• jguz

Augustibebis 2012

Inte samma lista men jag har en på min blogg: guzelicious.se klicka bebis i menyn under headern och sen "har köpt/ska köpa" :)

• jguz

Ullis:
    Om du har så ont så ska du åka in till förlossningen!!! Ligg inte hemma och plågas, kanske måste du få hjälp!!!

• jguz

En fråga tjejer... Sen i fredags har jag inte känt av bebis så mycket.
    Jag känner av henne men kanske 4-5 ggr
    Om dagen... Innan så kände jag av henne så fort jag satte mig ner, eller la mig ner... Nu känner jag lite fladder nere vid pubisbenet men inte mer än så...

Ska jag vara orolig? Ringa förlossningen och fråga?

• jguz

Skrev tidigare idag om att jag inte hade känt bebis sparka nått sedan i fredags. Har känt fladder nere vid blygdbenet men inte några sparkar.

Jag ringde förlossningen för att fråga dem. Och de bad mig komma in för en kontroll.
    Så vi lämnade kidsen hos mormor och åkte in.
    Fick ligga med CTG i 20 minuter och sen tittade läkaren med ultraljud.
    Allt såg bra ut och hjärtat pickade på

Hon har bara satt sig ner i mitt bäcken... Så huvudet är upp och rumpan och benen ner mot "utgången" och så sitter hon lixom fast med benen och kan inte sparka på samma sätt som förut.

Läkaren sa att jag gjorde helt rätt som kom in på kontroll, att man ska kolla en gång för mycket hellre än en gång för lite. Minskade rörelser kan betyda att bebis inte mår bra och att moderkakan inte gör sitt jobb och att bebis kanske skulle må bättre utanför magen än inne i magen.

Så tjejer är ni oroliga så tveka inte att ringa förlossningen för råd, de finns där för VÅR skull och ingen annans

Kram kram

• jguz

Stövelkatten:
    En av mina söner har oxå diagnoserna atypisk autism och adhd. Han fick sina diagnoser precis innan sommarlovet mellan förskola och förskoleklass.
    Adhd hade jag nästan trott innan utredningen började men autism kom som en överaskning. Han fick börja i särskola i förskoleklassen, men sen i ettan i vanlig klass att han har fått sina diagnoser hjälpte honom otroligt mycket!!

• jguz

Detgodalivet:
    Min son har ingen som helst utvecklingsstörning. Han har "bara" atypisk autism och adhd och är helt "normalbegåvad". Men de tyckte ändå att han skulle passa i särskoleklass med andra autistiska barn.
    Nu passade an inte in där alls, det var 5 barn och fem pedagoger i klassen. Men de andra barnen hade ju autistiskt syndrom och var på en helt annan nivå än min son. Min son har mest svårt att tolka andras signaler, svårt med ögonkontakt och så... För min sin är det mest adhd'n som ställer till det för honom och det märkte ju skolan. Så han fick sen börja i vanlig klass i vanlig skola... Han har inte en egen resurs längre utan de har en extra i klassen bara
    Han får medicin för sin adhd och han är som ett helt annat barn.

Katten: ja vi får vårdbidrag för vår son.

• jguz

Jag skickade iväg ett mail till min barnmorska... Kopierar in det här. Någon som vet vad detta kan vara/bero på?

Jag är gravid i vecka 29 och igår kände jag hur huden på min höft är bedövad eller bortdomnad... Det känns som att jag har fått en spruta med lokalbedövning i skinnet. Jag kan nypa med naglarna men jag har ingen känsel alls. Det är på högra höften.
    När jag böjer mig eller sträcker på mig så hugger det som tusen nålar under huden på samma ställe och samma sak om jag trycker så gör det jätte ont inne under den bedövade huden.

I natt kunde jag inte sova på höger sida alls för att det gör så ont.
    Ibland sticks det i huden som när en fot har somnat ungefär.

Jag undrar om du vet vad det kan bero på? Det kanske inte har med graviditeten att göra men det känns så läskigt.

• jguz

TinTixie:
    Jag bytte mvc i vecka 24....
    Jag fick bara träffa vikarier och det störde mig otroligt att behöva dra min info varje gång.
    Jag ringde ett annat mvc och det gick kalasbra. Har träffat den nya bm 1 gång och ska tillbaka på torsdag och än så länge är jag kanon nöjd med mitt val av byte av mvc.

• jguz

Ska det vara så svårt att få en bra bm?
    Jag gick på mama Mia och fick träffa olika vikarier varje gång. Bytte till en annan bm-mottagning och det kändes bra.

Jag var där för en månad sedan och hon tig alla prover etc.
    Mitt hb var lågt och det har stadigt gått neråt sedan inskrivningen.
    Mitt ferritin värde låg på 19 (järndepåerna)

Hb:
    Vecka 11 - 134
    Vecka 16 - 121
    Vecka 20 - 118
    Vecka 24 - 102

När jag väntade min första son var mitt hb på 99 ca tre veckor innan bf. Jag knaprade järntabletter utav bara hel**e men inte gick värdet upp.
    Efter förlossningen svimmade jag så fort jag skulle sitta upp och efter blodprov så var mitt hb på 73. Jag fick två påsar med blod i dropp och piggnade till. Men pga. Det så fick jag ligga kvar längre på bb och jag fick inte komma till patienthotellet.

Sist fick jag tvillingar med kejsarsnitt och fick ligga kvar med dem på NEO i en vecka.

Målet denna graviditet är att allt ska gå bra! Inga komplikationer och jag vill bo på patienthotellet...

I alla fall så var jag hos bm idag igen. Hon tog prover och allt såg bra ut.
    Men så visar det sig att hon inte tagit HB... WHY?
    Hon tyckte inte att det behöver kollas varje gång. (?)
    Det är det jag e orolig för... Jag vill inte ha blodtransfusion efter förlossningen den här gången...!! Så för mig är det viktigt!
    Nä, minsann... Det skulle vi inte ta idag!

Grrrr!!!
    Sur jag blev!!!

Mina siffror idag:
    Vecka 29+1
    Symfus: 28 cm
    Vikt: 83 kg (77,7 kg på inskrivning vecka 11)
    Hb: ?
    B-Glukos: 4,6
    Protein/glykos: 0
    Bltryck: minns ej, men det var bra
    Fosterljud: 136

• jguz

Joo, har man lågt HB så kan det bli farligt att gå igenom en förlossning.

Det finns sprutor man kan få för att få upp järnvärdet. (rätt dyra och man brukar få bekosta dem själv).

Nu är vi ju inte så långt gångna men hade det varit 4-5 veckor kvar skulle jag vilja ha en sån spruta (betalar gärna). Bara för att slippa blodtransfusion efter förlossningen.

Svar på tråden Augustibebis 2012