Lottalök skrev 2012-03-29 20:41:25 följande:
Jag äter idag ganska strikt LCHF. Jag är inte gravid än men hoppas på o bli snart. Men hur är det när man e gravid e det farligt för fostret om man då utsöndrar ketoner?
Jag tycker att Annika Dahlqvist skriver bra kostråd för gravida.
Du behöver ju absolut inte vara lika strikt med LCHF när du är gravid som när du inte är det. Lyssna på kroppen. Om du blir supersugen på apelsiner så kanske du behöver äta just det, tex.
Det finns ju inga kliniska studier på LCHF och graviditet, men det finns erfarenheter från många som varit gravida, ätit LCHF och fått fina friska barn. Jag tror vi helt enkelt får lyssna på kroppen, känna efter vad vi mår bra av och utgå ifrån att om vi mår bra så mår barnet bra. LCHFkosten är ju dessutom väldigt näringsrik och rik på bra fettsyror som barnet behöver för sin utveckling.
Vad man däremot vet med säkerhet är att stora mängder socker, stärkelse och skräpmat i största allmänhet är dokumenterat DÅLIGT när man är gravid. Ökningen av graviditetsdiabetes etc. visar på det.
I början av graviditeten mådde jag illa och kunde i stort sett bara äta kolhydratsmat, frukt och pizza... Då hade jag konstant magknip, gaser i magen, halsbränna, illamående, extrem trötthet och en rejäl foglossning tidigt i graviditeten. Jag var dessutom svullen både om händerna och under ögonen.
När jag sedan successivt övergick (mycket långsamt) till en liberal LCHF igen så märkte jag följande:
*Gaserna i magen försvann
*Halsbrännan håller sig borta
*Jag får mindre besvär av foglossningen
*jag blir mindre svullen i kroppen
*Jag har inte ont i magen längre
*Jag sover bättre
*Blodvärdena är bra, blodsockret är finfint enligt barnmorskan, barnet växer som det ska och sprattlar glatt runt inne i min mage.
Jag kan tillåta mig att äta bär, lite frukt, nötter, kanske lite ris eller potatis ibland men absolut inte bröd, pasta och spannmål. Då mår jag jättedåligt och besvären kommer tillbaka direkt.