• fru Elle

Augustibebis 2012

SandraDa ring in till förlossningen.

• fru Elle

LindaPernilla inte undersöka pga rötmånad ??!! Att det inte skulle gå att göra gynundersökningar under rötmånaden har jag aldrig hört talas om. Hade nog inte kunnat hålla mig från att fråga varför det inte gick. För det hade jag varit nyfiken på.

• fru Elle

Angelica1991, du och din Sofia fick en tuff start och det är jobbigt när man slängs mellan hopp och förtvivlan. Måste vara en så hemsk situation och tror ändå inte riktigt man kan föreställa sig hur det är innan man själv slängs in i en sån situation. Hoppas verkligen du har fått hjälp att prata med någon så du kan få hjälp att hantera dina tankar och ångest. Tänker på dig och din Sofia och hoppas att din lilla flicka börjar må lite bättre. Kramar

• fru Elle

Grattis DetGodaLivet till er flicka Lillemor! Även grattis till sonen FruKå och givetvis grattis om jag har missat någon mer som har fått sin bebis nu. 

Har inte startat min dator sen vi åkte till förlossningen i måndags, har lagt över lite bilder till datorn nu, ska se om jag lyckas lägga upp i bildtråden. Åkte hem från förlossningen igår, har alltid varit sådant problem för mig med amningen och ville gärna se om jag kunde få igång det denna gången. Lugn och ro på BB och bara att ringa på någon om man vill ha hjälp med amningen. Verkar fungera mycket bättre med amningen denna gången , sonen har bra sugteknik och har god aptit, är nöjd efter han har ätit. Stor skillnad mot de tidigare gångerna. När vi vägde honom på BB igår hade han bara gått ner 6 %, då var han tre dagar gammal. Har inte behövt tilläggsmata någonting. Känner mig hoppfull att det kommer fungera

Såg att ni hade pratat igångsättning och värkstimulerande. Jag vill ju egentligen att det ska starta spontant och så naturligt förlopp som möjligt. Anledningen att jag valde induktion var att det har gått så fort tidigare. Var inte riktigt mogen för igångsättning i fredags så då gjordes det en hinnesvepning, fick lite fler värkar under helgen men förlossningen startade inte. Hade ny bedömning inbokad på måndag, fick träffa läkaren vid 10.30. Var då öppen 3 cm och det ville det man skulle vara för att ta hål på hinnorna. Men han låg för högt upp, ruckbar så de ville sätta värkstimulerande dropp först, så han var längre ner innan de tog hinnorna. Sa att jag ville att de plockade bort droppet när värkarna hade kommit igång.

Vid 11.00 satte BM droppet och ökade det varje halvtimme. Fick värkar men kände knappt av dem, 12.40 kommer det värkar som känns mer och jag andas igenom dem. Värkarna jag har haft med droppet har gjort lite nytta och sonen ligger nu inte lika högt upp. 12.45 är jag öppen 4 cm och de tar hål på hinnorna. Strax efteråt så tilltar värkarna och jag ber BM stänga av droppet. Vill gå och sätta mig i duschen och spola varmt vatten när jag har värkar. Pga det värkstimulerande droppet så måste de ha koll på barnet och BM får ok av en läkare att koppla bort CTG.

Under tiden som jag duschar så kollar BM hjärtljuden på barnet med en annan maskin när jag är i duschen, liknande den som MVC mäter hjärtljud med. Efter 30 minuter i duschen så ändrar värkarna karaktär och jag måste ta lite lättare andetag i värkarna, samt att det börjar trycka på lite nedåt. Känner av värkarna innan de kommer och lyckas slappna av mellan värkarna även om det inte är någon direkt paus mellan. Men avslutar värkarna med ett djupt andetag och känner mig avslappnad i alla fall. Är fullt fokuserad på värkarna men hör BM fråga min man om det är så jag brukar låta i värkarbetet när det är dags och hör min man säga att det är det. Har dock inte fått några krystvärkar än.

BM tycker det är dags att gå ur duschen och jag lägger mig på sidan i sängen som jag födde sist, är öppen 8 cm, klockan är då 13.40. Får två värkar till och sen kommer det en krystvärk. Har skrivit i förlossningsbrevet att jag vill att BM ska guida mig igenom krystvärkarna för att undvika bristning. BM har bett mig andas när krystvärkarna kommer. Men första krystvärken kommer så kraftigt och hela kroppen vill trycka på men hejdar mig och andas igenom delar av den krystvärken. Huvudet blir synligt på den värken. BM påminner mig att andas nästa värk och hon håller mot huvudet. Är knappt någon paus mellan krystvärkarna och det är svårt att låta bli att trycka på. Krystvärkarna startade 13.45 och sonen föddes 13.52. Han skrek direkt och fick upp honom till mig. Även om jag tyckte att det var jobbigt att andas istället för att trycka på när krystvärken kom så var det så värt det. Behövde inte sy ett enda stygn. Sen så kom moderkakan ut efter 5 minuter denna gång, har tagit lång tid de andra förlossningarna. Fick sen avnavling och vi fick vara ifred på rummet som jag ville efter han var född.

Han var 47 cm lång och vägde 2895 gram när han föddes, huvudmått 34 cm.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Vi använder med en kudde nu när de sover på rygg och är så små. När barnen börjar vända sig själv och våra brukar då somna på mage tar vi bort kudden.

