• fru Elle

Augustibebis 2012

Vad ni har hunnit skriva idag, har inte startat datorn förren nu. Har med varit hos BM idag är i vecka 34 +2. SF-mått låg på 33 och jag ligger på mittenkurvan som jag har gjort hela tiden. Undertrycket var lite högre än vad jag brukar ha och låg på 70. Sen var hjärtljuden väldigt höga när hon började lyssna, låg på 180. Men hon fortsatte att lyssna ett längre tag, längre än vad de brukar göra och sen gick det ner till 145 slag. Vet inte riktigt varför det var så högt, har varit på ca 145-148 slag tidigare. Men jag har varit lite stressad nu det sista, har en förkylning i kroppen, hade huvudvärk och i dag var det tokigt varmt. SEn så hade hon precis petat på bebisen för att kolla hur den låg. Ligger med huvudet ner men är rörligt.

Vi brukar använda våtservetter, gillar de från libero. Har även använt tvättlappar i papper, lite grövre som inte går sönder när man blöter ner dem. Men gillar våtservetter bättre, våra barn har inte fått några reaktioner av de från Libero. När det gäller blöjor har vi föredragit Libero, har passat våra barn bra, har inte haft problem med att de läcker. Sen när man har hittat något som funkar så har det inte blivit av att vi har provat något annat.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Ja det tar på krafterna att vara höggravid på sommaren. Och det är ju inte lika lätt att vila när man har andra små att se efter. Med första barnet var jag höggravid i början på året så det var ju inte alls lika varmt. Sen var det ju bara att lägga sig och vila om man behövde. När tröttheten slår till som värst startar jag TVn, en film eller tar fram iPaden till barnen. Eller så får de hämta lite böcker som jag kan läsa för dem. Känner mig så usel när jag inte kan vara med och aktivera dem. Försöker ta mig ut till lekplatser nära men blir mest sittande på någon bänk. Barnen har varit på förskolan nu när jag är sjukskriven och då vet jag att de har fått röra på sig lite.

Angående frisering så gillar jag inte att raka benen eller kladda med vax. Använder en silkepil på benen och den sk våfflan får sig en frisering av den maskinen med ibland. Sen om det är något som maskinen inte tar så använder jag en pincett.

• fru Elle

Är i sommarstugan nu, skönt för barnen att bara kunna springa ut och leka. Hade dock önskat lite finare väder.

• fru Elle

Har plockat fram min profylaxbok så jag kan uppdatera mig lite. Passar på att öva mig när jag får förvärkar och känns bra att jag lyckas vara avslappnad när jag får sammandragningar. Vet ju att mina förlossningsvärkar brukar kännas av lite mer, men har ju klarat mig ganska bra på profylaxandning, avslappning i någon kombination av dykmetoden tidigare.

Älskar att bada i havet och gillar att följa med vågorna. Ser varje värk som en våg som jag bara ska följa med. Men inbland kan man bli överraskad av en våg och det har hänt några gånger att jag har stått på huvudet i sanden och fått fullt med sand i badkläderna. Men det är bara att se till att vara lite bättre förberedd på nästa våg eller värk. Har inte läst på om dykmetoden sen min förlossning men det är så jag möter mina värkar. Försöker vara så avslappnad som möjligt och bara låta kroppen sköta värkarna.

• fru Elle

Vilken hemsk BM, förstår inte anledningen att känna efter hur det känns när man har värk och inte. Verkligen att störa mamman i sitt värkarbete. Sen stressa mamman att hinna föda innan denna BM gick av sitt skift. Ser ingen anledning att ingripa om det inte är fara för barnets liv eller om mamman inte orkar en mer utdragen förlossning. Sen när det gäller att moderkakan ska ut så måste man inte ha ut den på 5 min. När jag har fött tidigare så har de lämnat mig och barnet ifred. Det är först när moderkakan inte har kommit ut av sig själv de har försökt få ut den genom att dra lite lätt. Men har inte upplevt något obehag, har varit glad över att slippa op. Men det handlar nog om hur BM beteer sig. Hoppas verkligen att denna mamman anmäler den BM.

Sen om ni känner er kränkta och överkörda av personalen. Be att få byta. Tycker det är viktigt att man känner förtroende och litar på personalen. När jag var på en förlossningsförberedande kurs sa BM att det är helt ok att säga till att man vill byta BM men man kunde inte gå igenom all personal.

• fru Elle

Sommaren12 jag har boken Innan du föder av Anna wilsby. Går säkert att låna på biblioteket. Hon har med gjort en app men den har jag inte provat.

• fru Elle

Var hos BM sist i vecka 34+2 och då låg bebis med huvudet ner men var rörlig. Mitt första barn var inte fixerad på kontrollen hos BM vecka 38, hon föddes några dagar senare i vecka 39+2.

• fru Elle

FruMii när jag har varit hos BM och de har kollat hur barnet ligger så har de haft huvudet ner. Så det har inte varit aktuellt med vändningsförsök. Men huvudet är rörligt, har inte blivit varken ruckbart eller fixerat när BM har kontrollerat. Men de har kollat på förlossningen och då har huvudet varit fixerat och mina barn har alltid fötts med huvudet först. Men de verkar fixera sig sent.

• fru Elle

Olgaisback; vet du varför han uppskattas att väga -17%? Förstår att du har gjort tul tidigare, har han tappat ytterligare mot tidigare viktuppskattningar på tul? Har själv inte gjort något TUL. Har de inte sagt något så behöver det ju inte vara något fel. Från veckorna när man gör RUL så kan ju barnen växa lite olika.

Har vänner där barnet har vägt 2,5 kg i vecka 39, men det har inte varit något fel utan hon var bara lite liten. Själv vägde jag 2 kg och var 44 cm lång när jag föddes, räknades med som fullgången. Hade gjort en knut på navelsträngen och det var troligtvis därför jag vägde lite mindre.

• fru Elle

Har inte tagit lavemang innan. Men min mage har blivit lite konstig innan förlossningen har startat, så delvis tror jag kroppen har fixat det lite själv. Har säkert kommit lite i samband med krystvärk och bebis har kommit. Men det är inget jag jag brytt mig om eller tänkt på. De har varit snabba på att städa upp och jag har fokuserat på bebis.

Svar på tråden Augustibebis 2012