• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Päron1986
    gempan skrev 2012-04-30 15:55:37 följande:
    Rått ägg ska man väl inte äta när man är gravid?!?
    som någon skrev, i sverige kan man :)
    men hur som helst så kom jag på att det inte alls var det i skaken - jag blandade ihop recepten o det jag valde innehöll inga ägg :)

idag har jag ätit samma, makrill o shake. strax blir det stekt kyckling med zucchini-gratäng!

o lite mörk choklad har det också blivit. två rutor!
  • Päron1986
    Aroma skrev 2012-04-17 22:18:41 följande:
    Hej, min tös är nu 8 veckor och har ammat hela tiden och det ser ljust ut inför framtiden,, jag har gott om mjölk och hon växer som hon ska.. så för mig har LCHF inneburit bara fördelar under båder graviditeten och nu när jag ammar. Mina 2 andra barn har jag inte helammat så jag märker stor skillnad. Jag mår så himla bra och hade inte en enda graviditets krämpa heller.
    ingen halsbränna, ingen vätska i kroppen, ingen värk någonstans, inga humörsvängningar, inga torra slemhinnor, inget blödande tandkött, INGET ILLAMÅENDE etc etc.. kan bara rekomendera er att köra på i både graviditet och amning,  kram på eralla och lycka till med era bebisar!
    Jag har läst igenom de flesta av dina inlägg och de är så positiva och härliga! De stärker verkligen mina ambitioner att vara lchf:are under grav o amning! Tack!

å grattis till flickan! (så här i efterhand)
  • LinneaEleonora

Hej. Är det någon aktivitet i tråden? Är gravid i sjunde veckan och mår illa redan. Med min son åt jag inte LCHF men har gjort det i ett år ungefär nu. Vad äter ni som mår illa? Hur ofta äter ni? Läste att förbränningen ökar med 25% när man är gravid och att man kan äta lite mer än man brukar.

• Noomi81

Jag skulle gärna vilja veta vad ni sagt hos bm och om ni stött på motstånd? Äter själv LCHF men fick tyvärr tidigt missfall, men eftersom vi hoppas på ett plus snart igen funderar jag en del på vad de kan tänkas tycka.
    Jag vet ju vad jag mår bra och inte bra av, men det är ju inte säkert att de är med på det i alla fall. 

• Joncan

Min aktivitet i tråden är att jag är inne och läser. Ska bättra mig Skrattande

Har ännu inte kommit igång med Lchf, i v 25 nu. Ska ta och sikta in mig på att ställa om, men det känns TUNGT!  

Jag har inget råd om vad man kan äta mot illamåendet. Min inställning var att äta lchf när jag blev gravid, men tyvärr så kom illamåendet från h-vetet och tog över. Plus en obeskrivlig hunger. Det var omöjligt att hålla kosten för mig då, även om jag gjorde mindre försök. Så jag kan tyvärr inte komma m något bra tips på mat. Det enda jag vet är att mat jag åt när jag mådde som sämst kan jag inte se åt idag, om det inte var ngt som jag var extremt sugen på. Vilket tyvärr allt för ofta var pasta, rostade mackor osv, sånt som jag egentligen inte äter... Om det går, försök härda ut!

• stinaa

Är i v 38 nu och sen v 30 ungefär har jag varit dålig på att äta lchf, mycket då jag har mått illa på slutet och varit sugen på allt annat än fett. Dock har det hjälpt att jag åt lchf länge då jag inte lagt på mig nåt vatten eller onödiga kilon. Har Inge jättebra råd på vad du ska äta när du mår illa, personligen funkade allt syrligt bra för mig, så som turkisk yoghurt, gröna äpplen, pizzasallad, vinäger mm. Du får prova dig fram och se vad som funkar för dig :) Lycka till!

• Loreena

När jag mådde illa så åt jag gröna äpplen, saltlakrits, minttuggummin, postafen, pizzasallad, kebabpizza, potatis, pasta och pulversåser och fil med frukt i. Och det var väl typ de som gick ner. Ingen choklad, inget kaffe, inga ägg, inget te, inget kött utom kebabpizza då... Sen när illamåendet äntligen släppte så gjorde jag en mkt långsam övergång till LCHF igen. Jag äter i huvudsak LCHF nu, men jag äter liberalt.

• Loreena

Om man mår illa och ändå vill äta LCHF så skulle jag nog rekommendera lite lättare mat och en lite liberalare LCHF. Turkisk yoghurt, keso, kesella, blåbär, hallon, äpplen, sallader, zucchinipasta etc.

• gempan

Nu har jag fått nog av kolhydrater. Går in i vecja 14 imorn och från och med då blir det LCHF. Så det så (intalar mig själv) :)

Svar på tråden LCHF för gravida!