Vill få igång amningen ordentligt då det alltid har krånglat tidigare. Jag erbjuder bröstet när sonen visar tecken på att vilja äta. Går olika lång tid mellan målen, vissa tider på dygnet äter han mer intensivt och har uppehåll på kanske 30 minuter mellan målen medan det kan dröja flera timmar mellan andra måltider.

Kul med loppisfynd. Brukar sällan komma iväg på loppisar själv men i sommar har jag varit på en. Hittade en bumbostol för 90 kr och den ser jättefin ut.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Angående bad på förlossningen så tror jag det är tänkt att mamman badar själv. Läste för ett bra tag sen i en tidning där en pappan hade tagit av sig alla kläder och hoppat i badet med mamman i. Badet hade svämmat över och det kom vatten överallt. Men han kan ju ta med sig ett par badbyxor och så kan ni ju höra med BM.

Är verkligen inte roligt den sista tiden, man känner sig ganska färdig med graviditeten i slutet. Men ingen graviditet varar för evigt även om det kan kännas så. Passa på att vila inför förlossningen och den första tiden.

Min man har under semestern tagit alla tidiga morgonpass med barnen så jag har fått sova länge. Var guld värt nu när jag och sonen har kört amningsmaraton på nätterna. Har lite reserver att ta av.

• fru Elle

Nadja93 tycker det med låter som symtom för havandeskapsförgiftning. Ska du till BM idag? Annars tycker jag du ska ringa BM eller förlossningen så de kan ta blodtryck och kontrollera om du är på väg eller har fått havandeskapsförgiftning.

• fru Elle

FruFoxy grattis till er lilla Molly!

Sommaren 12; då hoppas vi på bebis snart, lycka till!

Ellenbmt; jag fick igångsättning och de skulle ta vattnet. Var precis som du öppen 3-4 cm. Men sonen låg för högt upp och var inte fixerad så de ville inte ta vattnet direkt utan började med att sätta värkstimulerande dropp. Ville egentligen inte ha det men bestämde mig för att prova. Men sa att jag ville att de skulle stänga av det när mina värkar hade kommit igång. Strax efter 11.00 satte de igång droppet, kände knappt av de värkarna, de syntes på CTG men behövde inte andas genom dem. De utökade droppet med 30 minuters mellanrum men fick inga jobbiga värkar av droppet som jag hade förväntat mig. Vid 12.45 var jag öppen 4 cm så det hade ju inte hänt så mycket med droppet, men sonen låg nu längre ner och BM tog hål på hinnorna. Strax efteråt så kommer mina värkar igång och jag ber BM koppla bort droppet som hon gör. Behöver ha kvar CTG för att övervaka barnet en stund efter att droppet kopplas bort. Har kvar CTG i ca 10 minuter innan en läkare godkänner att de plockar bort det. Går till duschen och sitter och duschar varmt vatten mot magen. Värkarna tar i allt mer, sitter i duschen i ca 35 minuter innan BM tycker att det är dags att gå tillbaka till sängen. Är då öppen 8 cm, har två värkar till och sen kommer krystvärkarna. 

Hade inte hänt så mycket med det värkstimulerande droppet mer än att sonen hamnat längre ner. Från att BM tog vattnet tog det lite över en timme innan sonen var född. Värkarna blev mer intensiva efter att BM tog hål på hinnorna. Men om jag jämför med mina andra förlossningar som har startat spontant och utan att de har satt dropp eller tagit hål på hinnorna, så upplever jag inte att det blev mer intensiva värkar denna gång när de tog hinnorna. 

Lycka till imorgon Ellenbmt! 

Molly 2008, Harry 2010 och Sixten 2012
  • fru Elle

Sally12; fy vad trist när man har ställt in sig på igångsättning och så ändrar läkaren sig. Hoppas det startar spontant nu i helgen eller att du får en igångsättning på söndag.

Debbie92; Grattis till sonen!

Och lycka till nu ni som har förlossningen på G och stort grattis till er som har fått!

strangeryoutwo skrev 2012-08-17 21:32:25 följande:
    Min bebis som är fem dagar gammal vill inte gärna sova själv i spjälsängen. Hon vill sova intill mitt bröst medan hon ligger på sidan. Men det vill inte jag. Jag är rädd för att hon ska ramla ner från sängen, bli klämd eller att det ska bli för varmt för henne. 

Hur mycket klarar era bebisar av att ligga själva? Eller vill de också vara med överallt.

Är nog ganska vanligt att de vill vara med. Bebisen sover mellan oss i sängen, har varit ganska varmt i vårt sovrum så Sixten har haft en body på sig och sen har vi haft en tunn bommulsfilt för att han inte ska bli för varm. Men han lägger sig gärna på sidan, tror han har legat så i magen och trivs med det. Vi har bäddat iordning en liggdel som vi har i sovrummet, lägger ner han där på dagarna eller om någon av de andra barnen kommer in till oss på natten. Vågar inte ha han i vår säng om någon av barnen sover i vår säng, de brukar inte ligga still och det kan hända att det kommer en spark. Men helst vill jag ha Sixten i vår säng nu i början, så jag vaknar lättare och kan amma när han börjar visa tecken på det. När han inte ligger i vår säng så vaknar jag inte lika lätt. 

Men han trivs bra i liggdelen i vårt sovrum, trivs även bra i liggdelen i vagnen. Vi har inte skruvat ihop spjälsängen än, tycker den känns så stor nu i början. Våra andra barn har använt spjälsängen när de har varit nyfödda men vi brukar skärma av ena sidan i spjälsängen så sovplatsen blir lite mindre.

Molly 2008, Harry 2010 och Sixten 2012
Svar på tråden Augustibebis 2012