Inlägg från: Augustimamman |Visa alla inlägg
  • Augustimamman

Augustibebis 2012

AnnaSv skrev 2011-12-18 14:54:10 följande:
    Glukosbelastning, förra graviditeten så låg mitt BMI precis på gränsen så jag slapp göra det. Har man BMI över 30 så får man göra det, iaf så var det så här i stan för 4 år sedan.Så det lär jag åka på att göra denna gång om dom har systemet kvar då jag redan gått upp 4 kg. Och nu trillat över gränsen.
    strongenough skrev 2011-12-18 14:56:39 följande:
    Här bryr dem sig inte alls om BMI, de har jag aldrig hört talas om! Alla gör det här.
    Hehe får se vilket som gäller i Kalmar. Min kompis fick göra fastän hon är pinnsmal men hennes pappa har diabetes, nån av de värre sorterna, så tror det var därför. Som hon har berättat så fasar jag inför det, delvis för att allt som smakar sött (förutom syrliga apelsiner) äcklar mej än så länge och sen för att det oavsett verkar skitjobbigt. Jag har själv normalt BMI, jag undrade mest bara ifall det är nåt som alla gör, funderade lite på det igår bara.
  • Augustimamman
    Novalina skrev 2011-12-18 15:28:51 följande:
    Spännande, jag håller tummarna!!

Hur resonerar och tänker ni ang. kubb-test?...
    Jag vill göra det. Om det visar sig vara något fel på mitt barn vill jag veta det så tidigt som möjligt helt enkelt. Vet att allt möjligt kan hända och att kub inte visar allt men så vill jag ha det i alla fall. 
    I min pojkväns släkt finns det en tjej med svår DS och det har verkligen varit SKITJOBBIGT för hennes föräldrar. För mig känns det inte helt självklart att fortsätta graviditeten i fall jag får veta att det är mycket stor risk. Det kan låta superegoistiskt och ja, det är det ju också, jag vill helt enkelt inte ha ett sjukt barn om jag får välja. Antar att det upprör många men så är det för mig.
  • Augustimamman
    Ari Gold skrev 2011-12-18 16:40:28 följande:
    Ja det gör jag redan, men tyvärr går ju en del av de miljögifter osv som samlats i ens kropp under livets gång över till bebben både genom blodet och vid amningen så det är svårt att göra en punktinsats under graviditeten för att ändra helt på det tyvärr.
    Man kan ju bara göra så gott man kan nu när man vet att ett pyre finns därinne. Så tänker jag. Är inte så bra på vilka grönsaker som är besprutade. Är det allt från utlandet? Jag försöker köpa ekologiskt sen du skrev det första gången men jag retar mig på att så mycket ekologiskt bara finns i storpack. Typ fyra paprikor i olika färger när jag bara behöver en röd...

• Augustimamman

Saftochbulle: GRATTIS och välkommen!! :)

• Augustimamman

Schaaf: Grattis!! Allas graviditet är olika så oroa dig inte, dessutom är det ju tidigt än! Jag är i v 7 (6+2) och känner inte heller mycket. Har blivit ganska trött senasteveckan och fått lite ömma bröstvårtor men det är verkligen milt. Min ena väninna mådde toppen hela sin graviditet och en annan trodde hon skulle slippa illamående tills det dök upp i v 9. Andra mår skit från början till slut. Med andra ord oroa dig inte och NJUT av att du är med barn! :)

• Augustimamman

Hur mycket hade ni gått upp i v 7? Jag har ätit som jag brukar och har gått upp ett kg.

• Augustimamman

Ajdå va trist! Ja mitt kg sitter då inte i tuttarna, de är lika små som vanligt. Jag som ser fram emot lite fylligare hylla! ;) varför går man upp då när man inte äter mer än vanligt? 1 cm bebis kan ju knappast väga ett kg! Finns väl nån logik jag inte förstår mig på...

• Augustimamman
    AnnaSv skrev 2011-12-18 21:12:16 följande:
    Bullen: här beror det nog på att jag inte rört mig något och magen är trögare än trögast.. Svullen som attan är jag.. Ja, mer orsak än så kan jag inte komma på till kilona eller ja, blodvolymen har ju ökat och så har jag inte rakat benen på ett tag
    Haha! Du är rolig du! :D
    Naimisen skrev 2011-12-18 21:12:09 följande:
    Jag tycker de är fel att kalla henne glädjedödare. Jag förstår att ni (precis som alla andra gravida) är jätte glada.
    Men hon lever mitt i sin sorg, något du som kan få barn inte kommer behöva uppleva.
    Tyvärr har dom inte haft samma tur, dom har kämpat, längtat och slitits mellan hopp och förtvivlan över något de flesta tar förgivet, gåvan att kunna få barn. Dom har gått igenom tuffa behandlingar och ätit massa hormoner.

