• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • gempan

Ja, precis! Har du läst om Kostdoktorns sambo som återgick till lchf under graviditeten och tappade massa vätska på en gång? Hon var sedan inte vätskefylld alls under resten av graviditeten. Det skulle vara skönt :) 
    http://www.kostdoktorn.se/vantans-tider/ 

• Lottalök

Jag äter idag ganska strikt LCHF. Jag är inte gravid än men hoppas på o bli snart. Men hur är det när man e gravid e det farligt för fostret om man då utsöndrar ketoner?

• Loreena
    Lottalök skrev 2012-03-29 20:41:25 följande:
    Jag äter idag ganska strikt LCHF. Jag är inte gravid än men hoppas på o bli snart. Men hur är det när man e gravid e det farligt för fostret om man då utsöndrar ketoner?
    Jag tycker att Annika Dahlqvist skriver bra kostråd för gravida.

Du behöver ju absolut inte vara lika strikt med LCHF när du är gravid som när du inte är det. Lyssna på kroppen. Om du blir supersugen på apelsiner så kanske du behöver äta just det, tex.
    Det finns ju inga kliniska studier på LCHF och graviditet, men det finns erfarenheter från många som varit gravida, ätit LCHF och fått fina friska barn. Jag tror vi helt enkelt får lyssna på kroppen, känna efter vad vi mår bra av och utgå ifrån att om vi mår bra så mår barnet bra. LCHFkosten är ju dessutom väldigt näringsrik och rik på bra fettsyror som barnet behöver för sin utveckling.
    Vad man däremot vet med säkerhet är att stora mängder socker, stärkelse och skräpmat i största allmänhet är dokumenterat DÅLIGT när man är gravid. Ökningen av graviditetsdiabetes etc. visar på det.

I början av graviditeten mådde jag illa och kunde i stort sett bara äta kolhydratsmat, frukt och pizza... Då hade jag konstant magknip, gaser i magen, halsbränna, illamående, extrem trötthet och en rejäl foglossning tidigt i graviditeten. Jag var dessutom svullen både om händerna och under ögonen.

När jag sedan successivt övergick (mycket långsamt) till en liberal LCHF igen så märkte jag följande:

*Gaserna i magen försvann
    *Halsbrännan håller sig borta
    *Jag får mindre besvär av foglossningen
    *jag blir mindre svullen i kroppen
    *Jag har inte ont i magen längre
    *Jag sover bättre
    *Blodvärdena är bra, blodsockret är finfint enligt barnmorskan, barnet växer som det ska och sprattlar glatt runt inne i min mage.

Jag kan tillåta mig att äta bär, lite frukt, nötter, kanske lite ris eller potatis ibland men absolut inte bröd, pasta och spannmål. Då mår jag jättedåligt och besvären kommer tillbaka direkt.
  • Trolla75
    Loreena skrev 2012-03-31 12:37:46 följande:
    Jag tycker att Annika Dahlqvist skriver bra kostråd för gravida.

Du behöver ju absolut inte vara lika strikt med LCHF när du är gravid som när du inte är det. Lyssna på kroppen. Om du blir supersugen på apelsiner så kanske du behöver äta just det, tex.
    Det finns ju inga kliniska studier på LCHF och graviditet, men det finns erfarenheter från många som varit gravida, ätit LCHF och fått fina friska barn. Jag tror vi helt enkelt får lyssna på kroppen, känna efter vad vi mår bra av och utgå ifrån att om vi mår bra så mår barnet bra. LCHFkosten är ju dessutom väldigt näringsrik och rik på bra fettsyror som barnet behöver för sin utveckling.
    Vad man däremot vet med säkerhet är att stora mängder socker, stärkelse och skräpmat i största allmänhet är dokumenterat DÅLIGT när man är gravid. Ökningen av graviditetsdiabetes etc. visar på det.

I början av graviditeten mådde jag illa och kunde i stort sett bara äta kolhydratsmat, frukt och pizza... Då hade jag konstant magknip, gaser i magen, halsbränna, illamående, extrem trötthet och en rejäl foglossning tidigt i graviditeten. Jag var dessutom svullen både om händerna och under ögonen.

När jag sedan successivt övergick (mycket långsamt) till en liberal LCHF igen så märkte jag följande:

*Gaserna i magen försvann
    *Halsbrännan håller sig borta
    *Jag får mindre besvär av foglossningen
    *jag blir mindre svullen i kroppen
    *Jag har inte ont i magen längre
    *Jag sover bättre
    *Blodvärdena är bra, blodsockret är finfint enligt barnmorskan, barnet växer som det ska och sprattlar glatt runt inne i min mage.

