• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • QiTaS

Här hoppar jag in =) Har ätit LCHF sen i slutet av januari. Gick först ner 2 kg på en månad och sedan upp 4(!). Min passion är turkisk yoghurt med grädde i och jag tror att det var mitt fall. Blev jätte deppig men tänkte att jag skulle köra en månad till med mindre mejeriprodukter och på 2 veckor gick jag ner mina 2 kg som jag plussade så för tillfället är jag på +-0.
    Vi har precis börjat starta våra bebisverkstad och frågorna runt grav+lchf har varit många men efter att ha läst i tråden så är jag lättad =) Jag har 2 barn sedan innan och under de graviditeterna har jag gått upp 25 kg och mått super dåligt = ätit konstant. Denna gången hoppas jag på att inte gå upp så mycket och att slippa konstant illamående.

• gempan

Fy bubblan! Precis kommit hem efter en veckas semester med all inclusive. Har inte följt lchf på nåt vis alls. "fuskade" lite innan vi åkte också. Eller jag åt mindre strikt. När jag äter mindre strikt har jag dock lätt för att äta ganska mycket mindre strikt....

Men nej, back on track igen idag! Hade gått upp nästan 4kg på en vecka. Tänkte gå ner de flesta av dem på en nu, trots att jag är gravid. Har ju inte varit på toa på hela veckan såå...... (ursäkta informationen).

• QiTaS

Hörde en reklam igår om att det kommit en ny funlight som de använt suktin till!!! Yum yum :)

• Trolla75
    QiTaS skrev 2012-04-25 08:09:00 följande:
    Hörde en reklam igår om att det kommit en ny funlight som de använt suktin till!!! Yum yum :)
    Stevia var den sötad med...
    Testade den i början av veckan, men tyckte inte den var god, den smakade precis som vanlig FunLight och jag har aldrig varit förtjust i den.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Joncan

Går ju inte riktigt som jag tänkt mig. Går in i vecka 24 idag. Hade tänkt gå över till LCHF för typ 10 veckor sedan men karaktären är som bortblåst. Har säkerligen gått upp 15 kg, och då är de värsta månaderna kvar!!!

Tror ni man kan byta tvärt från vanlig kost till LCHF? Har försökt ställa om sakta ca 3 gånger nu, men det funkar inte. Jag är som en jäkla dammsugare, både i intag och förbränning: allt fastnar!  

• Trolla75
    Joncan skrev 2012-04-28 10:34:41 följande:
    Går ju inte riktigt som jag tänkt mig. Går in i vecka 24 idag. Hade tänkt gå över till LCHF för typ 10 veckor sedan men karaktären är som bortblåst. Har säkerligen gått upp 15 kg, och då är de värsta månaderna kvar!!!

Tror ni man kan byta tvärt från vanlig kost till LCHF? Har försökt ställa om sakta ca 3 gånger nu, men det funkar inte. Jag är som en jäkla dammsugare, både i intag och förbränning: allt fastnar!  
    Det är bara att ställa om från ena dagen till den andra, jag har aldrig haft någon övergångsfas...

Har själv blivit lite för liberal, det straffar sig omedelbart så jag behöver absolut bli mer strikt i min kost!
    Det värsta jag drabbas av är att jag drar på mig sjukt mycket vatten, blir tungandad och magen blir helt uppblåst under brösten, mår inget bra alls! Det är riktigt otäckt!

Nu i slutet är det ju inte bra att gå upp allt för mycket, men som det ser ut för mig så ökar jag med 2-3 kg i veckan... och egentligen borde jag stå still för min egna skull (har stort överflöd till bebisen ändå)
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Päron1986

Hej på er

jag ör gravid i v23, överviktig och rädd för att gå upp i vikt. Än så länge så gick ned 5kg i början o nu har jag gått upp den +1. Så idag började jag med lchf.

Jag kan inte så mkt om lchf men har tänkt mig någon annan variant än lchf (jag har läst kostdoktorns blogg o böcker osv) o jag tänkte försöka ta bort allt socker, kolhydrater i form av pasta vitt mjöl potatis ris osv.

nästan äta samma mat som jag brukar fast utan kolhydrater. Bort med läsk o godis.

Idag började jag med makrill i tomatsås till frukost vid 9, tog mig en shake med turkiskt yoghurt o hallon o ett rått ägg i till mellanmål vid elva.
    nu äter jag en hemmagjort "falsk potatissallad" med zucchini-bitar istället för potatis o stekt kyckling till.
    doppar lite i en sås vi åt häromdagen med soltorkade tomater, grädde osv. den är nog inte helt godkänd men men.

Hur tänker ni kring att vara gravid o äta lchf? Jag ska läsa tillbaka lite i tråden (inte gjort det än)

Trevlig valborg!

• Loreena
    Joncan skrev 2012-04-28 10:34:41 följande:

Akkika Dahlqvist skriver i sina kostråd till gravida att man kan göra en tvär omställning om man behöver det. Googla efter hennes blogg om du vill läsa. :)

Jag har börjat inse mer och mer att jag inte kan vara hur liberal som helst, och att jag måste tänka mig för innan jag gör små avsteg för ett litet avsteg resulterar oftast i sett större avsteg senare under dagen. Äter jag relativt strikt så får jag helt klart mindre sug. Mandelbröd verkar dock funka bra för mig att äta. Käkar jag mandelbröd med smör och ost till frukost så står jag mig nästan 6 timmar. Det är bra mycket längre än jag står mig på omelett
    gempan skrev 2012-04-30 15:55:37 följande:
    Rått ägg ska man väl inte äta när man är gravid?!?
    I Sverige är det helt ok att äta råa ägg för det är ytterst ovanligt att svenska ägg är smittade av salmonella, men om man äter ägg utomlands så är det bäst att koka dem i minst 7 minuter. Salmonella är dock inte skadligt för fostret, men är väl inte direkt trevligt att dra på sig ändå.
  • Loreena

Annika Dahlqvist menade jag givetvis. :)

Svar på tråden LCHF för gravida!