fransyskan skrev 2012-06-18 10:09:59 följande:
Aha, ser att ni diskuterat förlossningar en hel del... I Paris med omnejd finns inte möjlighet alls till en "naturlig" förlossning genom vanliga vården. Eller jo, finns ett privat "alternativt" center där man har lite mer val men det ligger alldeles för långt borta för oss. Här föder man alltså i gynställning, punkt slut. Nio av tio kvinnor får epidural (inga alternativ erbjuds) och sju av tio blir klippta för att undvika att de eventuellet spricker. Alla blir kopplade till ett IV där man får vätska/socker (det är förbjudet att äta och dricka). Genom droppet får i stort sett alla oxytocin eller liknanade för att påskynda värkarbetet. De som tackat nej till epidural berättar ofta att vårdpersonalen kommer in två-tre gånger per timme för att kolla om dom ändrat sig. "Jamen, det är ju bättre för barnet att det här går fort och att du inte är så trött. Du får inget pris för att du klarar det här själv". Osv, osv, ad nauseam. Målet är att alla ska föda inom 12 timmar och att mamma och barnet mår bra fysiskt. Att man ska ha en bra "upplevelse" finns inte öht med på kartan. En stor del av min klass förra helgen gick ut på att doulan gav råd om hur man kan "fuska" sig till en mer naturlig förlossning; inte komma in till sjukhuset direkt man börjar få värkar, be om att få gå på toa ofta och sedan stanna länge, smyga i sig lite vatten, osv. mijja12: Vad skönt att allt gick bra!!! Usch vad orolig du måste ha varit! :(
Vilken bra beskrivning,det ar précis sa det gar till! Jag fodde min forsta i frankrike 2006 och nu foder jag schweiz(Genève). Har i Genève ar det samma sak!!! Inga mojligheter att valja hur du vill ha det(stallning/bedovning,osv).......efter att ha last alla era inlagg om palasning,och bestamma hur det ska ga till,och hur sjukvarden ser ut i sverige sa kanner jag mig helt snurrig

ar det i grunden sa bra att vara jatte "palast" nar det galler forlossning? Ar det inte risk for att man blandar sig i for mycket..... Nar det inte gar som planerat sa maste ju utbildade personalen ta sina
beslut.Ar det verkligen sa illa i sverige att i fall inte du ar palast och kraver minimum sa riskerar du for tidig avnavling och barnet forlorar 20% blod, eller Risk for "vena cava syndrom")? Detta inlagg ar inte ett pahopp eller en kritik mot nagon, jag bara ville delà Med mig min synpunkt som boende utomlands. Sjalv tycker jag att fa en bra "upplevelse" handlar ju om hur man Accepterar olika situationer! Det ar faktiskt sallsynt att allt gar som planerat .....och man hinner ju inte bli utbildad BM via bocker under graviditeten. Men jag ar ju onekligen sotis pa er mojlighet att valja bedovning/ stallning, att kunna att och dricka