Jag kan tillåta mig att äta bär, lite frukt, nötter, kanske lite ris eller potatis ibland men absolut inte bröd, pasta och spannmål. Då mår jag jättedåligt och besvären kommer tillbaka direkt.
    Jag håller med i allt du säger, jag mår så mycket bättre utan alla mjölprodukter!
    Jag har blivit väldigt liberal, frukt, grönsaker och rotfrukter, men åker på rejäla bakslag så som svullna onda anklar vid för mycket kolhydrater och när det väl händer så tänker man att det absolut inte är värt det!
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Loreena

leende guldbruna
    Jag delammade sonen fortfarande när jag började med LCHF. Det var inga problem alls. :) Det kändes som att sonen blev mätt snabbare så mjölken kanske blev lite fetare. Det viktigaste är nog att se till att äta tillräckligt mycket och gärna varierat så att energin och näringen räcker till dig också.

• leende guldbruna

Loreena : åh ok , då kanske jag vågar prova, har en liten på snart tre månader ,men är konstant sötsugen och hungrig,nhar kört Lchf förut och blev av med sötsuget så det skulle vara jättebra, inget minus om man tappar några kg oxå. Har några Cambridge påsar kvar e ju protein i dom så tänkte ta dom till mellanmål.

• Aroma

Hej, min tös är nu 8 veckor och har ammat hela tiden och det ser ljust ut inför framtiden,, jag har gott om mjölk och hon växer som hon ska.. så för mig har LCHF inneburit bara fördelar under båder graviditeten och nu när jag ammar. Mina 2 andra barn har jag inte helammat så jag märker stor skillnad. Jag mår så himla bra och hade inte en enda graviditets krämpa heller.
    ingen halsbränna, ingen vätska i kroppen, ingen värk någonstans, inga humörsvängningar, inga torra slemhinnor, inget blödande tandkött, INGET ILLAMÅENDE etc etc.. kan bara rekomendera er att köra på i både graviditet och amning,  kram på eralla och lycka till med era bebisar!

060515&101017&BF120220
  • Loreena

Jag blir tokig!! Jag är v. 29 och är hungrig JÄMT!!! Jag äter oss ur huset!! Vad ska jag göra? Någon som upplevt samma sak? Innan jag började med LCHF så kunde jag ju iaf äta mig mätt på billiga saker som fullkornspasta och linsgryta, men det går inte nu för då får jag svinont i magen.

För att jag ska bli mätt så måste jag typ dubbla mina portioner nu. Jag kan käka 1/2 fiskgratäng, eller 1/2 kyckling eller 2 portioner köttfärssås. Det kan ju inte vara normalt! Jag har inte råd att äta så mycket så därför gör jag inte det så då går jag och är konstant hungrig och småäter ist.

• Trolla75
    Loreena skrev 2012-04-18 13:30:23 följande:
    Jag blir tokig!! Jag är v. 29 och är hungrig JÄMT!!! Jag äter oss ur huset!! Vad ska jag göra? Någon som upplevt samma sak? Innan jag började med LCHF så kunde jag ju iaf äta mig mätt på billiga saker som fullkornspasta och linsgryta, men det går inte nu för då får jag svinont i magen.

För att jag ska bli mätt så måste jag typ dubbla mina portioner nu. Jag kan käka 1/2 fiskgratäng, eller 1/2 kyckling eller 2 portioner köttfärssås. Det kan ju inte vara normalt! Jag har inte råd att äta så mycket så därför gör jag inte det så då går jag och är konstant hungrig och småäter ist.
    Men om du är så hungrig så får du tillsätta mer fett! det är fettet som mättar.
    kokosolja är också ett tips, man tar en tsk om man är sugen på nått och det stillar suget.

-½ fiskgratäng äter jag med utan svårigheter så det låter inte så mycket tycker jag.
    -Men till kycklingen, om du gör en god sallad till med lite ostbitar och avokado i + en sås på fet crème fraiche, så kan du säkert dra ner lite på proteinet.
    -Köttfärssåsen skulle jag ha en massa grädde i så mättar den också bra!

Min dag ser ungefär ut så här;
    frukost ca 200g Rysk yoghurt med ett par tsk nötter (cashew, pumpafrön, solroskärnor & melonkärnor)
    Lunch/middag En köttbit med kokt eller ugnsgratinerad broccoli, Bea och är jag riktigt hungrig så lägger jag till en avokado den mättar super.
    Kvällsmat endast om jag är hungrig, 2 kokta ägg + någon msk smör o pepparmix

Skulle jag mot förmodan bli sugen någon gång i mellan så är små Baby Bell ostar bra och mättande.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
Svar på tråden LCHF för gravida!