• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Loreena

Här går det finfint! Jag äter någon frukt och lite rotsaker ibland, men annars så håller jag mig till LCHF. :) Jag har bestämt mig för att inte tillåta mig att fuska med bröd mer, för jag får så sjukt ont i magen av det. Jag har bokat en tid hos läkaren för att kolla om jag är glutenallergiker. Det känns inte som att jag kommer att gå upp lika mycket den här graviditeten tack och lov. Förra graviditeten landade jag på +20 kg och en slutvikt på 80. Nu väger jag 66,5 i v. 24 så jag tror inte jag kommer att komma upp till 80 den här gången. Skönt att slippa samla på sig en massa onödigt vatten och svullnad. Förra graviditeten gick jag runt med stödstrumpor, men det känns inte som att det behövs nu. :)

• Lottalök

Följer tråden. Är inte gravid än men hoppas på det snart men äter redan LCHF gjort det sedan i januari.

• gempan

Har ni som äter LCHF haft problem med illamående under graviditeten? Illamåendet brukar ju förklaras med lågt blodsocker och det ska ju inte vi ha några problem med! :)

• Loreena

gempan
    Jag mådde jätteilla tom. v 13 och kunde inte med lukten av kött, ägg etc. Det jag klarade att äta var potatis, ris, pasta, pulversåser och gröna äpplen... och kebabpizza. Så jag mådde illa, hade magknip av de dåliga matvalen och kände mig riktigt risig tom. v 13 när illamåendet gick över och jag klarade att äta som vanligt igen (liberal LCHF). 7 kg gick jag upp på att äta skräp mellan v. 5 och v. 13. Nu är jag i v 24 och ligger allt som allt på +11 kg så viktuppgången lugnade ner sig när jag drog ner på kolhydraterna.

Jag kan dock känna att om jag fuskar så får jag ont av foglossningen och akne. Håller jag mig till LCHF så slipper jag de besvären så länge jag tar det lugnt och inte stressar för mycket.

• gempan
    Loreena skrev 2012-03-22 13:22:24 följande:
    gempan
    Jag mådde jätteilla tom. v 13 och kunde inte med lukten av kött, ägg etc. Det jag klarade att äta var potatis, ris, pasta, pulversåser och gröna äpplen... och kebabpizza. Så jag mådde illa, hade magknip av de dåliga matvalen och kände mig riktigt risig tom. v 13 när illamåendet gick över och jag klarade att äta som vanligt igen (liberal LCHF). 7 kg gick jag upp på att äta skräp mellan v. 5 och v. 13. Nu är jag i v 24 och ligger allt som allt på +11 kg så viktuppgången lugnade ner sig när jag drog ner på kolhydraterna.

Jag kan dock känna att om jag fuskar så får jag ont av foglossningen och akne. Håller jag mig till LCHF så slipper jag de besvären så länge jag tar det lugnt och inte stressar för mycket.
    Usch, har hört att det är flera som inte klarat av att äta LCHF pga illamåendet. Tråkigt. Än så länge går det bra för mig, men så är jag bara i v. 6 också. Mår lite illa när jag har ätit ibland...
  • Loreena

Det är säkert en god idé att sträva efter att ha balans i blodsockret iaf. Jag mådde alltid som värst när jag började bli hungrig.. så jag löste det med att småäta hela tiden... Det är skönt att vara förbi illamåendestadiet av graviditeten, jag avskyr verkligen att må illa. Jag tog en Postafen morgon och kväll, då slapp jag iaf kräkas.

• gempan

Ja, jag håller tummarna för att jag ska slippa illamåendet! Det jag har haft nu är bara lite när jag ätit. Men det är okej liksom :)

• Loreena

Jag håller tummarna att du slipper också. :)

• gempan

Tack :) 

Jag fick tidigt missfall för inte alls längesen så just nu vill jag gärna att tiden ska gå lite snabbare så jag kommer förbi v. 12!

Har inte tränat alls den här veckan för får lite ont långt ner i magen när jag gör det. Ska ta en promenad i solen nu snart. Dock har jag ätit bra och ändå gått ner ett halv kilo. Men nu så här tidigt känns det inte som det spelar någon roll. Har va 4 kg kvar till min målvikt som jag hade tänkt att ta nu innan slutet av april. Nu fick jag ju dock lägga det på is, men är ändå glad så länge jag inte börjar gå upp. Har gått ner drygt 30 kg och vill inte upp dem igen :) 

• Loreena

Förra graviditeten när jag åt mycket kolhydrater så gick jag upp 20 kg, men då var det en hel del vätska också. Jag tror jag kanske kommer att landa på +15 den här gången och det känns betydligt bättre. Skönt att slippa bära runt en massa extra vätska i benen i sommarvärmen sen.

Svar på tråden LCHF för gravida!