• fru Elle

Augustibebis 2012

När jag fick hinnesvepning var jag bara öppen 1 cm, slemproppen gick 8 timmar senare när värkarna och förlossningen startade.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Jag har heller inte känt av så mycket innan det har startat igång, mina har inte varit fixerade alls utan rörliga bara dagarna innan förlossningarna har startat. Så det kan nog vara väldigt olika.

• fru Elle

Har en del overaller i förrådet som jag tänkte använda denna gången med. Två marinblå vindfleeceovelaller en i 62 och en i 74. Sen har jag en fodrad overall i 68 från Villervalla i jeanstyg som jag fyndade för max 150 kr när de hade utförsäljning av provkollektion och tidigare kollektioner. Perfekt när man kan få användning för kläderna som barnen har haft tidigare.

• fru Elle
    Noli skrev 2012-08-01 18:41:18 följande:
    Haha NiniMe, det här har ju blivit världens följetång! Nu får hon ju sätta fart och komma till världen pronto!

Ellenbmt: Tack för tröstande ord! Tror mina tidigare dåliga erfarenheter sitter i bakhuvudet och skapar hjärnspöken just nu. Hoppas verkligen att allt snuttande är för att få igång produktionen och inte för att jag har för lite/tunn mjölk och är för "svår" att amma från. Jag ska testa att ringa amningshjälpen imorgon, just nu skulle jag nog mest bara brista ut i gråt är jag rädd.

Kan passa på att berätta om en skum kommentar från distriktssköterskan när vi gjorde inskrivningen på BVC. Hon sa att barn som ammas får lägre feber än de som får ersättning, vilket ju kan stämma även om det inte alls måste vara så. Men sen fortsatte hon med att säga att det innebär att barn som har 38,5 grader i feber skulle haft 40 grader om barnet inte ammats och "så då skulle ju det vara ett mycket sjukt barn utan amningen".  Hmm, va!? Otroligt knepig kommentar. Hade god lust att informera om att stora sonen som till största del fått ersättning aldrig någonsin haft 40 grader och alltid varit jättefrisk (förutom hans kroniska åkomma). Inte ens en magsjuka på tre år. Så ersättning behöver ju inte alls innebära sjukare barn, som jag tyckte att hon framställde det!
    Vilken onödig kommentar när man sliter för att få igång amningen, är liksom jobbigt ändå. Har tyvärr inte kunnat amma i den utsträckning jag har önskat. Har aldrig fått igång en tillräcklig produktion hur jag än har slitit med det. 

Kommer själv att ge amningen ett tredje försök, men inte till vilket pris som helst. Har delammat tills barnet varit 3-4 månader. Ammat i början av varje måltid, men har varit flaska till största del. Våra barn är sällan sjuka. 
  • fru Elle
    isaochbel skrev 2012-08-01 19:07:41 följande:
    Måste få gnälla av mig lite!! Var hos BM igår (den andra vikarien då min egen har haft semester och är fullbokad till den 9:e och den jag haft under sommaren gick på semester idag). Den förra jag träffade för 1 vecka sedan tyckte verkligen inte att jag skulle gå över tiden mer än någon dag då SF måttet låg på 41.
    Idag träffade jag som sagt ännu en ny och SF måttet hade vuxit 1 cm på 1 vecka och är nu så långt över att att hon var tvungen att skicka en remiss till ett tillväxtultraljud som då kan ta någon vecka att få tid till, så jag måste ringa och tjata om en tid innan fredag kl 10...
    Sen fick jag en  läkar tid på fredag OM jag inte fått tid till UL innan dess, men den läkaren kan inte ta beslut om igångsättning då hon enbart jobbar på Södra BB så hon måste i sin tur skicka remiss till Spec. mödravården på SÖS om igångsättnings samtal så det lär ju minst gå 1 vecka till innan jag får den tiden och sen ytterligare innan jag får tid för igångsättning och då är ju tiden ändå ute! Har ju BF idag och förstår inte varför de inte bara kan kolla hur statusen är där nere och om jag är mogen ta hål på hinnorna? Nä, för jag ska skickas runt till  tusen olika människor när bebisen ändå kan komma närsom.. Så mycket var det för att de tyckte att jag inte skulle gå över tiden!!! Inlägget är helrörigt precis som det är för mig... Sen fanns det inga tider hos någon BM så skulle det vara så att det inte blir igångsättning så måste jag ringa dit också och jaga en tid! Blir bra så jäkla lessssss på allt..

Får gratulera till nya bebisar och önska alla som är på G lycka till :O)
    Vad rörigt, kan du inte ringa till förlossningen direkt istället för att vänta på alla turer fram och tillbaka. Jag ringde själv till förlossningen för flera veckor sen och fick över telefon en tid för bedömning hos läkare om igångsättning. 
  • fru Elle

Astro hoppas ni inte behöver vänta så länge på snittet.

Lycka till idag babyhummingbird!

Sen kommer det säkert komma fler bebisar idag nu när vi har kommit in i augusti.

Hade själv en liten förhoppning om att bebis skulle komma idag. När jag hade lagt mig så fick jag värkar, men det var falsklarm. Så det blir nog inte den 2/8. Men imorgon har vi tid på förlossningen för igångsättningsbedömning. Hoppas värkarna jag har haft har gjort lite nytta i alla fall så kroppen är redo för igångsättning.

• fru Elle

Jag har fått tid för igångsättningsbedömning, ska dit imorgon när jag är i vecka 38+3. Jag ringde själv till förlossningen och bokade tiden över telefon. Anledningen är att jag har haft snabba förlossningar.

När jag kommer dit imorgon så kollar de först en CTG och sen gör en läkare en bedömning vilket sätt igångsättning ska göras. Hoppas det räcker med att ta hinnorna. Har haft så enkla förlossningar tidigare så vill inte göra igångsättning om kroppen inte alls är mogen för det. Då vill jag hellre att de gör en hinnesvepning och ny bedömning på måndag om det inte startar i helgen.

• fru Elle

Vill gärna slippa värkstimulerande då kroppen har fixat förlossningarna så smidigt tidigare. Har visserligen haft intensiva och kraftfulla värkar vid mina förlossningar, men fullt hanterbara och har klarat mig utan värkstimulerande eller bedövning. Så hoppas kroppen är mogen för igångsättning så de inte behöver göra så mycket åtgärder.

Är själv lite kluven till igångsättning, dels för att kroppen har skött det så bra tidigare och utan komplikationer. Men det är just det att det har gått så fort tidigare som gör att jag överväger en igångsättning. Vi bor just nu hos barnvakten och det går ju inte att göra under flera veckors tid. Sen vill jag gärna känna mig trygg med att vi hinner få barnen till barnvakt och att vi hinner in till förlossningen. 

• fru Elle

Grattis Astro till dottern!!

Hoppas att hinnesvepningen ger resultat Kampis, lite drygt att behöva vänta så länge. Hade de fullt upp på förlossningen? För jag har för mig att ni hade fått en tid.

Svar på tråden Augustibebis 2012