoppas ni inte behöver vänta så länge till. Hade jag varit öppen 4 cm hade jag nog önskat stanna på sjukhuset.

Har haft en del värkar som har klingat av. Hade ju det med tvåan med, men de värkarna var nog inte så effektfulla. När jag var in till FL 8 timmar innan FL startade sist så var jag bara öppen 1 cm. Men sen när det startade var det 1 h och 40 min.

Min mamma ska åka bort på torsdag och kommer vara 1,5 timmar bort med bil. Nu tror jag ju inte det startar då men tänk om. Men jag kan inte med att be henne vara jour i flera veckor.

• fru Elle

Grattis till sonen Naimis, då gick det ganska fort i slutet om inte BM hann med. Tur att ni var på sjukhuset denna gången. Inte kul att förlora mycket blod, hoppas du känner dig piggare snart.

Tina426 grattis till er tjej

Tjockisbullen, hoppas igångsättningen går bra.

Många bebisar som redan har kommit och verkar bli några fler julibebisar i tråden.

Har varit mycket sol idag med, ville inte utsätta ryggen för mer sol så hade på mig en tröja hela dagen. Magen vill jag inte sola så mycket heller. Hade inte gjort något om baksidan på benen kunde få lite färg men det är inte så bekvämt att ligga på magen

• fru Elle

Stövelkatten inte roligt med babyblues, speciellt inte när du har haft depressioner tidigare. Är väl ganska vanligt att man blir lite nedstämd när barnet är ett par dagar. Men om det är på väg att bli en värre variant av babyblues så är det ju bra att du känner igen tecknen så du kan få hjälp på en gång.

Ang napp försök med lite olika typer av nappar. Sen så är det en del små där nappen aldrig stannar kvar i munnen, men fortsätt försöka. Om amningen fungerar så borde det vara fritt fram med napp.

NiniMe övertid är inte roligt. Har inte behövt gå över själv. Men ser det lite som att som barn räkna ner till julafton och sen så flyttas plötsligt den stora dagen en vecka eller två.

• fru Elle

Grattis till körkortet Sally12, nu är det bara för den lilla att komma.

• fru Elle

Har inte köpt ett enda paket blöjor än, men har samlat på mig en hel del gratispaket under graviditeten. Sen brukar man få en väska från Libero och pampers på BB. Mina har haft Libero nr 1 ganska länge. På BB hade vi prematur till dottern. Vi köper flera paket sen när gratisblöjorna är slut.

• fru Elle

Astro jag förstår vad du menar. Min inställning till bedövning och förlossningar har ändrats med tiden. Innan jag blev gravid kunde var det helt otänkbart för mig att föda vaginalt. Min mamma och flera andra hade fött sina barn med Kjesarsnitt. Men den tanken försvann i samband med att jag blev gravid första gången. Blev nyfiken på vad kroppen kan klara av mm.

Men jag var helt övertygad att jag ville ha EDA, lustgas, bedövning när det var dax för krystning mm inför min första förlossning. Nu gick dock allt så fort och hade smärtsamma värkar i ca 15 minuter så när BM väl hann kolla hur mycket jag var öppen så var jag redan öppen 10 cm. Var liksom ingen ide att ta Eda då. Sen blev det lite stressigt då dotterns hjärtljud visade sig vara så låga när de tog en ny ctg. Ville dra ut henne med sugklocka i samband med det ville de att jag skulle prova lustgas. Kunde verkligen inte fokusera på att andas i den masken. Störde min andning och min fokusering att dottern skulle ut. Bara minuterna inan hade jag trott att jag skulle ha sådana värkar i flera timmar framåt, då jag två timmar innan bara var öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen. Men det var bara att fokusera om att dotter skulle ut nu.

Så mina förlossningsbrev inför mina förlossningar har sett väldigt olika ut. I mitt första stod att jag ville ha Eda, lustgas och andra typer av bedövningar. Men inför min andra förlossning stod det i brevet att jag hade klarat mig utan första gången och ville prova denna gången med. Gick ännu snabbare andra förlossningen och det jag gillar att ha varit utan är att jag har känt mig så pigg efteråt. När moderkakan var ute efter den andra förlossningen gick jag och duschade och lände mig pigg.

När jag vet hur snabbt min kropp har återhämtat sig så skulle jag personligen bli lite besviken om det blev ett KS. Det handlar enbart om kroppens återhämtning efteråt. Fast sonen föddes på en krystvärk och jag fick en liten bristning så har jag inte haft besvär av det. Men det handlar enbart om mina egna erfarenheter och jag försöker tänka olika situationer där det kanske inte blir som jag önskar.

Sen lägger jag inga som helst värderingar hur andra väljer att göra. För mig är KS och vaginal förlossning bara två olika sätt att föda barn på. Även om jag helst vill vara med om en vaginal förlossning till. Sen när det gäller bedövning så är det bra att det finns olika för alla är olika. Ett sätt är inte rätt för alla. Hade dock önskat att det fanns fler bedövningar gärna helt utan biverkningar och komplikationer som passade alla. Det som hände Hannah Graaf vid EDA var ju hemsk, verkar dock inte vara så vanligt. Var inget jag visste innan. Vet flera som har tagit EDA och varit väldigt nöjda med det och inte fått några komplikationer. Sen för vissa har lustgasen varit helt otänkbart att ha varit utan medan vissa har mått illa av den.

Ni känner era kroppar bäst och prova det ni tror ni vill ha. Hoppas att ni snart får träffa bebisen som bor i magen och att ni får bästa möjliga upplevelsen vid barnets födelse oavsett vilket sätt det blir.

Svar på tråden Augustibebis 2012