Jag förstår att du inte vill behöva anpassa dig efter henne, men om hon då väljer att ta avstånd från dig just nu tycker jag du ska respektera det.
    Jag är ledsen att säga de men jag tycker inte det är fel av henne att känna så, för så hade jag också känt.
    Det är sånt man får ta, alla kommer inte glädjas åt din graviditet lika mkt som du.
    Har du redan berättat för henne att du är gravid? Och vilken vecka är du i? Kanske inte den första jag skulle sagt de till.
    Du får ursäkta om jag inte håller med dig alls, men jag kan tycka att det är lite okänsligt.

Jag kommer inte heller kunna känna precis vad hon känner, men eftersom mina föräldrar var ofrivilligt barnlösa tills dom adopterade mig så vet jag hur tufft dom har haft de och de är inget jag önskar någon.
    Jag får nog faktiskt instämma. Jag känner ett par som försökte i flera år med IVF och tjejens systrar producerade barn på löpande band. Hon sa att hon tyckte det var fruktansvärt jobbigt. Hon var glad för dom innerst inne men kände hur hon liksom motvilligt började ta avstånd från syskonen och deras barn. 
    Jag kan inte själv föreställa mig den känslan, det måste vara fruktansvärt. Som ett mirakel ska jag dock tillägga att de till slut fick barn och det på egen hand helt snopet.

Såklart vill man att alla ska dela ens lycka när man är gravid men man får respektera att för en del är det otroligt känsligt och att det antagligen inte är personligt utan det handlar om sin egna kamp.  
  • Augustimamman
    FruFoxy skrev 2011-12-18 22:18:51 följande:
    Är det nån annan som tros sig känna på sig vad det är för kön på bebisen?
    Jag är så 99,9% säker på en kille, det bara känns så! Kände likadant när jag väntade sonen och även under ul så sa hon att det var en tjej. "Det kan inte stämma sa jag, hon MÅSTE  sett fel!" och precis när jag tänkt det sa hon "nej men vänta! Ja, ser ni! Det är ju en liten kille" och så zoomade hon in på snorren Med tjejerna har jag inte känt nått alls. Men vi kommer nog inte ta reda på vad det är innan den kommer ut (har bara gjort det med nr2, sonen)
    Namnen är redan klara också, och för första gången har det inte varit några problem med killnamnet! Det brukar vi ha väldigt svårt för annars, tjejnamn är ju så mycket lättare att komma på tycker jag. 
    Känns alldeles för tidigt för mig att spekulera i. Vet liksom inte hur en pojke respektive flicka bör kännas ens haha. Om jag får min vilja igenom (det får jag Flört) så väntar vi med med att veta tills den kommer ut. Känns mer spännande. Som en gravid kollega till mig sa "Man öppnar ju inte julklapparna innan julafton". 

Apropå namn så hade jag en helt otrolig uppenbarelse i våras. Drömde att min pojkvän kom hem och hade tatuerat armen och där stod det "Knut" hehe. Eftersom min väninnas man precis tatuerat in sitt barns namn på samma sätt så fattade jag att det alltså var vad vår son skulle heta. Vaknade och gick till jobbet. Under dagen hände följande; jag satt och läste Plaza Interiör och i ett hemma-hos-reportage hette parets nyfödde son Knut. Senare tittar jag på uppslaget i veckokalendern och då har Knut namnsdag samma vecka. Som det inte vore nog så pratar mina två kollegor bredvid mig om folk de kände när de var tonåringar varpå en utbrister "Minns du Knut? Han som var så himla söt!".
    Gillade inte namnet till en början men efter att ha "smakat" lite på det så älskar jag det nu. En liten Knut hehe. Fast min pojkvän totalvägrar. Får väl se hur det slutar.  
  • Augustimamman
    FruFoxy skrev 2011-12-18 22:37:01 följande:
    Oj, glömde skriva, att även om man är färdig så har vi inga alternativ än, så det kanske inte alls blir en Dexter eller Molly som vi tänkt...och då har vi ett problem
    Dexter, är det efter tv-serien om seriemördaren hehe? 

Min pojkvän älskar den serien och föreslog också Dexter men jag är mer inne på svenska "gubbnamn" :) 
Svar på tråden Augustibebis 2012